Gå til innhold

Gardiner fra finn stinker "gammel dame"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen gode tips til hvordan å bli kvitt lukten? Jeg vil ikke vaske dem, for det sånn tykt stoff som må renses. Har hengt dem ute til lufting. Tips mottas!!! Jeg skal ha gjester i kveld 😞

Anonymkode: 17f77...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager kjøper du brukte gardiner? Hvis ikke du vil vaske dem, må du jo sitte der med lukten.

Anonymkode: 8ba66...27c

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kjøper du brukte gardiner? Hvis ikke du vil vaske dem, må du jo sitte der med lukten.

Anonymkode: 8ba66...27c

For å spare miljøet og for å senke forbruket? Jeg er overrasket over at noen stiller dette spørsmålet i 2025! Og det er heller ikke 01. april!

Ts: spray dem med en blanding av eddik og sitronsaft.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt sjansen og vasket dem på håndvask/ull/finvask-program

Anonymkode: 4fab3...0f7

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ashley jackson skrev (12 minutter siden):

For å spare miljøet og for å senke forbruket? Jeg er overrasket over at noen stiller dette spørsmålet i 2025! Og det er heller ikke 01. april!

Gardiner bør jo sendes til rens av selger før salg. Kjøper man på bruktbutikk så er det som ikke lan vaskes, renset. 

Anonymkode: f920d...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

KJøp 1 stor pk med natron som du drysser over og lar virke et par timer. 

Anonymkode: ab176...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Med mindre du har betalt en halv formue for gardinene, tenker jeg at du bare kan vaske dem på finvaskprogram og henge dem ut til tørk etterpå. Du rekker vel kanskje ikke å få dem vasket og tørket til gjestene kommer, men da slipper du i hvert fall gammelkjerringlukt i hele huset.

ashley jackson skrev (29 minutter siden):

Å vaske gardinene én gang går jo ikke imot prinsippet om å vaske sjeldent for å spare miljøet. Det er jo bare å vente med å vaske dem igjen til det har gått noen år ;)

Anonymkode: 060ae...a97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noen gode tips til hvordan å bli kvitt lukten? Jeg vil ikke vaske dem, for det sånn tykt stoff som må renses. Har hengt dem ute til lufting. Tips mottas!!! Jeg skal ha gjester i kveld 😞

Du må jo vaske dem. Tenkte du henge opp gardiner fra en annens hjem - skitne? Var DET den opprinnelige planen din? (Eller for den del - bruker du henge opp gardiner kjøpt på butikken skitne, helt uten å vaske dem? Er det normalt? Jeg vet folk har alle slags nivåer av renslighet, og deres hus deres regler etc. Men å bringer noe inn i huset uten å vaske det er ikke et valg jeg ville tatt, personlig.)

Få dem i vaskemaskinen. Blir de ødelagt? Ok. Da er du like langt som du er nå, for de er jo også nå ubrukelige, ikke sant?

Anonymkode: 115d4...ddf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva slags stoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste rådene her vil få gardiner som må renses til både å stinke mer og til å ødelegge hele gardinet.

Om det hjelper å rense? Ikke vet jeg. Men natron, eddik, sitronvann? Kast heller gardinene før du ødelegger dem med disse rådene!

Anonymkode: 88883...e90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk nettopp en genser med litt lukt i, den la jeg på frysen ei lita stund, det hjalp 

Anonymkode: 86c61...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Gardiner bør jo sendes til rens av selger før salg. Kjøper man på bruktbutikk så er det som ikke lan vaskes, renset. 

Anonymkode: f920d...c39

Bør de?? Hvorfor skal selger gjøre det? Selger selger dem som de er, så får kjøper gjøre det han/hun vil selv…. Husk også at selger selger dette kanskje med et håp om å bare få tingene bort. Ingen kan kreve noe av selger! Du velger selv om du vil kjøpe eller ei! 

Anonymkode: adf10...9dd

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ashley jackson skrev (52 minutter siden):

Blir teit å bruke "2025" kortet her. 

Dårlig tenkt av deg å kjøpe BRUKTE gardiner uten å ta det som selvfølge at de må vaskes før bruk.  Jeg er mer overrasket at du planla å kjøpe brukte gardiner å uten å tenke at de skal vaskes før du skal henge de...er det standard for 2025? 

Anonymkode: 52674...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir teit å bruke "2025" kortet her. 

Dårlig tenkt av deg å kjøpe BRUKTE gardiner uten å ta det som selvfølge at de må vaskes før bruk.  Jeg er mer overrasket at du planla å kjøpe brukte gardiner å uten å tenke at de skal vaskes før du skal henge de...er det standard for 2025? 

At TS planla det*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker en gang jeg kjøpte noen gamle gardiner for å sy et kostyme av. La de i bløt i badekaret, og glemmer aldri hvor brunt og heslig det vannet ble. Så endte opp med å vaske dem i tillegg for å i det hele tatt hæle å ta i dem. 

Gardiner som har vært i et hjem i mange år, samler opp støv og fett. Hvis du ikke tar deg råd til å rense dem, må du bare ta sjansen på en finvask. Bruk eddik i skyllevannet.

Anonymkode: 14d7c...e7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville definitivt ha vasket dem. Ville aldri ha hengt opp gardiner fra andres hus uten å vaske... Lukt eller ei... Så den sjansen ville jeg tatt, på det mest skånsomme/kalde programmet maskinen min hadde...

Anonymkode: 68204...aa8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg fikk noen gardiner fra 60-tallet fra bestemor, og de luktet skikkelig "gammelt". Men jeg hang dem opp uten å gjøre noe med dem, og de sluttet å lukte etter hvert. Var bare det at de hadde ligget innpakket i noen år 😊

Anonymkode: 489db...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vasker dere ikke gardiner..? 

Hiv i vaskemaskinen, på finvask hvis du er redd for dem. 

Anonymkode: 19abd...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vasker dere ikke gardiner..? 

Hiv i vaskemaskinen, på finvask hvis du er redd for dem. 

Anonymkode: 19abd...a9d

Kan jo være de krymper i vask, og om de er passe lange blir det et problem. Bedre med rens da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...