AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #1 Del Skrevet 23 timer siden I kontrakt står det at penger skal være på konto den første i hver måned. De kommer alltid, men ca 3 eller 4 dag i måneden. Som nå igjen, ingen husleie på konto før helgen. Det er en liten ting. Så usikker på hvor vanskelig vi bør gjøre oss. Jeg har leid selv og da var det krise om pengene ikke var inne til avtalt tid. Men han var en drittsekk. Anonymkode: aa3bf...027 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #2 Del Skrevet 23 timer siden Om dette skjer hver måned, ville jeg hørt om vi skulle endret dato på husleiens forfall... Så lenge pengene kommer, så hadde jeg vært fornøyd. Hadde prøvd en fin dialog før jeg ble sur hvertfall. Anonymkode: ad777...bd0 22 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #3 Del Skrevet 23 timer siden Du kan jo spørre leieboeren hva slags betalingsmåte han/hun bruker, fordi "leien kommer jo alltid for sent". Hvis leietageren bruker nettbank eller mobilbank som vanlige folk, er det ingen unnskyldning, da er det bare sommel som er årsaken. Gi beskjed. Vet du hvilken dato leieboeren har lønning? Dersom det er den første, kan det jo bli litt "bakvendt" å få betalt i tide så de er inne på din konto den første. Spør leieboeren når lønning er, og lag ev en ny fast dato for når pengene skal være på din konto, og understrek at det ikke skal bli noe mer sommel! Anonymkode: 6facf...38a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden Kanskje leietaker er av de som tror at hvis man setter dato til 1. i banken så har mottaker pengene den 1. I realiteten går det jo minst en dag, eller flere om det er helg i mellom. Anonymkode: ad2ce...c16 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #5 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I kontrakt står det at penger skal være på konto den første i hver måned. De kommer alltid, men ca 3 eller 4 dag i måneden. Som nå igjen, ingen husleie på konto før helgen. Det er en liten ting. Så usikker på hvor vanskelig vi bør gjøre oss. Jeg har leid selv og da var det krise om pengene ikke var inne til avtalt tid. Men han var en drittsekk. Anonymkode: aa3bf...027 Dere kan da ikke være i en så vanskelig økonomisk situasjon at dere ikke kan håndtere at leien kommer noen dager etter dato? Snakk med utleier, sett en ny dato om dette hjelper på situasjonen. Og så bør dere bygge økonomisk buffer. Som utleier må man være forberedt på at man kanskje ikke får inn husleie i det hele tatt i noen måneder, hvis man er uheldig med leietaker. Anonymkode: 2775f...b5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #6 Del Skrevet 22 timer siden Det tar jo et par-tre dager etter forfall med betalinger, hvis det ikke er samme bank. Helt vanlig, det. Anonymkode: 200c3...e5b 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 22 timer siden #7 Del Skrevet 22 timer siden Send et skriftlig advarsel, men la det gå. Shit happens men det skjer bare en gang normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #8 Del Skrevet 22 timer siden Denne mnd er 1.mars en lørdag. Banker trekker ikke/overfører ikke på lørdager og søndager. Har dere forskjellige banker så vil overføring ta et par dager også. La det gå. Anonymkode: 6bd75...591 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Del Skrevet 22 timer siden Er jo bare å si fra og eventuelt foreslå å endre dato på forfall.... .. veldig mange år siden - over 30, siden jeg leide hos et eldre par i Bergen - de bodde på toppen - jeg kom med husleia i kontanter. Betalte stort sett et par dager etter 1. i hver måned. Det ble en konflikt pga en misforståelse og da var det ikke måte på hvor sin den gamle dama var og da kom hun trekkende med at husleia ikke ble betalt punktlig. Jeg tenkte jo at det var helt greit om det kom den første uka - husker ikke hva som stod i kontrakten.. Anonymkode: c11f9...710 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #10 Del Skrevet 22 timer siden Jeg betaler alltid den 1. slik det står i kontrakten men når den 1. er i helgene eller på helligdager blir de jo ikke trekt før det er ordinær dag igjen. Selv ikke de strengeste kreditorene i Norge som er staten slik som kemneren f.eks eller skatteetaten kan forvente at om betalingsfrist er på en lørdag at pengene skal være på konto på fredagen, nei da er det mandag som gjelder. Men selvfølgelig om den 1. er på en mandag og de aldri betaler før en uke etterpå er det jo helt ok å si noe om den forbindelse. Anonymkode: d66e8...49d 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 22 timer siden #11 Del Skrevet 22 timer siden Har dere eks forskjellige banker kan det fort gå 3 til 4 dager. Så det da ungdommen her skulle føre penger fra DnB kontoen sin til den banken vi pleier å bruke gikk da 3 dager før pengene var på kontoen. Og nå er det jo heler ikke overføringer i helg. Selv hadde jeg sett igjenom fungerende på det. Så lenge pengene kommer inn 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Del Skrevet 22 timer siden Tror helt ærlig ikke jeg hadde giddet å lage en konflikt ut av noe sånt. Så lenge det kommer stabilt og leietaker er hyggelig og passer på tingene, så hadde jeg ikke tenkt nærmere over det. Men du kan jo spørre evt? Betalingsfrist 1. hver måned ville jeg også tolket som «du kan betale den første». Når den første er en lørdag kommer pengene på mandag. Anonymkode: 467e9...f75 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kanskje leietaker er av de som tror at hvis man setter dato til 1. i banken så har mottaker pengene den 1. I realiteten går det jo minst en dag, eller flere om det er helg i mellom. Anonymkode: ad2ce...c16 Denne feila jeg på også. Trodde at da jeg satte den 1. i måneden for betaling, så kom det på mottakers konto den datoen (unntatt helg selvsagt). Men slik er det ikke... Så nå har jeg satt den 28. i måneden før som betalingsdato. Anonymkode: 2cc40...2f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Del Skrevet 22 timer siden Flisespikkeri å mase på det. Tipper lånetaker får lønn den 30. i måneden, og da kan det faktisk ta et par virkedager . Kan ikke fatte at det skal plage dere så mye. Særlig siden dere ser at det er det samme hver mnd. Da kan dere jo stole på at leietaker betaler. Anonymkode: ca65d...7a4 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #15 Del Skrevet 21 timer siden Normalt å purre etter en uke, så ville posisjonert meg for en uke forsinkelselse Mulig betaler husleie med kredittkort eller vipps med visa delen, tar det gjerne 3 - 4 dager Anonymkode: 902b4...d3d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Del Skrevet 20 timer siden Om leietaker faktisk har fast trekk/overfører den 1. i måneden, så tenker jeg det er ok om det tar 3-4 dager pga. helg/helligdager og at banken bruker tid på overføring. Det skal da også stå når pengene ble sendt fra avsenders konto om man går inn og sjekker detaljene. Hadde ikke laget noen sak på det. Anonymkode: 4909d...e3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #17 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): I kontrakt står det at penger skal være på konto den første i hver måned. De kommer alltid, men ca 3 eller 4 dag i måneden. Som nå igjen, ingen husleie på konto før helgen. Det er en liten ting. Så usikker på hvor vanskelig vi bør gjøre oss. Jeg har leid selv og da var det krise om pengene ikke var inne til avtalt tid. Men han var en drittsekk. Anonymkode: aa3bf...027 Ville tatt en samtale med leieboer og høre om dere skal flytte dato for innbetaling(om dere har mulighet, kontrakten sier jo at det skal være på konto til det og det og det visste de meget godt når de flyttet inn.. de burde jo virkelig gi beskjed eller snakke med dere om det er vanskelig...Mye frekkere og slltid være sen med betalingen! Huseiere har jo lån og annet å betale og er avhening av å få pengene selv og, virker som mange leieboere ikke ser den siden! Når det er den 1. på en lørdag/søndag, er det innafor med betaling på konto mandagen. Sksl være første dag etter helg. Men de burde jo selvfølgelig hatt det på konto fredagen da! Anonymkode: 9556e...bee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
what_no2000 Skrevet 19 timer siden #18 Del Skrevet 19 timer siden (endret) Husleieloven sier at hvis forfallsdato er på en fridag, så forskyves forfallsdato til første virkedag. Videre sier den at fristen er overholdt hvis et betalingsoppdrag er mottatt av leiers bank (altså at det er lagt til forfall), det er derfor ikke et krav at beløpet er mottatt på din bankkonto innen fristen. Merk også at Husleieloven er ufravikelig (til ugunst for leier) hvis ikke den enkelte bestemmelse åpner for å avvike fra loven. Sitat § 1-2. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. § 3-2. Forfallstid Er ikke annet avtalt, kan utleieren kreve at leien betales forskuddsvis for hver måned eller annen avtalt betalingstermin. Det kan ikke avtales forskuddsbetaling for lengre tid enn én måned. Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag. Forfallsdagen utskytes også så lenge betalingen hindres av stans i samferdselen eller betalingsformidlingen eller annet forhold utenfor leierens kontroll og som leieren ikke kan overvinne. § 3-3. Oppgjørsmåte Utleieren kan gi anvisning om overføringsmåten av leien dersom dette ikke medfører merutgifter eller vesentlig ulempe for leieren. Leieren har likevel alltid rett til å betale leie gjennom finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Leieren plikter ikke å overføre leie til utlandet. Betaler leieren gjennom finansinstitusjon, skal betaling i forhold til forfallsreglene anses for skjedd når a. beløpet er mottatt av finansinstitusjon i Norge, eller b. et betalingsoppdrag er mottatt av finansinstitusjon i Norge, forutsatt at det er dekning for oppdraget. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 for hele Husleieloven. Endret 19 timer siden av what_no2000 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Del Skrevet 19 timer siden Hvis du har forfall den 1, så kan du ikke klage på at det kommer på mandag 3. da det er første mulighet for å betale etter forfall. Om det kommer seneren enn den da kan du purre. Anonymkode: 726cd...6d1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden jeg ville ikke brydd meg om det kun var snakk om 2-3-4 dager for sent så lenge de er på konto innen rimelig tid vær mnd. Så fremt det ikke hadde gått utover egne forpliktelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå