AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #1 Del Skrevet 19 timer siden Jeg har fastet 16:8 i snart 6 uker nå. Det har gått superbra. Mitt spisevindu (spv) er fra kl 12-20 i hverdagen mens jeg justerer det litt fra 14-22 i helgene. Jeg startet med fasting fordi jeg har slitt med søtsug på kveldene i over 20 år, og slet med å motstå lysten til å spise noe søtt daglig på kveldene. Har gått på Ozempic og Wegovy også, men var så lei av det pga økonomien. Så bestemte meg for å slutte og prøve fasting. Fra første dag med fasting har jeg nå et jevnt blodsukker, spiser nesten ikke snop og jeg har gått ned 2 kilo hittil (noe som har vært utrolig vanskelig uten slankesprøyter tidligere - så jeg er overlykkelig over at jeg får dette til kun med fasting). Jeg spiser stort et lunsjmåltid med skive og kaffe på jobb, skive/knekkebrød etter jobb og middag rundt 19.30. At det skulle være SÅ lett å holde seg vekk fra søtt nå som blodsukkeret er jevnt, altså er det en sann velsignelse. Så tenkte å oppdatere i tråden innimellom mtp utfordringer/vektnedgang og hvis jeg har noe spørsmål. Håper flere bruker tråden, hvor lenge har dere fastet, hvilken fastemetode, vektnedgang osv har dere? Anonymkode: c176a...142 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #2 Del Skrevet 17 timer siden Jeg faster 16:8 noen ganger 18:6. Spiser ikke sukker og mel, så knekkebrød og slikt utgår. Spiser mye salater, yoghurt/kesam/CC med frukt og nøtter, ellers middager med mye grønnsaker, frukt og grønt ellers i spisevinduet når jeg ønsker. Føler derfor at jeg ikke trenger regne kalorier, da alt er ren mat. Spiser til jeg blir mett og spiser ikke før jeg er sulten igjen. Drikker stort sett bare vann. Holder meg unna sukker i drikken uansett. I helgene er jeg ikke like streng på det jeg spiser, men faster som normalt, med slakke på tidspunkt. Har fastet tidligere også (med stort hell. Klarte bare ikke å fortsette pga livssituasjon), men denne gang kun i 4 uker. Har gått ned 5 kg så langt. Gikk ned mye første uken pga vannvekt. Anonymkode: d7baa...e19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #3 Del Skrevet 14 timer siden Flinke dere er! Vurderer å begynne med fasting for å kvitte meg med noen kilo jeg også, Sist jeg fastet hadde jeg spisevindu fra 11-17 og det gikk kjempefint. Følger gjerne med her. Anonymkode: 3e69b...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden Kan dere fortelle hva dere inntar når dere faster? Jeg går ut fra at dere drikker vann, men drikker dere melk, kaffe, juice osv? Anonymkode: 3e69b...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Har fastet i 10-12 år. Faster 20/4 . Spiser helt normal mat når jeg ikke faster. Anonymkode: 6677a...aaf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #6 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har fastet i 10-12 år. Faster 20/4 . Spiser helt normal mat når jeg ikke faster. Anonymkode: 6677a...aaf Det vil si i spisevinduet mitt Anonymkode: 6677a...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Kan dere fortelle hva dere inntar når dere faster? Jeg går ut fra at dere drikker vann, men drikker dere melk, kaffe, juice osv? Anonymkode: 3e69b...fec Drikker kun vann i fasteperioden, da jeg klarer ikke drikke kaffe eller te helt bar. Inntar man søtningsstoffer så brytes fasten/jobben i kroppen. Men etter jeg begynte med fasting så drikker jeg mye mer vann enn jeg gjorde tidligere, det var jeg veldig dårlig på. Så nok en positiv ting med fasting. Anonymkode: c176a...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden Følger denne Anonymkode: c176a...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan dere fortelle hva dere inntar når dere faster? Jeg går ut fra at dere drikker vann, men drikker dere melk, kaffe, juice osv? Anonymkode: 3e69b...fec Men altså drikker jo kaffe, melk, juice i spisevinduet altså. Anonymkode: c176a...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Del Skrevet 12 timer siden Jeg begynte med fasting for snart 2 uker siden. Årsaken er at jeg har blitt ganske "desperat" fordi "ingenting hjelper" (som mange av oss som sliter gjerne skrive under på). Jeg har vært kraftig overvektig i mange, mange år. Vekten har stort sett gått opp, selv om den har gått ned innimellom. Som mange har erfart så er det (forholdsvis) "enkelt" å gå ned i vekt, men fryktelig vanskelig (les: umulig, for de aller fleste) å unngå å gå opp igjen. For 1 år siden begynte jeg med Wegovy, og det gikk sånn passe. Gikk ned ca. 7 kg på noen måneder (med normal opptrapping), for deretter å gå opp igjen over halvparten av det jeg hadde gått ned. Og det mens jeg fortsatte å sette sprøyter. "Problemet" var kanskje at jeg ikke fikk noen bivirkninger, og tilsvarende lite virkninger. Så søtsuget var der, sulten var der, om enn noe dempet de første månedene. Etterhvert dukket den gjenkjennbare "ulvehungeren" opp igjen. Tenkte da å starte med Mounjaro, men så følte jeg at det ble så feil å fortsette med dette kostbare sprøyte-regimet. Så jeg ventet og ventet, og klarte ikke å ta steget og hente ut resepten på apoteket. Vet ikke helt hva som kom over meg, men etter en periode med mye søtsaker og store mengder mat (som er mitt normale inntak, om jeg ikke "løfter meg selv etter håret" og sliter med sug, sult og en hjerne som knapt kan tenke på noe annet), så bestemte jeg meg for å prøve å holde meg uten å spise deler av dagen. Har forstått at å føle sult ikke er "farlig", kanskje tvertimot bra? Og ved å utsette spising til sent på dagen, når søttrangen kommer og jeg vil spise mer mer mer, selv om magen er full, så "pauset" jeg maten til tiden suget pleier å komme. For meg, som legger meg sent (eller tidlig, etter som man ser det, klokken er gjerne 3 AM), ble det til at jeg spiste første gang kl. 19:00, neste gang kl. 22:00 og siste gang kl. 01:00. De første dagene spiste jeg meg skikkelig mett på tørrfisk kl. 19:00, fordi jeg vet det er fullt av proteiner, metter godt, og er noe jeg liker veldig godt (sammen med cola uten sukker...den MÅ være med!) (Mye tygging skal visst også være bra mot sult etc.?) Jeg rakk knapt å bli sulten til. kl.22:00, og noen sjokolade hadde jeg ikke klart å presse inn tror jeg. Iallfall fristet ikke tanken. Spiste 2 stekte egg og 1 rundtstykke kl. 22:00, og "yoghurtblanding*" kl. 01.00. (*Gresk naturell yoghurt, hjemmelaget syltetøy med sukker, kanel, havregryn, cottage cheese og strø av cornflakes på toppen). (Blander yoghurt og havregryn i 22-tida slik at det får svelle, noe som visstnok gjør at man lettere tar opp næringsstoffene fra havregryna). Etter få dager klarte jeg innimellom ikke å spise 3 måltider, men måtte kutte ned til 2 fordi magen kjentes såpass full. Andre dager har jeg vært mer sulten, og spist popcorn (så mye jeg ville) en stund før jeg skulle legge meg. (1 pose Maaruds den ene gangen) Og nå har jeg gått ned ca. 3 kg...??! Det er jo ikke til å tro..! Og ikke har jeg sug etter godteri ... (Og jeg som hadde tenkt å unne meg "fritt inntak av sjokolade/søtsaker" 1-2 ggr/mnd...) Selvsagt kjenner jeg sult på dagene før første måltid, og kan nesten telle ned timene til jeg kan "hive innpå". ("5 timer igjen, 4 timer igjen...oi bare 1 time igjen!" Har funnet ut at det "døyver" sulten (eller får den til å bli borte) å gjøre ting, være "aktiv" (på mitt nivå; ut og handle for eksempel 🙂), eller gjøre andre ting jeg liker..eller ting som bare MÅ gjøres). For meg blir det da ca. 7-8 timer fra jeg står opp til jeg spiser første gang. (Hadde jeg hatt en annen, og mer "normal" døgnrytme, ville jeg ha skrudd klokka tilsvarende.) Vet ikke om dette holder i lengden, men å ha "feilet" et utall ganger tidligere definerer jo ikke hva som hender denne gangen? 😄 Ble et litt langt innlegg, men håper jeg fikk beskrevet det hele sånn omtrent. Og kanskje det kan være en liten inspirasjon for andre som sliter..? Anonymkode: 44e0f...deb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå