Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tenåringsjente (16 år) som er annenhver uke hos meg og med faren sin. Hun elsker faren sin, men det er tydelig at hun vil være her oftere en kun annenhver uke. Hun kommer innom flere ganger i uka i fars uker, og spør ofte om å overnatte her når hun egentle er hos far. 

Jeg mener at hun er mer enn gammel nok til å bestemme selv hvor hun vil være mest, og styre samværet mer og mer selv. Men faren blir snurt og «lei seg» når hun er her ekstra. Han sier ja, men det er tydelig at han ikke er så happy for det. Datteren min får dårlig samvittighet for ham, og sier ofte «tror du pappa blir lei seg?», «han virker så lei seg», «kanskje han tror jeg ikke vil være der» osv. 

Jeg blir så irritert! Han må kunne stå for sitt «ja», når han har sagt ja til at hun kan komme hit en dag tidligere f.eks. Ikke si ja, og så se ut som en trist hund i ansiktet samtidig. Skal sies at datteren min ikke har noe nært forhold til stemor og stesøsken hos far, men at hun er veldig glad i ham og er bekymret for følelsene hans. 

Hos meg har hun en stefar og stesøsken som hun har vokst opp med, og hun ser på dem som sine søsken. 

Nå hadde vi en episode igjen i dag, hvor hun ville spise middag med oss. Han svarer at «ja, må vel bare få det da. Men at vi må snakkes om dette til uka!». ENIG, vi må snakke om dette! Jeg har prøvd å snakke om dette flere ganger! Skjønner ikke hvorfor han skal tviholde på en så stor unge? Helt ærlig, om hun ville bodd 100% hos far, så skulle hun ha fått det for meg, om det gjorde henne lykkelig. Hun er 16 år, ikke et lite barn lenger. 

Hva tenker dere? Skal så store barn følge samværsavtalen slavisk, eller må de kunne få styre dette mer selv? 

Anonymkode: 384eb...4cc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har jente på 17 år, og hun har i et par år nå fått lov til å bestemme selv. Det er en enorm påkjenning for dem å pakke seg sammen og bytte bolig hver uke. Tenk hvis vi holdt på med det samme. Sliten hjem fra skolen, pakke sammen alt man trenger for en uke, pluss se at man ikke har glemt noe osv. Hadde vi skulle gjøre det tror jeg vi også hadde protestert. 

jentungen min har pappa like nedi veien, men de har nesten ikke kontakt etter at hun selv fikk lov til å velge ikke å dra ned. Ja, hun har ingen kontakt med sin far (han tar heller ikke kontakt), men til gjengled er hun mye mer harmonisk og fornøyd. Det dukker av og til opp dårlig samvittighet fra hennes side, men samtidig er jeg nøye på å si at det ikke er hennes ansvar å blidgjøre oss. Han kan også ta kontakt hvis han vil. Hun drar ned dit kun for å få hjelp i et fag av stemoren sin. Det sier jo sitt. Og da er hun tilbake når de er ferdig. 

Anonymkode: 5e1a8...1bc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Les barneloven. Det står klart og tydelig at jo eldre de er, jo mer er samværet deres eget valg. En 16-åring bestemmer i praksis. 

Anonymkode: 88aba...c45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva tenker dere? Skal så store barn følge samværsavtalen slavisk, eller må de kunne få styre dette mer selv? 

Hun får jo styre selv. Og far har lov til å bli litt skuffet.

Det hadde du også vært hvis det hadde vært omvendt.

Anonymkode: 914b5...de9

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Far driver med emosjonell manipulasjon, og det er dårlig gjort. Kan du ta et møte med ham på familievernkontoret hvor du tar opp at dette ikke er greit? Han kan gjerne ønske å være med henne, men da si det på en ordentlig måte. At hun får bestemme selv nå når hun er så stor, han elsker henne uansett, og gleder seg til at de kan finne på noe sammen om noen dager.

Så kan du også snakke med datteren din om hvordan hun setter grenser for hva som er hennes ansvar. Hun har ikke ansvar for fars følelser, det har han og kun han. Både hun og far vet at de er veldig glade i hverandre. Og hun er stor nok til å velge selv hvor hun bor. 

Anonymkode: 3b6c5...29a

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun får jo styre selv. Og far har lov til å bli litt skuffet.

Det hadde du også vært hvis det hadde vært omvendt.

Selvsagt har han lov til å bli skuffet. Men jeg mener han kan prøve å skjule det litt bedre for datteren vår enn det han gjør. Hun har veldig ofte dårlig samvittighet for ham, mens jeg prøver å si at vi er voksne, vi greier oss, det er ikke hennes oppgave å passe på oss osv. 

Jeg tror ikke jeg hadde blitt så skuffet om det var omvendt nei. Jeg forstår godt, som noen over her nevnte, at det er slitsomt å dra frem og tilbake, og at det må være særlig slitsomt når du bor sammen med noen du føler er litt fremmed (storfamilien hos far). Jeg ønsker bare at barna mine skal ha det best mulig, om det hadde betydd at de bodde mest hos far, så ja, det ville det blitt sånn 🤷🏼‍♀️ hvorfor skal barna tilpasse seg foreldrenes følelser? 

Nå er ikke mine foreldre skilt, men om de var det, ville jeg som tenåringsjente valgt å bo mest hos min mor, uten tvil. Fordi det er henne jeg er nærmest og kan snakke om alt med.

TS

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har pr dags dato 50/50 på de 2 største, men begge er et klar over at de bestemmer selv og det vet de også, så den dagen de sier de ønsker noe annet så er det vi som må innrette oss etter det. Ingen dårlig samvittighet, ingen klandring. De er snart voksene mennesker som må få lov til å bestemme selv. 

Anonymkode: 748d1...d48

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

*ikke storfamilien hos far, men stefamilien😅 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvsagt har han lov til å bli skuffet. Men jeg mener han kan prøve å skjule det litt bedre for datteren vår enn det han gjør.

Hva gjør du for å oppmuntre henne til å tilbringe så mye tid som mulig hos far?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville sagt motsatt: Hva gjør du for å oppmuntre henne til å gjøre det hun selv har lyst til?

En 16-åring begynner å få sitt eget liv, venner og fritidsaktiviteter en noe de fleste bruker mer tid på enn å henge med foreldrene. Foreldrene er der, men nå er det mer kvantitet enn kvalitet som gjelder.

Anonymkode: ac8cb...037

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far driver med emosjonell manipulasjon, og det er dårlig gjort. Kan du ta et møte med ham på familievernkontoret hvor du tar opp at dette ikke er greit? Han kan gjerne ønske å være med henne, men da si det på en ordentlig måte. At hun får bestemme selv nå når hun er så stor, han elsker henne uansett, og gleder seg til at de kan finne på noe sammen om noen dager.

Så kan du også snakke med datteren din om hvordan hun setter grenser for hva som er hennes ansvar. Hun har ikke ansvar for fars følelser, det har han og kun han. Både hun og far vet at de er veldig glade i hverandre. Og hun er stor nok til å velge selv hvor hun bor. 

Anonymkode: 3b6c5...29a

Tviler på at jeg får ham med på familievernkontoret. Vi har alltid hatt et godt samarbeid, og det har vi fortsatt, så håper vi greier å løse dette og☺️ 

Vi skal ta en prat i neste uke, og jeg skal lytte til hva han har å si. Samtidig må jeg si min mening (på en skikkelig måte selvsagt), at hun er snart voksen og må få bestemme mer over sin egen tid. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å oppmuntre en tenåring til noe de ikke har lyst til 🤣 neida.. 

Jeg sier at jeg skjønner at pappa ønsker å være sammen med henne, og at hun må være med når de har lagt planer om spesifikke aktiviteter, besøk ol. Men jeg sier og at jeg mener hun er så stor at hun bør få velge mer selv, og at hun alltid er velkommen hit. 

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt motsatt: Hva gjør du for å oppmuntre henne til å gjøre det hun selv har lyst til?

En 16-åring begynner å få sitt eget liv, venner og fritidsaktiviteter en noe de fleste bruker mer tid på enn å henge med foreldrene. Foreldrene er der, men nå er det mer kvantitet enn kvalitet som gjelder.

Anonymkode: ac8cb...037

Sant! Jeg hang så og si aldri med mine foreldre da jeg var tenåring. Føler det er annerledes nå, ungene sitter nærmest oppå oss. Jeg oppfordrer henne til å være med venner og å komme seg ut, og om hun hadde hatt mest lyst til å henge med faren sin og familien der, så værsågod. 

Det føles nesten som at han synes det er ille at hun er «mye» borte kun fordi hun velger å være her. Hadde hun vært med venner i stedet for, vet jeg ikke om han hadde tatt det like personlig 🤔

TS

AnonymBruker
Skrevet

La henne få bestemme selv. 
Jeg er sjelegalad for at jeg fikk lov til å bo på et sted da jeg var i den alderen. Besøkte pappa når jeg hadde tid og lyst, og han inviterte meg både på middag, kjøretur og ut på lunsj. 

Når man er 16.år og går på vgs, da er det på tide å få bestemme selv. Det er uansett ikke mye tid man bruker sammen med foreldre i den alderen. 

Anonymkode: 75c90...166

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var 16 slutta jeg å være på samvær hos faren min , hadde bare annenhver helg da . Men da gadd jeg ikke det lenger heller , var altfor ulike regler i hjemmene blant annet , husker jeg måtte være hjemme klokken ti i helgene hos faren min blant annet , uansett om jeg bare var hos venner . 

Anonymkode: 563e0...521

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun må bestemme selv. Datteren min er 16 og far bor 200 meter opp i veien. Hun er litt mer hos meg enn hos han. Men nå styrer hun det mer selv og vi sitter ikke og teller dager eller middager hos meg eller han. Alle tjener på å være fleksible. Det viktigste er at hun har et godt forhold til begge. 

Anonymkode: 2be96...3e2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes hun er gammel nok til å bestemme selv ja. Jeg har en 14-åring som også bor 50/50, og han får bestemme selv. Han foretrekker som regel å følge planen, men vil han være ekstra hos en, så blir det sånn.

Anonymkode: ddc1e...854

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts trenger på ingen som helst måte å oppfordre datteren til å ha samvær med far siden datteren er seksten og bestemmer sånt helt selv!

Anonymkode: 28f79...e03

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...