Gå til innhold

Faste - tråden (enten det er 16:8, 5:2, 12:12 osv) - oppdateringer, spørsmål, blogg osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fastet i årevis og trives godt med 16:8 som basis men følger ikke egentlig klokken lengre. Om det blir 15, 16 eller 18 timer spiller ikke så stor rolle.
Bryter fasten til lunsj og spiser middag som siste måltid. Forsøker å klare meg med de to måltidene da mellommåltider er en uting som bare forstyrrer fordøyelsen.

Et par ganger i måneden blir det 24 timers faste eller mer. Da spiser jeg kun lunsj. 
Som kvinne er det viktig å tenke på at faste utover 16 timer gjøres i harmoni med syklusen. Jeg faster aldri lenge rett før, under og rett etter mens og eggløsning (to dager før/to dager etter). Da trenger kroppen mat litt jevnere og gjerne litt mer karbohydrater også. Vær snill mot kroppen damer 💜 

For meg har det siste året også handlet om å spise renere mat når jeg først spiser samt mindre karbohydrater .Men det sagt, jeg skeier ut som de fleste andre i helgene med både alkohol og snop samt større spisevindu. Orker ikke leve som en munk 😅 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er mest praktisk for meg å spise første måltid ca 12-13, og siste måltid 19-20. Kan i grunn leve på de to måltidene, men i en hverdag med små barn er det vanskelig å ikke skal spise middag med de kl 16. vil ikke de skal påvirkes av min måte å leve på. 

Hvordan ville dere ha gjort det? Jeg bør kanskje prøve å spise tre mindre måltid 12-16-20?

Anonymkode: d7baa...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spisevindu fra ca 8-16 (helgene blir litt forskøvet)  kjente kun en kveld at jeg trengte noe og da spiste jeg litt, men alle andre dager har jeg ikke hatt behov for verken mellommåltider eller kveldsmåltid. Spiser 3 måltider på de 8 timene for å få i meg nok byggeklosser. Jeg funderer på å finne meg en ketogen frokost å starte dagen med istedenfor havregrøten min, men har ikke kommet i mål ennå med det. Forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg startet med 8/16 fasting for 2 år siden, men etterhvert som jeg har blitt mer vant til fasting så er jeg nå over på 6/18 fasting i ukedagene. Jeg spiser mitt første måltid kl 16.00 og det siste kl 22.00. Det funker veldig bra. Baker hjemmelaget brød, nesten all mat er fra bunnen av. Passer på å spise MASSE grønnsaker. Og spiser meg mett før jeg evt vurderer om jeg trenger meg en sjokoladeknekk når søtsuget melder seg om kvelden.

På jobb drikker jeg økologisk urtete (peppermynte eller sitronmelisse). Kan også starte dagen med en kopp kaffe med helmelk, så er kanskje ikke sånn perfekt faste, men for meg er det viktig med den skvetten med helmelk for å nyte morgenkaffen best mulig. 

Har gått ned rundt 7 kg siden i sommer, da hadde jeg en skikkelig dårlig periode og falt ut av fasten.. gikk veldig fort opp i vekt. Men nå er det stabilisert på trivselsvekten!

I helgene så spiser jeg de fleste måltid sammen med barna mine, da jeg ønsker å modellere sunne spisevaner for barna. Så i dag har det blant annet vært frokost med egg og bacon på hjemmelaget brød, agurk og paprika kl 09.00. Så ble det frukt kl 12. Taco kl 15.00 og stekte fiskekaker og gulrot nå kl 19.00. Blir sikkert et glass vin og litt smågodt nå som barna er i seng. Føler at det er fint å ha to dager i uka der man bare gjør som det passer. Om jeg går litt opp i vekt igjen, så strammer jeg muligens litt mer inn i helgene. 

Anonymkode: eb19b...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leser at man ikke skal ha kunstig søtning utenom fasten. 

Jeg liker noen ganger å ta meg en kopp te om kvelden. Ikke hver dag, men et par dager i uka. Ikke melk, men har èn sukett oppi, ellers synes jeg det blir for bittert.

Vil den ene suketten et par dager i uka ødelegge fordelene med 16:8-faste?

Anonymkode: cc3d6...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leser at man ikke skal ha kunstig søtning utenom fasten. 

Jeg liker noen ganger å ta meg en kopp te om kvelden. Ikke hver dag, men et par dager i uka. Ikke melk, men har èn sukett oppi, ellers synes jeg det blir for bittert.

Vil den ene suketten et par dager i uka ødelegge fordelene med 16:8-faste?

Slik jeg har forstått det: suketter innholder ikke kalorier, så den skal i utgangspunktet ikke ødelegge prosessen som foregår under fasten i kroppen din, MEN den kan påvirke insulin/blodsukkeret som gjør at du vil kjenne på søtsuget sterkere. Jeg skal ikk være for påståelig, så det er lurt å google dette for det ligger mye informasjon lett tilgjengelig.

For min del dog er det viktigste for meg at jeg ikke kjenner på søtsug og har et jevnt blodsukker gjennom dagen, så derfor unngår jeg all kunstig søtning under fastetiden.

Anonymkode: c176a...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar. Blir voldsomt strengt, da. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker gjør det som passer best for deg og hva du ønsker å oppnå med fastingen.

Man har jo ulike grunner for det, noen kun for vektnedgang, noen for å spise så rent som mulig, noen kun fordelene en faste gir osv. Hva som funker best for noen, funker gjerne ikke for andre.

Det er du som skal leve med det så du må gjøre fastingen til din egen og klare å leve med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker gjør det som passer best for deg og hva du ønsker å oppnå med fastingen.

Man har jo ulike grunner for det, noen kun for vektnedgang, noen for å spise så rent som mulig, noen kun fordelene en faste gir osv. Hva som funker best for noen, funker gjerne ikke for andre.

Det er du som skal leve med det så du må gjøre fastingen til din egen og klare å leve med det :)

Jeg gjør det hovedsaklig for å gå ned i vekt, men vil også se om jeg får de andre fordelene som det er snakk om at faste kan gi.

Det er jo ikke superviktig for meg med den teen, er bare snakk om vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg gjør det hovedsaklig for å gå ned i vekt, men vil også se om jeg får de andre fordelene som det er snakk om at faste kan gi.

Det er jo ikke superviktig for meg med den teen, er bare snakk om vane.

Om du uansett ikke opplever problemer med søtsuget og suketten ikke påvirker noe som helst i den retningen og du uansett går ned i vekt, så kan du jo nyte den teen med sukett :) 

Hvis fasten og dens indre prosesser blir viktigere enn selve vektnedgangen etterhvert så kan du jo vurdere å kutte ut suketten?

Du går jo fra å si at det "blir voldsomt strengt da" til teen er ikke "superviktig og bare en vane" ;)  så er gjerne ikke så mye om å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du går jo fra å si at det "blir voldsomt strengt da" til teen er ikke "superviktig og bare en vane" ;)  så er gjerne ikke så mye om å gjøre?

Haha, det er sant.

Jeg startet med teen for å avlede meg fra søtsug om kveldene. Så ble det kos å sitte med en kopp te og se noe på TV i stedet for å tenke på sjokoladen jeg ikke burde ha. 

Men når jeg fikk tenkt meg om, så er det noe jeg har begynt med for ikke så lenge siden så det er ikke så mye om å gjøre. Var bare kjipt at når jeg fant et sunt alternativ som jeg koste meg med så måtte det også gå.

Men jeg forskyver spisevinduet på søndager, fordi jeg trener på ettermiddagen og får dermed ikke spist før 12-1230 da. Så jeg kan ha den tekoppen søndag kveld, evt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Haha, det er sant.

Jeg startet med teen for å avlede meg fra søtsug om kveldene. Så ble det kos å sitte med en kopp te og se noe på TV i stedet for å tenke på sjokoladen jeg ikke burde ha. 

Men når jeg fikk tenkt meg om, så er det noe jeg har begynt med for ikke så lenge siden så det er ikke så mye om å gjøre. Var bare kjipt at når jeg fant et sunt alternativ som jeg koste meg med så måtte det også gå.

Men jeg forskyver spisevinduet på søndager, fordi jeg trener på ettermiddagen og får dermed ikke spist før 12-1230 da. Så jeg kan ha den tekoppen søndag kveld, evt. :) 

Jeg har 6 timers spisevindu. Startet med å spise 3 ggr. Jeg legger meg sent, så det var kl. 19, 22 og 01.
Etter ca. 2 uker har jeg stort sett spist 2 ggr (kl. 19 og 01).

Dette er akkurat i den tiden da søtsuget og lysten på enda mer mat pleide å komme hver eneste dag, og som jeg har slitt så enormt med.
Nå har det forsvunnet, merkelig nok. Jeg spiser meg veldig god og mett de 2 ggr pr. dag jeg spiser. Og føler meg veldig tilfreds også psykisk.
Kan spise sjokolade hvis jeg vil, fordi "spisevinduet er åpent for alt", men kjøper en til samboeren og ingen til meg selv.
Kanskje jeg har mistet trangen fordi jeg går 18 timer uten mat hver dag? (Har fått en annen blodsukkerkurve?)

Drikker Cola u/sukker "hele dagen", men siden jeg er ute etter å gå ned i vekt legger jeg ikke vekt (! 😄) på at det da ikke er den reneste formen for faste. Fordi det gjør at jeg har det veldig bra i "fastetiden" også.
Fastetiden har blitt en "forventningstid" for meg!
Gleder meg til mye deilig mat senere i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det mange ikke snakker om når det gjelder faste er Kortisol. Det er stress hormon som lett kan hindre vektnedgang. Det er derfor jeg faster helt naturlig om natten når jeg sover. Også spiser jeg når jeg er sulten. Du kan ikke lure kroppen. Du kan nok leve et dårlig liv og gå ned i vekt, men da er hele poenget borte.

Anonymkode: 77645...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nå på en 7 dagers «faste» men jeg følger nourishing traditions pga sykdom- mao jeg drikker tre kopper hjemmelaget kraft, 1 dl melkesyre bakterier fordelt på tre glass og en del te. 
boblevann med smak men uten kalorier, og en kopp kaffe. Jeg klarer meg ikke uten kaffe da får jeg så veldig hodepine men tenker å forsøke å fjerne den fredags når helg kommer og litt hodepine er ok.

var ikke klar over at kraft ikke ble sett på som fasting, det inneholder ingen kalorier og er med å hjelpe kroppen å reparere seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 12.50):

Det er mest praktisk for meg å spise første måltid ca 12-13, og siste måltid 19-20. Kan i grunn leve på de to måltidene, men i en hverdag med små barn er det vanskelig å ikke skal spise middag med de kl 16. vil ikke de skal påvirkes av min måte å leve på. 

Hvordan ville dere ha gjort det? Jeg bør kanskje prøve å spise tre mindre måltid 12-16-20?

Nå vet ikke jeg hvor gamle dine er, men jeg later som jeg spiser, hehe. Mine er små da, så jeg bare har litt på tallerkenen min, og så har vi et hyggelig måltid sammen. De har ikke kommentert noe, og er opptatt av sitt og samtalen. 

Anonymkode: 0ba19...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå vet ikke jeg hvor gamle dine er, men jeg later som jeg spiser, hehe. Mine er små da, så jeg bare har litt på tallerkenen min, og så har vi et hyggelig måltid sammen. De har ikke kommentert noe, og er opptatt av sitt og samtalen. 

Eldste er 13 i år, så kan nok ikke lure dem. Måtte i såfall kun vært den yngste, men det hjelper lite. Bra triks for deg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eldste er 13 i år, så kan nok ikke lure dem. Måtte i såfall kun vært den yngste, men det hjelper lite. Bra triks for deg da!

Ja, 13 går jo ikke😅 men skjønner det er vanskelig da, man vil jo vise barna sine at man spiser og tar vare på kroppen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 20.28):

Jeg har tilgang til ekspertartiklene i Zero.
Fant nettopp ut at de har forsket seg frem til at Stevia IKKE bryter faste.
Men apsartam osv osv gjør det på lik linje med sukker.
Så deres anbefaling er at Stevia kan brukes og fortsatt være fastende, også i ketose.
Om det stemmer, vet ikke. Men vet iaf fra før at aspartam osv påvirker blodsukker, og dermed bryter faste.

MEN, som en annen skriver, kommer jo an på hva formålet er. Vektnedgangsbiten er nok i boks uansett. Mens fordelene via et upåvirket blodsukker over lengre tid får man jo da i mindre grad. SÅ man vil kanskje ikke ødelegge hver faste med suketter. Men om det skjer en gang i ny og ned kan jo gå greit, dersom hovedmålet er vektnedgang.

Jeg drikker oftest usøtet urtete, men styrer unna de med eks xylitol i seg og sånt. Er ikke så vanskelig å venne seg til. Men så koser jeg meg med svart te med en sukett i spisevinduet innimellom, fordi jeg synes det er godt :)

Men strengt...synes det er en rar uttalelse. Faste er jo fullstendig frivillig. Men skal man faste må man faste liksom. Kan ikke "spise litt mat" fordi det føltes så strengt å la være. Da faster man jo ikke. Men man kan jo bare la være å faste og spise mindre mat f.eks. Rart å kalle en definisjon på noe for strengt på en måte. Og vil man ha fordelene må man kanskje ofre litt...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for innlegg som bryter med retningslinjene for gjengivelse av inhold fra ekstern kilde. 

_popcorn_, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 13.09):

Det mange ikke snakker om når det gjelder faste er Kortisol. Det er stress hormon som lett kan hindre vektnedgang. Det er derfor jeg faster helt naturlig om natten når jeg sover. Også spiser jeg når jeg er sulten. Du kan ikke lure kroppen. Du kan nok leve et dårlig liv og gå ned i vekt, men da er hele poenget borte.

Anonymkode: 77645...454

Så sant. Denne artikkelen virker ganske balansert når det kommer til dette: Intermittent Fasting & Cortisol: Is There A Connection?

For noen funker jo ikke faste for vektnedgang. For noen funker veldig hyppige små måltider. Det er vel de individuelle forskjellene som gjør dette så vanskelig. Det er ikke slik at en ting funker for alle. Min kropp elsker å faste, eneste måten å holde "østrogenmagen" i sjakk egentlig. Så for akkurat min kropp er periodisk faste helt fantastisk. Men det betyr ikke at det er det samme for en overvektig med behov for å gå ned i vekt. Men, det er iaf relativt lite skadelig å teste det ut, tilfelle man er en av de der det faktisk har positiv effekt. For da er det i alle fall latterlig enkelt. Få ting er enklere enn å ikke spise. Trenger ikke en gang tenke på hva jeg ikke skal spise når jeg ikke spiser. MEN, må selvsagt tenke litt ekstra på hva jeg spiser når jeg spiser, for å dekke næringsbehovet på feks bare to daglige måltider. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...