AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #21 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må kontakte familieteam, evt fastlege slik at du kan henvise til bup og få hjelp. Ser du skriver at bvt ikke hjelper deg... Hva sier barnehage? Om barnet går i bhg? I og med det er skolestart til høsten vil jo barnet få store vansker med en slik atferd Anonymkode: 41b3c...da8 Har ikke sånn adferd i barnehagen 😕 Barnevernet sier det er helseproblem, og at det ikke er min omsorg det står på. ABUP sier han er for ung til skikkelig utredning/behandling. Jeg har tenkt på utviklingshemming pga det virker ikke som han forstår at det går an å få vondt, men de tok en test som viste normal iq og mener derfor at det ikke er noe feil sånn sett. Anonymkode: 2282d...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #22 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Et så stort barn forstår når vi snakker til hen. Her er det klart noe annet som er hovedproblemet. Kanskje særlig fordi her er eldre søsken, med andre metoder (verbalt?) for å få oppmerksomhet? Hva skjer i forkant av at dette barnet slår? Der må du angripe problemet. Anonymkode: 0cd73...1e5 Vi kan sitte og ha en helt normal samtale om f.eks. biler eller noe gøy som har skjedd i barnehagen, hvor han bare plutselig slår til meg. Både klaps og med knyttneve, både mot ansikt og kropp. Anonymkode: 2282d...8ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #23 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi kan sitte og ha en helt normal samtale om f.eks. biler eller noe gøy som har skjedd i barnehagen, hvor han bare plutselig slår til meg. Både klaps og med knyttneve, både mot ansikt og kropp. Anonymkode: 2282d...8ee Dette høres helt absurd ut? Her må det jo være noe å finne. Ville fått fortgang i å utrede dette. Hvor streng/hardhendt o.l. er dere med han? Dere må virkelig ikke finne dere i dette. Hva skjer om du tar igjen? Altså slår tilbake? (Ikke hardt selvsagt, men nok til at han skjønner det gjør vondt å bli behandlet sånn) Dette må dere vel ha prøvd? Anonymkode: 71eab...2e9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #24 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har gjort det (to ganger), får dessverre ikke hjelp fra de. Har vært innen helsevesenet, de mener barnet er for «smart» til diagnoser. Takk for linken. Vi er nok langt forbi det stadiet, det er nå fire år siden første gang jeg ba om hjelp, for jeg så tidlig at dette ikke var «vanlig». Hatt flere runder veiledning, filmet osv, uten konkrete råd. Anonymkode: 2282d...8ee Dette er jo helt sykt. Dere må jo kunne få hjelp selv om barnet ikke har noen diagnose. Har dere prøvd å kontakte Bufetat i deres region og se om de kan hjelpe dere med å få den hjelpen dere trenger? Anonymkode: be0a1...2b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #25 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette er jo helt sykt. Dere må jo kunne få hjelp selv om barnet ikke har noen diagnose. Har dere prøvd å kontakte Bufetat i deres region og se om de kan hjelpe dere med å få den hjelpen dere trenger? Anonymkode: be0a1...2b0 Barnet har garantert en diagnose. Jeg skal ikke gå videre inn på hvilken, selv om jeg har en sterk mistanke, dette må en fagperson hjelpe dere med. Få henvisning til en solid psykolog/ psykiater, helst en med solid erfaring i det konkrete problemet. Anonymkode: ac504...6e8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #26 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke sånn adferd i barnehagen 😕 Barnevernet sier det er helseproblem, og at det ikke er min omsorg det står på. ABUP sier han er for ung til skikkelig utredning/behandling. Jeg har tenkt på utviklingshemming pga det virker ikke som han forstår at det går an å få vondt, men de tok en test som viste normal iq og mener derfor at det ikke er noe feil sånn sett. Anonymkode: 2282d...8ee Du har iq og sosial iq. Sistnevnte fanges ikke opp av ordinære iq- tester. Anonymkode: ac504...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #27 Del Skrevet 21 timer siden Uff ts, dette går jo ikke, dere må få hjelp nå! Hvem bor i husstanden? Har de eldre søsknene en annen far? Forsto ikke helt Anonymkode: bbc84...cfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kan sitte og ha en helt normal samtale om f.eks. biler eller noe gøy som har skjedd i barnehagen, hvor han bare plutselig slår til meg. Både klaps og med knyttneve, både mot ansikt og kropp. Anonymkode: 2282d...8ee Dette er jo helt vilt. Siden han ikke gjør det i barnehagen, virker det som at han forstår grenser, er smart nok til det, man da targeter deg. Det sier meg igjen at han anser deg som svak og slik et legitimt mål. Anonymkode: bbc84...cfd 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 21 timer siden #29 Del Skrevet 21 timer siden (endret) Bur du og barnefar ikkje sammen? Er det annleis dersom han er saman med far? I så fall, kan han bu hos far? Eg har heldigvis ikkje erfart slike barn på heimebane, men har sett nokre gjennom jobb. Det er vanskelig å snu! Det er viktig å få avklart kva som litt bak, og her må du stå på krava for å få BUP eller liknande på banen igjen. Dei må kunne hjelpe deg med konkrete råd som passar til ditt barn. Syns du at barnet er sosialt kompetent? Viser barnet noko forståelse for at du får vondt? Autisme kan vere eit tema, sjøl om barnet er intelligent som berre det. Eg har brølt til elev som slo meg. Eg veit sjølvsagt at det ikkje er rett... Men etter å ha blitt slått hardt og plutselig mange gongar, og vore tolmodig og forståelsesfull og alt det der, fekk eg VELDIG nok. Tålmodigheita var nok tynnslitt, og når eg får skikkelig vondt, er det lett å misse kontroll. Det hadde effekt. Trur dette barnet har møtt utelukkende gentle parenting og mild korreks. At eg vart sint og brølte av smerte, gjorde underverk. Eleven slår svært sjelden no. Endret 21 timer siden av Fjaselina 1 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #30 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): I all verden for en barneoppdragelse! Anonymkode: 0cd73...1e5 Dette er da spik vi gjør det i skolen også. Vi lar ikke barn slå oss mens vi prøver å komme oss unna. Vi stopper dem. Hva lærer vi barna om vi ikke viser dem at en blir stoppet når en slår? Hva om barnet blir angrepet og er opplært til å bare ta imot eller prøve å vike unna? Anonymkode: d6235...7aa 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #31 Del Skrevet 21 timer siden Men hvorfor har ikke du og far fysisk stoppet dette? Dere har hele tiden vært sterkere enn barnet. Anonymkode: dcaca...71e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #32 Del Skrevet 21 timer siden Her ville jeg brukt teknikkene i boken A New kid by friday. La oss si at barnet alltid får nugatti til kvelds og se en episode med peppa gris før leggetid. Barnet slår deg klokken 17. Når klokken blir kvelds blir det brød med sunt pålegg. Når barnet spør etter nugattien sin gir du beskjed om at du ikke synes det er hyggelig å bli slått og det blir ikke nugatti før adferden er endret. Jeg har en datter på 10 som begynte å bli frekk. Hun er med en venninne hjem etter skolen hver torsdag. Jeg sa det var uaktuelt en torsdag. Hun ropte og skrek. Jeg forklarte at oppførsel har konsekvenser og at hun kanskje, bare kanskje får dra neste torsdag om hun kan snakke til meg i en ordentlig tone. Hun har faktisk kun vært frekk ved to anledninger etterpå, og da har hun også beklaget seg. Anonymkode: d6235...7aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #33 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her ville jeg brukt teknikkene i boken A New kid by friday. La oss si at barnet alltid får nugatti til kvelds og se en episode med peppa gris før leggetid. Barnet slår deg klokken 17. Når klokken blir kvelds blir det brød med sunt pålegg. Når barnet spør etter nugattien sin gir du beskjed om at du ikke synes det er hyggelig å bli slått og det blir ikke nugatti før adferden er endret. Jeg har en datter på 10 som begynte å bli frekk. Hun er med en venninne hjem etter skolen hver torsdag. Jeg sa det var uaktuelt en torsdag. Hun ropte og skrek. Jeg forklarte at oppførsel har konsekvenser og at hun kanskje, bare kanskje får dra neste torsdag om hun kan snakke til meg i en ordentlig tone. Hun har faktisk kun vært frekk ved to anledninger etterpå, og da har hun også beklaget seg. Anonymkode: d6235...7aa Jeg tror dette her er på et litt annet nivå... Har du lest tråden? Anonymkode: bbc84...cfd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #34 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet har garantert en diagnose. Jeg skal ikke gå videre inn på hvilken, selv om jeg har en sterk mistanke, dette må en fagperson hjelpe dere med. Få henvisning til en solid psykolog/ psykiater, helst en med solid erfaring i det konkrete problemet. Anonymkode: ac504...6e8 Jeg ville vært takknemlig om du kastet ut forslag, jeg skjønner at jeg ikke skal tenke det er medisinske sannheter selv med forslag, men jeg googler meg i hjel her. 😟 Jeg ser snart ingen annen utvei enn å gi opp barnet mitt, og det vil garantert gjøre alle problemene hans enda verre. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo helt vilt. Siden han ikke gjør det i barnehagen, virker det som at han forstår grenser, er smart nok til det, man da targeter deg. Det sier meg igjen at han anser deg som svak og slik et legitimt mål. Anonymkode: bbc84...cfd Jeg har opplevd det som at han undertrykker det i barnehagen, og «slipper løs» når jeg kommer. Før var det tydeligere hvor han kunne slå løs på meg ved henting, men han begynte å skamme seg over det da andre reagerte. Hvis han får full oppmerksomhet og fysisk nærhet _hele_ tiden så kan det avverges, men jeg kan f.eks. ikke stå og lage mat, gå på do, ta opp telefonen etc. Jeg har tidligere trodd at det har vært tourettes og at slag har vært tics. Nå var det nesten ingen tilfeller i flere måneder før det eskalerte igjen i vinter. Og nå er han mye sterkere enn sist runde. Fjaselina skrev (1 time siden): Bur du og barnefar ikkje sammen? Er det annleis dersom han er saman med far? I så fall, kan han bu hos far? Eg har heldigvis ikkje erfart slike barn på heimebane, men har sett nokre gjennom jobb. Det er vanskelig å snu! Det er viktig å få avklart kva som litt bak, og her må du stå på krava for å få BUP eller liknande på banen igjen. Dei må kunne hjelpe deg med konkrete råd som passar til ditt barn. Syns du at barnet er sosialt kompetent? Viser barnet noko forståelse for at du får vondt? Autisme kan vere eit tema, sjøl om barnet er intelligent som berre det. Eg har brølt til elev som slo meg. Eg veit sjølvsagt at det ikkje er rett... Men etter å ha blitt slått hardt og plutselig mange gongar, og vore tolmodig og forståelsesfull og alt det der, fekk eg VELDIG nok. Tålmodigheita var nok tynnslitt, og når eg får skikkelig vondt, er det lett å misse kontroll. Det hadde effekt. Trur dette barnet har møtt utelukkende gentle parenting og mild korreks. At eg vart sint og brølte av smerte, gjorde underverk. Eleven slår svært sjelden no. Far er ikke tilstede, han har kun meg. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Men hvorfor har ikke du og far fysisk stoppet dette? Dere har hele tiden vært sterkere enn barnet. Anonymkode: dcaca...71e Vi har stoppet det fysisk hele tiden. Jeg har aldri tatt i mot slag uten å verge med og ta barnets arm/hånd for å holde igjen og hindre det. Men nå skjer det så fort at jeg klarer ikke forutse det lenger. Før slo han med å heve armen, og da klarte jeg jo å stoppe den i lufta. Men nå bokser han mest rett frem. Anonymkode: 2282d...8ee 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #35 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Her ville jeg brukt teknikkene i boken A New kid by friday. La oss si at barnet alltid får nugatti til kvelds og se en episode med peppa gris før leggetid. Barnet slår deg klokken 17. Når klokken blir kvelds blir det brød med sunt pålegg. Når barnet spør etter nugattien sin gir du beskjed om at du ikke synes det er hyggelig å bli slått og det blir ikke nugatti før adferden er endret. Jeg har en datter på 10 som begynte å bli frekk. Hun er med en venninne hjem etter skolen hver torsdag. Jeg sa det var uaktuelt en torsdag. Hun ropte og skrek. Jeg forklarte at oppførsel har konsekvenser og at hun kanskje, bare kanskje får dra neste torsdag om hun kan snakke til meg i en ordentlig tone. Hun har faktisk kun vært frekk ved to anledninger etterpå, og da har hun også beklaget seg. Anonymkode: d6235...7aa Det virker ikke som barnet har impulskontroll i det hele tatt. Han har ofte virket lei seg og flau etterpå, men når han blir lei seg og flau har han også reagert med å slå meg. Et eksempel er at jeg «tvang» gjennom at han måtte rydde opp en kasse med leker som han hev utover. Det tok et par timer med skrik og panikk før jeg fikk han til å begynne litt. Og så kom han og hadde plukket opp alt. Jeg ble glad og sa at han var så flink, og jeg vet det var vanskelig, men se, du klarte det! Da «husket» han tydeligvis hvorfor han var sint når han fikk ros, og endte med å rope at han ville ikke plukke de opp, og så kastet han hele kassen utover igjen. Dette har skjedd flere ganger. At hvis jeg roser noe han fikk beskjed om å gjøre, så blir han sint igjen. Men han elsker å overraske med ting han har kommet på selv, f.eks. rydde eller gaver/tegninger han lager. Anonymkode: 2282d...8ee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #36 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet har garantert en diagnose. Jeg skal ikke gå videre inn på hvilken, selv om jeg har en sterk mistanke, dette må en fagperson hjelpe dere med. Få henvisning til en solid psykolog/ psykiater, helst en med solid erfaring i det konkrete problemet. Anonymkode: ac504...6e8 Poenget mitt var at når et barn har denne atferden så burde man få hjelp uavhengig av om det forelå en diagnose. Anonymkode: be0a1...2b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #37 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jeg få noen tips? Hva gjør dere når barnet slår? Dette er fjerdemann, har aldri opplevd noe slikt før. Slår og slår. Skolestarter til høsten. Bokser meg hardt i magen med vilje. Jeg har forsøkt samme taktikk som på de andre, med å lære de fra de var babyer at man koser og bruker myke hender. Da han bikket to år skjønte jeg at dette ikke var som de andre, han slo heller mer og hardere. Og nå får jeg blåmerker. Sier jeg nei ler han og bokser igjen. Blir jeg sint ler han og stikker av mens han håper jeg kommer etter. Overser jeg slår han til jeg reagerer. Avtaler vi konsekvens på forhånd, blir han sint på seg selv og slår både seg selv og meg. Går jeg unna går han etter for å slå. Dette er ekstremt 😟 Anonymkode: 2282d...8ee Vel.... det eneste du kanskje ikke har gjort er å hjelpe han å regulere følelsene slik at han ikke slår eller? Anonymkode: 8161f...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #38 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan jeg få noen tips? Hva gjør dere når barnet slår? Dette er fjerdemann, har aldri opplevd noe slikt før. Slår og slår. Skolestarter til høsten. Bokser meg hardt i magen med vilje. Jeg har forsøkt samme taktikk som på de andre, med å lære de fra de var babyer at man koser og bruker myke hender. Da han bikket to år skjønte jeg at dette ikke var som de andre, han slo heller mer og hardere. Og nå får jeg blåmerker. Sier jeg nei ler han og bokser igjen. Blir jeg sint ler han og stikker av mens han håper jeg kommer etter. Overser jeg slår han til jeg reagerer. Avtaler vi konsekvens på forhånd, blir han sint på seg selv og slår både seg selv og meg. Går jeg unna går han etter for å slå. Dette er ekstremt 😟 Anonymkode: 2282d...8ee Hva hjelper det med "kosete hender", når barnet ditt faktisk prøver å fortelle deg noe? Han slår så klart hardere fordi han prøver FORTSATT å fortelle deg noe! Han slår fordi han FØLER NOE ! Du må snakke om hva han FØLER! Anonymkode: 8161f...7b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #39 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel.... det eneste du kanskje ikke har gjort er å hjelpe han å regulere følelsene slik at han ikke slår eller? Anonymkode: 8161f...7b3 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva hjelper det med "kosete hender", når barnet ditt faktisk prøver å fortelle deg noe? Han slår så klart hardere fordi han prøver FORTSATT å fortelle deg noe! Han slår fordi han FØLER NOE ! Du må snakke om hva han FØLER! Anonymkode: 8161f...7b3 Jada, det gjør man fra de er små. Dvs «ble du sint nå når du ikke fikk bamsen? Det er lov å bli sint, men ikke å slå. Kom vi kan brøle ute hvis vi trenger.» Har forsøkt på akkurat samme vis med han som med de andre, men siste året har jeg mistet helt motet og antakelig gitt opp litt. Anonymkode: 2282d...8ee 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #40 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva hjelper det med "kosete hender", når barnet ditt faktisk prøver å fortelle deg noe? Han slår så klart hardere fordi han prøver FORTSATT å fortelle deg noe! Han slår fordi han FØLER NOE ! Du må snakke om hva han FØLER! Anonymkode: 8161f...7b3 Men altså, et så stort barn med normal intelligens klarer faktisk å kommunisere uten å slå. Ikke kom med det tullet om at vold er et språk. Det gjelder helt små barn og barn/voksne som ikke klarer å kommunisere verbalt. Anonymkode: a1762...4d0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå