Gå til innhold

HELT ÆRLIG! Tror du det blir verdenskrig snart?

Nafiaa

Anbefalte innlegg

Tartufo skrev (14 timer siden):

Så du stoler på at Putin vil leve med et tap, og at Europa hjalp Ukraina til en evnt. seier? Lykke til!

Nei, jeg gjør ikke det. Ikke i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal Russland få deler av Ukraina? 

Russland invaderte Krimhalvøya i 2014. Den hører jo til Ukraina, og har gjort det siden rett etter 2 verdenskrig. Så i 2022 invaderte Russland Ukraina, storangrep i februar det året.

Så hvorfor skal Russland få deler av Ukraina? Jeg skjønner ikke det.

Og vist vi sier at det skal være en diplomatisk løsning, med at Russland skal få deler av Ukraina. Er det ikke enkelt for andre land å invaderte andre land da, for å bare få "noe" av det landet?

Da kan du stjele huset, bilen å hytta til naboen. Også får du hytta da, som kompensasjon for at du ikke skal få alt. Det at du har stjelt det, i første omgang, har liksom ikke noe å si?

Og verden sitter bare å lukker øynene, sånn at vi ikke trenger å se, hva han gjør, og hvilken lover han bryter. SKAMMELIG er det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøkenkoz skrev (12 minutter siden):

Russland invaderte Krimhalvøya i 2014. Den hører jo til Ukraina, og har gjort det siden rett etter 2 verdenskrig. Så i 2022 invaderte Russland Ukraina, storangrep i februar det året.

Og vist vi sier at det skal være en diplomatisk løsning, med at Russland skal få deler av Ukraina. Er det ikke enkelt for andre land å invaderte andre land da, for å bare få "noe" av det landet?

Da kan du stjele huset, bilen å hytta til naboen. Også får du hytta da, som kompensasjon for at du ikke skal få alt. Det at du har stjelt det, i første omgang, har liksom ikke noe å si?

Og verden sitter bare å lukker øynene, sånn at vi ikke trenger å se, hva han gjør, og hvilken lover han bryter. SKAMMELIG er det.

Nei, fred ved diplomati er ikke det samme som å lukke øynene. Man kan fint vise hva man er for og imot, selv om man foretrekker en fredsavtale fremfor flere døde, at krigen eskalerer, ww3, og muligheten for bruk av atombomber. Hva man risikerer må ALLTID tas med i en vurdering.

Dersom vi fortsetter med mer våken til Ukraina, bekrefter vi kun Putins syn, at mer våpen og makt er det som bestemmer om land kan invadere andre land. Det fører kun til mer krig. Og i verste fall utsletting av verden, dersom et tapende land ikke ønsker å leve videre med et tap. Det er lett for Putin å dra mange med seg i et eventuelt tap. Tror du virkelig at Europa klarer å hjelpe aUkraina med å vinne? Og tror du virkelig Putin vil godta et tap? Og om han vinner ved hjelp av mest våpen og makt, befester det jo hans ideologi om at den sterkeste vinner, og at det bare handler om å ha nok makt.

Du vil selvsagt heller at naboen  stjeler bilen din, enn at han dreper deg, og sp stjeler alt du har! Det betyr ikke at det er fritt fram for å stjele! Vil du virkelig ofre alt, også dine barn for Ukraina? Mange i Ukraina ønsker også en fredsavtale nå. Det er ikke Zelensky og hans familie som ofrer sitt liv nå, men ukrainske fedre og sønner. Og Europa ofrer sin sikkerhet.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøkenkoz skrev (36 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det. Ikke i det hele tatt.

Og allikevel ønsker du fortsatt krig?

Hvorfor ofre alt for at Ukraina skal vinne, når du innser at å fortsette krigen ender med en katastrofe, uansett hvem som vinner?

Endret av Tartufo
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vi preppe for russisk invasjon av Norge?
Vil ikke dette ende i kjernefysisk krig?
Dagens kjernevåpen kan ikke sammenlignes med de som ble sluppet under 2. verdenskrig, de er 1000 ganger kraftigerer.

Prepperne vil misunne de døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bymus skrev (2 minutter siden):

Dagens kjernevåpen kan ikke sammenlignes med de som ble sluppet under 2. verdenskrig, de er 1000 ganger kraftigerer.

Jeg personlig tenker at menneskeheten vil velge å styre unna en kjernefysisk krig, men ved mot, solidaritet og rettferdighetssans, ikke feighet. Om den kjernefysiske krigen kommer, tenker jeg at det kanskje er like greit å være død.

Det finnes høyere verdier enn å være i live for en hver pris, f.eks mot eller å vite at man har vært på den rette siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bymus skrev (32 minutter siden):

Jeg ser ingen grunnlag for russisk invasjon av Norge. Det har rett og slett ingen gevinst. 

Det er såpass mye enklere å bare opprettholde et konstant nivå av nasjonale kriser gjennom målrettede sabotasjeaksjoner, og Norge vil stort sett være indisponert. Så preppere vil typisk få valuta for innsatsen, selv om ting stort sett vil virke uansett.

Jeg ser heller ikke faren for kjernefysisk krig i det perpektivet man typisk snakker.  Jeg kan se for meg bruk av taktiske våpen, men selv det er ikke uten en pris. Atomvåpen fungerte som problem for 40 år siden; krig i dag ser helt anderledes ut.

Det viktigste er uansett ikke Russland.

Vi ER i tredje verdenskrig allerede, og på mange måter er det Trump som faktisk har klart å utløse den. Ikke ved å sende militære styrker eller militære operasjoner, men helt enkelt med hvordan han snakker og formidler en ny amerikansk verdensforståelse på, og hvordan han har tilnærmet seg diplomatiske kontakter med Putin. Han har i all praktisk betydning bekreftet Putins verdensbile, og harmonert amerikansk politikk opp mot akkurat samme tankegang.

Så det eneste vi egentlig nå venter på, er 2025 versjonen av Pearl Harbour.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Jeg ser ingen grunnlag for russisk invasjon av Norge. Det har rett og slett ingen gevinst. 

Ingen gevinst? Er ikke Norge viktigere for Russland enn Grønland er for USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøkenkoz skrev (5 timer siden):

Er du så opptatt av at Putin ikke skal ta deler av Ukraina at det er verdt en storkrig i hele Europa? 

Nå er det på tide å tenke realistisk snart.

Endret av Tutte
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (2 minutter siden):

Det ER verdenskrig allerede.

jeg mener ikke vi har noen verdenkrig foreløpig. Kina er f.eks ikke involvert. Men det er muligens bare et tidsspm om når de vil synes at de bør gå inn i Taiwan og ta dem med makt. 

Uansett; definisjonen av verdenskrig er ikke matematisk. Vi skal nok få vite det fra øverste hold så snart situasjonen utvikler seg til verdenskrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...