AnonymBruker Skrevet 2. mars #1 Skrevet 2. mars I dag ser jeg et spørsmål i en fb gruppe om hvor et bestemt sted i Norge ligger. Noen de kjenner i utlandet vil vite hvor det er, de vil finne det på et kart. Altså, hvordan er dette et spørsmål? De kjenner ikke til kart på nett? Google maps? Stedet kommer helt tydelig opp på Google maps. Flere ganger har jeg også sett spørsmål i grupper om hva som er ingrediensene i sånn og sånn matvare. De vet ikke at de kan google det? Og så kommer det opp ti treff på hvor man kan kjøpe denne varen, med ingrediensliste på nettbutikken? Altså, ALT er på google, to tastetrykk unna Jeg har ikke lyst å spørre personene om dette, for jeg vet ikke hvordan uten at det høres frekt ut, så jeg spør her. Anonymkode: 8ea40...21d
luxifine Skrevet 2. mars #2 Skrevet 2. mars Om jeg spør så er det fordi jeg har googlet det, men er likevel usikker på noe eller jeg har ikke forstått svaret og trenger å høre informasjonen fra en annen (menneskelig) kilde. Om det er oppskirfter/matvarespørsmål er det fordi det finnes mange versjoner av det samme på nett og jeg ønsker menneskers erfaringer, tips og triks. (Og råd om hva en skal styre unna). Konkrete spørsmål som feks: "hvor ligger" eller "hva er best reiseveg til" googler jeg fremfor å spørre andre.
AnonymBruker Skrevet 2. mars #3 Skrevet 2. mars Mange evner ikke å gjøre enkle Google søk. Man ser det her på KG også, at folk sliter med å finne informasjon som ligger lett tilgjengelig. Det kan være alt fra utdanninger, til søknadsfrister, til lovverk og til prioriteringsveiledere. Selv lærere på videregående uttrykker at unge i dag generelt har en lav digital kompetanse, og er dårlig med kilder og kildekritikk. Det er bekymringsverdig hvis de skal over på høyskoler og universiteter, og skal gjøre research i blant annet databaser. Å kunne gå frem og finne informasjon på internett burde være en forutsetning, da vi lever i et kunnskapssamfunn. Anonymkode: 5278b...235
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå