Agatha Skrevet i går, 17:12 #141 Del Skrevet i går, 17:12 https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/fukt-i-utleieboligen-hva-er-utleiers-ansvar/ Her er en fin artikkel fra huseierne om nettopp dette. Her påpekes det blant annet at særlige forhold som må ivaretaes for å sikre innemiljøet burde noteres i utleiekontrakten, men at det er grenser for hvor mange slike tiltak leietaker kan pålegges. Det er utleier sitt ansvar at husværet skal være i beboelig stand. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:12 #142 Del Skrevet i går, 17:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Leide i et godt tiår, og opplevde aldri å få med avfukter i leieforholdet, opplevde helle aldri mugg. Her er det ugler i mosen. Anonymkode: 86411...964 Hjelpes. Så der du bodde er representativt for ALLE hus og leiligheter? Wow. Ts, ring huseierenes landsforbund og hør med en jurist, her får du ikke anna enn hat fordi du er utleier og leier ut, og dermed sikkert både en hushai og dritt. Anonymkode: f25d8...e22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:12 #143 Del Skrevet i går, 17:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har selv nevnt det som grunn for at muggen var der. Om det kommer ny kondens hver dag, og muggen som får godgjøre seg i flere måneder, så kan det bli ganske ille. Tydeligvis. Anonymkode: cd092...490 Jeg tror du har vært ganske ivrig i å trakassere dem? Ikke måte på hva de har innrømmet og nevnt til deg, hva? Anonymkode: 2c81f...dd8 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:13 #144 Del Skrevet i går, 17:13 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): her får du ikke anna enn hat fordi du er utleier og leier ut, og dermed sikkert både en hushai og dritt. Jeg leier selv ut, men jeg ville aldri oppført meg som TS. Usmakelig. Anonymkode: 2c81f...dd8 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:13 #145 Del Skrevet i går, 17:13 Så fremst det ikke er byggefeil så er dette en svikt fra leietaker, helt korrekt. Høres ut som de mangler boevne.. Å dusje med baddør åpen, uten å sette på vifte eller/og åpne et vindu skaper kondens i alle hjem. Å lukke alle ventilasjonsanlegg, stenge av varme og igjen tørke klær i kalde tette rom skaper kondens. Da spiller det liten rolle om huset er i tipp topp stand, slik vil alle kunne lage kondens og mugg. Dere må først undersøke at det ikke er noe produksjonsfeil av vinduer, og få godkjent fra snekker at vinduer er satt inn korrekt (enten fra firma som gjorde det, eller kall inn noen på befaring om dere gjorde jobben selv). Deretter ville jeg hatt fuktmåler i leiligheten, og tatt målinger ved stengte lufteluker og med luftelukene åpen. håper også dere har skriftlig dialog fra første gang dette ble oppdaget, hvor dere ga instrukser og ba dem følge med videre. Utleier er pliktig til å vedlikeholde bolig, men leietaker er faktisk pliktig til å ivareta boligen, og gi beskjed om eventuelle feil og mangler! Det er leietaker som bor og oppholder seg i boligen, og utleier har begrenset tilgang til enheten. Jeg har tidligere hatt en utleier som ville ha årlig befaring av leiligheten, syns jo det var litt sært, men samtidig forsto jeg at han ville inspisere eventuelle tilstander som måtte taes tak i, så det var helt greit for meg. Anonymkode: 13949...c41 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #146 Del Skrevet i går, 17:16 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da har de nok balansert lufting ellers, tror du ikke det? Anonymkode: f25d8...e22 Nå er det faktisk sånn at verken du eller ts har noe bevis på at det ikke er blitt luftet. Dere bare maser om en rullegardin. Og om det så foreligger bevis på at det ikke er luftet (lykke til med det), så er ikke det beviset på hvorfor muggen er kommet. Muggen kan ha vært der fra før, uten å synes, noe som er helt vanlig når det gjelder mugg. Og som andre skriver er det lite trolig at muggen både startet og ødela pakningen i vindu på 8-9 mnd. Anonymkode: 14146...b68 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #147 Del Skrevet i går, 17:16 Agatha skrev (2 minutter siden): https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/fukt-i-utleieboligen-hva-er-utleiers-ansvar/ Her er en fin artikkel fra huseierne om nettopp dette. Her påpekes det blant annet at særlige forhold som må ivaretaes for å sikre innemiljøet burde noteres i utleiekontrakten, men at det er grenser for hvor mange slike tiltak leietaker kan pålegges. Det er utleier sitt ansvar at husværet skal være i beboelig stand. Luftig og normal oppvarming er faktisk ikke noe man skulle trenge å pålegge voksne mennesker. Alle med boevne vet at man ikke stenger all ventilasjon og skrur av varme. At man bruker vifte på bad under dusj og at man ikke lar bløte håndklær henge til tørk uten avtrekk feks. man kan jo gjerne stenge ventilasjonen når det er -20 grader ute, men da sjokklufter man i perioden- og åpner de så fort det mildner Anonymkode: 13949...c41 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:16 #148 Del Skrevet i går, 17:16 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke ts sin samboer, jeg engasjerte meg fordi jeg har bodd forskjellige steder og skjønner godt at dette ble et problem. Er mange hus og leiligheter der ute som ikke har annen lufting enn ventiler og vinduer, og da BØR man som leietaker sette seg inn i hvordan man bor, ikke bare bure seg inne og dra ned gardina bokstavelig talt. Det er ikke ts sin feil, og det ble veldig fort til her at ts burde ikke leie ut, ts gjør ditt feil og ts gjør datt feil, og alt ble satt spørsmålstegn ved. Anonymkode: f25d8...e22 Men slik fungerer ikke utleie, og TS virker som hun er ekstremt følelsesstyrt og kun bruker denne tråden til å klage og syte og få ut aggresjonen hun har mot leieboerne, når mennesker kun forsøker å forklare henne at hun dessverre stiller svakt i denne saken. Det hjelper ikke at hun fremstår som fordømmende heller. Skal ikke pensjonister få leie liksom, fordi "de er hjemme hele dagen og produserer mer fukt"? Det blir for dumt, rett og slett. Anonymkode: 86411...964 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:17 #149 Del Skrevet i går, 17:17 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke ts, men hun sa de hadde stengt dem for å spare penger på strøm. Anonymkode: f25d8...e22 Stenger man alle ventiler blir det fukt. Anonymkode: 21a94...925 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 17:17 #150 Del Skrevet i går, 17:17 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er noe den ene personen har vært åpen om. At det er noen hjemme hele dagen er faktisk ikke noe problem for meg i det hele tatt, men at det påvirker mengden fukt som produseres der. De har skriftlig meld fra om dette. Og vi burde helt klart tatt bilde av at ventilasjonslukene var igjen. At de ikke har åpnet vinduet sier seg selv, da hadde de sett muggen lenge før... Anonymkode: cd092...490 Bilde av at gardinene er igjen beviser bare at de var igjen der og da. Man kan fint åpne vinduet på lufting 15 minutt om morgenen og 30 minutt på kvelden, og du får inntrykk av at det er igjen "hele døgnet". Dessuten så har de jo beviselig oppdaget dette selv når de har først prøvd å vaske det bort og deretter varslet deg om det.. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet i går, 17:20 #151 Del Skrevet i går, 17:20 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Luftig og normal oppvarming er faktisk ikke noe man skulle trenge å pålegge voksne mennesker. Alle med boevne vet at man ikke stenger all ventilasjon og skrur av varme. At man bruker vifte på bad under dusj og at man ikke lar bløte håndklær henge til tørk uten avtrekk feks. man kan jo gjerne stenge ventilasjonen når det er -20 grader ute, men da sjokklufter man i perioden- og åpner de så fort det mildner Anonymkode: 13949...c41 Joda, er enig i at man må gjøre disse tingene, men når boligen tåler det såpass dårlig at vinduene punkterer og muggsoppen nærmest velter ut av veggene da vil jeg si at det er særlig forhold som må noteres i utleiekontrakt. Hos de fleste vil dette føre til noe dårligere inneklima eller i værste fall litt svartsopp i dusjen eller lignende steder... 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:21 #152 Del Skrevet i går, 17:21 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Luftig og normal oppvarming er faktisk ikke noe man skulle trenge å pålegge voksne mennesker. Alle med boevne vet at man ikke stenger all ventilasjon og skrur av varme. At man bruker vifte på bad under dusj og at man ikke lar bløte håndklær henge til tørk uten avtrekk feks. man kan jo gjerne stenge ventilasjonen når det er -20 grader ute, men da sjokklufter man i perioden- og åpner de så fort det mildner Anonymkode: 13949...c41 Helt enig, og ser ikke mange kommentarer på at "man" ikke bør ha boevne for å leie. Dessverre så er ikke realiteten alltid slik, og som utleier så kan man gå på noen smeller dersom man ikke sjekker referanser på forhånd. Til og med da kan man gå på en smell eller tre. Det hadde vært veldig fint for mange av oss dersom det å tjene penger på å leie ut bolig alltid gikk plettfritt, men nå er det engang ikke slik, uansett hvem som burde og kunne, ditt og datt. Anonymkode: 86411...964 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:24 #153 Del Skrevet i går, 17:24 Klarer ikke lese alt her, men er sjokkert over at det er mulig å lage så mye styr over at 2 vinduer må skiftes... Få tak i to vinduer med riktig mål i ok stand med lufteventil øverst, og skift dem selv. Er det veldig store vindu, få hjelp av naboen. Det er da virkelig ikke vanskelig å skifte ett vindu. Hilsen "husmor" på et mindre småbruk som er utdannet sykepleier (selv jeg har skiftet ut vinduer, litt må en klare sjøl) Anonymkode: efff9...0a0 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:25 #154 Del Skrevet i går, 17:25 Det er mange som ikke viser at di har kunnskap om boevene.. Det var ikke ett fukt problem i leiligheten, men det ble ett pga dårlig kunnskap og om hvordan en forhindrer ett fuktproblem. Her har leieboer ett ansvar. Og jo, rullegardinen nede er ett problem. Ved å ha rullegardinen nede stenger en for luftgjennomstrømning og en har en «vegg av luft» mellom gardin og vindu som beveger seg minimalt, der muggen kan kose seg. Og på toppen av det hele, har di ikke varme på så er jo dette en fuktfelle deluxe. Anonymkode: a53a5...640 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet i går, 17:27 #155 Del Skrevet i går, 17:27 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mange som ikke viser at di har kunnskap om boevene.. Det var ikke ett fukt problem i leiligheten, men det ble ett pga dårlig kunnskap og om hvordan en forhindrer ett fuktproblem. Her har leieboer ett ansvar. Og jo, rullegardinen nede er ett problem. Ved å ha rullegardinen nede stenger en for luftgjennomstrømning og en har en «vegg av luft» mellom gardin og vindu som beveger seg minimalt, der muggen kan kose seg. Og på toppen av det hele, har di ikke varme på så er jo dette en fuktfelle deluxe. Anonymkode: a53a5...640 Vi kan ikke slå fast at det ikke var et fuktproblem i boligen fra før. Det ville ikke vært første gang en utleier ikke kjenner til hvordan egen utleiedel faktisk er å bo i. 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:29 #156 Del Skrevet i går, 17:29 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå er det faktisk sånn at verken du eller ts har noe bevis på at det ikke er blitt luftet. Dere bare maser om en rullegardin. Og om det så foreligger bevis på at det ikke er luftet (lykke til med det), så er ikke det beviset på hvorfor muggen er kommet. Muggen kan ha vært der fra før, uten å synes, noe som er helt vanlig når det gjelder mugg. Og som andre skriver er det lite trolig at muggen både startet og ødela pakningen i vindu på 8-9 mnd. Anonymkode: 14146...b68 Tillegg: Ts skriver at dette ikke var et problem før i vinter og at de da stengte ventiler for å spare strøm. Dermed mener hun faktisk at muggen har oppstått og ødelagt pakning på maks 4-5 mnd pga. stengt ventil og 2 mennesker. Dette er jo bare tull. Dessverre virker det som at ts har leieboere som kryper for henne og tar på seg skylda. Nå skal ts i tillegg loppe dem for hele depositumet og ønsker mer utover det, og det helt uten bevis for at muggen har oppstått på grunn av dem. Anonymkode: 14146...b68 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:33 #157 Del Skrevet i går, 17:33 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mange som ikke viser at di har kunnskap om boevene.. Det var ikke ett fukt problem i leiligheten, men det ble ett pga dårlig kunnskap og om hvordan en forhindrer ett fuktproblem. Her har leieboer ett ansvar. Og jo, rullegardinen nede er ett problem. Ved å ha rullegardinen nede stenger en for luftgjennomstrømning og en har en «vegg av luft» mellom gardin og vindu som beveger seg minimalt, der muggen kan kose seg. Og på toppen av det hele, har di ikke varme på så er jo dette en fuktfelle deluxe. Anonymkode: a53a5...640 For noe tøv. Det går helt fint an å lufte med rullegardina nede. Lufta går inn på sidene, under, over og gjerne også gjennom. Dette har ingenting med boevne å gjøre. Anonymkode: 14146...b68 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:34 #158 Del Skrevet i går, 17:34 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rullgardin har ikke en dritt med lufting å gjøre. Jeg lufter med rulla ned. Når man må ha lufttørker i utleieleiligheten, så vet man at det er dårlig ventilasjon. Jeg har aldri fått med meg en lufttørker på kjøpet og ingen har måttet insistere på at alle luftventiler skal være åpne før jeg flyttet inn. Utleier vet det er fuktproblemer fra før av. Det er både sært og frekt å insistere på å ta leietakers depostitumspenger uten engang å ha fått noen til å inspisere leiligheten. I utg. får jeg følelsen av at utleier har leid ut til noen som ikke er særlig huslige og renslige. Og så skylder hun muggutvikling på dette, selv om muggen fint kan ha vært til stede før de flyttet inn (bare ikke synlig). Anonymkode: 14146...b68 At det å informere og være opplyst blir brukt mot en, det synes jeg faktisk er skikkelig ullent hersketeknikk. Hvorfor i alle dager har vi ikke sjekket boligen dersom vi visste at det var et problem? Ønske at noen lager omfattende muggskader i boligen etter at vi har skiftet til nye vinduer? At noen blir syke pga mugg? Hva tjener vi på dette? Vi visste ikke at det var mugg i vindu før leietakerne informerte om det. Å spørre på et forum hvor størsteparten er leietakere som har vært/er misfornøyd med utleier var tydeligvis ikke et sjakktrekk. Vi som har blitt huseiere har i lang tid også vært leietakere før dette, så at vi blir ansett for å være haier som skal tjene godt på dette, det ødelegger først og fremst for de som skal leie. Anonymkode: cd092...490 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:34 #159 Del Skrevet i går, 17:34 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For noe tøv. Det går helt fint an å lufte med rullegardina nede. Lufta går inn på sidene, under, over og gjerne også gjennom. Dette har ingenting med boevne å gjøre. Anonymkode: 14146...b68 Men de åpnet ikke vinduet, dermed ingen luft. Hadde de åpnet vinduet eller sett bak gardina hadde de sett muggen for lenge siden. Anonymkode: f25d8...e22 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:36 #160 Del Skrevet i går, 17:36 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For noe tøv. Det går helt fint an å lufte med rullegardina nede. Lufta går inn på sidene, under, over og gjerne også gjennom. Dette har ingenting med boevne å gjøre. Anonymkode: 14146...b68 Hvordan går lufta gjennom en tett plastgardin? Den er også montert slik at man faktisk får det mørkt, slik at det blir minimalt glippe. Leietaker har faktisk ytret at dette var helt perfekt fordi hen trenger det mørkt for å sove. Å informere om at den ikke kan være nede hele tiden, hva slags lovverk kommer inn her? Anonymkode: cd092...490 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå