AnonymBruker Skrevet i går, 14:42 #1 Del Skrevet i går, 14:42 Her er casen: Vi er en familie på 4 med relativt romslig økonomi. Vi har ikke så voldsomt høy lønn, men har ikke så høyt lån. Så vi sparer 35000 i mnd. Sparer til barna og pensjon osv. Da kan vi i tillegg dra på ferier og kjøpe ting vi vil. Vi har tilgang på en fjellhytte gjennom min familie. En hytte som min mor gjerne vil at min bror jeg skal ta over. Men denne hytta er meget primitiv. Vi snakker å gå på do i en bøtte, ikke strøm og vann og smale ubehagelige senger. Vi må ta snøscooter -taxi i 15 for å komme dit. Og smelter snø for å få vann. Det er 2 timer å kjøre dit. Vi savner et hyggelig sted å tilbringe vinterferie og høstferien (vi snakker max 4 uker i året) Her er alternativene som jeg ønsker å diskutere: 1 pusse opp vår hytte. Dette er et herk forsi alt må fraktes inn med helikopter. Til gjengjeld har du en hytte midt i urørt natur på hardangervidda. Ikke noe støy eller hyttefelt. Men kort vei til fine løyper. 2. Kjøpe en ny hytte i bedre standard, med bilvei helt frem og kortere vei til hytta slik at den blir mer brukt. Dette medfører lån og kostnader. 3. Leie hytter 2-3 ganger i året. Blir fort 60 000 i året. Og det er jo ikke like hyggelig å leie hos andre og være redd for å søle i sofaen. Men det innebærer null risiko og vedlikehold. Blir takknemlig for lure betraktninger jeg har tenkt i evigheter. Anonymkode: f9dc3...3bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #2 Del Skrevet i går, 14:53 Hvis dere sparer 35 000 i mnd, så er det jo kun et par måneders sparing som går til leie, sånn sett. Utgifter og lån vil jo være større enn disse pr år hvis dere kjøper. I tillegg kan dere bytte område etter hvor dere ønsker å være, fjell/sjø osv. Når det er sagt: det er noe helt annet å ha en egen hytte. Man kan ha sine ting der, og man får en helt annen tilhørighet dersom man finner et område man faktisk ønsker å være i og kan trives i. I tillegg kan dere kanskje enten passe på at hytta har godt med oppbevaringsplass/ekstra bod, sånn at dere eventuelt kan ha egne, personlige ting der når dere ikke er der, og leie ut hytta når dere ikke bruker den selv. Da vil dere kunne finansiere en del av kjøpet. Jeg hadde nok valgt å kjøpe framfor å betale til andre, og heller leie ut hvis dere ønsker i perioder. Ihvertfall hvis dere har et konkret område dere kan tenke dere å tilbringe tid i framover. Anonymkode: 9cf3d...46f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #3 Del Skrevet i går, 14:53 Jeg og mannen valgte å leie. Rent økonomisk vil det lønne seg. Man slipper stress, vedlikehold og ansvar. Man kan tilpasse seg sesonger, tid man har, og mer. Mange glemmer alternativkosten når de regner på dette - pengene man har bundet opp i eiendom. Men er av typen som raskt senker skuldra, og liker nye omgivelser. Det var noe av det vi diskuterte. Vi har hatt tilgang til familiehytter, og det er jo fint å vite hvor alt er, og ha egne ting der. Men samtidig utgjør det ikke står forskjell for oss om det er eid eller leid. For andre igjen betyr slikt mye. Anonymkode: c4803...33b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:53 #4 Del Skrevet i går, 14:53 Meg over her: å pusse opp egen hytte som broren din eventuelt skal overta hadde jeg ikke med i beregningen, engang. Det hadde jeg ikke gjort ut fra hva du beskriver med beliggenhet. Anonymkode: 9cf3d...46f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:02 #5 Del Skrevet i går, 15:02 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Meg over her: å pusse opp egen hytte som broren din eventuelt skal overta hadde jeg ikke med i beregningen, engang. Det hadde jeg ikke gjort ut fra hva du beskriver med beliggenhet. Anonymkode: 9cf3d...46f Det glemte jeg å si. Min mor vil betale brorparten av oppussingen. Akkurat for å unngå problemer med deling i etterkant. Beliggenheten er ikke lett å komme seg til, men samtidig er det urørt natur da. Det er flott der oppe. Men ja det er knotete med snøscooter osv... tusen takk for svaret ditt Anonymkode: f9dc3...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:09 #6 Del Skrevet i går, 15:09 Mitt syn; hadde aldri giddet å ha hytte der man må gå mer enn 300 meter fra parkeringen. Når man drar rett fra jobb fredag og må styre med scoter eller lang skitur for å komme frem blir det ikke til at man drar. Vann og strøm er en selvfølge for min del, ellers blir det for tungvindt. Vi kan kjøre hel frem og har alle bekvemmeligheter, det gjør at plassen er i bruk rundt 150 dager i året av hele familien. Anonymkode: 7efc9...0ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:10 #7 Del Skrevet i går, 15:10 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): en hytte midt i urørt natur på hardangervidda. Ikke noe støy eller hyttefelt. Men kort vei til fine løyper. Prisene på slike hytter har vært lave de siste 25 årene, men er på vei opp igjen fom 2020. Prisene er spådd å stige mye de neste femten årene. Anbefaler å ha det i bakhodet. Vurdér enkel oppgradering som f.eks. solcellepanel og bio- eller separasjonstoalett. Anonymkode: 3a2fb...595 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:15 #8 Del Skrevet i går, 15:15 Du bør også ta med i beregningen at dere kan leie ut ei hytte med bilvei helt fram, og dermed få dekket litt av kostnadene. Det skal ikke så mange dagene til i løpet av et år. Mitt søsken bruker hytta si i høstferien, og leier den ut den uka det er høstferie i nabofylket. Samme med vinterferien. Anonymkode: 7e7a8...c00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:24 #9 Del Skrevet i går, 15:24 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du bør også ta med i beregningen at dere kan leie ut ei hytte med bilvei helt fram, og dermed få dekket litt av kostnadene. Det skal ikke så mange dagene til i løpet av et år. Mitt søsken bruker hytta si i høstferien, og leier den ut den uka det er høstferie i nabofylket. Samme med vinterferien. Anonymkode: 7e7a8...c00 Joda, men en hytte er jo ikke like god investering som feks fond. Her er vi nødt til å selge en del aksjer og å minske lånet. Det er også en kostnad. Det gjør litt vondt Anonymkode: f9dc3...3bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:34 #10 Del Skrevet i går, 15:34 Hvor gamle er barna? Jeg kjøpte en hytte for noen år siden, innen den var ferdig bygget var ungene blitt så store at de bare har lyst til å være med en sjelden gang, venner er viktigere. Eksen har kjøpt en hytte midt på fjellet, 1 time på ski eller scootertaxi for å komme dit på vinteren, i tillegg til 4 timer kjøring. Ungene hater den og vil aldri være med, alt for mye styr for en helg. Jeg ville 100% heller leid hytte/reist på hotell ulike steder når jeg har fasiten. Min hytte kan heldigvis ganske enkelt leies ut, men det er jo litt styr, og dyrt om man skal betale for utvask. Det dekker løpende kostnader, men ikke lånet. Har man en moderne hytte er det ganske høye kostnader i mnd. Jeg timer det slik at jeg vasker ut når jeg er der neste gang, men kjedelig å måtte shine hytta hver gang før jeg drar i tilfelle jeg får gjester. Anonymkode: d2e9a...353 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet i går, 15:40 #11 Del Skrevet i går, 15:40 Kjøp hytte med bedre beliggenhet. Hva om en av dere havner i rullestol/må gå med krykker/vond rygg? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:48 #12 Del Skrevet i går, 15:48 Pusset opp hytta hvis dere liker urørt natur og «urfolk» standard. Ville vært sjarmerende for meg når jeg var yngre, men nå hadde jeg valgt annerledes (rundet 50 og har andre ønsker) Kjøpt hytte hvis dere ser for dere å bruke den minst en gang i mnd og i ferier. Og anbefaler evt å kjøpe en hytte derre kan reise til litt på «sparket» dvs under to timers kjøring, ink normal helgetrafikk. Reise på hytte 2-3 ganger i året? Leie. Uten tvil! Null forpliktelser og vedlikehold, og ingen dårlig samvittighet for å reise på ferie til xxx fremfor å bruke hytta som står der alene…. Anonymkode: a4976...027 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:48 #13 Del Skrevet i går, 15:48 Alder på barna? Ikke vits å kjøpe om de er store. Leie ulike plasser i Norge. Sverige, alpene kan være spennende etterhvert. Anonymkode: fcb2c...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:49 #14 Del Skrevet i går, 15:49 For meg er hytte i urørt natur noe helt spesielt, og ville gjort mye for å beholde denne. Men jeg ser behovet for å ha et mer lettvint sted også. Kan dere få i pose og sekk her? Test ihvertfall hvordan det er å være på hytte i tettbygd strøk før dere går den veien. Jeg har selv vokst opp med hytte på vidda uten strøm og vann, den ble solgt før det ble «min tur» til å ha den, og jeg har nå en fin og lettstelt hytte med alle fasiliteter. Det er hyggelig å være der, men man er ikke alene på samme måte. Og jeg har et dypt savn etter terrenget og friheten ved å være i urørt natur, det har en enorm verdi man neppe får tilbake noengang. Ingen hytter nå kan bygges i slike omgivelser, det er ikke lov lenger. Så tenk deg grundig om! Anonymkode: 15fa8...517 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet i går, 15:51 #15 Del Skrevet i går, 15:51 Alternativ 2. Jeg ville kjøpt en nyere og egen hytte med bedre standard (innlagt strøm er et minimum!) og lettere tilgjengelighet - da vil den nok bli brukt oftere også, og det er lettere å f.eks invitere med seg venner og slikt i tillegg. Man MÅ ikke ha innlagt vann, man kan bruke såkalt hyttedo (forbrenningsdo). Det går fint. Men strøm er et minimum, da kan man lage mat mye enklere, varme opp, belysning, se på film osv. Jeg tror aldri jeg hadde orket en hytte man må ta scootertaxi eller helikopter for å komme til. Noe så tungvint...! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet i går, 15:53 #16 Del Skrevet i går, 15:53 Vi har ikke hytte selv. Vi leier hytte de gangene vi ønsker det. Vi synes det er helt topp, fordi da kan vi variere på hvor vi drar. Kan dra til Trysil, eller Sjusjøen eller Gautefall eller Lifjell eller Danmark eller Sverige, eller Hellas eller Risør eller Stavanger, ettersom hva vi har lyst til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:53 #17 Del Skrevet i går, 15:53 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Her er casen: Vi er en familie på 4 med relativt romslig økonomi. Vi har ikke så voldsomt høy lønn, men har ikke så høyt lån. Så vi sparer 35000 i mnd. Sparer til barna og pensjon osv. Da kan vi i tillegg dra på ferier og kjøpe ting vi vil. Vi har tilgang på en fjellhytte gjennom min familie. En hytte som min mor gjerne vil at min bror jeg skal ta over. Men denne hytta er meget primitiv. Vi snakker å gå på do i en bøtte, ikke strøm og vann og smale ubehagelige senger. Vi må ta snøscooter -taxi i 15 for å komme dit. Og smelter snø for å få vann. Det er 2 timer å kjøre dit. Vi savner et hyggelig sted å tilbringe vinterferie og høstferien (vi snakker max 4 uker i året) Her er alternativene som jeg ønsker å diskutere: 1 pusse opp vår hytte. Dette er et herk forsi alt må fraktes inn med helikopter. Til gjengjeld har du en hytte midt i urørt natur på hardangervidda. Ikke noe støy eller hyttefelt. Men kort vei til fine løyper. 2. Kjøpe en ny hytte i bedre standard, med bilvei helt frem og kortere vei til hytta slik at den blir mer brukt. Dette medfører lån og kostnader. 3. Leie hytter 2-3 ganger i året. Blir fort 60 000 i året. Og det er jo ikke like hyggelig å leie hos andre og være redd for å søle i sofaen. Men det innebærer null risiko og vedlikehold. Blir takknemlig for lure betraktninger jeg har tenkt i evigheter. Anonymkode: f9dc3...3bb Hvis dere ikke er superkresne på at hytta må ligge i populære områder, og kan gå litt ned på komfort, så finnes det jo muligheter for å finne hytter som er rimelige, har lett adkomst og som ikke koster skjorta å eie og vedlikeholde. Alt kommer an på hvilke krav og forventninger man har til hytta. Dere må bare finne ut hva dere må ha og hva dere eventuelt kan klare dere uten for å få ned prisen, og så må dere sjekke rundt og se hva som er til salgs eller leie. Anonymkode: 518ea...f3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:59 #18 Del Skrevet i går, 15:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er casen: Vi er en familie på 4 med relativt romslig økonomi. Vi har ikke så voldsomt høy lønn, men har ikke så høyt lån. Så vi sparer 35000 i mnd. Sparer til barna og pensjon osv. Da kan vi i tillegg dra på ferier og kjøpe ting vi vil. Vi har tilgang på en fjellhytte gjennom min familie. En hytte som min mor gjerne vil at min bror jeg skal ta over. Men denne hytta er meget primitiv. Vi snakker å gå på do i en bøtte, ikke strøm og vann og smale ubehagelige senger. Vi må ta snøscooter -taxi i 15 for å komme dit. Og smelter snø for å få vann. Det er 2 timer å kjøre dit. Vi savner et hyggelig sted å tilbringe vinterferie og høstferien (vi snakker max 4 uker i året) Her er alternativene som jeg ønsker å diskutere: 1 pusse opp vår hytte. Dette er et herk forsi alt må fraktes inn med helikopter. Til gjengjeld har du en hytte midt i urørt natur på hardangervidda. Ikke noe støy eller hyttefelt. Men kort vei til fine løyper. 2. Kjøpe en ny hytte i bedre standard, med bilvei helt frem og kortere vei til hytta slik at den blir mer brukt. Dette medfører lån og kostnader. 3. Leie hytter 2-3 ganger i året. Blir fort 60 000 i året. Og det er jo ikke like hyggelig å leie hos andre og være redd for å søle i sofaen. Men det innebærer null risiko og vedlikehold. Blir takknemlig for lure betraktninger jeg har tenkt i evigheter. Anonymkode: f9dc3...3bb Vi har en hytte en time kjøring unna. 40 min pga dårlig skogsvei. Der ee det jakt , fiske og turløyper i massevis i nærheten. Utsikt over et vann. Vi har utedo og nå vei helt inntil. De4 hadde vi ikke tidligere. Så jeg fortrekker å ha en hytte så nær st jeg kan dra dit på en kort helgetur. Hvis dere bruker hytte så mye at dere koster det med 60.000kr i året. Så lønner det seg jo da heller å ha en egen hytte som dere bruker mer. Om det er i nærheten av skianlegg eller litt for seg selv eller hyttefelt. Her kommer jo sa også budsjett inn. Hvis vi selger vår hytte, får vi kanskje 700tusen for den. Men jeg syntes at siden dere har brukt den hytta på hardanger. Kanskje ønsker å dra dit litt. Så tenker jeg 20.000kr inn på den, som takk for lånet Anonymkode: 2ed06...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:30 #19 Del Skrevet i går, 16:30 Mine valg for hytte prioritert er: 1. Vei helt frem, helst med måking 2. Strøm 3. Vann 4. Ganske nær bolig. Anonymkode: 45ae6...5dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #20 Del Skrevet 23 timer siden Vi har pusset opp egen hytte, og jeg må innrømme at det hadde satt veldig langt inne og ha hovedansvar/deltatt i oppussing av eiendom, som jeg visste at det var noen andre som skulle overta. Nå vet jeg ikke hvor omfattende renovering som evt er aktuelt, men det vil vel bli noen dagsverk/ukesverk? Er barna så store så de vil delta - eller betyr det at de da mister ferietid med foreldrene? Om en kjøper hytte, er det ulike faktorer som spiller inn. Helårshytte eller sesonghytte? Er det aktuelle aktiviteter i området hele året. Maks reiseavstand. Standard på hytta; brukt hytte med noe oppussingsbehov eller fix-ferdig fremtidig vedlikeholdsbehov? Stor nok til at barna kan ha med venner eller om x antall år - ha med egen familie. Og ikke minst - hvor mye dere selv ønsker i månedlige kostnader + buffer på dette - er det realistisk i forhold til økonomi/ønsker? Hytte uten strøm & innlagt vann, behøver slettes ikke å bety hytte uten komfort. Off-grid med solcelle/kraftpakke, ring hytta varm, vannsystem. Bare å slippe nettleie på strøm, utgjør ganske mye i løpet av ett år. Leie er fleksibelt, men kan også bety at en kanskje må jekke ned noe på krav. Anonymkode: aefbe...815 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå