AnonymBruker Skrevet 3. mars #41 Del Skrevet 3. mars Hadde syntes det var veldig rart å få advarsel, varsel eller pekefinger på dette. Huseier og jeg har ikke samme bank, og noen ganger er det helger før månedsskifte. Jeg måtte sette 25 for å betale så det alltid var innenfor den 1. Har sikkert likevel røket en februar, og i begynnelsen kom de nok noen dager for sent, ja. Jeg så dette selv, men huseier har alltid fått pengene sine og ikke sagt noe. Hvis det er viktig for deg å få inn pengene før, så bare ta en prat med leietaker og forklar. Tipper vedkommende ordner med en gang. Bare vær hyggelig. Ingen vits i å gjøre leietakeren din engstelig og gi inntrykk av at utkastening er neste. Anonymkode: c8c08...15c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #42 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 16.39): I kontrakt står det at penger skal være på konto den første i hver måned. De kommer alltid, men ca 3 eller 4 dag i måneden. Som nå igjen, ingen husleie på konto før helgen. Det er en liten ting. Så usikker på hvor vanskelig vi bør gjøre oss. Jeg har leid selv og da var det krise om pengene ikke var inne til avtalt tid. Men han var en drittsekk. Anonymkode: aa3bf...027 Ekspander Nå var 1.mars på lørdag og da skal ikke pengene være på kontoen deres før mandag. Anonymkode: 9c7cf...0df 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #43 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 9.11): Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 Ekspander Det er mye bedre at du gjør noe med det enn at du går og irriterer deg hvis du ikke klarer å slutte med det. Irritasjon i et leieforhold er ikke bra. Vedkommende kan ha glemt det eller er surrete og har ikke autotrekk. Altså at du tar en samtale med leietaker, sier at du har lagt merke til den kommer for sent, spør om det er en grunn til det. Vær hyggelig. Hvis det er en prinsippsak at den skal komme i tide, og det kræsjer med leietaker sin lønn el. lignende, så er det bedre å endre dato. Hvis det av økonomiske grunner er viktig for deg å få inn penger senest den første, så si ifra om det til leietaker. Du kan gjerne si litt om dette med bank-tid, helg, etc. Legg godvilja til og ikke fremstill det som at du er mistenksom og irritert. Du kommer mye lenger med å være hyggelig og vise at du tenker det bare er en slags feil. Anonymkode: c8c08...15c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 3. mars #44 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 20.29): Det er mye bedre at du gjør noe med det enn at du går og irriterer deg hvis du ikke klarer å slutte med det. Irritasjon i et leieforhold er ikke bra. Vedkommende kan ha glemt det eller er surrete og har ikke autotrekk. Altså at du tar en samtale med leietaker, sier at du har lagt merke til den kommer for sent, spør om det er en grunn til det. Vær hyggelig. Hvis det er en prinsippsak at den skal komme i tide, og det kræsjer med leietaker sin lønn el. lignende, så er det bedre å endre dato. Hvis det av økonomiske grunner er viktig for deg å få inn penger senest den første, så si ifra om det til leietaker. Du kan gjerne si litt om dette med bank-tid, helg, etc. Legg godvilja til og ikke fremstill det som at du er mistenksom og irritert. Du kommer mye lenger med å være hyggelig og vise at du tenker det bare er en slags feil. Anonymkode: c8c08...15c Ekspander Jeg er faktisk ikke enig, huff det er ikke leietaker sitt anliggende at du ikke har råd til å vente et par dager etter fristen. Man burde slippe å utsettes for slik muntlig kontakt som skal spille på samvittigheten. Enten vær tydelig i kontrakt med en eller annen slags utkastelsesklausul, endre dato for forfall eller send purring slik man formelt skal gjøre. Jeg mener at det å få inn pengene på konto 3-4 dager etter forfall er en ikkesak. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #45 Del Skrevet 3. mars Agatha skrev (På 3.3.2025 den 20.36): Jeg er faktisk ikke enig, huff det er ikke leietaker sitt anliggende at du ikke har råd til å vente et par dager etter fristen. Man burde slippe å utsettes for slik muntlig kontakt som skal spille på samvittigheten. Enten vær tydelig i kontrakt med en eller annen slags utkastelsesklausul, endre dato for forfall eller send purring slik man formelt skal gjøre. Jeg mener at det å få inn pengene på konto 3-4 dager etter forfall er en ikkesak. Ekspander Det er helt greit å ta opp dette hvis utleier har utgifter som må betales og forsinkelsen gjør det vanskeligere. Jeg synes det er rart å bli irritert av prinsipp selv, ettersom pengene kommer inn, men en kontrakt er en kontrakt. Huseier selvfølgelig lov å ta det opp hvis det er viktig for hen. Kan sende en meld og skriver at hen har lagt merke til det og skrive at autotrekk må settes et par dager i forveien. Da blir det maks et par dager over på det meste når det er helg. Anonymkode: c8c08...15c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #46 Del Skrevet 3. mars Jeg hadde bare innstilt meg på at leien er inne til 4, og ikke sagt noe til leietaker. Hvis du sier 4., så kan du risikere 8. Så la det gå. Vi leier ut selv, og så lenge pengene kommer inn først i måneden, så tenker vi ikke på det. Anonymkode: b4943...e6e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 3. mars #47 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 16.45): Dere kan da ikke være i en så vanskelig økonomisk situasjon at dere ikke kan håndtere at leien kommer noen dager etter dato? Snakk med utleier, sett en ny dato om dette hjelper på situasjonen. Og så bør dere bygge økonomisk buffer. Som utleier må man være forberedt på at man kanskje ikke får inn husleie i det hele tatt i noen måneder, hvis man er uheldig med leietaker. Anonymkode: 2775f...b5d Ekspander Det er jo ikke økonomien til utleier som skal under lupen her ! De har satt en dato i kontrakten som da er den første i måneden. Da regner en jo med at leien kommer den første og ikke den fjerde. Det er jo en grunn til at det står en dato i kontrakten. Folk er ikke utleiere på gøy! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #48 Del Skrevet 3. mars Jeg skjønner at du irriterer deg. Står det i kontrakten at leien skal være inne 1., så skal den ikke komme 5. eller 6. Vi hadde en leietaker selv som alltid betalte for sent (og han fikk velge dato selv da vi skrev kontrakt). Han brukte ikke automatisk trekk, og «glemte» hele tiden å føre over. Synes det sier mye om personer som holder på slik. Hvor vanskelig er det å sette opp en fast dato i nettbanken liksom, da går det jo helt av seg selv. Anonymkode: 4f62d...294 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 3. mars #49 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 19.24): Dersom leien skal være inne til 1 så skal den jo det etter avtale. Veldig mange setter likevel trekk til første som gjør at det blir noen dager for sent til tross for god tro. Flere av mine leietakere har vært i denne kategorien, og så lenge pengene kommer så klarer jeg ikke å irritere meg. Heller ikke være petimeter og risikere å skape grobunn til potensielle konflikter. Godvilje avler godvilje og det er klokt å velge kampene sine. Og tilsvarende dumt å skape dem fordi rett skal være rett. Anonymkode: 3522d...2c8 Ekspander Slik jeg leser loven kan man ikke kreve at leien "skal være inne" til en dato, men man setter en forfallsdato og det er senest denne datoen pengene skal trekkes fra leietakers konto. Bruker man f.eks autotrekk kan dette skje 23.59 denne datoen. Det står også beskrevet unntak slik som når den 1 havner på helligdag eller helg i husleieloven. 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trøndere1 Skrevet 3. mars #50 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 16.40): Om dette skjer hver måned, ville jeg hørt om vi skulle endret dato på husleiens forfall... Så lenge pengene kommer, så hadde jeg vært fornøyd. Hadde prøvd en fin dialog før jeg ble sur hvertfall. Anonymkode: ad777...bd0 Ekspander Jeg Leier ut en 6-7 objekter. Dette er ikke noe jeg hadde brukt energi på. Om leien kommer 1 eller 4 fast i måneden har vel ingen stor praktisk betydning om man da selvfølgelig ikke er hardt presset økonomisk selv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #51 Del Skrevet 4. mars Tenker en stabil leietaker som betaler for seg er mer verdt enn å gidde å henge seg opp i at leien er på konto et par dager etter avtalt. Anonymkode: c53a6...dec 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 4. mars #52 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 16.42): Kanskje leietaker er av de som tror at hvis man setter dato til 1. i banken så har mottaker pengene den 1. I realiteten går det jo minst en dag, eller flere om det er helg i mellom. Anonymkode: ad2ce...c16 Ekspander Og det skal den profesjonelle part (les: utleier) forstå TS dette er en ikke sak 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 4. mars #53 Del Skrevet 4. mars Ser ingen problem at pengene kommer senere enn forfallsdato. At en utleier velger å bruke ressurser på dette, formidler jo heller en svakhet utleier har, og muligens ikke er en god utleier. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #54 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 16.39): I kontrakt står det at penger skal være på konto den første i hver måned. De kommer alltid, men ca 3 eller 4 dag i måneden. Som nå igjen, ingen husleie på konto før helgen. Det er en liten ting. Så usikker på hvor vanskelig vi bør gjøre oss. Jeg har leid selv og da var det krise om pengene ikke var inne til avtalt tid. Men han var en drittsekk. Anonymkode: aa3bf...027 Ekspander Så? Hvorfor absolutt kreve at andre betaler før tidspunktet når du ikke gjorde det selv? Virker jo ut som det er en liten krise for deg dette også? Sånn egentlig skjønner jeg ikke spørsmålet ditt? Du har jo åpenbart intet problem her. Leia er inne de aller første dagene i måneden, du burde jo være glad? Sikker på at du ikke begynner å ta mer og mer etter han du kalte for dritsekk? Altså, din tidligere utleier. Anonymkode: 202c4...7d6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #55 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.10): Flisespikkeri å mase på det. Tipper lånetaker får lønn den 30. i måneden, og da kan det faktisk ta et par virkedager . Kan ikke fatte at det skal plage dere så mye. Særlig siden dere ser at det er det samme hver mnd. Da kan dere jo stole på at leietaker betaler. Anonymkode: ca65d...7a4 Ekspander Så lett å forvente at andre skal være forståelsesfulle. Ikke ts. Anonymkode: 36b29...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 4. mars #56 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 3.30): Så lett å forvente at andre skal være forståelsesfulle. Ikke ts. Anonymkode: 36b29...217 Ekspander Jo, men det er jo dette med hvem som er den profesjonelle part i dette. Om rørleggeren hadde ringt meg den dagen regninga forfalt og spurt etter pengene hadde jeg syntes det var fryktelig rart, men fordi det er en mer løpende avtale "hjemme hos" noen så det greit? Hadde rørleggeren i tillegg begynt å mase om hvorfor hen trengte pengene akkurat den dagen, vell da hadde jeg vell lagt på.Banken ringer jo heller ikke om lånet blir trekt 2 dager etter forfall pga sen innbetaling av lønn eller lignende. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #57 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 9.11): Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 Ekspander Du kommer til å bli mye irritert i løpet av 2025. Den 1. faller på helg ofte så da blir det tidligst mandag du kan forvente å få penger. Kanskje du bør bare la det gå. Anonymkode: 9c667...824 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grå Skrevet 5. mars #58 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 17.36): Du kommer til å bli mye irritert i løpet av 2025. Den 1. faller på helg ofte så da blir det tidligst mandag du kan forvente å få penger. Kanskje du bør bare la det gå. Anonymkode: 9c667...824 Ekspander Tidligst tirsdag etter helg etter hva loven sier 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #59 Del Skrevet 5. mars Har dere ikle avtalt en dag som passe begge parter? Har alltid hatt betalingsfrist ut i fra når jeg har lønn. Aldri betalt den 1., men betalte alltid 15. hver måned. Har til og med mulighet til å velge det når man har lån i banken.. Dumt argument at huseier må ha pengene til sine egne regninger. Det er jo bare tull, huseiere burde ha penger nok til å dekke det som skal dekkes fra egne lønninger, slik at det ikke spiller noen rolle hvordan dag leietaker betaler Anonymkode: 83cfa...18e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #60 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 9.11): Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 Ekspander Her er det rett og slett du som tar feil. Det er ikke slik regninger og forfall funker. Ikke gir husleieloven deg lov til å sette et slikt krav heller. Forfall er datoen regningen skal være betalt inn. Du, som profesjonell part, må ta høyde for forsinkelser fra banken og forfallsdato i helg og på bevegelige helligdager, i forhold til når pengene vil være tilgjengelig for deg. Kravet ditt om at pengene skal være på din konto til gitt dato er urimelig, og skulle det blitt rettstvist ville du ikke kommet noen vei med dette. Anonymkode: 1c958...8d5 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå