AnonymBruker Skrevet 2. mars #1 Del Skrevet 2. mars Hvis man virkelig ønsker å gå løs på noe vanskelig og krevende. Hva vil man sannsynligvis streve lengst med? Anonymkode: 5a1c0...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #2 Del Skrevet 3. mars Polsk, russisk, ukrainsk, slaviske spårk fordi grammatikken er i feil rekkefølge. Anonymkode: 3a20b...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 3. mars #3 Del Skrevet 3. mars Japansk og kantonesisk regnes ofte som de aller vanskeligste. Arabisk og mandarin er også vanskelige å lære. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #4 Del Skrevet 3. mars Jeg snakker norsk, svensk, finsk, engelsk, russisk, fransk og tysk. Finsk og russisk er ikke i samme språkgruppe som de andre språkene og var dermed også mer utfordrende for meg å lære da jeg ikke kunne lage like mange referansepunkter og ord som ligner som på de andre språkene. Jeg holder en knapp på noe i en annen språkgruppe enn vår egen. Hvis man skal være veldig pedantisk, vil jeg såklart gjette at et eller annet urfolkspråk med få ressurser og personer man kan øve med vil være vanskeligst å lære, men av mer vanlige språk vil jeg tippe arabisk eller mandarin. Anonymkode: 8645c...1f6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #5 Del Skrevet 3. mars stan skrev (2 minutter siden): Japansk og kantonesisk regnes ofte som de aller vanskeligste. Arabisk og mandarin er også vanskelige å lære. Japansk er relativt lett å lære for nordmenn grammatisk sett, er mengden kanjii som ofte velter lasset. Koreansk og baskisk skal visstnok være to av de vanskeligste. Anonymkode: 08c59...c9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #6 Del Skrevet 3. mars stan skrev (4 timer siden): Japansk og kantonesisk regnes ofte som de aller vanskeligste. Arabisk og mandarin er også vanskelige å lære. Japansk er ganske enkelt, grammatikk er enkel, lett å uttale. Man trenger bare kunne 1500-2000 kanji, det er overkommelig. Kantonesisk og vietnamesisk synes jeg er vanskelig. Vanskelig å uttale, og tonasjonen er umulig. Vil tro russisk med 16(?) ulike kasus er litt stress. Anonymkode: ed346...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #7 Del Skrevet 3. mars Arabisk, kanskje? Anonymkode: 849d1...067 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Japansk er relativt lett å lære for nordmenn grammatisk sett, er mengden kanjii som ofte velter lasset. Koreansk og baskisk skal visstnok være to av de vanskeligste. Anonymkode: 08c59...c9d Jeg har hørt at koreansk skal være veldig enkelt. Enkle lyder, logisk gramatikk, ting uttalles nøyaktig slik det skrives, kun 24 bokstaver, etc. Anonymkode: 2f2f4...ebe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #9 Del Skrevet 3. mars Arabisk var ganske krevende, helt nytt alfabet, skriver fra høyre mot venstre, mye vanskelige lyder. Omtrent 12 millioner ord. Anonymkode: fb7c2...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 3. mars #10 Del Skrevet 3. mars Kazakstansk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 3. mars #11 Del Skrevet 3. mars (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg snakker norsk, svensk, finsk, engelsk, russisk, fransk og tysk. Finsk og russisk er ikke i samme språkgruppe som de andre språkene og var dermed også mer utfordrende for meg å lære da jeg ikke kunne lage like mange referansepunkter og ord som ligner som på de andre språkene. Jeg holder en knapp på noe i en annen språkgruppe enn vår egen. Hvis man skal være veldig pedantisk, vil jeg såklart gjette at et eller annet urfolkspråk med få ressurser og personer man kan øve med vil være vanskeligst å lære, men av mer vanlige språk vil jeg tippe arabisk eller mandarin. Anonymkode: 8645c...1f6 Grønlandsk Grønlandsk vanskeligst i verden – NRK Sápmi - samiske nyheter, kultur og underholdning Det er jo nesten litt komisk at det grønlandske selvstyret nærmest insisterer på at de fremmedarbeiderne som kommer til øya, for å bidra med helt nødvendig arbeidskraft, også skal kommunisere på grønlandsk, et språk som ikke en gang finnes på google translate. Om man er lege og får oppdrag dit, hvor bra forventer de at legen skal kunne bli i det språket? Hvor dyp skal pasientsamtalen være for at det skal være tilfredstillende på grønlandsk? Tilkaldte læger skal lære grønlandsk Endret 3. mars av Pipaluk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #12 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Arabisk var ganske krevende, helt nytt alfabet, skriver fra høyre mot venstre, mye vanskelige lyder. Omtrent 12 millioner ord. Anonymkode: fb7c2...9c1 ja skriftspråket er ganske vrient, samtidig er det ganske lydrett. Jeg har lært litt arabisk og kan mange ord. Vokabularet er ikke så vanskelig å tilegne seg. Problemet er skriftspråket. Anonymkode: 5a1c0...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #13 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ja skriftspråket er ganske vrient, samtidig er det ganske lydrett. Jeg har lært litt arabisk og kan mange ord. Vokabularet er ikke så vanskelig å tilegne seg. Problemet er skriftspråket. Anonymkode: 5a1c0...f9f Og jeg syns skriftspråket er enkelt. Der er bare et nytt alfabet. Problemet er ordforrådet, ingen knagger å henge ting på. Og så er det selvfølgelig et problem å lese når korte vokaler ikke er med. I tillegg er det dialekter med store forskjeller. Man må ta et valg. Folk flest snakker ikke fusha. Anonymkode: 9bb39...e1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #14 Del Skrevet 3. mars Tja… Snakker vi skriftlig så vil jo kinesisk (morfembasert skrift) og japansk (stavelsesbasert skrift) skille seg ut som betydelig vanskeligere å beherske godt enn f.eks. arabisk, som i likhet med norsk er alfabetisk bygd opp. Skal man bli gode skriftlig må man ikke bare lære seg et nytt alfabet, men et helt nytt system for å lese. Anonymkode: 22b48...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #15 Del Skrevet 3. mars Jeg holder en knapp på xhosa 🤔 Anonymkode: 3cd54...c8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #16 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hørt at koreansk skal være veldig enkelt. Enkle lyder, logisk gramatikk, ting uttalles nøyaktig slik det skrives, kun 24 bokstaver, etc. Anonymkode: 2f2f4...ebe Problemet med koreansk er at det er så lyrisk. Istedet for "himmelen er blå" så er det "himmelen har en farge som får hjertet til å synge og likner en evig drøm" liksom. 😅 Veldig omstendelige måter å si enkle ting på. Det er ikke lett å lære selv om alfabetet er enkelt. Anonymkode: 71b46...f0c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #17 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Japansk er ganske enkelt, grammatikk er enkel, lett å uttale. Man trenger bare kunne 1500-2000 kanji, det er overkommelig. Kantonesisk og vietnamesisk synes jeg er vanskelig. Vanskelig å uttale, og tonasjonen er umulig. Vil tro russisk med 16(?) ulike kasus er litt stress. Anonymkode: ed346...cd4 Jeg hadde russisk som valgfag på videregående og syntes faktisk ikke det var så ille. Det viktigste er selvfølgelig å lære det kyrilliske alfabetet. Og det er "bare" 6 kasus så det er overkommelig. Litt styr med grammatikken selvfølgelig men med pugging og selvdisiplin går det fint. Anonymkode: 9f17f...f7e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Del Skrevet 4. mars Svazilandsk. Og vossamål Anonymkode: cf35d...02c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 5. mars #19 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 3.37): Japansk er ganske enkelt, grammatikk er enkel, lett å uttale. Man trenger bare kunne 1500-2000 kanji, det er overkommelig Du er den første noensinne som sier dette. Har du prøvd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 5. mars #20 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 21.26): Hvis man virkelig ønsker å gå løs på noe vanskelig og krevende. Hva vil man sannsynligvis streve lengst med? Anonymkode: 5a1c0...f9f Dansk er det vanskeligste språket i verden å lære fra grunnen, men vi har jo et forsprang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå