Gå til innhold

Leietakere som har muggskadet vinduene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke ts sin mann, sier jeg igjen. 

Anonymkode: f25d8...e22

"Ok"

Anonymkode: 2c81f...dd8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt jeg har kommet med er ikke spekulasjoner, men noe leietakerne har informert om selv.

Jeg kan se for meg at de stakkars leietakerne dine har blitt presset noe voldsomt av deg i din iver etter å beholde depositum pluss få de til å betale for vedlikehold av din uteleiebolig.

Jeg håper de har noen rundt seg som kan gi dem råd før de knekker helt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Muggen har først satt seg i pakningene og morknet innover og punktert de. Nå ha det da vokst seg mellom glassene. Det er 2-lags. 

Anonymkode: cd092...490

Så mye mugg kommer ikke gjennom én vinter. Dette er deres problem og ikke leietakers. 

Anonymkode: 3be8c...d94

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette skyldes mugg og kondens, så må det ha vært så mye kondens på vinduene at ts lett burde sett dette utenifra. Og da burde du ha reagert. Derfor tviler jeg på at du kan skylde på leietakerne i dette tilfellet. Og ihvertfall når de har bodd der så kort tid. 

Anonymkode: e176f...36b

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kan se for meg at de stakkars leietakerne dine har blitt presset noe voldsomt av deg i din iver etter å beholde depositum pluss få de til å betale for vedlikehold av din uteleiebolig.

Jeg håper de har noen rundt seg som kan gi dem råd før de knekker helt.

Ja ts har nok stått der både med pisk og truet de til å innrømme at de ikke har boevne, stakkar dem ja best de får hjelp før de knekker.. en leilighet til 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i en veldig lei situasjon nå hvor leietakerne våre har klart å lage omfattende muggskader i vinduene i utleiedelen. Dette var vinduer som ble byttet for bare noen år siden. Vi trodde først det bare var soverommet, men det er i alle fall et vindu til hvor muggen har kommet mellom glassene, og pakningene i resterende er angrepet. Dvs at å skifte alle vinduene vil overgå det vi har satt på depositumskonto. 

Hvor vanskelig og omfattende er det å kreve inn det resterende beløpet? 

Jeg gråter bare av å tenke på det her, da jeg er lei meg på leietakernes vegne også, men dette er en kostnad vi ikke har råd til å ta på oss for å være snille. Så jeg trenger litt støtte til hvordan saken mest sannsynligvis kommer til å bli videre. Hvor god sak har vi?

Info:

Dette er ikke en fuktig kjellerleilighet, men en egen sidedel som er en del av vår enebolig. Det ble skiftet kledning, vinduer og tak i 2022, og innvendig er det også gjort ulik oppussing. Bl.a. utskiftning av diverse elektrisk, hvor mekanisk avtrekk på bad ble testet og kontrollert senest i slutten av 2023 (altså aldri vært noe problem, bare testet med tanke på å sette inn ny sikring og kurs annet sted).

Det har også alltid fulgt med en egen avfukter til utleiedel for å tørke tøy innendørs, da dette er noe vi selv bruker for at tøy tørker fortere. Selv har vi aldri hatt problemer med mugg, men har jo lest at det kan oppstå problemer, spesielt med tanke på tørking av tøy. Andre ting er at ventilasjonsluker alltid må være åpne, og man må være flink til å lufte selv om det er kaldt. 

Altså det siste avsnittet opplyste vi om til forrige leietaker (bodde der i to å), og til nåværende leietaker da den flyttet inn i 2024! Det var da bare en person, hvor den har fått seg samboer i etterkant. At vi har havnet i denne situasjonen synes jeg er skikkelig urettferdig :( 

Ps! De informerte ikke om mugg i vindu før det var helt ekstremt der, så det har vært umulig for oss å egentlig gjøre tiltak. Dvs. det ble da forsøkt vasket bort med klor for å se om det ble borte, men det var da blitt misfarging der. Det var da samboer som tok seg av dette, og observerte da at ventilasjonluker var lukket, og åpnet opp disse i alle rom. Det ble videre opplyst om at kondens måtte tørkes av hver dag, og at det måtte bedre luftsirkulasjon til. De hadde hatt rullgardin nedtrukket konstant, og lukket soveromsdør pga at dyr ikke skulle inn der.

Etter at vi kontrollerte en stund senere, i god tro om at de ville gi beskjed om videre problemer, så har det bare blitt enda verre. 

Dette er grunnen til at en betaler noen kr for ekstra forsikring av utleie enheter.

Ellers må jeg få påpeke at ikke alle kjellerleiligheter er fuktige...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaha? Når de stenger ventilasjonsluker og dører? er det pålagt med balansert ventilasjon? Må vi rett og slett nekte noen å ta inn samboer fordi de da produserer mer fukt? Dette gjelder to personer som er så og si hjemme hele tiden. 

Du har ikke lov til å nekte de å ta inn samboer

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker WTF, som selv bor i et tett nybygg på 5. året, med rullgardin nede konstant. Riktignok med balansert ventilasjon, men det blir altså så mye kondens uten at man må tørke av vinduet med tørkepapir hver morgen og kveld?

Nå fulgte jeg bruksanvisningen til hvordan man monterte rullgardinen, med korrekt avstand til vinduet. Noe sier meg at det ikke er alle som gjør det. 

Anonymkode: 86411...964

Her blir det vått bak rullegardinen ja, ikke balansert ventilasjon for da hadde det sikkert ikke vært ett problem ;)

Anonymkode: cbd56...00d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Du har ikke lov til å nekte de å ta inn samboer

Nei man har lov å få seg samboer, det kan ikke huseier nekte. Da må det stå spesifisert i kontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Dette er grunnen til at en betaler noen kr for ekstra forsikring av utleie enheter.

Ellers må jeg få påpeke at ikke alle kjellerleiligheter er fuktige...

Vi hadde uteleieforsikring og, gull verdt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know ;) men tydeligvis så burde vi kunne si nei pga utleiedelen ikke eier seg for så mange personer (som ikke klarer å lufte, og vil spare penger på strøm). 

Hva du føler er ikke hva loven sier så beklager dere må nesten bare få bedre forsikring

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, noen leiligheter egner seg for maks en person, sånn er det bare, og det er lov å skrive i annonser og. Skjerp deg. 

Ja du kan skrive det i annonsen men det forhindrer ikke at loven går over og sier at de kan ta inn fam/samboer

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hello? Vi har jo fulgt lovverket, og mener bare noe om det nå pga at det rett og slett blir i veien for at vi skulle klart å forhindre skade på vår eiendom. Jeg har veldig lite lyst til å innvadere folk, eller måtte kontrollere boligen hele tiden. Jeg forventer at de sier ifra selv dersom det er problemer slik jeg selv har gjort. Vi har begge vært leietakere selv i mange år før vi ble utleiere selv. 

Har du vurdert om dere faktisk er skikket til å være utleiere?

Du har ikke lov å si at de ikke kan ta inn samboer eller inspisere enheten støtt og stadig uten legitim grunn.

Ja noen leietakere gir beskjed andre ikke, har t.o.m hatt de som har ringt pga en lyspære er gåen.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her, jeg melder meg ut av tråden etter dette. Da jeg helst ønsker å gå konstruktivt og ikke hatsk frem mot leietakerne slik som de fleste i tråden her gjør (bare mot meg). Alt jeg har kommet med er ikke spekulasjoner, men noe leietakerne har informert om selv. Noe overraskende at folk ikke forstår at problemer de ikke har selv, ikke kan være tilfellet. 

Jeg ønsker ikke at det er leietakernes feil, men de har kommet med så mye at det er trist. Jeg har ikke lyst til å kreve de for penger, men har heller ikke så god råd at vi kan bruke mange titusener som mest sannsynlig er pga feil bruk av boligen. 

Betyr det at du ikke har tenkt å utrede problemet? Poenget står seg. Mest sannsynlig har du fått noen leieboere som er ganske suggete. Dessverre klarer ikke du å skille dette fra muligheten for at det var mugg i utleieleiligheten før de flyttet inn. Flere ting tyder på det, men du nekter å ta helt legitime argumenter til deg. Du insisterer på at de må være grunnen til at mugg har oppstått og ødelagt og dette er først og fremst noe du tolker i lys av andre ting du har sett. Det er ingen objektiv vurdering.

Anonymkode: 14146...b68

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vanskelig å unngå mugg helt, da må en ha veldig god ventilasjon - dvs elektrisk bråkete avtrekk på hele tiden.

Anonymkode: 1f6d2...983

Dette høres ut som dårlig ventilasjon i boligen, og er ikke leietakers ansvar.

Anonymkode: 42269...767

StumpyHero skrev (2 timer siden):

Ble det satt inn 2 eller 3 lags vinduer ? Det er uten tvil problemer med fukttransporten i leiligheten. I en leilighet som er ventilert riktig og med riktig isolasjonsgrad kondenserer ikke vinduet på innsiden, men utsiden. Det kan komme fuktighet på innsiden dersom det er en lystett gardin nedtrukket over vinduet til enhver tid. Det er kritikkverdig av leietager å ikke si i fra og der har du nok den sterkeste saken, men angående ventilasjonen så er ikke det leietakers ansvar.  Har dere glipper/åpninger under alle dører så luften flyter fritt ? Er det noen steder der luften ikke trekkes mot lufteventilene? 

Dere bør nok ikke drive med utleie, rett og slett.

Samtlige av dere har i beste fall mild kognitiv svikt. Om leietakerne med vilje har stengt luftventilene er det åpenbart deres feil. Det blir svært fort mugg når de er lukket og enda raskere med flere mennesker, sex etc. blir som at leietakerne tenner bål i stua for å spare på strømmen så begynner dere å kritisere utleierne eller at boligen ikke er bygd for bål.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, vanskelig situasjon... av egen erfaring med å leie så har utleier ofte sagt at leietaker får IKKE lov til å tørke klær inne uten tørketrommel, med mindre det er snakk om små mengder og sjeldent (f.eks. ull). Bodde ikke i tett bolig, men i flere ulike studentboliger. Ofte var det slik at studenter satte ned varme for å spare strøm, og da kunne klesvask være et problem, selv når det var snakk om å tørke ting på ganske store fellesarealer.

Ellers har vi kun hatt problemer med mugg i rom der det er noe galt inni vegger, dårlig avtrekk og kaldt baderom. Bor selv i et ganske fint tett hus, men har alt av ventiler åpent selv hvis det er -15 da.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Romkom skrev (6 minutter siden):

Samtlige av dere har i beste fall mild kognitiv svikt. Om leietakerne med vilje har stengt luftventilene er det åpenbart deres feil. Det blir svært fort mugg når de er lukket og enda raskere med flere mennesker, sex etc. blir som at leietakerne tenner bål i stua for å spare på strømmen så begynner dere å kritisere utleierne eller at boligen ikke er bygd for bål.

Men nye vinduer fra 2022 punkterer ikke pga mugg over et halvt vinterhalvår.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romkom skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sånn at mugg oppstår, sprer seg, setter seg i pakningen, morkner dem og punkterer dem og sprer seg innad i begge vinduer på få vintermåneder. Når leietaker i tillegg har vasket vekk mugg og det har kommet med noe ts beskriver som dobbelt styrke tilbake, er det i beste fall amatørmessig å skylde alt på leietakeren sin, i verste fall svindel.

Anonymkode: 14146...b68

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Men nye vinduer fra 2022 punkterer ikke pga mugg over et halvt vinterhalvår.

Der jeg bodde holdt det med én natt med lukket dør så var det masse kondens i vinduet. Hvis jeg ikke hadde tørket det vekk, luftet, og fått ut fukta hver dag, hvordan tror du det hadde sett ut etter noen uker? For ikke snakke halvt år? De stengte ventilene og lukket døra, kan bare tenke meg hvor fuktig de hadde det. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde med oss også fordi leietaker hadde stappet plastposer inni ventilen fordi de syns det trakk. Også hadde de tørket klær i stua, dvs det ble fuktig der. Skikkelig irriterende, men vi fikk til å vaske det vekk. 

Anonymkode: 533d7...269

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...