Anonymbruker*** Skrevet i går, 19:47 #41 Del Skrevet i går, 19:47 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dem, h*n, vedkommende, personen, pasienten +++ Anonymkode: fb75c...c7b Jeg ser aldri Dem eller h*n brukt i i formelle tekster. Vedkommende/personen etc brukte jeg selvfølgelig, men et enkelt pronomen skaper bedre flyt i en tekst. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:48 #42 Del Skrevet i går, 19:48 Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden): Nei, det er ikke normalt. De/Dere ble brukt når man snakket med personer man skulle vise respekt for før i tiden. Nå brukes det vell tilnærmet kun om man snakker med Kongen eller Dronningen... Joda, ganske normalt det. "De" er personlig pronomen 3.person flertall brukes forøvrig uten stor forbokstav så lenge det ikke er bak punktum Anonymkode: 18a20...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet i går, 19:48 #43 Del Skrevet i går, 19:48 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er et moteord. Ikke nødvendig. Anonymkode: db844...bde Det er mange ord som ikke er nødvendige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:51 #44 Del Skrevet i går, 19:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, ganske normalt det. "De" er personlig pronomen 3.person flertall brukes forøvrig uten stor forbokstav så lenge det ikke er bak punktum Anonymkode: 18a20...5b8 Tiltaleformen De og Dem ble brukt som høflighetsform og respektfull tiltale før i tiden, og da ble det stavet De eller Dem. Med stor forbokstav midt i en setning også. Det var det som var høflighetsformen. "Vil De sitte ned og vente?" "Jeg søker herved på Deres utlyste stilling som..." Vi lærte dette på skolen på 70 og 80-tallet. Anonymkode: 018a6...e7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:51 #45 Del Skrevet i går, 19:51 Tartufo skrev (2 minutter siden): Det er mange ord som ikke er nødvendige. Men dette er kanskje det verste. Anonymkode: db844...bde 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet i går, 19:53 #46 Del Skrevet i går, 19:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Joda, ganske normalt det. "De" er personlig pronomen 3.person flertall brukes forøvrig uten stor forbokstav så lenge det ikke er bak punktum Anonymkode: 18a20...5b8 Hvor er det normalt i nyere tid? Har lest en del gjennom livet både romaner, sakprosa, aviser, pensumbøker, artikler, aviser, kg, kommentarfelt. Kan ikke vite at jeg har sett det noen steder, og jeg plukker gjerne opp måter å formulere seg på 🤷 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CupcakeSivi Skrevet i går, 19:53 #47 Del Skrevet i går, 19:53 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tiltaleformen De og Dem ble brukt som høflighetsform og respektfull tiltale før i tiden, og da ble det stavet De eller Dem. Med stor forbokstav midt i en setning også. Det var det som var høflighetsformen. "Vil De sitte ned og vente?" "Jeg søker herved på Deres utlyste stilling som..." Vi lærte dette på skolen på 70 og 80-tallet. Anonymkode: 018a6...e7f Det er ikke feil, for all del. Men det er fortsatt brukt som personlig pronomen om et subjekt i 3. person flertall. Sjekker du norskbøkene som brukes på skolen i dag, og iallefall for 20 år siden når jeg gikk på skolen, så lærer man iallefall dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:55 #48 Del Skrevet i går, 19:55 Er transe. Når jeg er i damemodus er jeg hun, når jeg er i mannemodus er jeg han. Enkelt for meg, lager ikke problemer. Anonymkode: 8264f...e6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:55 #49 Del Skrevet i går, 19:55 Det første ordet jeg lærte på engelsk var " a hen". Så jeg tenker høne når jeg leser det😂 Anonymkode: 39951...0ba 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet i går, 19:57 #50 Del Skrevet i går, 19:57 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men dette er kanskje det verste. Anonymkode: db844...bde Hva er ille med det? Andre språk har hatt et slikt pronomen lenge. Du trenger ikke bruke alle ord som finnes. Endret i går, 19:58 av Tartufo 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:59 #51 Del Skrevet i går, 19:59 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det første ordet jeg lærte på engelsk var " a hen". Så jeg tenker høne når jeg leser det😂 Anonymkode: 39951...0ba Er du en sånn en som blander engelsk og norsk i en salig blanding 🤔 For der har jeg litt problemer, men det er visst på moten nå etter hva jeg har skjønt. Anonymkode: 0231a...cd9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:59 #52 Del Skrevet i går, 19:59 Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden): Hvor er det normalt i nyere tid? Har lest en del gjennom livet både romaner, sakprosa, aviser, pensumbøker, artikler, aviser, kg, kommentarfelt. Kan ikke vite at jeg har sett det noen steder, og jeg plukker gjerne opp måter å formulere seg på 🤷 Vil tro det brukes i tilsvarende sammenhenger som "they" på engelsk, i og med at "de" er den norske versjonen av ordet Anonymkode: 18a20...5b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet i går, 20:03 #53 Del Skrevet i går, 20:03 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil tro det brukes i tilsvarende sammenhenger som "they" på engelsk, i og med at "de" er den norske versjonen av ordet Anonymkode: 18a20...5b8 Husker vi hadde diskusjoner om dette både på vgs og universitetet, og ikke en gang ble det foreslått å bruke "De". Ikke har jeg lest De brukt tilsvarende som "They" i tekster heller. Vanlig kan det ihvertfall ikke være, selv om det sikkert er grammatisk korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet i går, 20:03 #54 Del Skrevet i går, 20:03 (endret) Spiller ikke noen rolle hvis jeg forstår meningen med innlegget. Jeg bruker ikke ordet "hen" til hverdags, bortsett når det gjelder en bestemt transperson som f.eks. Esben Esther Pirelli Benestad. For noen år siden så snakket og skrev noen "hin", altså med i, hva skjedde med det ordet? Endret i går, 20:05 av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:06 #55 Del Skrevet i går, 20:06 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Er det bare jeg som irriterer meg over at folk bruker det? Spesielt her på Kvinneguiden? Anonymkode: b29a7...216 Samme her, grøsser litt fordi jeg tenker på hen som et intetkjønn, trist i grunnen Anonymkode: fe109...b25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:09 #56 Del Skrevet i går, 20:09 Anonymbruker*** skrev (2 minutter siden): Husker vi hadde diskusjoner om dette både på vgs og universitetet, og ikke en gang ble det foreslått å bruke "De". Ikke har jeg lest De brukt tilsvarende som "They" i tekster heller. Vanlig kan det ihvertfall ikke være, selv om det sikkert er grammatisk korrekt. Nå snakker jeg ikke om De som ord med stor forbokstav. Dette er et gammeldags ord som ikke brukes lenger. Men "de" er fortsatt grammatisk korrekt personlig pronomen i 3. person flertall. Hvordan ville du ha beskrevet flere personer i 3. person? Anonymkode: 18a20...5b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:10 #57 Del Skrevet i går, 20:10 Brukte det ikke for et par år siden. Skrev "han eller hun". Har gått over til å bruke det konsekvent etter at jeg begynte å skrive her og ser hvor mye det irriterer folk. Hen er også raskere og enklere enn "han eller hun" så jeg er begynt å bruke det privat også. Det er en uting å spore av tråder ved å rakke på andre for at folk bruker korekt norsk. Så fint du tar det her i egen tråd i det minste. Hen står i ordboka og er derfor lov å bruke. Anonymkode: 44ec1...716 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 20:13 #58 Del Skrevet i går, 20:13 Anonymbruker*** skrev (25 minutter siden): Jeg ser aldri Dem eller h*n brukt i i formelle tekster. Vedkommende/personen etc brukte jeg selvfølgelig, men et enkelt pronomen skaper bedre flyt i en tekst. Vi lærte det da jeg studerte og hadde observasjon, nettopp for å beskytte identiteten til den vi observerte. Anonymkode: fb75c...c7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet i går, 20:16 #59 Del Skrevet i går, 20:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi lærte det da jeg studerte og hadde observasjon, nettopp for å beskytte identiteten til den vi observerte. Anonymkode: fb75c...c7b Vi brukte bare pasient/bruker/beboer. Hadde med glede brukt De om det i det hele tatt var foreslått, for all del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet i går, 20:18 #60 Del Skrevet i går, 20:18 (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nå snakker jeg ikke om De som ord med stor forbokstav. Dette er et gammeldags ord som ikke brukes lenger. Men "de" er fortsatt grammatisk korrekt personlig pronomen i 3. person flertall. Hvordan ville du ha beskrevet flere personer i 3. person? Anonymkode: 18a20...5b8 Ikke sikker jeg har fulgt helt med på hva du har skrevet, men jeg mener når man refererer til en person en ikke skal omtale kjønnet på. Endret i går, 20:42 av Anonymbruker*** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå