badevakta Skrevet 2. mars #21 Del Skrevet 2. mars Det er feil at det tar mange dager å overføre mellom norske banker. Siste kjøring for å få pengene på konto samme dag er mellom 13 og 14. Føres det over etter det klokkeslettet har man pengene på konto tidlig neste morgen. 3-4 dager hver måned hadde jeg ikke laget noe bråk over så lenge alt annet er ok og leietaker ikke trenger å purre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 2. mars #22 Del Skrevet 2. mars Da jeg flyttet inn, ble jeg spurt om når det passet å betale. Jeg får penger ca 20. eller en dag eller to før. I begynnelsen vippset jeg dagen jeg fikk, men nå har jeg satt opp fast trekk. Tilby leietakeren å endre dato. Like greit, så vet dere begge hva som gjelder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #23 Del Skrevet 2. mars Leier ut sokkel, han betaler alltid for sent, noen ganger i midten av måneden..... Nå har han bodd der i fire år og jeg tenker ikke på det lengre, jeg vet at han alltid betaler så da er det ikke så nøye. Tror eneste gangen han har betalt til den første i måneden er første gangen 😂 Anonymkode: b6b7e...db4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #24 Del Skrevet 2. mars Jeg har leid hos iallefall ti ulike utleiere, og dette med forsinkelse i banken har jeg virkelig aldri tenkt på før. Men så har jeg heller aldri noen gang fått noe tilbakemelding på det. Vi har pleid å avtale datoen til de dagene jeg har fått lønn eller studielån, så jeg har uansett ikke hatt anledning før. Tipper det er ganske vanlig også? Anonymkode: 51a72...ab1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #25 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere kan da ikke være i en så vanskelig økonomisk situasjon at dere ikke kan håndtere at leien kommer noen dager etter dato? Anonymkode: 2775f...b5d Det er å snu det på hodet, leietaker kan da ikke ha så vanskelig situasjon at han aldri klarer å betale i tide, eller? Hvis jeg trengte pengene den første, ville jeg nok bedt om å endre til en ny forfallsdato. Ellers hadde jeg også latt det passere. Anonymkode: e1e50...e4c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #26 Del Skrevet 3. mars Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #27 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 Da er det nok blitt trukket i dag, så tar det uansett litt tid før det kommer på konto. Hadde ikke orket å Være så pirkete… Anonymkode: 526a7...3dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #28 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.39): I kontrakt står det at penger skal være på konto den første i hver måned. De kommer alltid, men ca 3 eller 4 dag i måneden. Som nå igjen, ingen husleie på konto før helgen. Det er en liten ting. Så usikker på hvor vanskelig vi bør gjøre oss. Jeg har leid selv og da var det krise om pengene ikke var inne til avtalt tid. Men han var en drittsekk. Anonymkode: aa3bf...027 Hadde forandret kontrakten til forfallsdato den 1 i hver måned i stedet for. Anonymkode: a3445...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #29 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 Hvorfor endrer du plutselig forklaring fra at det tar 3-4 dager til 5-6 dager? Var du ikke fornøyd med svarene? Og nå står det plutselig i kontrakten at pengene skal være inne på konto til den første... Merkelig. Anonymkode: 4909d...e3a 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
what_no2000 Skrevet 3. mars #30 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 Som jeg nevnte i et tidligere innlegg så gir ikke Husleieloven deg mulighet til å kreve at pengene skal være inne på din konto på en gitt dato. Den 1/3 er en lørdag, i et slikt tilfelle sier Husleieloven § 3-2 at forfallstiden utsettes til mandag 3/3. Så sier Husleieloven § 3-3 at betalingen har skjedd når leier har gitt banken betalingsoppdraget og det er dekning på konto. Hvis leier legger betalingen inn mandag 3/3 klokken 23:59, er fristen overholdt, uavhengig om beløpet er mottatt på utleiers konto tirsdag 4/3 eller senere. Til slutt sier Husleieloven § 1-2 at husleiekontrakten ikke kan avtale dårligere vilkår for leier. Se hele Husleieloven her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/ 6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 3. mars #31 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Trådstarter her. Husleie er fortsatt ikke på konto. Dette går igjen hver eneste måned. Det kan ofte strekke seg til 5-6 dag i måneden. Når vi signerte kontrakt spesifiserte jeg at penger skal være inne til første, ikke overføres den første. Vi har samme bank, så overføring skal gå fort. Jeg gjør nok ikke noe med det. Anonymkode: aa3bf...027 Du kan ikke stille krav til når pengene skal være inne hos deg, det vil være å gjøre leietager ansvarlig for hva banken somler med etter at han har betalt. Leietager kan kun ta ansvar for det han rår over, som er når han gjør betalingen. Når det er sagt så er 5-6 dager over et klart tegn på at det ikke er betalt i tide, så dere kan jo si fra om at han må betale i tide neste måned 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 3. mars #32 Del Skrevet 3. mars Herregud - hva skal dere gjøre da? Kaste ut leietager? Det er jo en grunn til at det tar tid før purringer etc kommer på feks et telefonabonnement eller ja en hvilken som helst regning. Ikke noe vits å gjøre en sak ut av dette før det har gått et par uker etter frist som er det normale næringslivet opererer med. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 3. mars #33 Del Skrevet 3. mars Ville utstedet en skriftlig advarsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 3. mars #34 Del Skrevet 3. mars Cartman skrev (1 minutt siden): Ville utstedet en skriftlig advarsel Lol hva i alle dager. Kommer neppe langt med dette hos namsmannen eller andre. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet 3. mars #35 Del Skrevet 3. mars William_S skrev (Akkurat nå): Lol hva i alle dager. Kommer neppe langt med dette hos namsmannen eller andre. En advarsel er en advarsel. Det betyr at man gjør leietaker oppmerksom på at leietaker ikke oppfyller sin del av kontrakten. Leietaker får da mulighet til å ta seg sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #36 Del Skrevet 3. mars Du klager på at du får husleien den fjerde eller femte hver måned? Anonymkode: 26188...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #37 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.59): Tror helt ærlig ikke jeg hadde giddet å lage en konflikt ut av noe sånt. Så lenge det kommer stabilt og leietaker er hyggelig og passer på tingene, så hadde jeg ikke tenkt nærmere over det. Men du kan jo spørre evt? Betalingsfrist 1. hver måned ville jeg også tolket som «du kan betale den første». Når den første er en lørdag kommer pengene på mandag. Anonymkode: 467e9...f75 Rar måte å se det på, jeg ville tatt det som at huseier skal ha pengene på sin konto den dagen som er avtalt 🤔. Anonymkode: 0f65b...ec9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #38 Del Skrevet 3. mars Hadde latt det gå. Du får jo regelmessig betalt husleie. Anonymkode: 81ae2...37b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 3. mars #39 Del Skrevet 3. mars Dette hadde jeg ikke hengt meg opp i. Du har satt en forfallsdato, dvs den datoen pengene skal betales av leietaker. Hvordan dette skal gjøres er regulert i husleieloven. Jeg ville regnet med at ikke pengene var disponible for meg før et par dager etterpå. Hender alle at de betaler regninger noen dager etter forfall, kommer ikke purringer med en eneste gang. Jeg tenker at du er profesjonell part her, og det du har lov til er å sende skriftlig purring hver gang leia er forsinka. Dvs denne kan du forfatte ca den tredje i måneden. Kanskje de vil skjønne tegninga etterhvert? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #40 Del Skrevet 3. mars Dersom leien skal være inne til 1 så skal den jo det etter avtale. Veldig mange setter likevel trekk til første som gjør at det blir noen dager for sent til tross for god tro. Flere av mine leietakere har vært i denne kategorien, og så lenge pengene kommer så klarer jeg ikke å irritere meg. Heller ikke være petimeter og risikere å skape grobunn til potensielle konflikter. Godvilje avler godvilje og det er klokt å velge kampene sine. Og tilsvarende dumt å skape dem fordi rett skal være rett. Anonymkode: 3522d...2c8 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå