AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden Jeg sliter en del med generell angst og har problemer i de fleste nære relasjoner - det vil si min nærmeste familie, som jeg sliter veldig med å omgås uten å bli ekstremt sliten og nedtrykt, men også i alle kjærlighetsforhold jeg har hatt. De har vært preget av lite tillit og drama fra min side. Angsten kommer og går helt uten grunn i form av hyperventilering, alltid når jeg er alene. Problemet er at jeg ellers fungerer helt fint og har en bra jobb, hobbyer og et par gode venner. Jeg trenger å snakke med noen men har ikke råd til psykolog hver måned. Henviser fastleger folk som meg til psykolog? Anonymkode: d0930...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Del Skrevet 22 timer siden Du kan ta kontakt med kommunen, de har som oftest et lavterskeltilbud - og kan behandle angst og depresjon. Krever ingen henvisning, og det er gratis. DPS er en spesialisthelsetjeneste og tar i utgangspunkt kun i mot de med komplekse lidelser, som ikke kan behandles i primærhelsetjenesten. Nå må man uansett gjennom DPS for å få psykolog i det offentlige. Før kunne fastlege direkte henvise til avtalespesialist. Anonymkode: a514d...186 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #3 Del Skrevet 22 timer siden Det enkle svaret er at man må oppfylle prioriteringsforskriften. Men så styres det også av kapasitet. Ut fra det du sier så tror jeg du ikke kommer til, da du ikke har stort nok funksjonstap. Men likevel på grensen da du sliter med nære relasjoner og spesielt familie, som får meg til å mistenke vanskelig oppvekst. Uansett vil jo det alltid være en god start å begynne hos fastlegen, jeg har selv fått veldig god hjelp av samtaler hos fastlegen. Det må ikke alltid være en psykolog. Fastlegen vil da også etterhvert få et bedre grunnlag for en eventuell henvisning. Anonymkode: cda2f...301 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #4 Del Skrevet 22 timer siden Jeg hadde det litt som deg, altså jeg fungerte greit i hverdagen til tross for visse problemer. En medvirkende årsak til at jeg slapp inn på DPS var at jeg tidligere hadde droppet ut av vgs pga. angstsymptomer. Jeg gjorde omvalg og fullførte vgs etterpå, så det var ikke noe dramatikk der. Jeg fortalte også om angstsymptomer ifbm jobb, så jeg tror de ville plukke meg opp før jeg fikk problemer der også. Ble utredet for ADHD, men gikk derfra uten noen diagnoser. Ei venninne av meg slapp inn til psykiatrisk sykepleier ved DPS med milde symptomer på depresjon og vansker med mat, men også hun sluttet der uten noen diagnoser. Tror vi begge slapp inn etter et føre var-prinsipp, for vi fungerte greit begge to. Anonymkode: 2f5ba...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Jeg hadde det enda verre, hadde sterk utmattelse pga angsten, og kunne ikke jobbe. Relasjoner ble ødelagt. Alvorlige søvnproblemer. Ufør. Gikk mange år før jeg gikk hjelp, og jeg måtte bytte fastlege for å få det til å skje. Så lenge funksjonsnivået ditt er ok, dvs at du er i stand til å jobbe, og ikke er alvorlig psykisk syk, så er det nok ikke så lett å skulle komme inn på DPS. De behandler/utreder i hovedsak de som er alvorlig psykisk syke. Anonymkode: 09a88...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden Det er ikke noen problemer med å henvise deg til psykolog- utfordringen er at du nok må regne med å få et avslag. Helsesystemet er så så pressa, at de som vurderer disse henvisningene bare avviser av kapasitetshensyn , Anonymkode: 5b831...318 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Del Skrevet 21 timer siden Jeg vil bare si at lavterskeltilbudet trenger ikke være noe dårligere tilbud enn psykolog hos DPS. At det er lavterskeltilbud betyr kun at det er lettere å få behandling, ikke at man får en dårligere behandling. Sevl hadde jeg også en periode hvor jeg brukte fastlegen som "psykolog". Jeg trengte noen å prate med og psykologen tok på seg den jobben siden jeg ikke fikk psykolog. Anonymkode: f83ea...848 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden Legen din kan henvise deg på bakgrunn av din angst, men det er vanskelig å komme til på DPS……de fleste får dessverre avslag fordi de «fungerer» i jobb/familieliv. Anonymkode: ef2f8...079 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #9 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg vil bare si at lavterskeltilbudet trenger ikke være noe dårligere tilbud enn psykolog hos DPS. At det er lavterskeltilbud betyr kun at det er lettere å få behandling, ikke at man får en dårligere behandling. Sevl hadde jeg også en periode hvor jeg brukte fastlegen som "psykolog". Jeg trengte noen å prate med og psykologen tok på seg den jobben siden jeg ikke fikk psykolog. Anonymkode: f83ea...848 Jeg har gått på angstkurs, søvnkurs og negative tanker kurs i regi av kommunen. Men det var gruppeterapi og veldig generelt så jeg følte ikke at jeg fikk hjelp med mine personlige problemer. Jeg trenger hovedsakelig noen å snakke med fordi jeg synes problemene mine er så skamfulle og ikke noe jeg vil snakke om med venninner eller noen i familien. Har ingen kjæreste for tiden heller så føler meg veldig alene om tankene mine 😢 Var en periode sykemeldt på grunn av helseangst og jeg bruker antidepressiva men fastlegen har aldri foreslått å henvise meg til samtale. Bare foreslått piller.., Anonymkode: d0930...6e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #10 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har gått på angstkurs, søvnkurs og negative tanker kurs i regi av kommunen. Men det var gruppeterapi og veldig generelt så jeg følte ikke at jeg fikk hjelp med mine personlige problemer. Jeg trenger hovedsakelig noen å snakke med fordi jeg synes problemene mine er så skamfulle og ikke noe jeg vil snakke om med venninner eller noen i familien. Har ingen kjæreste for tiden heller så føler meg veldig alene om tankene mine 😢 Var en periode sykemeldt på grunn av helseangst og jeg bruker antidepressiva men fastlegen har aldri foreslått å henvise meg til samtale. Bare foreslått piller.., Anonymkode: d0930...6e1 Skjønner. Har du forsøkt å spørre fastlegen din om du kan snakke med henne på jevnlig basis om du ikke får psykolog? Jeg har hatt to fastleger og begge lot meg bruke dem som samtalepartnere. Jeg også fikk først kun tilbud om piller. Det er nok fordi det er den letteste løsningen for legen. Det krever mer ressurser å lytte til problemene dine enn å skrive resept. Men synes du bør fortelle fastlegen din at du trenger noen å snakke med. Anonymkode: f83ea...848 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #11 Del Skrevet 20 timer siden Etter min erfaring som desperat prøver å få en henvisning slik at jeg kan unngå at alt går til h... så går kriteriet på suicidal. Forebygging eksisterer ikke her til lands. Men, kanskje du er heldigere. Anonymkode: 0d327...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Etter min erfaring som desperat prøver å få en henvisning slik at jeg kan unngå at alt går til h... så går kriteriet på suicidal. Forebygging eksisterer ikke her til lands. Men, kanskje du er heldigere. Anonymkode: 0d327...2ca Dette stemmer ikke! Anonymkode: d74c0...036 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Del Skrevet 20 timer siden Hver gang jeg har blitt henvist har det vært når psyken har gått utover arbeidsevnen. Samfunnet er interessert i å holde folk i jobb og tjener på å behandle de som kan komme tilbake i maurtua ved endt behandling. Anonymkode: 1810c...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil bare si at lavterskeltilbudet trenger ikke være noe dårligere tilbud enn psykolog hos DPS. At det er lavterskeltilbud betyr kun at det er lettere å få behandling, ikke at man får en dårligere behandling. Sevl hadde jeg også en periode hvor jeg brukte fastlegen som "psykolog". Jeg trengte noen å prate med og psykologen tok på seg den jobben siden jeg ikke fikk psykolog. Anonymkode: f83ea...848 Det er ikke min erfaring. Da jeg endelig kom inn til DPS fikk jeg en ordentlig utredning slik at vi kunne få riktig diagnose. Lavterskeltilbudet jeg fikk i kommunen var helt elendig. Meningsløse samtaler som aldri førte noen vei. Helt ok hvis man kun trenger å lette på trykket, men ikke noe mer enn det. Anonymkode: 09a88...a60 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #15 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke min erfaring. Da jeg endelig kom inn til DPS fikk jeg en ordentlig utredning slik at vi kunne få riktig diagnose. Lavterskeltilbudet jeg fikk i kommunen var helt elendig. Meningsløse samtaler som aldri førte noen vei. Helt ok hvis man kun trenger å lette på trykket, men ikke noe mer enn det. Anonymkode: 09a88...a60 Mitt inntrykk også - samtidig som det blir en hvilepute for andre behandlere som da mener å ha «sendt deg et sted». Hjelper omtrent like mye som en kaffe med ei venninne. Anonymkode: 1810c...eb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #16 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mitt inntrykk også - samtidig som det blir en hvilepute for andre behandlere som da mener å ha «sendt deg et sted». Hjelper omtrent like mye som en kaffe med ei venninne. Anonymkode: 1810c...eb5 Haha Nesten bedre å snakke med venninne faktisk. Seriøst, jeg fikk absolutt ingen hjelp av slik lavterskeltilbud. Opplevde det hele tvert i mot som et hån mot alvoret jeg stod i. Anonymkode: 09a88...a60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #17 Del Skrevet 18 timer siden Alle er ulike når det gjelder hva som passer dem, og noen er vanskeligere å hjelpe enn andre. Men for oss som vil ha hjelp, så hjelper det å ha en så positiv holdning som mulig- det er da vi er mottakelige for å få hjelp. Jeg har gått til psykolog ol, men det som kanskje har hjulpet meg mest, var «lavterskeltilbud» i form av depresjonsmestringskurs og andre gruppetilbud. Det er vel endel slike tilbud knyttet til angst. Som sagt er vi forskjellige, men jeg har tro på at mange kan ha mye nytte av å lære å bli bevisst egne tanker og handlingsmønster, og å lære teknikker for å takle disse bedre. Sånt har i alle fall hjulpet meg mer enn å sitte å snakke om en ganske vanlig barndom, mens jeg merker at psykologen ikke helt hva hun/han skal si eller gjøre videre. Hadde jeg vært ts, hadde jeg også vurdert å betale for noen psykologtimer privat. Anonymkode: 87a9a...25d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #18 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sliter en del med generell angst og har problemer i de fleste nære relasjoner - det vil si min nærmeste familie, som jeg sliter veldig med å omgås uten å bli ekstremt sliten og nedtrykt, men også i alle kjærlighetsforhold jeg har hatt. De har vært preget av lite tillit og drama fra min side. Angsten kommer og går helt uten grunn i form av hyperventilering, alltid når jeg er alene. Problemet er at jeg ellers fungerer helt fint og har en bra jobb, hobbyer og et par gode venner. Jeg trenger å snakke med noen men har ikke råd til psykolog hver måned. Henviser fastleger folk som meg til psykolog? Anonymkode: d0930...6e1 Nedsatt funksjon i utdanning og/eller arbeidslivet er min erfaring. Ønsker du bare å ha litt råd og veiledning for å ‘klare deg litt bedre og ha det litt mer greit i livet’ så har helsevesenet lagt opp til at en må gå privat og betale av egen lomme..😕 Har man nedsatt arbeidskraft/funksjon derimot kan du bli for dyr for statskassa og dermed tenker de at de kanskje kan forebygge en ekstra utgift hos NAV. Så kynisk tror jeg det er. Du kan dermed med fordel veie ordene om du ønsker henvisning til dps. Heller overdriv en smule fremfor underdriv ihvertfall. Er redd det du deler med oss her av hva du sliter med ikke er alvorlig nok for dps😔. Men da er det greit at kommunene ihvertfall har et lavterskel gratis tilbud folk som sliter. Da er det først og fremst psyk sykepleier du får snakke med, men i noen tilfeller psykolog også. Hører mange snakker varmt om dette tilbudet. Har du en fot innenfor der vil de også kunne hjelpe deg med videre henvisning dersom de syns du burde ha mer profosjonell hjelp. Har feks en kompis som gikk til psyk sykepleie i kommunen. Hun mistenkte han kunne ha adhd og henviste ham videre til dps og der fikk han diagnosen og mer hjelp🙂 Anonymkode: cb6d4...0a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #19 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha Nesten bedre å snakke med venninne faktisk. Seriøst, jeg fikk absolutt ingen hjelp av slik lavterskeltilbud. Opplevde det hele tvert i mot som et hån mot alvoret jeg stod i. Anonymkode: 09a88...a60 Du kan være heldig og uheldig med samtale terapeuten. Man kan ha svært dyktige psyk sykepleier,eog man kan ha svært dårlige både psykologer og psykiatere. Og så skal kjemien funke mellom dere i tillegg. Jeg gikk til 3 elendige psykologer før jeg havnet hos en fantastisk en 10 år senere. Da hadde jeg nesten gitt opp. Og bare flaks at ikke ‘systemet’ ga meg opp heller. Anonymkode: cb6d4...0a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #20 Del Skrevet 17 timer siden Runden min var sånn som dette: Fortalte legen at jeg sleit, ble henvist til lavterskeltilbud i kommunen (psykiatrisk sykepleier). Psykiatrisk sykepleier ga tilbakemelding til legen at jeg hadde for store problemer ift hennes kompetanse. Ble henvist til kommunal psykolog som jobbet opp mot legekontoret, også dette et lavterskeltilbud lokalt (ikke DPS). Kommunal psykolog ga tilbakemelding at jeg hadde for store problemer. Ble så henvist til DPS av fastlegen, gikk til samtale to ganger pr uke i tre år. DPS ga tilbakemelding at de heller ikke kunne hjelpe meg til å bli bedre, annet enn stabiliserende samtaler i årevis fremover. Tilbake hos fastlegen får jeg nå tilbud om en rekke medisiner, som jeg ikke vil ha, fordi de kun bedøver symptomene, og ikke løser det underliggende problemet. Så jeg har ikke så mye tro på det hjelpeapparatet. Føler ikke at jeg har fått noe som helst ut av denne hjelpen. Håper det fungerer bedre for deg. Det begynner hos fastlegen, og så blir du henvist videre derfra. Anonymkode: bcaf5...99a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå