Tartufo Skrevet i går, 21:59 #81 Del Skrevet i går, 21:59 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke en uviktig ting, men en veldig politisk og veldig dagsaktuell sag som går på alt dette tullet med transseksualitet. Anonymkode: bfd6f...07a Ordet hen har ikke noe med transseksualitet å gjøre. Det er et pronomen man bruker når man ikke vet kjønn, ikke ønsker å oppgi kjønn, eller når kjønn er irrelevant. Endret i går, 22:01 av Tartufo 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 22 timer siden #82 Del Skrevet 22 timer siden Kan ikke si jeg irriterer meg noe over det. Er da bare ett ord. Jeg sier som regel han eller henne eller hun, men folk får bruke det ordet de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #83 Del Skrevet 17 timer siden Hen brukes også når vedkommende verken identifiserer seg som mann eller kvinne. Så det kan ha to betydninger. 1. Når kjønnet ikke er kjent (pronomen) 2. Når vedkommende verken identifiserer seg som mann eller kvinne (kjønnsidentitet) Anonymkode: ca1e7...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #84 Del Skrevet 17 timer siden De som irriterer seg grønne over slike ting er vel litt enkle i toppen / har lite annet å tenke på om dagen. Som mange her nevner er det er enkelt og godt ord å bruke i eksempelvis akademiske tekster, et kortere og mer uformelt alternativ til ‘vedkommende’. Anonymkode: d6837...ae5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #85 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det bare jeg som irriterer meg over at folk bruker det? Spesielt her på Kvinneguiden? Anonymkode: b29a7...216 Hater det. Bruker det aldri. Tullete politisk korrekt nyord. Anonymkode: f194e...27f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #86 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): De som irriterer seg grønne over slike ting er vel litt enkle i toppen / 🙄 Anonymkode: db844...bde 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #87 Del Skrevet 16 timer siden Først en kommentar til sutrepavene som klager over at det finnes motstand over dette totalt unødvendige ordet: verken ordet eller behovet for å ha et slikt ord har ikke oppstått i et vakum, det har jo kommet nettopp pga ideologien som har piplet frem over de siste år, kall det woke, debatten om transseksualitet, ønsket om å være politisk korrekt, kall det gjerne hva du vil: Men det er en årsak til at ordet plutselig poppet opp overalt. Hvorfor man "plutselig fikk behov for å ha et ord som dette kommer fra noe, spennnende å høre hvorfor dere mener det plutselig ble så viktig å holde kjønn skjult om ikke det er for hele trans/woke bevegelsene? "Det er et pronomen man bruker når man ikke vet kjønn, ikke ønsker å oppgi kjønn, eller når kjønn er irrelevant." https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/hen/ Det kjønnsnøytrale pronomenet hen har kome inn i norsk dei siste åra og blir brukt i to litt ulike tydingar. I juni 2022 kom ordet òg inn i rettskrivingsnormene for nynorsk og bokmål. Hen har kome inn i norsk frå svensk, der det blei lansert i 1966 og teke inn i Svenska Akademiens ordlista i 2015. Inspirasjonen for ordet kjem frå det finske pronomenet hän. Hen, vedkomande, han eller ho Når vi treffer på pronomenet hen i tekstar, er det ofte i samanhengar der ein ikkje treng å spesifisere kjønn, som her: Blir studenten teken i fusk, kan hen bli utestengd frå studiestaden i fem år. Her viser vi til eit menneske eller ei gruppe menneske utan omsyn til kjønn. Tradisjonelt har ein gjerne brukt han eller vedkomande i slike tilfelle, men det er ikkje like vanleg i dag. Språkrådet har tilrådd ho eller han. Både vedkomande og ho eller han er framleis klart vanlegare enn hen. Ein del språkbrukarar synest likevel at det kjønnsnøytrale hen er praktisk å bruke i slike tilfelle, og no kan dei altså gjere det med rettskrivingsordbøkene i ryggen. Dersom ein er i tvil om kva for eit kjønnsnøytralt uttrykk som høver best i ein viss samanheng, tilrår Språkrådet ho eller han (eller han eller ho), som lenge har vore nokså allment akseptert. Ein kan dessutan ofte skrive om til fleirtal: «Studentar som blir tekne i fusk, kan bli …». Hen brukt spesifikt om ein person Pronomenet hen kan òg brukast om spesifikke einskildpersonar, som her: Hen er fødd i 1991 og definerer seg som ikkje-binær. Ordet kan altså brukast om einskildpersonar som ikkje kjenner seg heime i det tradisjonelle tokjønnssystemet. Men merk at ikkje alle i denne gruppa ønskjer å bli omtalte som hen, så ein er nøydd til å sondere terrenget. Generelt er det viktig å understreke at det ikkje er eit ein-til-ein-tilhøve mellom personleg pronomen og kjønnsidentitet. Objektsform og eigeform Hen har same form anten det står som subjekt eller objekt, så det blir altså slik: Hen var her i går. Eg har ikkje sett hen her på lenge. Eigeforma av hen dannar vi ved å leggje til -s: Eg har gløymt namnet hens. Eit anna hen Konteksten vil i dei aller fleste tilfelle gjere det klart om vi har å gjere med pronomenet hen eller adverbet hen, som i «Kvar skal du hen?». At to eller fleire ulike ord har same skrivemåte og same uttale, såkalla homonymi, er svært vanleg i språket. Av og til kan homonymi føre til misforståing, men det skal godt gjerast å forveksle pronomenet og adverbet hen. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/?kategori=kjoennsnoeytralt-eller-kjoennsmarkert&sok=&_gl=1*ohmoro*_up*MQ..*_ga*ODg2MzkyMjkxLjE3NDA5ODE3OTQ.*_ga_YSL9TVP2K4*MTc0MDk4MTc5My4xLjAuMTc0MDk4MTc5My4wLjAuMA..https://www.nrk.no/nordland/_hen_-er-offisielt-et-norsk-ord-1.16006855 Bokmålsordboka og Nynorskordboka er oppdatert med det nye ordet. Her står det at pronomenet viser til en person når kjønn er ukjent, uvesentlig eller blir holdt skjult, og for å vise til en person som foretrekker pronomenet «hen» fremfor «han» eller «hun». Anonymkode: fb75c...c7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 16 timer siden #88 Del Skrevet 16 timer siden Nå har jeg aldri forstått hvorfor folk skriver hen med mindre det er snakk om en person som ikke definerer seg selv som noe kjønn. De aller fleste definerer seg som jente eller gutt/kvinne eller mann. Jeg tenker at man er like anonym selv om man nevner at et innlegg handler om en han eller en hunn. Å bruke ordet hen når en kjønnsidentitet er tilstede, syns jeg derfor er unødvendig. Jeg syns det blir brukt for mye og for feil. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #89 Del Skrevet 16 timer siden Irriterer meg også over det. Og det har ikke noe med transdebatten å gjøre, det har kun med ordet å gjøre. Det engelske ordet "they" smaker bedre i munnen. "Hen" høres bare idiotisk og fordummende ut, og jeg skulle ønske det fantes et annet ord enn det på norsk. Anonymkode: 1f36f...777 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #90 Del Skrevet 16 timer siden tussi84 skrev (8 minutter siden): Nå har jeg aldri forstått hvorfor folk skriver hen med mindre det er snakk om en person som ikke definerer seg selv som noe kjønn. De aller fleste definerer seg som jente eller gutt/kvinne eller mann. Jeg tenker at man er like anonym selv om man nevner at et innlegg handler om en han eller en hunn. Å bruke ordet hen når en kjønnsidentitet er tilstede, syns jeg derfor er unødvendig. Jeg syns det blir brukt for mye og for feil. Men si at man skriver om en lege og en pasient. Hvilket kjønn mener du alle leger er, og alle pasienter? Det er jo mange kjønnsnøytrale ord og begreper, og jeg har mange ganger støtt på at jeg må velge kjønn for og få flyt i neste setning. Mange nevner akademisk skrivning her, det er der det har kommet opp mest for meg også. Jeg tror ikke jeg har brukt "hen" i hverdagen enda. Da jeg studerte ble det gjerne en salig ordsalat hvor man hoppet bukk over dette pronomenet med "denne", "vedkommende" osv. Det var også en feministisk strømning i akademia som konsekvent skrev "hun" i sånne situasjoner som liksom var kjønnsløse, siden det fra gammelt av har vært ganske vanlig å skrive "han" når man beskriver mennesket på generell basis - siden mennesket først og fremst er en mann. På KG endrer man jo gjerne detaljer for å føle man er mer anonym. Jeg tror også noen fjerner kjønnet, fordi de tenker mange er forutinntatte i forhold til kjønn. At historien leses annerledes eller på en mer nøytral måte om man fjerner det aspektet. Dessverre leses ikke historien som kjønnsnøytral da, jeg tror mange ikke klarer å vri hjernen rundt historien i det hele tatt uten å sette kjønn på personene. For min del, tenker jeg å begynne å bruke "hen" mer her, sånn at dere kan bli mer vant til det, og ikke minst få noe å irritere dere unødvendig over i hverdagen. Anonymkode: 4beeb...1b8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #91 Del Skrevet 15 timer siden Å stakkars deg. Din irritasjon er selvfølgelig mye viktigere enn andres behov for et pronomen som passer deres kjønnsidentitet. Anonymkode: aa337...e73 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rowan Skrevet 15 timer siden #92 Del Skrevet 15 timer siden Selv synes jeg å bruke "de" faller mer naturlig, så jeg bruker det i stedet for "hen". Kommer nok av at jeg hører mange bruke "they" på engelsk. Hender jeg bruker "hen" skriftlig da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #93 Del Skrevet 15 timer siden TomKrus skrev (11 timer siden): Fordi du er med å endre en kultur ! Gjør fakta om til løgn og løgn om til fakta. Det holder jeg bare ikke på med. Et sted går grensen og man har da sin etiske prinsipper som man ikke selger seg for, bare fordi man skal gli inn og være en i gjengen. Ville du fortsatt stått rakrygget og nektet å bruke hen i jobbsammenheng? Gitt sjefen din beskjed om at det tullet gidder du ikke være med på? Anonymkode: 6fec6...4f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #94 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Irriterer meg også over det. Og det har ikke noe med transdebatten å gjøre, det har kun med ordet å gjøre. Det engelske ordet "they" smaker bedre i munnen. "Hen" høres bare idiotisk og fordummende ut, og jeg skulle ønske det fantes et annet ord enn det på norsk. Anonymkode: 1f36f...777 Jeg ser det en del på nett, og vet at det er det man skal bruke på engelsk. Men jeg liker ikke they i det hele tatt. Anonymkode: 44ec1...716 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #95 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men si at man skriver om en lege og en pasient. Hvilket kjønn mener du alle leger er, og alle pasienter? Det er jo mange kjønnsnøytrale ord og begreper, og jeg har mange ganger støtt på at jeg må velge kjønn for og få flyt i neste setning. Mange nevner akademisk skrivning her, det er der det har kommet opp mest for meg også. Jeg tror ikke jeg har brukt "hen" i hverdagen enda. Da jeg studerte ble det gjerne en salig ordsalat hvor man hoppet bukk over dette pronomenet med "denne", "vedkommende" osv. Det var også en feministisk strømning i akademia som konsekvent skrev "hun" i sånne situasjoner som liksom var kjønnsløse, siden det fra gammelt av har vært ganske vanlig å skrive "han" når man beskriver mennesket på generell basis - siden mennesket først og fremst er en mann. På KG endrer man jo gjerne detaljer for å føle man er mer anonym. Jeg tror også noen fjerner kjønnet, fordi de tenker mange er forutinntatte i forhold til kjønn. At historien leses annerledes eller på en mer nøytral måte om man fjerner det aspektet. Dessverre leses ikke historien som kjønnsnøytral da, jeg tror mange ikke klarer å vri hjernen rundt historien i det hele tatt uten å sette kjønn på personene. For min del, tenker jeg å begynne å bruke "hen" mer her, sånn at dere kan bli mer vant til det, og ikke minst få noe å irritere dere unødvendig over i hverdagen. Anonymkode: 4beeb...1b8 Flott! Kjør på, så er vi (minst) to som gjør dette. Anonymkode: 44ec1...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #96 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser det en del på nett, og vet at det er det man skal bruke på engelsk. Men jeg liker ikke they i det hele tatt. Anonymkode: 44ec1...716 Nei, sant. Er jo ikke alle ord som fenger alle. Jeg føler som sagt det samme med "hen". Ser det er mange som argumenterer for selve transdebatten når folk sier at de ikke liker ordet, men det trenger ikke nødvendigvis å handle om det. Jeg bryr meg ikke om hva folk identifiserer seg som, og jeg bruker pronomen de ønsker. Men jeg vil alltid irritere meg over ordet "hen", kun fordi jeg ikke liker ordet. Anonymkode: 1f36f...777 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 14 timer siden #97 Del Skrevet 14 timer siden Jeg bruker ofte ordet hen der jeg ikke ønsker oppmerksomhet i forhold til kjønn. Det kan være alt ifra en akademisk fagtekst, eller en problemstilling med tanke på kjønnsdiskriminering. Er man farget av tradisjonelle kjønnsroller så kan det påvirke hvordan man tenker og reflekterer. Noen er så låst i kjønn, at det går ikke an å reflektere rundt det temaet uten å ta bort kjønnet. Bruker man ordet hen så referer man til begge kjønnene samtidig, så det er mer effektivt synes jeg. Det er fordeler og ulemper med alle ord 😉 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #98 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Først en kommentar til sutrepavene som klager over at det finnes motstand over dette totalt unødvendige ordet: verken ordet eller behovet for å ha et slikt ord har ikke oppstått i et vakum, det har jo kommet nettopp pga ideologien som har piplet frem over de siste år, kall det woke, debatten om transseksualitet, ønsket om å være politisk korrekt, kall det gjerne hva du vil: Men det er en årsak til at ordet plutselig poppet opp overalt. Hvorfor man "plutselig fikk behov for å ha et ord som dette kommer fra noe, spennnende å høre hvorfor dere mener det plutselig ble så viktig å holde kjønn skjult om ikke det er for hele trans/woke bevegelsene? "Det er et pronomen man bruker når man ikke vet kjønn, ikke ønsker å oppgi kjønn, eller når kjønn er irrelevant." https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/hen/ Det kjønnsnøytrale pronomenet hen har kome inn i norsk dei siste åra og blir brukt i to litt ulike tydingar. I juni 2022 kom ordet òg inn i rettskrivingsnormene for nynorsk og bokmål. Hen har kome inn i norsk frå svensk, der det blei lansert i 1966 og teke inn i Svenska Akademiens ordlista i 2015. Inspirasjonen for ordet kjem frå det finske pronomenet hän. Hen, vedkomande, han eller ho Når vi treffer på pronomenet hen i tekstar, er det ofte i samanhengar der ein ikkje treng å spesifisere kjønn, som her: Blir studenten teken i fusk, kan hen bli utestengd frå studiestaden i fem år. Her viser vi til eit menneske eller ei gruppe menneske utan omsyn til kjønn. Tradisjonelt har ein gjerne brukt han eller vedkomande i slike tilfelle, men det er ikkje like vanleg i dag. Språkrådet har tilrådd ho eller han. Både vedkomande og ho eller han er framleis klart vanlegare enn hen. Ein del språkbrukarar synest likevel at det kjønnsnøytrale hen er praktisk å bruke i slike tilfelle, og no kan dei altså gjere det med rettskrivingsordbøkene i ryggen. Dersom ein er i tvil om kva for eit kjønnsnøytralt uttrykk som høver best i ein viss samanheng, tilrår Språkrådet ho eller han (eller han eller ho), som lenge har vore nokså allment akseptert. Ein kan dessutan ofte skrive om til fleirtal: «Studentar som blir tekne i fusk, kan bli …». Hen brukt spesifikt om ein person Pronomenet hen kan òg brukast om spesifikke einskildpersonar, som her: Hen er fødd i 1991 og definerer seg som ikkje-binær. Ordet kan altså brukast om einskildpersonar som ikkje kjenner seg heime i det tradisjonelle tokjønnssystemet. Men merk at ikkje alle i denne gruppa ønskjer å bli omtalte som hen, så ein er nøydd til å sondere terrenget. Generelt er det viktig å understreke at det ikkje er eit ein-til-ein-tilhøve mellom personleg pronomen og kjønnsidentitet. Objektsform og eigeform Hen har same form anten det står som subjekt eller objekt, så det blir altså slik: Hen var her i går. Eg har ikkje sett hen her på lenge. Eigeforma av hen dannar vi ved å leggje til -s: Eg har gløymt namnet hens. Eit anna hen Konteksten vil i dei aller fleste tilfelle gjere det klart om vi har å gjere med pronomenet hen eller adverbet hen, som i «Kvar skal du hen?». At to eller fleire ulike ord har same skrivemåte og same uttale, såkalla homonymi, er svært vanleg i språket. Av og til kan homonymi føre til misforståing, men det skal godt gjerast å forveksle pronomenet og adverbet hen. https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/?kategori=kjoennsnoeytralt-eller-kjoennsmarkert&sok=&_gl=1*ohmoro*_up*MQ..*_ga*ODg2MzkyMjkxLjE3NDA5ODE3OTQ.*_ga_YSL9TVP2K4*MTc0MDk4MTc5My4xLjAuMTc0MDk4MTc5My4wLjAuMA..https://www.nrk.no/nordland/_hen_-er-offisielt-et-norsk-ord-1.16006855 Bokmålsordboka og Nynorskordboka er oppdatert med det nye ordet. Her står det at pronomenet viser til en person når kjønn er ukjent, uvesentlig eller blir holdt skjult, og for å vise til en person som foretrekker pronomenet «hen» fremfor «han» eller «hun». Anonymkode: fb75c...c7b Anonymkode: b71f2...c68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 13 timer siden #99 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er det bare jeg som irriterer meg over at folk bruker det? Spesielt her på Kvinneguiden? Anonymkode: b29a7...216 Nei. Og det handler om at ordet er et godt ord som har en reell funksjon, spesielt i diskusjoner på forum. Fra gammalt av er jeg er vant med å bruke h?n istedet, men det er ikke egentlig hva som kan kalles et ord, og er en tekststrukturell løsning på et komunikativt problem. Det kan ofte byttes med "vedkommende" men dette ordet er mer omstendelig, og forbindes med en mer formal kommunikasjon, og "han/hun", "hun/han" ofte underbevist svikter målsetningen med ordet. Det er en utfordring at vi ofte blander kjønnsidentitet og kjønn. HELT uavhengig av hvor mange kjønn man mener det er, er kjønnsidentitet noe annet som farger språket. For eksempel kan de som mener det kun finnes 2 kjønn, med rette hevde at Emma Ellingsen er en mann : problemstillingen er at det ikke ville sammenfalle med 99% av kjønnsidentiteten folk forbinder med det å være mann. Selvfølgelig vil det være kommunativt like feil for disse å kalle Emma kvinne, hvis man legger til grunn at en hun skal ha en funksjonell livmor og følgelig være definert av den fysiologiske forskjellen mellom kvinner og alle andre. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 13 timer siden #100 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er da alskens andre måter man kan skrive på uten å ta i bruk dette latterlige ordet. Anonymkode: db844...bde Det er jo mer lettvindt å skrive "hen" eller "han/hun", "vedkommende" o.l. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå