Gå til innhold

Leietakere som har muggskadet vinduene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sånn at mugg oppstår, sprer seg, setter seg i pakningen, morkner dem og punkterer dem og sprer seg innad i begge vinduer på få vintermåneder. Når leietaker i tillegg har vasket vekk mugg og det har kommet med noe ts beskriver som dobbelt styrke tilbake, er det i beste fall amatørmessig å skylde alt på leietakeren sin, i verste fall svindel.

Anonymkode: 14146...b68

Enig, dette må være fysisk umulig. 
TS, hvis du virkelig mener dette er leietakernes feil, må du få uttalelse fra takstmann eller noe slikt. 

Anonymkode: 6578a...d94

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper for leitakerkenes sin skyld at de bestrider dette. Ts kommer med mange spekulasjoner om leietakerne, hvor mye er personlig og fordømmende. At dere TROR muggen har oppstått slik dere beskriver er en ting, men dere skal også bevise det. Lykke til med det. 

Anonymkode: 0f87d...c4c

• Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I leiligheten min, der det ikke er lufteluker på vinduene, blir det kjapt svart i vinduskarmen dersom jeg ikke har gardinene litt åpne og døra åpen på dagtid. Det skal virkelig ikke mye til før mangelfull lufting får konsekvenser. Mulig dette også var et problem med forrige leietaker, så det er flere som er skyld i muggen. 

Anonymkode: 60cec...e64

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig, dette må være fysisk umulig. 
TS, hvis du virkelig mener dette er leietakernes feil, må du få uttalelse fra takstmann eller noe slikt. 

Anonymkode: 6578a...d94

Ja, det er ikke sannsynlig mtp. det hun har beskrevet av tid, omfang og hvor kjapt det er tilbake. 

Dessverre vil nok ts argumentere for dette overfor leietakerne. Ikke uvanlig at leietakere bare gir av depositumet for å slippe styr eller fordi de tenker utleier vet og har rett. Særlig ikke her hvor det i tillegg virker som om leietakere selv tar på seg skylden. Leietakere føler ofte de lever på utleiers nåde eller de gir av depositumet bare for å slippe mer styr.

Jeg opplever ikke at ts tar til seg noe som helst av det som står skrevet, men står på sitt og har bestemt seg allerede. Hun lurte aldri på om det var deres skyld. Hun lurte på hvor vanskelig det er å kreve inn penger utover depositumet.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Der jeg bodde holdt det med én natt med lukket dør så var det masse kondens i vinduet. Hvis jeg ikke hadde tørket det vekk, luftet, og fått ut fukta hver dag, hvordan tror du det hadde sett ut etter noen uker? For ikke snakke halvt år? De stengte ventilene og lukket døra, kan bare tenke meg hvor fuktig de hadde det. 

Anonymkode: f25d8...e22

Det er forskjell på innsiden av vinduet og mellom vinduene. På innsiden kan du tørke det vekk, ikke mellom vinduene som det virker som det er her.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Der jeg bodde holdt det med én natt med lukket dør så var det masse kondens i vinduet. Hvis jeg ikke hadde tørket det vekk, luftet, og fått ut fukta hver dag, hvordan tror du det hadde sett ut etter noen uker? For ikke snakke halvt år? De stengte ventilene og lukket døra, kan bare tenke meg hvor fuktig de hadde det. 

Det er greit. Men det er stor forskjell på det du snakker om og så mye mugg at det klarer å punktere pakningen på et tolags nytt vindu fra 2022. Det skjer IKKE på et halvt år.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thyra skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på innsiden av vinduet og mellom vinduene. På innsiden kan du tørke det vekk, ikke mellom vinduene som det virker som det er her.

Det er pga pakningen har mugnet. Fordi de ikke tørka vekk kondens, slik de faktisk fikk beskjed om da det først var et problem men de lot det bli verre. Det står i HI. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Det er greit. Men det er stor forskjell på det du snakker om og så mye mugg at det klarer å punktere pakningen på et tolags nytt vindu fra 2022. Det skjer IKKE på et halvt år.

Og det VET du? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er helt enig i at jeg ikke driver profesjonell utleie. Vi er private utleiere som leier ut del av egen bolig, med alle ulempene det måtte følge med. Vi har en ganske lav leie om dette har stor betydning for deg. Dette gjør da nå at dette ikke er nok til å dekke skader som leietakere har påført objektet. Dette har vi rett på i følge lovverket, og jeg forstår fortsatt ikke hva du mener at vi burde gjort annerledes. Jeg tar gjerne imot noe konkret her. 

Anonymkode: cd092...490

Når du leier ut, uansett om det er i egen bolig eller sekundær evt gjennom firma skal en kun regne leieinntekter for 10 av årets 12 mnd, de siste 2 skal gå til forbedringer oppussing m m. Dette for å ta høyde for evt problemer etter leietaker.

Jeg leier ut sokkel + driver med utleie av noen leilighetsbygg 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (7 minutter siden):

Her ville jeg heller mistenkt at det er noe feil med vinduene eller allerede mugg i veggen. Skjult fuktproblem.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det virkelig er sant det KG er full av folk på NAV og som hater folk som leier ut!

Ikke rart hvorfor folk som må forholde seg til det her makkverket ikke gidder lengre og gjør det enda dyrere og vanskligere for folk å finne en plass å leie. 

Mugg vokser på støv og matrester (organisk materiale) som igjen viser hvor lite leieboerene faktisk har gjort av normalt vask og utluftning av en kjellerleillighet, hvis det er vått og støvete i karmen hver dag blir det veldig fort mugg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (2 timer siden):

Det er vel ingen som bruker firma på egen boligdel, jeg trodde du var en bigshot utleier med masse "erfaring"

Jo Utleiemeglere finnes

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har vært ganske ivrig i å trakassere dem?

Ikke måte på hva de har innrømmet og nevnt til deg, hva?

Anonymkode: 2c81f...dd8

I alle dager,  her løper fantasien din løpsk.  Du vet ingenting hva ts har eller ikke har, holdt deg til tema. 

Anonymkode: 2d243...bb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her, jeg melder meg ut av tråden etter dette. Da jeg helst ønsker å gå konstruktivt og ikke hatsk frem mot leietakerne slik som de fleste i tråden her gjør (bare mot meg). Alt jeg har kommet med er ikke spekulasjoner, men noe leietakerne har informert om selv. Noe overraskende at folk ikke forstår at problemer de ikke har selv, ikke kan være tilfellet. 

Jeg ønsker ikke at det er leietakernes feil, men de har kommet med så mye at det er trist. Jeg har ikke lyst til å kreve de for penger, men har heller ikke så god råd at vi kan bruke mange titusener som mest sannsynlig er pga feil bruk av boligen. 

Anonymkode: cd092...490

Skjønner deg godt. Er sjokkert over svarene her inne med strå manns argumentasjon og mobbing rett og slett. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og det VET du? 

Ut i fra det jeg kan om pakninger og påvirkning over tid så er det for meg urimelig å anta at (eller konkludere) at leietakers manglende luftig kan ha klart å skade pakningen såpass mye på et halvt år, ja. Svaret jeg fikk fra ChatGPT når jeg spurte tidligere i tråden anslår vesentlig lengre tid før såpass stor skade kan skje mot pakningene.

Men derfor rådet jeg og TS tidlig i tråden til å få fagfolk til å vurdere dette og skrive en rapport som kan brukes dersom en fortsatt mener at det er leietakernes manglende vedlikehold som er årsaken. For det vil bli nødvendig dersom de motsetter seg kravet til TS.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (8 minutter siden):

Virker som det virkelig er sant det KG er full av folk på NAV og som hater folk som leier ut!

Ikke rart hvorfor folk som må forholde seg til det her makkverket ikke gidder lengre og gjør det enda dyrere og vanskligere for folk å finne en plass å leie. 

Mugg vokser på støv og matrester (organisk materiale) som igjen viser hvor lite leieboerene faktisk har gjort av normalt vask og utluftning av en kjellerleillighet, hvis det er vått og støvete i karmen hver dag blir det veldig fort mugg.

Ja enig må være noe slik. Skal ihvertfall aldri leie ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I alle dager,  her løper fantasien din løpsk.  Du vet ingenting hva ts har eller ikke har, holdt deg til tema. 

Jeg leser hva TS skriver og trekker fint konklusjoner ut i fra det. Er ikke vanskelig å skjønne at TS oppfører seg svært ufint mot leietakerne sine.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja enig må være noe slik. Skal ihvertfall aldri leie ut.

Godt å høre.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NakenPanda skrev (9 minutter siden):

Utleier skylder på leietakere uten å ha utredet om det er mugg i vegger, gulv eller vinduer eller om leiligheten har et skjult fuktproblem. Det er ikke å hate på utleiere å reagere på dette og synes det er ræva å ta leietakeres penger uten å ha sjekket. Hvis man oppdager mugg, skal man utrede årsaken. Det har ikke utleier gjort. Hun har bare regnet med det er leietakers skyld. Heller ikke nå er det planlagt noen undersøkelse, bare utskifting av vinduer.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde uteleieforsikring og, gull verdt!

Anonymkode: cbd56...00d

Jeg har det, har ikke brukt den enda men er jo litt flaks og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...