Lerbas LubyLu Skrevet 5. mars #61 Del Skrevet 5. mars Man må så klart si fra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #62 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det rett og slett du som tar feil. Det er ikke slik regninger og forfall funker. Ikke gir husleieloven deg lov til å sette et slikt krav heller. Forfall er datoen regningen skal være betalt inn. Du, som profesjonell part, må ta høyde for forsinkelser fra banken og forfallsdato i helg og på bevegelige helligdager, i forhold til når pengene vil være tilgjengelig for deg. Kravet ditt om at pengene skal være på din konto til gitt dato er urimelig, og skulle det blitt rettstvist ville du ikke kommet noen vei med dette. Anonymkode: 1c958...8d5 Men det tar på ingen måte 4-5-6-7 dager fra regningen er betalt og til de er på utleiers konto! Da har leieboer faktisk vært for treg med å betale. Og det er både sløvt og for dårlig. Anonymkode: 4f62d...294 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 5. mars #63 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men det tar på ingen måte 4-5-6-7 dager fra regningen er betalt og til de er på utleiers konto! Da har leieboer faktisk vært for treg med å betale. Og det er både sløvt og for dårlig. Anonymkode: 4f62d...294 Jo det kan forekomme uten at leietaker har gjort noe feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #64 Del Skrevet 5. mars Det har visst økt fra 3-4 dager ser jeg, i løpet av trådens levetid. Ikke lett å forstå akkurat den, men uansett - NEI, det er IKKE noe jeg hadde sagt ifra om. Det er jo rett og slett bare pinlig å måtte fortelle at man får en påvirkning økonomisk av at husleien kommer en dag eller to sent etter lovens syn, som er omtalt i tråden her. Da lever man tilsynelatende fra hånd til munn, selv hadde jeg hadde blitt svært skeptisk om utleier sa noe slikt, og sett etter et nytt bosted på sikt. Anonymkode: aaaf1...a54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 5. mars #65 Del Skrevet 5. mars 1) Hvis leietaker får lønn den 1. i måneden er det en naturlig forklaring. 2) Da jeg gikk over på ufør tok jeg en prat med boligbyggelaget, som det petimeteret jeg er, fordi ufør utbetales som hovedregel den 20. i måneden, og boligbyggelaget har forfall på felleskostnader/husleie den 20. Og jeg var jo da dritstressa fordi «er jo ikke sikker på å få betalt i tide». Forretningsføreren lo vennlig og sa at «så nøye er vi ikke på det, det tar noen dager før systemet varsler om uteblitt betaling, og så lenge pengene kommer fast og «rett etter» får du aldri problemer pga dette». Dette er da en profesjonell aktør som forvalter titusenvis av husleie betalinger hver mnd. Så da er spørsmålet om det får noen som helst praktisk betydning for deg at leien kommer den 3.-5. i mnd så lenge den kommer hver måned, altså som i at du ikke får betalt dine utgifter. Om så, eller du ikke greier å legge bort irritasjonen, så ville jeg i vennlig tone bare spurt leietaker «du, jeg ser jo at leien kommer noen dager senere enn i kontrakten, hvis det av en spesiell grunn er bedre for deg at vi endrer forfall til den 5. eller 15. i måneden så kan vi gjøre det?» 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #66 Del Skrevet 5. mars Hvis leia aldri har uteblitt eller det har gått mer enn en uke eller to over avtalt dato, ville jeg personlig latt det fare. Ser ikke poenget med å lage mulig sur stemning pga noen dager bare. Anonymkode: 84bc9...f9c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #67 Del Skrevet 5. mars Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Jo det kan forekomme uten at leietaker har gjort noe feil Nei, det tar virkelig ikke opp mot en uke eller mer. Da har du i tilfellet bank i India for å si det slik. Bare tull! Anonymkode: 4f62d...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 5. mars #68 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det tar virkelig ikke opp mot en uke eller mer. Da har du i tilfellet bank i India for å si det slik. Bare tull! Anonymkode: 4f62d...294 Hørt om røde dager? Det mikset med forskjellig bank og slikt kan oppstå 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 8. mars #69 Del Skrevet 8. mars Fru Uperfekt skrev (På 5.3.2025 den 20.50): Hørt om røde dager? Det mikset med forskjellig bank og slikt kan oppstå Det kan det, men ikke hver måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 8. mars #70 Del Skrevet 8. mars Så lenge betalingen er gjort 1. i måneden, så kan ikke du gjøre noe. Betaler han 2. eller senere så er det noe annet. Bankoverføringer bruker gjerne noen timer hvis betalingen skjer før kl 12 mandag-fredag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #71 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.47): Det tar jo et par-tre dager etter forfall med betalinger, hvis det ikke er samme bank. Helt vanlig, det. Anonymkode: 200c3...e5b Det et ikke tilfredsstillende hvis kontrakten sier at pengene skal være på konto. Anonymkode: 755cc...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 8. mars #72 Del Skrevet 8. mars Fru Uperfekt skrev (På 5.3.2025 den 17.26): Jo det kan forekomme uten at leietaker har gjort noe feil Ikke hver måned! Jeg syns det er helt innafor å gi beskjed. Det er respektløst å konsekvent betale husleia for sent, så leietaker bør jo få en liten heads up om at dette legges merke til. Altså, hadde leietaker skrevet innlegg her om at det er så urettferdig at han må betale husleia til forfall hadde han blitt hudflettet her inne. 😂 Det er jo bare å gi høflig beskjed. Hei! Jeg ser at husleien som regel kommer 3-4 dager for sent, av og til enda senere. Minner om at fristen er den 1. i måneden. Du kan gi beskjed til oss hvis du trenger en annen forfallsdato, eller hvis du blir forsinket med leien, men det er viktig for oss å få beskjed." Hvorfor ts må få beskjed er vel irrelevant. Avtalen skal likevel følges. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 8. mars #73 Del Skrevet 8. mars frivis skrev (4 minutter siden): Så lenge betalingen er gjort 1. i måneden, så kan ikke du gjøre noe. Betaler han 2. eller senere så er det noe annet. Bankoverføringer bruker gjerne noen timer hvis betalingen skjer før kl 12 mandag-fredag. Men betalingen er jo ikke gjort innen den 1. når den alltid er 3-4 dager for sen. I ny og ne er det normalt (pga helg og helligdag) men ikke hver måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #74 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 18.08): Da er det nok blitt trukket i dag, så tar det uansett litt tid før det kommer på konto. Hadde ikke orket å Være så pirkete… Anonymkode: 526a7...3dd Pirkete? Det handler om økonomisk forutsigbarhet. Utleier har selvsagt sine egne utgifter. En husleie er i dag mellom 10 og 20 tusen, avhengig av støttelse og geografi. Utleier har jo til of med spesifisert at pengene skal være hos han den 1. Jeg hadde ikke giddet å ha et slikt uromoment i min økonomi, der det kan gå 5 dager over. Det er jo nesten ei uke. Anonymkode: 755cc...f55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #75 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.40): Om dette skjer hver måned, ville jeg hørt om vi skulle endret dato på husleiens forfall... Så lenge pengene kommer, så hadde jeg vært fornøyd. Hadde prøvd en fin dialog før jeg ble sur hvertfall. Anonymkode: ad777...bd0 Helt enig! Som utleier kan man godt reflektere litt over at man er den med mest makt i relasjonen. Anonymkode: 60149...44c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #76 Del Skrevet 8. mars Det hadde jeg ikke brydd meg om. Det tenker jeg faktisk er innenfor normalen. Har leietaker satt forfall første i måneden på sin innbetaling, er det innenfor frist for betaling dersom det først er på din konto 3-4 dager senere. Det skjer ofte i forbindelse med at dere har ulik bank, eller dersom leietaker bruker brevgiro eller betaling i bank. Også uavhengig av om der er helg inne i bildet. Det er ikke noe en ville fått medhold i i en klagesak. Du får jo husleien din fast de få dagene senere. Så alt tyder på at leietaker er en punktlig betaler , og har forfall satt til den første.Å lage et problem ut av dette er tull. Og vil helt ærlig se litt latterlig ut. Du kan fort få et dårlig rykte som utleier. Anonymkode: 11a39...0f3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 8. mars #77 Del Skrevet 8. mars NoaideBiehtar skrev (22 minutter siden): Men betalingen er jo ikke gjort innen den 1. når den alltid er 3-4 dager for sen. I ny og ne er det normalt (pga helg og helligdag) men ikke hver måned. Da ville jeg tatt det opp på en profesjonell måte med leieboer. Hvis den 1. faller på en onsdag, og han betaler onsdag ettermiddag, så vil du få inn betalingen tidlig torsdag. Er 1. en fredag, og han betaler fredag ettermiddag, så får du pengene tidlig mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlig Skrevet 8. mars #78 Del Skrevet 8. mars Om leietaker betaler fast, men noen dager forsinket hadde jeg ikke gjort noen greie ut av det. En stabil og grei leietaker er verdt mye. Om du ender opp med å bytte leietaker pga slikt og står noen mnd uten leietaker så tar det fort flere år å “tjene inn” det tapte i leieinntekter. Men det er min tanke. Har leietakere i kjelleren som ofte betaler noen dager over forfall (selv om det ikke er helg/helligdager), men de har bodd der i tre år og har betalt alle leiene sine. Nå skal det sies at jeg benytter hybel.no til å drive inn leie for meg, og der sendes det automatisk faktura og betalingspåminnelser og evt purring, så hybel.no har sikkert sendt en påminnelse eller to, uten jeg har løftet en finger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
garfunkel Skrevet 8. mars #79 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det et ikke tilfredsstillende hvis kontrakten sier at pengene skal være på konto. Anonymkode: 755cc...f55 Hvordan mener du man skal klare å time det perfekt hver eneste mnd? Røde dager, og så kan banken være nede, det oppstår situasjoner rett som det er nå i dagens samfunn hvor banksystemet er nede for telling, hacking etc. Leser ei i tråden her som tar forhåndsregler der og overfører den 28. når husleie skal være på konto til den 1. Til og med der kan det skje svikter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #80 Del Skrevet 8. mars Jeg tror ts er ganske ny som utleier, og ikke skjønner verdien av gode leietakere og kostnaden av dårlige leietakere, og kostnaden av å la leiligheten stå tom. Eller en person som har høy puls i hverdagen. Anonymkode: 3522d...2c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå