AnonymBruker Skrevet i går, 20:19 #61 Del Skrevet i går, 20:19 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Er ett idiotisk ord, og jeg gidder ihvertfall ikke å lese gjennom en historie med " hen" i. Anonymkode: 87621...051 Feil bruk av ett er mer irriterende. Anonymkode: 44ec1...716 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:21 #62 Del Skrevet i går, 20:21 Synes det er et praktisk ord, jeg! Det er mange ganger jeg har skrevet han/hun, h*n, han eller hun etc. Ikke fordi jeg er så opptatt av å være woke eller noe, men det er heller ikke alltid det gir mening å "velge" et kjønn når man for eksempel skriver oppgaver under studiene, som mange her har pekt på. Ordet går vel gjennom en liten periode nå hvor det kan føles uvant for noen, og hvor noen tydeligvis blir direkte sure. Skjønner ikke hvorfor man skal bli så jævla forbanna over et ord som bare er nyttig og praktisk og som i all fall jeg som har skrevet en del i mitt liv, har direkte savnet. Anonymkode: 4beeb...1b8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:22 #63 Del Skrevet i går, 20:22 Tartufo skrev (47 minutter siden): Her har du nok misforstått betydningen av ordet. Å bruke hen, betyr ikke at personen ikke identifiserer seg som mann eller dame, men at vi ikke vet om vedkommende er mann eller dame. Når kommer elektrikeren? Hen kommer kl 12 f.eks. Så hvorfor skriver noen på KG "hen" om sitt barn, ektefelle eller samboer? Vet de ikke kjønn på sine nærmeste? Anonymkode: 41867...6e4 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:27 #64 Del Skrevet i går, 20:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så hvorfor skriver noen på KG "hen" om sitt barn, ektefelle eller samboer? Vet de ikke kjønn på sine nærmeste? Anonymkode: 41867...6e4 Det skjønner du vel hvis du tenker litt. Fordi kjønnet er ikke relevant for problemstillingen. Og fordi det irriterer folk. Jeg bruker i hvert fall hen om mitt barn når kjønnet ikke er viktig, for å vise at det er lov å skrive hen. For noen har visst ikke skjønt det ennå. Anonymkode: 44ec1...716 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:33 #65 Del Skrevet i går, 20:33 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Brukte det ikke for et par år siden. Skrev "han eller hun". Har gått over til å bruke det konsekvent etter at jeg begynte å skrive her og ser hvor mye det irriterer folk. Hen er også raskere og enklere enn "han eller hun" så jeg er begynt å bruke det privat også. Det er en uting å spore av tråder ved å rakke på andre for at folk bruker korekt norsk. Så fint du tar det her i egen tråd i det minste. Hen står i ordboka og er derfor lov å bruke. Anonymkode: 44ec1...716 Synes bare det er trist at mennesker omtales som ingenting, hva er det tredje kjønnet, har de både vagina og penis, selv transer har enten eller, så hva er en hen? Anonymkode: fe109...b25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:35 #66 Del Skrevet i går, 20:35 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Så hvorfor skriver noen på KG "hen" om sitt barn, ektefelle eller samboer? Vet de ikke kjønn på sine nærmeste? Anonymkode: 41867...6e4 De er nok usikre ja Anonymkode: fe109...b25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet i går, 20:39 #67 Del Skrevet i går, 20:39 Synes det er et kjekt ord å bruke i sammenhenger der kjønn er ukjent eller irrelevant. Det er revnende likegyldig om det finnes andre måter. Det ER et godkjent ord, og det er praktisk å bruke. Jeg kan nesten ikke huske å ha brukt ordet ifm uklar kjønnsidentitet/ikke-binære. Såfall bare et fåtall ganger. Jeg bruker ordet jevnlig, og da er det pga kjønn ikke har noe å si eller er ukjent. Har ingenting med kjønnsdebatten å gjøre. Jeg ser det på ingen måte som woke å bruke ordet. Jeg har holdninger innenfor den debatten som nok heller mer mot konservativ enn woke. Men, synes fortsatt ordet hen er meget kjekt til sitt bruk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:41 #68 Del Skrevet i går, 20:41 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Så hvorfor skriver noen på KG "hen" om sitt barn, ektefelle eller samboer? Vet de ikke kjønn på sine nærmeste? Anonymkode: 41867...6e4 Fordi det er politisk korrekt og "inn". De hadde ord som ble brukt ofte før som var en del av dagligspråket den gang, men som siden har forsvunnet. Jeg håper hen blir et av disse ordene. Vi kan godt gjemme ordet lengst bak i skapet bak diskomusikken, lobotomi og kokain-for-tannpine-legene. Anonymkode: fb75c...c7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:43 #69 Del Skrevet i går, 20:43 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes bare det er trist at mennesker omtales som ingenting, hva er det tredje kjønnet, har de både vagina og penis, selv transer har enten eller, så hva er en hen? Anonymkode: fe109...b25 Tro det eller ei men det er ikke alle historier det nødvendigvis handler så mye om hva som er mellom beina til folk. Hva er mellom "vedkommende" sine bein? Ingen som vet og svært få bryr seg. Det er fullstendig uvesentlig for det en ønsker å formidle. Du får heller bruke fantasien din om det betyr mye for deg. Hen er et ord i ordboken og et godt ord det norske språket har stått i mangel på https://ordbokene.no/nob/bm/123480 Anonymkode: a0333...872 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:47 #70 Del Skrevet i går, 20:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Synes bare det er trist at mennesker omtales som ingenting, hva er det tredje kjønnet, har de både vagina og penis, selv transer har enten eller, så hva er en hen? Anonymkode: fe109...b25 Du bruker jo selv ordet "menneske" 🤦♀️ Hen er ikke noe dårligere enn ordene person og menneske. De har heller ikke kjønn. Du er kanskje av typen som synes det er en skandale at vi kaller alle lærere for lærere nå, og ikke de kvinnlige for lærerinne eller frøken? Anonymkode: 44ec1...716 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:54 #71 Del Skrevet i går, 20:54 Anonymbruker*** skrev (29 minutter siden): Ikke sikker jeg har fulgt helt med på hva du har skrevet, men jeg mener når man refererer til en person en ikke skal omtale kjønnet på. Det er jeg snakker om er jo for all del til bruk for flertall, ikke nødvendigvis en enkelt person. Så hvorvidt det kan erstatte "hen" i alle tilfeller er en helt annen sak, og det er vel kanskje det som er mest relevant for denne tråden. Men min argumentasjon for ordet "de" og at det i noen tilfeller kan brukes om ukjent kjønn(dog litt alt etter hva slags setning man skal skrive) var i utgangspunktet bare respons til at ordet "de" ikke er et ord man kan bruke for å beskrive noen man ikke vet kjønn på. Det er det jo, men igjen har jeg alltid sagt det er flertall 😅 Men i noen tilfeller kan det brukes i situasjoner hvor man ville skrevet han, hun eller hen. Jeg har selv brukt det i eksamensoppgaver hvor jeg ønsker å holde meg kjønnsnøytral. Men da har jeg jo også brukt det i setninger hvor det er ubetydelig om det snakkes om en eller flere personer. Om man vil holde seg til å snakke om kun en enkelt person finnes det igjen mange gode alternativer, dersom man ikke har lyst til å bruke verken han, hun eller hen. Men til syvende og sist står man jo absolutt fritt til å velge hvilke ord man vil bruke helt selv Anonymkode: 18a20...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet i går, 20:55 #72 Del Skrevet i går, 20:55 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tro det eller ei men det er ikke alle historier det nødvendigvis handler så mye om hva som er mellom beina til folk. Hva er mellom "vedkommende" sine bein? Ingen som vet og svært få bryr seg. Det er fullstendig uvesentlig for det en ønsker å formidle. Du får heller bruke fantasien din om det betyr mye for deg. Hen er et ord i ordboken og et godt ord det norske språket har stått i mangel på https://ordbokene.no/nob/bm/123480 Anonymkode: a0333...872 Et minutts stillhet for stakkars, kjønnsløse "en" i siste avsnitt her 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet i går, 21:04 #73 Del Skrevet i går, 21:04 Mens resten av landet for lengst har redusert "hen" til intet annet enn en grammatisk forenkling for å slippe å bruke fire stavelser på å si "han eller hun" eller "vedkommende", så klarer ikke motstanderne av "hen" å fri seg fra tanken om at ordet er knyttet til woke og kjønnsdebatt. Så da løper nå verden fra dem mens de blir sittende tilbake med sutteret sitt. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 23 timer siden #74 Del Skrevet 23 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Du bruker jo selv ordet "menneske" 🤦♀️ Hen er ikke noe dårligere enn ordene person og menneske. De har heller ikke kjønn. Du er kanskje av typen som synes det er en skandale at vi kaller alle lærere for lærere nå, og ikke de kvinnlige for lærerinne eller frøken? Anonymkode: 44ec1...716 Frøken. Det ordet er det lenge siden jeg har hørt i den betydningen. Når jeg mimrer tilbake, så heter hun fortsatt Frøken Hansen i minnene mine fra 60-tallet, men jeg kaller selvfølgelig aldri en kvinnelig lærer for Frøken. Endret 23 timer siden av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 23 timer siden #75 Del Skrevet 23 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvorfor skriver noen på KG "hen" om sitt barn, ektefelle eller samboer? Vet de ikke kjønn på sine nærmeste? Anonymkode: 41867...6e4 Det er fordi de av ulike årsaker ønsker å holde kjønnet skjult. Om ikke hen hadde fantes, hadde de skrevet han/hun, barnet mitt, partneren eller kjæresten min. Det går raskere å skive hen enn mange av alternativene. Man kan bruke hen når man ikke vet kjønnet, ikke vil opplyse om kjønnet, eller når kjønn er irrelevant. Endret 23 timer siden av Tartufo 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #76 Del Skrevet 23 timer siden Jeg skjønner hvis det står hen i hovedinnlegg for å å skjerme omtalte perso. Men hvs er feil med å kalle barnet barnet, gutten eller jenta der TS starter med den omtalen? Plutselig begynner noen med hen når det feks alt står gutten. Det blir for prangende og desperat. Anonymkode: 5fda6...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 23 timer siden #77 Del Skrevet 23 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg skjønner hvis det står hen i hovedinnlegg for å å skjerme omtalte perso. Men hvs er feil med å kalle barnet barnet, gutten eller jenta der TS starter med den omtalen? Plutselig begynner noen med hen når det feks alt står gutten. Det blir for prangende og desperat. Anonymkode: 5fda6...f98 Det er selvsagt vanlig å bruke han om en gutt. Ingen sier det er feil. Endret 23 timer siden av Tartufo 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet 23 timer siden #78 Del Skrevet 23 timer siden Perine skrev (14 minutter siden): Frøken. Det ordet er det lenge siden jeg har hørt i den betydningen. Når jeg mimrer tilbake, så heter hun fortsatt Frøken Hansen i minnene mine fra 60-tallet, men jeg kaller selvfølgelig aldri en kvinnelig lærer for Frøken. Vi kalte læreren vår frøken til innpå 90-tallet. Samfunnet rundt syntes å være ferdig med frøken som ord, for jeg hadde aldri hørt det før, så da vi fikk beskjed om å kalle henne frøken trodde jeg bare det var et synonym på kvinnelig lærer 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #79 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lett å la seg irritere over uviktige ting, men det er til syvende og sist det det er - en uviktig ting. Eller, ikke for de som kjenner et behov for at ordet eksisterer, for all del, men for deg virker det iallefall som. Liker holdningen "dersom det ikke påvirker noen negativt, kan andre få gjøre som de vil". Det gjelder her, spør du meg Anonymkode: 18a20...5b8 Det er ikke en uviktig ting, men en veldig politisk og veldig dagsaktuell sag som går på alt dette tullet med transseksualitet. Anonymkode: bfd6f...07a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #80 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke en uviktig ting, men en veldig politisk og veldig dagsaktuell sag som går på alt dette tullet med transseksualitet. Anonymkode: bfd6f...07a Misforstå meg rett, jeg synes absolutt det er en viktig ting. Men det virker ganske åpenbart for meg at dette er en mindre viktig ting i ts sin verden, sånn utenom at hen irriterer seg over at andre folk bruker det Og hvis dette for ts er en uviktig ting så forstår jeg ikke hva det er å fyre seg sånn opp over. Anonymkode: 18a20...5b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå