Gå til innhold

Stort hus med strømslukende spotter i alle rom. Hvordan få billigere belysning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt opp budsjett.

Hele huset er pepret med spotter montert i 2006.

Bytte allé til LED og Eletriker blir for dyrt. Samtidig så er strømregningen skyhøy. Vi har koblet ut en del av dem så ikke alle lyser. Men de er svært dyre likevel.

Anonymkode: 5512c...091

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Frustrerende, kan dere bare koble de ut og henge opp annen belysning? 

Anonymkode: 1eb70...974

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til ledpærer.

Anonymkode: 3f125...8a4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Koble dem ut til de kan byttes, sikkert ganske skadde uansett pga av varmen. 

Anonymkode: aa53f...45d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk at dei gir tilsvarende varme som en ovn med like stor effekt. Så å bytte til led hvis det er pepprett med spotter så må dere sikkert kompensere varmetapet med en ovn eller en annen varmekilde

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det finnes LED-pærer som kan puttes inn i gamle spotter. Pærene er ganske dyre, og de varer ikke evig, så det er en kostnad, men strømforbruket vil gå litt ned.

Det er selvsagt også viktig å slå av lyset i rom dere ikke oppholder dere i. I rom dere ikke trenger veldig kraftig lys hele tiden, kan dere sette inn ei mindre lampe og slå av taklyset når det ikke trenges.

Ellers er det jo som en sier over her, at halogenspotter bidrar med mye varme, ofte varme tilsvarende 20-40 watt pr spot, så om dere slår av spottene eller bytter de med LED, vil andre varmekilder måtte kompensere for å holde romtemperaturen oppe. Hvis de andre varmekildene er basert på varmepumpe, vedfyring eller liknende, kan det lønne seg, men hvis varmekildene som overtar er panelovner og varmekabel, vil det ikke synes så mye på strømforbruket om dere slår av spottene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

https://lampemagasinet.no/ har masse relativ billige LED taklamper som jeg bruker gir veldig bra lys til en billig penge.

De bruker å ha tilbud ofte og har per i dag et tilbud på 50% rabatt på alt du bestiller over 4000 NOK, dvs 10000 i lamper er 7000 NOK.

Nå sier dere jo ikke hvor blakk dere er, men jeg setter disse opp selv de er ikke kompliserte og når jeg skal selge sier jeg bare "de var her når jeg flyttet inn"

Jeg har denne som dekker hele kjøkkenet og stue med 2x (de har 3 dimmer settings ved å slå av og på)

https://lampemagasinet.no/products/253012591169-nordlys-plafond-3-steg-stor-matt-sort-24w-2700k-2450lm-230v

I gang har jeg 2 av disse:(de har per i dag 8 år gamle og har aldri blitt byttet ut)

https://lampemagasinet.no/products/eglo-fueva-1-downlight-hvit-led-1600lm-22cm

De har garanti på 5 år, men mine har opptil 8 år på seg nå og ikke byttet ut noen.

Når de må byttes ut må de skiftes i sin helhet.

Endret av NakenPanda
  • Nyttig 1
Skrevet
Soft mann skrev (15 minutter siden):

Husk at dei gir tilsvarende varme som en ovn med like stor effekt. Så å bytte til led hvis det er pepprett med spotter så må dere sikkert kompensere varmetapet med en ovn eller en annen varmekilde

Varme stiger, så denne varmen vil i større grad bare holde seg i taket, dvs litt mindre lønnsomt enn panelovn. 

Har dere regnet på hvor stort forbruket faktisk er? hvor mange har dere?

Jeg synes spottelys blir for intens når man ikke har behov for sterkt lys. Det å sitte under en spott er skikkelig ubehagelig, og spesielt om de treffer innenfor brillene. Så å ha annen belysning i rommet er vel den beste løsningen. Og så bare bruke spottene når de absolutt trengs. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (6 minutter siden):

Varme stiger, så denne varmen vil i større grad bare holde seg i taket, dvs litt mindre lønnsomt enn panelovn. 

Har dere regnet på hvor stort forbruket faktisk er? hvor mange har dere?

Jeg synes spottelys blir for intens når man ikke har behov for sterkt lys. Det å sitte under en spott er skikkelig ubehagelig, og spesielt om de treffer innenfor brillene. Så å ha annen belysning i rommet er vel den beste løsningen. Og så bare bruke spottene når de absolutt trengs. 

Det er vel vanlig å ha dimmer på spotter

Anonymkode: 36d6e...953

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Spell skrev (13 minutter siden):

Enig. Liker ikke spotter og hadde kun slått de på for å vaske golvet.

Anonymkode: 180ca...6da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at "spotter overalt" trend var en skam. Du vet sikkert allerede nå at du kan ikke bytte bare en spott, alle spotter må byttes fordi de alle må være like? Men ja du må jo skifte til led. Hvis du vil beholde spotter og du finner spotter som passer i størrelse - se at spotter på Elektroimportøren er mye, mye billigere enn å kjøpe spotter via elektriker. 

Annen løsning ville jo vært spotskinner eller liknende. De billigste på Lampehuset - type butikker koster vel en tusen lapp, men på IKEA finner du de ned til 400 kr, serie Nymåne f.eks. Du må likevel ha elektriker til å koble på, det er regning til selve elektrikeren som uansett vil være det dyreste for deg. 

Anonymkode: 94c7f...047

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo bare begrense bruken av dem? Man trenger ikke ha spotter på full guffe døgnet rundt. Skru av lys i rom dere ikke er i, dim ned spotter og ellers skru dem av om dere kan ha dempet belysning. Alternativt kvitt dere med dem for godt. 

Anonymkode: d3522...2a3

AnonymBruker
Skrevet

Begyn å spare opp til led-pærer. Det er jo ikke bare å fjerne dem heller, med hull i taket.

Lyssensor er jo også en ide 

Anonymkode: 4d004...35b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Begyn å spare opp til led-pærer. Det er jo ikke bare å fjerne dem heller, med hull i taket.

Lyssensor er jo også en ide 

Anonymkode: 4d004...35b

Det finnes lokk man fester over etter demontering. Eventuelt bare rive taket, få elektiker til å fjerne spotter og legge kursen til flere stikk kontakter og deretter nytt tak

Skrevet

Jeg finner det vanskelig å tro at det er spottene som er årsaken til høye strømregninger. 

hver spotlight er på 10 til 35 W, har du 10 stykker er det 350w og de er bare på når du er i rommet, og som nevnt over blir det til varme i huset, bytter du til LED, er de på 2 til 7w,  ( 70W på 10st)

hvordan er boligen isolert? hva er andre varmekilder? dører? vinduer? byggeår? ventilasjon? (med varmegjenvinning)?

• Liker 1
Skrevet
Handerrefyren skrev (10 timer siden):

Jeg finner det vanskelig å tro at det er spottene som er årsaken til høye strømregninger. 

hver spotlight er på 10 til 35 W, har du 10 stykker er det 350w og de er bare på når du er i rommet, og som nevnt over blir det til varme i huset, bytter du til LED, er de på 2 til 7w,  ( 70W på 10st)

hvordan er boligen isolert? hva er andre varmekilder? dører? vinduer? byggeår? ventilasjon? (med varmegjenvinning)?

Eg har en kompis som kjøpte et stort hus fra 80 tallet. Han hadde 160stk 50w spotter i huset. Det kostet han 100k ish å få nye dimmere, spotter og arbeid. Så har han eit slikt hus så kan uten tvil spottene hjelpe på regningen. Men det er nok andre ting og

Skrevet

Jeg tror ikke dette er en så stor utgift som dere har inntrykk av. Spottene utgjør en betydelig del av oppvarmingen av rommet og bytter dere spottene ut med noen som gir mindre varme i rommet må den varmen komme fra et annet sted.

Huset vårt er fra 2011 og har spotter i alle rom. Når vi flyttet inn byttet vi alle fra 35W glødepærer til 7W led og merket umiddelbart mindre strømforbruk og kaldere inneklima.

Men for vår del var det bevisst. Godt isolert hus hvor det ble for varmt store deler av dagen og året og en endte opp med å bruke strøm på å kjøle ned huset pga varme fra lyset. Det var bare tull.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (4 timer siden):

Eg har en kompis som kjøpte et stort hus fra 80 tallet. Han hadde 160stk 50w spotter i huset. Det kostet han 100k ish å få nye dimmere, spotter og arbeid. Så har han eit slikt hus så kan uten tvil spottene hjelpe på regningen. Men det er nok andre ting og

Det høres ikke rett ut. Nytt sikringsskap og innmat koster  langt under halvparten av dette. Så lang tid bruker ikke elektrikere på å fikse dette og så dyrt er ikke dimmere og spotter. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det høres ikke rett ut. Nytt sikringsskap og innmat koster  langt under halvparten av dette. Så lang tid bruker ikke elektrikere på å fikse dette og så dyrt er ikke dimmere og spotter. 

Det var prisen, at det ikke koster så masse vet alle, men kanskje han valgte spotter til 700 stk😉. Eg vet ikke

Endret av Soft mann
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 10.08):

Å bytte ett hundre og seksti spotter med tilhørende dimmere er ikke en liten jobb altså. Sikringsskapet er et lite miniskap med kanskje 10-15 kurser og tar en liten dag å bytte alle automatsikringer med tilhørende papirarbeid. 160 spotter og sikkert 10-20 dimmere er noe mer tidkrevende. Bare det å kjøpe inn 160 spotter koster en del. Dimmere koster fort 500-1000kr stk de også

Endret av newman01
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...