Gå til innhold

Leietakere som har muggskadet vinduene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men de åpnet ikke vinduet, dermed ingen luft. Hadde de åpnet vinduet eller sett bak gardina hadde de sett muggen for lenge siden. 

Anonymkode: f25d8...e22

Hva vet du om det egentlig? 🤨

Anonymkode: 86411...964

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At det å informere og være opplyst blir brukt mot en, det synes jeg faktisk er skikkelig ullent hersketeknikk. Hvorfor i alle dager har vi ikke sjekket boligen dersom vi visste at det var et problem? Ønske at noen lager omfattende muggskader i boligen etter at vi har skiftet til nye vinduer? At noen blir syke pga mugg? Hva tjener vi på dette? 

Vi visste ikke at det var mugg i vindu før leietakerne informerte om det. 

Å spørre på et forum hvor størsteparten er leietakere som har vært/er misfornøyd med utleier var tydeligvis ikke et sjakktrekk. 

Vi som har blitt huseiere har i lang tid også vært leietakere før dette, så at vi blir ansett for å være haier som skal tjene godt på dette, det ødelegger først og fremst for de som skal leie. 

Anonymkode: cd092...490

En ting som går igjen her på forumet. 

1. Å leie er å kaste penget ut vinduet. 2. Som leietaker er en som en sårbar liten kylling ute i snøstorm og huseier er en bølle som tar seg til rette som de vil mens du betaler ned låned deres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vet du om det egentlig? 🤨

I såfall er det i allefall mislighold dersom de SÅ muggen for lenge siden uten å gi beskjed, synes du ikke? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å spørre på et forum hvor størsteparten er leietakere som har vært/er misfornøyd med utleier var tydeligvis ikke et sjakktrekk. 

Kjære vene. 

Dette handler om at du presser svake leietakere til å ta ansvar for noe de ikke har forårsaket.

Du vil presse dem til å betale for vedlikehold de ikke har ansvaret for å betale.

Du skriver usmakelig innlegg som veldig tydelig forteller oss hva denne saken dreier seg om. Din manglende profesjonalitet og manglende evne til å fungere som utleier.

Anonymkode: 2c81f...dd8

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I såfall er det i allefall mislighold dersom de SÅ muggen for lenge siden uten å gi beskjed, synes du ikke? 

Selvfølgelig er jeg enig. Men i den virkelige verden trenger man håndfaste beviser. Ellers er det jo poengløst å diskutere, synes du ikke? Har utallige ganger åpnet og lukket vinduet på soverommet vårt i halvsøvne eller om vinteren når det var mørkt, så her stiller man på en måte ikke sterkt som leietaker akkurat, dersom poenget er å bevise at utleier burde ha sett muggsoppen for x antall måneder siden...

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En ting som går igjen her på forumet. 

1. Å leie er å kaste penget ut vinduet. 2. Som leietaker er en som en sårbar liten kylling ute i snøstorm og huseier er en bølle som tar seg til rette som de vil mens du betaler ned låned deres. 

Utleiere som TS viser jo fint hvorfor noen sitter igjen med fordommer og svært dårlige erfaringer.

Især for de som ikke er kjent med lovverket og lar seg presse.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At det å informere og være opplyst blir brukt mot en, det synes jeg faktisk er skikkelig ullent hersketeknikk. Hvorfor i alle dager har vi ikke sjekket boligen dersom vi visste at det var et problem? Ønske at noen lager omfattende muggskader i boligen etter at vi har skiftet til nye vinduer? At noen blir syke pga mugg? Hva tjener vi på dette? 

Vi visste ikke at det var mugg i vindu før leietakerne informerte om det. 

Vi som har blitt huseiere har i lang tid også vært leietakere før dette, så at vi blir ansett for å være haier som skal tjene godt på dette, det ødelegger først og fremst for de som skal leie. 

Du projiserer. Du tror du får kjipe svar fordi folk ikke liker utleiere. Det er direkte feil. Du får kjipe svar fordi folk ikke liker deg, som utleier. Du har ingen bevis for at muggen er deres feil. Likevel gir du dem skylda for det, skal ta depositumet deres og vil ha mer enn det. Uten noen faglig vurdering utenfra. Det er ikke snilt. Det er ikke å være en god utleier.

At du ikke visste det var mugg i vinduet før leietaker sa det, betyr bare at du ikke visste at det var mugg der før leietaker sa det og at det ikke var mugg i vinduet før de flyttet inn. Mest sannsynlig har dere allerede mugg i leiligheten, feks i vegger, gulv eller tak, som så har spredd seg til synlige områder. Hvis dette har ødeslgt pakningen i vinduet på maks 4-5 så er det noe galt med leiligheten.

Anonymkode: 14146...b68

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjære vene. 

Dette handler om at du presser svake leietakere til å ta ansvar for noe de ikke har forårsaket.

Du vil presse dem til å betale for vedlikehold de ikke har ansvaret for å betale.

Du skriver usmakelig innlegg som veldig tydelig forteller oss hva denne saken dreier seg om. Din manglende profesjonalitet og manglende evne til å fungere som utleier.

Men du vet ikke at de IKKE har forårsaket det heller? Du snakker som om du vet dette og går dem i forsvar umiddelbart. 

Saken så langt er at det bor 2 voksne og 3 dyr på 40kvm hvor de stengte luftventilene fordi de skal spare strøm. En rullegardin som da henger på et sånt rom har ingen sirkulasjon mellom seg og vinduet så lenge det er igjen. Og det er stor sjanse for at det ikke har vært åpnet på lenge med tanke på hvor mye mugg det var og de ikke hadde sett det. 

Å lufte boligen man bor i burde være minimum kunnskap hvis en skal leie. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring en advokat ts, det er bare tull fra folk her som tydeligvis ikke evner å bo alene, skjønner godt at folk kvir seg for å leie ut når folk tydeligvis ikke skjønner konseptet med frisk luft. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du vet ikke at de IKKE har forårsaket det heller? Du snakker som om du vet dette og går dem i forsvar umiddelbart. 

Saken så langt er at det bor 2 voksne og 3 dyr på 40kvm hvor de stengte luftventilene fordi de skal spare strøm. En rullegardin som da henger på et sånt rom har ingen sirkulasjon mellom seg og vinduet så lenge det er igjen. Og det er stor sjanse for at det ikke har vært åpnet på lenge med tanke på hvor mye mugg det var og de ikke hadde sett det. 

Å lufte boligen man bor i burde være minimum kunnskap hvis en skal leie. 

Men hva er poenget ditt egentlig? Alle er jo enige om at man bør ha boevne, men du forstår ikke at TS sine utleiere ikke har det? Hva i alle dager er greia her? Du må jo være TS sin samboer, eller TS som en annen bruker...

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Typisk det, utleiere med boliger med feil som de legger på leietakeren. Ble robba av en sånn utleier en gang, tok 70 000kr for å «reparere» en flekk som var der fra før. Jeg betalte, fikk satt ut falskt rykte om at jeg skyldte de husleie (noe jeg ikke gjorde, men psykisk syke mennesker som disse utleierne eide ikke grenser) og leide direkte ut videre til en annen leietaker uten å «reparere» den flekken som var der fra før. De pengene gikk nok til bil… Grådige og frekke snyltere enkelte, skulle vært nakkeskudd på slike. Å legge skyld på leietaker for dårlig handverk er bare helt bak mål. Du burde aldri leie ut. 

Anonymkode: f8d5f...181

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan går lufta gjennom en tett plastgardin? Den er også montert slik at man faktisk får det mørkt, slik at det blir minimalt glippe. Leietaker har faktisk ytret at dette var helt perfekt fordi hen trenger det mørkt for å sove. Å informere om at den ikke kan være nede hele tiden, hva slags lovverk kommer inn her?

Spiller liten rolle om den er av plast. Det kommer fremdeles luft inn på sidene når vinduet er åpent. Dette rullegardinopphenget er noe av det vittigste jeg har sett. Du har ikke noe lovverk for rullegardin. Herre jemini.

Anonymkode: 14146...b68

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jaha? Når de stenger ventilasjonsluker og dører? er det pålagt med balansert ventilasjon? Må vi rett og slett nekte noen å ta inn samboer fordi de da produserer mer fukt? Dette gjelder to personer som er så og si hjemme hele tiden. 

Det er vel ikke lov å nekte leietager å ta inn samboer (eller ektefelle, eller egne samboers/ektefelles barn).

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring en advokat ts, det er bare tull fra folk her som tydeligvis ikke evner å bo alene, skjønner godt at folk kvir seg for å leie ut når folk tydeligvis ikke skjønner konseptet med frisk luft. 

Enig med deg, alle voksne mennesker vet at hvis de lukker alle ventiler og aldri lufter, blir det fukt. Hadde jeg vært utleier hadde jeg i hvertfall undersøkt hvem som er skyldig.

Anonymkode: 21a94...925

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som du vil skylde på leietager for ting en nødvendig ikke har skyld i.

Opplevde lignede selv da jeg leide i ungdommen. Da jeg flyttet inn var leiligheten nyoppusset.  Etter 6 mnd var det mugg bak sofa, bak seng, i vinduskarm, selv om jeg hadde varme på, jeg luftet ut, huseier prøvde seg i retten og tapte. For retten mente at her var det feil i bygnings konstruksjon og noe ikke jeg som leietager kunne noe for, de sa og at huseier kunne ikke kreve vinduer skulle stå på gløtt åre rundt, da måtte huseier heler montere avtrekk i alle rom.

Anonymkode: a856a...387

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette høres ut som dårlig ventilasjon i boligen, og er ikke leietakers ansvar.

Anonymkode: 42269...767

Tull! Leietakere plikter å ta vare på boligen de leier. De plikter å lufte. Om alle luker er igjen(forstår det i denne kulden med dyr strøm, liker det heller ikke, og ja jeg eier..). så slår det seg fort når det er varmere inne enn ute, spesielt ned mot 0grader og lavere. Da må de tørke vinduene om morningen og gjennomlufte veldig godt!

Så skal det ikke slå seg!

Men er luker igjen,ingen lufting og dører lukket slår det selg veldig fort! Spesielt på soverommet der man sover, med lukket luke og ingen lufting, det sier seg selv! Dvs leietaker sitt problem og ansvar!

Men hadde det vært balansert ventilasjon hadde det aldri vært ett problem!

Anonymkode: cbd56...00d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva er poenget ditt egentlig? Alle er jo enige om at man bør ha boevne, men du forstår ikke at TS sine utleiere ikke har det? Hva i alle dager er greia her? Du må jo være TS sin samboer, eller TS som en annen bruker...

Der er jeg ikke, jeg er erfaren leietaker og skjønner at man har et ansvar selv for å passe boligen man leier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da sier jeg bare: Good luck, Chuck! Det blir penger rett i dass, TS, som du heller kunne brukt på å fikse vinduene. 🤡

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hva, noen leiligheter egner seg for maks en person, sånn er det bare, og det er lov å skrive i annonser og. Skjerp deg. 

Maks en person, dvs en eller færre?🤔

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...