Gå til innhold

Ordet «hen»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kan se hensikten når man skriver om et slags "eksempelmenneske" som ikke trenger å få tildelt noe kjønn, eller når man rett og slett ikke vet kjønnet. "Vedkommende" fungerer også, og for meg er det rart at noen synes det er slitsomt å bruke de ekstra syv tidelene det tar å skrive det, men det er ikke noe galt i det.

Så synes jeg også det er rart når noen omtaler f.eks. sitt eget barn i en tråd på KG og insisterer på å si "hen" fremfor enten "han" eller "hun". Jeg kan jo være enig i at kjønnet ofte ikke er særlig relevant for problemstillingen, med mindre det står at "hen mobbes av de andre jentene" eller den slags surr. Synes likevel det er rart å velge "hen" i omtalen av sitt eget barn eller sin egen bror eller søster fordi det liksom skal fremstå mer anonymt. Ikke hårreisende og utilgivelig, men rart.

Og ja, det er helt tullete at en betydelig andel knytter det til transseksualitet. Det er en helt annen sak.

Anonymkode: bf500...f99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som et generelt eksempel der personen faktisk er ukjent synes jeg hen er bedre enn å skrive hun/han, eller bare han, slik mange gjør. 

Ellers synes jeg at mange overbruker hen i tilfeller der det faktisk ikke ville vært verken avslørende eller avgjørende å bruke hun eller han i stedet. 

Hvis du skal lage et anonymt innlegg om barnet ditt så antar jeg at du ikke utleverer så mye spesifikt om det barnet at du trenger å sensurere kjønnet. Tvert imot så blir teksten og/eller svarene ofte mer forvirrende fordi du da ikke har noen passende synonymer (gutten/jenta, sønnen/datteren) å bruke. 

Anonymkode: c97f3...999

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...