Gå til innhold

Opp i vekt etter fødsel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har en liten baby på 11 måneder og sliter med at vekten bare går oppover. Jeg sliter veldig med å ikke føle meg mett og har konstant et søtsug som nesten gjør meg irritabel om jeg ikke får noe spise. Dette starter gå veldig psykisk utover meg da jeg starter legge på meg mer enn ønsket. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å dekke dette suget/bli kvitt det? Gjerne også tips til hvordan jeg kan miste kiloene uten at dette vil gå utover melken til baby? 🙂 

Er det normalt gå opp i vekt så lenge etter fødsel og kjenne på den sultfølelsen hele tiden?

Anonymkode: 5175f...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blant meg og mine venninner så gikk vi NED i vekt det året vi ammet. Ingen gikk opp i vekt, til tross for at f.eks en venninne av meg pøste innpå med potetgull flere ganger i uka. Alt ble forbrent pga ammingen krever så mye kalorier.

Jeg har derfor ingen erfaring med at noen går OPP i vekt under amming, da dette normalt gjør at man går ned i vekt siden melkeproduksjonen krever så mye kalorier og næring fra kroppen. 

Betyr dette at du spiser svært mye og svært ofte søtsaker og godteri? Skal jeg være ærlig tror jeg bare det er selvbeherskelse som kan få deg fra dette. Ingen magiske triks. Du må bare kutte det ut, og erstatte det med sunnere ting å spise.

Anonymkode: 29ee2...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør spise mat som metter lenge, proteinrikt og med sunne fettstoffer. Unngå raske karbohydrater som sukker og mel. Spis heller grønnsaker som er rike på fiber. Unngå også tilsetningsstoffer, de tuller veldig med metthetsfølelsen. 

Anonymkode: bcfc3...21a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei, jeg har en liten baby på 11 måneder og sliter med at vekten bare går oppover. Jeg sliter veldig med å ikke føle meg mett og har konstant et søtsug som nesten gjør meg irritabel om jeg ikke får noe spise. Dette starter gå veldig psykisk utover meg da jeg starter legge på meg mer enn ønsket. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å dekke dette suget/bli kvitt det? Gjerne også tips til hvordan jeg kan miste kiloene uten at dette vil gå utover melken til baby? 🙂 

Er det normalt gå opp i vekt så lenge etter fødsel og kjenne på den sultfølelsen hele tiden?

Bestill time hos fastlegen og få en sjekk av langtidsblodsukker og stoffskiftet, eller andre ting legen finner nødvendig.

Anonymkode: 872b2...e79

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk også opp i vekt når eg ammet med begge mine... Konstant ulvehunger. Stoppet og gikk gradvis ned i vekt når jeg sluttet, uten å egentlig gå inn for det. Jobbet mye hardere for å gå ned når jeg ammet, og gikk opp.🤔

Anonymkode: ba1d5...1f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gikk også opp i vekt når eg ammet med begge mine... Konstant ulvehunger. Stoppet og gikk gradvis ned i vekt når jeg sluttet, uten å egentlig gå inn for det. Jobbet mye hardere for å gå ned når jeg ammet, og gikk opp.🤔

Anonymkode: ba1d5...1f1

Føler jeg også jobber veldig hardt for å gå ned. Trener og er nøye på daglige skritt. Jeg fullpumper til baby hver 2-3 time på dagen og føler meg utslitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gikk ned i begge graviditeten, og opp etter fødselen når jeg ammet.  Når ammingen var ferdig så gikk jeg ned igjen.  Ei til i barselgruppen hadde det på samme måte. Så det er ikke sånn at alle går ned etter graviditeten og når man ammer. 

Anonymkode: ecb6d...b3f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gikk ned i begge graviditeten, og opp etter fødselen når jeg ammet.  Når ammingen var ferdig så gikk jeg ned igjen.  Ei til i barselgruppen hadde det på samme måte. Så det er ikke sånn at alle går ned etter graviditeten og når man ammer. 

Anonymkode: ecb6d...b3f

Raste ned i starten, men etter sommeren så gikk alt brått opp😭 men takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk også masse opp etter mine fødsler… stabiliserte seg da jeg byttet spiral, og da gikk jeg «lettere» ned etterpå. Var rett og slett prevensjonen som gjorde at jeg la på meg

Anonymkode: ef21b...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gikk også masse opp etter mine fødsler… stabiliserte seg da jeg byttet spiral, og da gikk jeg «lettere» ned etterpå. Var rett og slett prevensjonen som gjorde at jeg la på meg

Anonymkode: ef21b...7dd

Går ikke på noe form for prevensjon 😩 fullpumper enda til baby hver 2-3 time, men regner ikke med at dette har noe si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du greit med søvn/hvile? Og dagslys? Føler søtsuget er mye sterkere for meg om jeg er ekstra trøtt og sliten en dag. 

Anonymkode: 0224d...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk ned da jeg sluttet å amme. Fatter ikke hvorfor dere fokuserer på å gå ned i vekt med babyer.

Anonymkode: 4fa7b...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk også ned da jeg sluttet å amme. Vekta satt som støpt det første året, med en gang jeg sluttet å amme raste vekta av uten at jeg foretok meg noenting :) Så det kan godt være det, at du pumper så mye ennå!

Anonymkode: 844df...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gikk også opp i vekt når jeg ammet, helsesøster forklarte det med at noen kropper "lagrer" på alt man spiser for å sikre mat til babyen. Forholdsvis vanlig hos de med kolikkbarn feks (som vi) da kroppen går i en slags krise modus. På samme måte som at det finnes overvektige flyktninger, er kroppens måte å sikre nok energi på. Dårlig forklaring, men håper du forstår.

Så lev sunt og fortsett å være aktiv, så stabiliserer det seg nok etterhvert. Visst ikke ville jeg gått til legen og sjekket at alt er ok av verdier :)

Anonymkode: c71be...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk masse opp etter å ha fått første barnet.

Spiste så og si det samme, gikk masse turer og trente og alt som vanlig.

Fikk ingen forståelse fra noen. Endte etterhvert opp med å ta gastric sleeve, og med de to yngste har jeg ikke hatt det problemet.

Tror det bare var hormonene som gikk beserk. 

(Anbefaler ikke operasjon. Det tar opptil to år Før kroppen blir normal etter fødsel. Så bare fortsett med å gi kroppen de næringsstoffene den trenger først og fremst, søvn og aktivitet. Og kos deg med baby. Du har jo nettopp født! Og amming påvirker også)

Anonymkode: 9700b...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går ikke ned mens jeg ammer, men går ned uten problemer etter ammeslutt. I følge legen min er det hormonelt. 

Anonymkode: 4ed70...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blant meg og mine venninner så gikk vi NED i vekt det året vi ammet. Ingen gikk opp i vekt, til tross for at f.eks en venninne av meg pøste innpå med potetgull flere ganger i uka. Alt ble forbrent pga ammingen krever så mye kalorier.

Anonymkode: 29ee2...d58

Min erfaring var helt motsatt! Kiloene satt som støpt mens jeg ammet, måtte jobbe hardt for å i det hele tatt klare å holde vekten og ikke gå opp. Da jeg sluttet å amme raste jeg ned 15 kg på tre måneder, uten å prøve. 

Du vet at kropper er forskjellige, og at hormonbalansen er ulik fra kvinne til kvinne? 

Anonymkode: 4d060...305

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...