AnonymBruker Skrevet 5. mars #21 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Spennende med 24 timers faste. Hvordan opplevde du det? Vet ikke helt om jeg hadde klart det, men kunne godt tenke meg å prøve OMAD (one meal a day) noen ganger, altså faste 23:1 Anonymkode: c176a...142 Det er null problem, men lurt å «trene» seg opp dit da. Startet med 15 timer, så 18 timer, og jeg merker svært liten forskjell på 18 og 24 t. Men føles veldig bra etterpå Drikker mye vann da selvsagt. Hadde gjort det oftere om det passet bedre inn i hverdagen min. 24 t er ingen bragd, og er da man innser hvor sykt for ofte man egentlig spiser. Men som sagt etter å ha øvd seg litt først, fastet generelt en stund slik at sultfølelsen holder seg unna osv. ellers kanskje det blir plagsomt. Anonymkode: a2a12...a9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 5. mars #22 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Spennende med 24 timers faste. Hvordan opplevde du det? Vet ikke helt om jeg hadde klart det, men kunne godt tenke meg å prøve OMAD (one meal a day) noen ganger, altså faste 23:1 Anonymkode: c176a...142 Mente ikke være anonym i svaret over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #23 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er ny på fasting og skjønner ikke hva disse kolontallene betyr? Hva er 16:8? Ikke spise mellom kl. 16 og kl. 8? og så har jeg et spørsmål til, hva gjør dere med trening? Trener dere på tom mage, eller skviser dere treningen inn i spisevinduet? Anonymkode: 0ba19...1f9 Jeg jobber turnus. Så om jeg trener på morgenen kan jeg fint trene på tom mage, går veldig fint, bare husk å drikke vann før og underveis. Synes det er litt vanskligere på kvelden. Spiser jeg for tett på trening er det ubehagelig, men om jeg er med på timer som ikke er ferdig før etter mitt spisevindu er det jo dumt å ikke spise også. Vanskelig å endre tiden også pga vi har fast lunsj tid på jobb så om jeg spiser senere middag så får jeg ikke spist senere lunsj, da må jeg droppe lunsj helt og da blir det veldig mange timer igjen før middag Men ender med å ta en prot. pudding eller banan før trening og middag rett etter selv om faste tiden blir noe kortere da. Heller det enn å trene stinn. Men dette blir stort sett bare en gang eller max 2 i uken da. De andre dagene jeg trener så styrer jeg når jeg trener selv, er kun et par gruppetimer dette gjelder. Anonymkode: db5b2...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 6. mars #24 Del Skrevet 6. mars Annen erfaring fra periodisk faste er at man får noen overraskelser. Eks har jeg fått inn noen 14 og 16 timers faste denne uka, senest 16t til frokost i dag. Og jeg er så METT. Etter 14-16 t faste blir jeg stappmett av et mindre måltid med godt med proteiner. I dag en liten skål yoghurt med havregryn. Det samme om jeg spiser et egg. Kjempemett - lenge... Er så rart. Er jo ikke sulten når jeg spiser heller, i dag vare det bare fordi jeg skulle på trening. Andre dager er det lunsj med kollegaer, men jeg finnes ikke sulten når jeg bikker over 14 timer uten mat. Igjen føler jeg det sier mye om hvordan dagens samfunn er tilrettelagt for overspising. Føler dette er en mye mer normal måte å spise på, og helt ideelt, når jeg blir gammel og barna er ute av huset, frister det å rett og slett vente med å spise til jeg faktisk blir sulten. Før jeg startet med faste var jeg sulten ført hvert måltid. Og det er det første jeg merker når det går lenge nok uten at jeg faster, at jeg begynner å bli sulten igjen pga den hyppige (som de fleste anser som helt normal - frokost -lunsj - middag) spisingen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #25 Del Skrevet 6. mars Jeg har begynt med 16:8-faste for første gang, begynte i går. Er veldig overvektig så har mye jeg må gå ned. Jeg har spisevindu 11-19 siden jeg spiser lunsj på jobben kl 11. Selve spisingen går helt fint, men da jeg tok en powerwalk i formiddag (før mat) så ble jeg svimmel og kvalm i slutten av en tung motbakke. Det gikk over etter noen få minutter, men håper kroppen blir vant til trening før mat. Spiser jo proteinrik og sunn mat etter trening. Anonymkode: cc3d6...8f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #26 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har begynt med 16:8-faste for første gang, begynte i går. Er veldig overvektig så har mye jeg må gå ned. Jeg har spisevindu 11-19 siden jeg spiser lunsj på jobben kl 11. Selve spisingen går helt fint, men da jeg tok en powerwalk i formiddag (før mat) så ble jeg svimmel og kvalm i slutten av en tung motbakke. Det gikk over etter noen få minutter, men håper kroppen blir vant til trening før mat. Spiser jo proteinrik og sunn mat etter trening. Anonymkode: cc3d6...8f8 Mest sannsynlig vil dette gå seg til. Husk det er uvant for kroppen å gå såpass lenge uten mat. Jeg ble også uvel og skjelven i starten, men gikk seg ovveraskende fort til. Husk å drikk nok vann. Anonymkode: db5b2...e8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 6. mars #27 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har begynt med 16:8-faste for første gang, begynte i går. Er veldig overvektig så har mye jeg må gå ned. Jeg har spisevindu 11-19 siden jeg spiser lunsj på jobben kl 11. Selve spisingen går helt fint, men da jeg tok en powerwalk i formiddag (før mat) så ble jeg svimmel og kvalm i slutten av en tung motbakke. Det gikk over etter noen få minutter, men håper kroppen blir vant til trening før mat. Spiser jo proteinrik og sunn mat etter trening. Anonymkode: cc3d6...8f8 Det blir den. Bare ta litt hensyn, stopp opp, hent deg inn. Så vil det ganske garantert blir bedre og bedre. Jeg opplevde at de to første ukene merker jeg jo endel. Fikk hodepine, var sulten, sliten, sur osv. Men gradvis ila de to ukene ble alt som normalt, bare med mer energi og ny mental tilstedeværelse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #28 Del Skrevet 6. mars Takk dere! Trenger jeg ta med vann på korte powerwalks på 2-3 km? TS Anonymkode: cc3d6...8f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #29 Del Skrevet 6. mars Jeg oppdaget at jeg begynte å gå opp i vekt da jeg begynte i jobb etter permisjon, da jeg endelig hadde tid til å spise skikkelig. Valgte å kutte ut frokost, så nå spiser jeg lunsj på kontoret 11:30, så spiser jeg middag hjemme rundt 18:30. Da holder vekta seg stabil. Drikker mye urte-/krydderte da, så kanskje det ikke er skikkelig faste likevel. Anonymkode: 2520b...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #30 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk dere! Trenger jeg ta med vann på korte powerwalks på 2-3 km? TS Anonymkode: cc3d6...8f8 trenger nok ikke ta med, jeg gjør ikke det, men drikk godt før du går ut. Jeg starter alltid dagen med et stort glass vann, og fortsetter med å drikke jevnlig utover dagen. Skal jeg trene styrke tar jeg med vann Anonymkode: db5b2...e8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #31 Del Skrevet 6. mars våren14 skrev (7 timer siden): Det blir den. Bare ta litt hensyn, stopp opp, hent deg inn. Så vil det ganske garantert blir bedre og bedre. Jeg opplevde at de to første ukene merker jeg jo endel. Fikk hodepine, var sulten, sliten, sur osv. Men gradvis ila de to ukene ble alt som normalt, bare med mer energi og ny mental tilstedeværelse Opplevde også litt hodepine i starten - men det gikk over et 1.5 uke. Anonymkode: c176a...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #32 Del Skrevet 6. mars Igår hadde jeg en kjip dag, jeg var plutselig bare sulten, muggen, sur (triggeren var jobbrelatert og veldig underskudd på søvn😒) og jeg brøt rett og slett fasten og gosset meg i godis nesten litt i selvmedlidenhet og jeg ble så dårlig av det.🤢Har knapt spist noe godis/snacks siden jeg begynte fasten for snart 2 mnd siden. Det endte med vondt i magen, forstoppet, kvalm, oppblåst og anger over hele linja. Back on track idag og velværen/metthetsfølelsen/jevnt blodsukker er tilbake. Ønsker meg virkelig ikke tilbake til gårsdagen så det ble en skikkelig wake-up call for hvordan jeg spiste før jeg begynte med faste og hvor mye det faktisk har å si for kroppen min at jeg holder meg til fasten. Anonymkode: c176a...142 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #33 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Igår hadde jeg en kjip dag, jeg var plutselig bare sulten, muggen, sur (triggeren var jobbrelatert og veldig underskudd på søvn😒) og jeg brøt rett og slett fasten og gosset meg i godis nesten litt i selvmedlidenhet og jeg ble så dårlig av det.🤢Har knapt spist noe godis/snacks siden jeg begynte fasten for snart 2 mnd siden. Det endte med vondt i magen, forstoppet, kvalm, oppblåst og anger over hele linja. Back on track idag og velværen/metthetsfølelsen/jevnt blodsukker er tilbake. Ønsker meg virkelig ikke tilbake til gårsdagen så det ble en skikkelig wake-up call for hvordan jeg spiste før jeg begynte med faste og hvor mye det faktisk har å si for kroppen min at jeg holder meg til fasten. Anonymkode: c176a...142 Gratulerer med å være back on track! Det er noe mange kan bli flinkere på: Se framover, ikke bakover. "Gjort er gjort, og spist er spist", som Bamsefar i Hakkebakkeskaogen sa 🙂 Anonymkode: 44e0f...deb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #34 Del Skrevet 7. mars Jeg er for øyeblikket på time 70. Vet ikke helt når jeg kommer til å bryte den – det går egentlig veldig fint, utenom diaré uten sidestykke. Lever av helsemessige årsaker ketogent til vanlig og jeg har fastet både korte og lange intervaller med jevne mellomrom de siste to årene. Hadde vært gøy å fått til i hvert fall fem dager denne gangen. Anonymkode: 19f7f...f1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #35 Del Skrevet 7. mars Litt prøving og feiling med denne fasten. Spiste kveldsmat rett før syv, og var sånn passe mett. Samme mat og mengde som jeg har spist i jobbuka (en liten skål granola med yoghurt naturell og cottage cheese). Da jeg var ferdig var klokken to minutter på syv og jeg fikk litt panikk for at jeg skulle bli sulten igjen før jeg la meg. Det går fint i jobbeuka for da legger jeg meg jo forholdsvis tidlig. Og selv om jeg ikke sitter oppe til langt på natt, så vil jeg jo gjerne være oppe en time eller to lenger i helgene. Og begynte å stresse med at jeg kom til å bli sulten igjen. Så jeg kjappet meg og tok et lite yoghurtbeger og spiste det. Men da jeg kom halvveis så kjente jeg at jeg var ordentlig mett. Nå sitter jeg her er og er FOR mett. Så jeg hadde antagelig ikke trengt det yoghurtbegeret. Samme med lunsj på jobb i dag. Tok to kyllingkarbonader, litt pasta og resten masse salat. Var redd det ikke skulle holde i fire timer til middag, men det gjorde det. Og til middag klarte jeg ikke spise opp alt. Så jeg erfarer nå at jeg trenger mindre mat enn jeg tror. Anonymkode: cc3d6...8f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 7. mars #36 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Litt prøving og feiling med denne fasten. Spiste kveldsmat rett før syv, og var sånn passe mett. Samme mat og mengde som jeg har spist i jobbuka (en liten skål granola med yoghurt naturell og cottage cheese). Da jeg var ferdig var klokken to minutter på syv og jeg fikk litt panikk for at jeg skulle bli sulten igjen før jeg la meg. Det går fint i jobbeuka for da legger jeg meg jo forholdsvis tidlig. Og selv om jeg ikke sitter oppe til langt på natt, så vil jeg jo gjerne være oppe en time eller to lenger i helgene. Og begynte å stresse med at jeg kom til å bli sulten igjen. Så jeg kjappet meg og tok et lite yoghurtbeger og spiste det. Men da jeg kom halvveis så kjente jeg at jeg var ordentlig mett. Nå sitter jeg her er og er FOR mett. Så jeg hadde antagelig ikke trengt det yoghurtbegeret. Samme med lunsj på jobb i dag. Tok to kyllingkarbonader, litt pasta og resten masse salat. Var redd det ikke skulle holde i fire timer til middag, men det gjorde det. Og til middag klarte jeg ikke spise opp alt. Så jeg erfarer nå at jeg trenger mindre mat enn jeg tror. Anonymkode: cc3d6...8f8 De fleste spiser for mye ja. Man merker det fort ett litt øvelse med faste. AnonymBruker skrev (23 timer siden): Igår hadde jeg en kjip dag, jeg var plutselig bare sulten, muggen, sur (triggeren var jobbrelatert og veldig underskudd på søvn😒) og jeg brøt rett og slett fasten og gosset meg i godis nesten litt i selvmedlidenhet og jeg ble så dårlig av det.🤢Har knapt spist noe godis/snacks siden jeg begynte fasten for snart 2 mnd siden. Det endte med vondt i magen, forstoppet, kvalm, oppblåst og anger over hele linja. Back on track idag og velværen/metthetsfølelsen/jevnt blodsukker er tilbake. Ønsker meg virkelig ikke tilbake til gårsdagen så det ble en skikkelig wake-up call for hvordan jeg spiste før jeg begynte med faste og hvor mye det faktisk har å si for kroppen min at jeg holder meg til fasten. Anonymkode: c176a...142 Noen dager er slik, det må man akseptere. Det er ingen krise. For min del litt som med trening, dagsformen kan variere og påvirke prestasjonene selv om jeg egentlig er like sterk. Noen dager er faste superenkelt, andre dager er man bare sulten og lei. Da tar jeg bare et par dagers pause, enkelt og greit. Uten å kartlegge mistenker jeg det kan følge syklus. Det er i flg Mindy Pelz helt normalt at faste er mye vanskeligere i tiden mellom eggløsning og mens. Mens mellom mens og eggløsning er kroppen mye mer happy for fastingen. Boks «fast like a girl» har supermasse nyttig! Ang å følge hormonsyklusen. Jeg er tar aller mest av de lengre fastene etter mens, ikke i pms-fasen. Her joinet jeg en challenge i zero om 4 16t faste på 7 dager. For å være ganske sikker på å nå målet må jeg faste i kveld, første gang jeg ofrer en fredag kveld. Pleier kose meg i helgene. Skal kose meg i morgen da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #37 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt prøving og feiling med denne fasten. Spiste kveldsmat rett før syv, og var sånn passe mett. Samme mat og mengde som jeg har spist i jobbuka (en liten skål granola med yoghurt naturell og cottage cheese). Da jeg var ferdig var klokken to minutter på syv og jeg fikk litt panikk for at jeg skulle bli sulten igjen før jeg la meg. Det går fint i jobbeuka for da legger jeg meg jo forholdsvis tidlig. Og selv om jeg ikke sitter oppe til langt på natt, så vil jeg jo gjerne være oppe en time eller to lenger i helgene. Og begynte å stresse med at jeg kom til å bli sulten igjen. Så jeg kjappet meg og tok et lite yoghurtbeger og spiste det. Men da jeg kom halvveis så kjente jeg at jeg var ordentlig mett. Nå sitter jeg her er og er FOR mett. Så jeg hadde antagelig ikke trengt det yoghurtbegeret. Samme med lunsj på jobb i dag. Tok to kyllingkarbonader, litt pasta og resten masse salat. Var redd det ikke skulle holde i fire timer til middag, men det gjorde det. Og til middag klarte jeg ikke spise opp alt. Så jeg erfarer nå at jeg trenger mindre mat enn jeg tror. Anonymkode: cc3d6...8f8 Samme erfaring som jeg selv hadde, det går overraskende bra med mindre mat enn man innbiller seg 😅 Jeg begynner spisevinduet senere i helgene enn hverdagen siden jeg legger meg naturligvis senere da, og det funker fint, spiser gjerne ikke mitt første måltid før kl 14 da. Anonymkode: c176a...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #38 Del Skrevet 8. mars Jeg spiser noe mindre kalorier nå enn før jeg fastet. For spiste jeg fire måltid, mer brød og pasta osv. Så jeg spiste «alt», sjokolade, snacks osv. og magen fungerte daglig. Nå virker det som jeg spiser mindre, men mer protein og kun ren mat. Men magen fungerer kun hver andre eller tredje dag. Fler som har det slik? Anonymkode: d7baa...e19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #39 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg spiser noe mindre kalorier nå enn før jeg fastet. For spiste jeg fire måltid, mer brød og pasta osv. Så jeg spiste «alt», sjokolade, snacks osv. og magen fungerte daglig. Nå virker det som jeg spiser mindre, men mer protein og kun ren mat. Men magen fungerer kun hver andre eller tredje dag. Fler som har det slik? Anonymkode: d7baa...e19 Hva mener du med at magen fungerer kun hver andre eller tredje dag? Tenker du på når du må på do med nr 2? Anonymkode: c176a...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 8. mars #40 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 21.04): Jeg er ny på fasting og skjønner ikke hva disse kolontallene betyr? Hva er 16:8? Ikke spise mellom kl. 16 og kl. 8? og så har jeg et spørsmål til, hva gjør dere med trening? Trener dere på tom mage, eller skviser dere treningen inn i spisevinduet? Anonymkode: 0ba19...1f9 Ikke noe problem å trene i fasten. Vanlig cardio går fint en times tid. Etter det vil kroppens lager av (glykogen) energi bli litt tomt og man bør trene roligere fordi kroppens energiomsetning går litt tregere mens man er i ketose. Styrketrening er topp under faste fordi kroppen rekker å produsere energi nok fra ketoner i og med at intensiteten ikke er like høy. Kjør på! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå