Gå til innhold

Hyttedilemma... trenge råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har pusset opp egen hytte, og jeg må innrømme at det hadde satt veldig langt inne og ha hovedansvar/deltatt i oppussing av eiendom, som jeg visste at det var noen andre som skulle overta. Nå vet jeg ikke hvor omfattende renovering som evt er aktuelt, men det vil vel bli noen dagsverk/ukesverk? Er barna så store så de vil delta - eller betyr det at de da mister ferietid med foreldrene? 

Om en kjøper hytte, er det ulike faktorer som spiller inn. Helårshytte eller sesonghytte? Er det aktuelle aktiviteter i området hele året.  Maks reiseavstand. Standard på hytta; brukt hytte med noe oppussingsbehov eller fix-ferdig  fremtidig vedlikeholdsbehov? Stor nok til at barna kan ha med venner eller om x antall år - ha med egen familie.  Og ikke minst  - hvor mye dere selv ønsker i månedlige kostnader + buffer på dette - er det realistisk  i forhold til økonomi/ønsker? 

Hytte uten strøm & innlagt vann, behøver slettes ikke å bety hytte uten komfort. Off-grid med solcelle/kraftpakke, ring hytta varm, vannsystem.  Bare å slippe nettleie på strøm, utgjør ganske mye i løpet av ett år. 

Leie er fleksibelt, men kan også bety at en kanskje må jekke ned noe på krav.  

Anonymkode: aefbe...815

Oppussingen vil det i stor grad leies inn folk til og min mor betaler. Hytten blir delt på meg og min bror. Han kommer nok til å delta på oppussingen, han er ikke en unnasluntrer.

Barna er 4 og 7 år

Anonymkode: f9dc3...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan varmt anbefale å ha egen hytte! 

Dere trenger jo ikke hyttepalass, men en plass til dere, kanskje et gjesterom. Digg å ha alt stående, slipper ekstra timer og mas med pakking osv. Nå hiver man seg bare i bilen og slapper av når man kommer frem.

Anonymkode: e9bd0...535

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg må det være gøy og avslappende å dra på hytta, ellers ville den aldri vært i bruk. Jeg orker ikke utedo og den slags, det går i krisesituasjoner, men aldri noe jeg ville ha reist til i helgene eller når jeg har fri ellers. Jeg vil ha komfort.

Jeg er heller ikke typen som synes det er så interessant å leie, og tråkke rundt i andres ting. Jeg har egen hytte, og kan gjøre akkurat som jeg vil med tanke på å invitere med folk, feire jul, påske osv. med familie på hytta. Har folk rundt meg som kan hjelpe om det er noe som trengs å gjøre, eller jeg leier hjelp.

Dere må jo ikke kjøpe hytte "i dag", dere kan vente til riktig tidspunkt for dere, og så investerer dere i ny hytte. Noen kjøper også leilighet i disse store leilighetskompleksene som finnes diverse steder. For min del synes jeg det blir litt rart og uvanlig, synes det er fint å kunne gå ut på verandaen og være for meg selv, men ser at noen tenker at det er greit for da slipper de mye vedlikehold.

Den hytta som moren og broren din styrer med, ville jeg latt gå til ham, og så kan dere eventuelt låne den en sjelden gang.

Anonymkode: 85acb...826

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med fastplass på campingplass? Vogn og spikertelt. En veldig billig og fin måte å ha hytte på, og ideelt for barn om man ser til å kjøpe et sted hvor det er en del barnefamilier. 

Vi har tilgang til et hyttepalass nærmest, som hele familien disponerer, men det er noe med å ha sitt helt eget. Betalte kontant og det koster oss snitt 2000 kr mnd å ha, med leie for plassen og alt. Barna finner lekekamerater, alt er enkelt og tilrettelagt, man kan få et sosialt nettverk om man ønsker (trenger ikke), og ikke er det særlig dyrt heller. Med mindre man må ha dyreste husvogn.

Anonymkode: 7b375...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig glad i hytta mi med bilveg nesten fram. Ikke luksus, men ok standard. Hadde nok satsa på det.

Anonymkode: a4911...6d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

jeg regnet litt på det

La oss si jeg skal ha en helt ok hytte til rundt 3,5 mill. Så tar jeg ut 1.5 millioner av fond og akser og har som egenkapital 

Da må jeg fortsatt betale 14 000 i lån i mnd. + forsikringer, strøm, kommunale avgifter så ligger man sikkert på 18000 i mnd for en helt grei liten hytte. Ikke er hytte en særlig god investering heller rent økonomisk. 

når det er snakk om å bruke den 4 uker i året klarer jeg overhode ikke forsvare kostnaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har hatt hytte uten strøm, vann, vintervei, og med utedo og solcelle. Ettersom årene gikk fikk vi bedre komfort, det er utrolig hvor mye fancy greier som finnes til hytter uten strøm. Vi hadde både stekeovn og kjøleskap på gass, varme vann og dusj, tv osv. 

Snøskuter fraktet gassflasker, ved, hermetikk på vinter, og ellers ble det fraktet i vogn. Planlegger man litt med tanke på å få det kjørt opp med snøskuter kan det funke veldig bra. Jeg tror mange i dag undervurderer dette med hytte utenfor allfarvei, det er faktisk deilig å tilbringe tid sammen foran peisen med kanskje et brettspill. 

Ettersom årene gikk fikk vi både strøm og vann, men savner litt den tiden da vi var mer sammen. Ungene våre er over 20 år nå og de sier det samme. 

Gi hytta et forsøk, tror ikke dere vil angre🩷

Anonymkode: e714b...6f5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har hatt hytte uten strøm, vann, vintervei, og med utedo og solcelle. Ettersom årene gikk fikk vi bedre komfort, det er utrolig hvor mye fancy greier som finnes til hytter uten strøm. Vi hadde både stekeovn og kjøleskap på gass, varme vann og dusj, tv osv. 

Snøskuter fraktet gassflasker, ved, hermetikk på vinter, og ellers ble det fraktet i vogn. Planlegger man litt med tanke på å få det kjørt opp med snøskuter kan det funke veldig bra. Jeg tror mange i dag undervurderer dette med hytte utenfor allfarvei, det er faktisk deilig å tilbringe tid sammen foran peisen med kanskje et brettspill. 

Ettersom årene gikk fikk vi både strøm og vann, men savner litt den tiden da vi var mer sammen. Ungene våre er over 20 år nå og de sier det samme. 

Gi hytta et forsøk, tror ikke dere vil angre🩷

Anonymkode: e714b...6f5

Vi er der hver påske :) og vi koser oss veldig

Men det er fryktelig tiltak å dra bare for en helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 15.53):

Meg over her: å pusse opp egen hytte som broren din eventuelt skal overta hadde jeg ikke med i beregningen, engang. Det hadde jeg ikke gjort ut fra hva du beskriver med beliggenhet.

Anonymkode: 9cf3d...46f

Jeg tror ts mente at moren ville at hun (ts) og broren skulle overta, stemmer ikke det?

Jeg har bare ett råd: Ikke ei en hytte sammen med noen andre. 

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...