frøkenkoz Skrevet 27. mars #101 Del Skrevet 27. mars Trump vil jo eie mer landmasse å truer med krig både til høyre og venstre. Slik som med Grønnland. Vi kan ikke finne oss i at Trump trur han bare kan kreve og kreve. Han er en person som har fått ja hele livet sitt, ingen tørr å si nei til han, eller å motsi det han sier. Slik som tariffer. At en voksen mann, som er president(!), ikke vet hvordan tariffer fungerer, det er helt idiotisk. Og skummelt! Tariffene han har satt nå, i hytt og pine, har gjort slik at mange har gått konkurs, og det i USA! Han bryr seg kun om penger, og kan veldig lite om det, egentlig, han har gått konkurs 8 ganger eller noe. Han eier ikke respekt for damer i det hele tatt. Han ble nå dømt for voldtekt (!!) og den jenten var vel veldig ung den gangen dette skjedde? Jeg mener hun var 12. Det er også andre kvinnfolk som har sagt at han har voldtatt dem. Han har ignorert å betalt arbeidere som han har hatt, for jobber de har gjort. Det er flere som sier de ikke har fått betalt. Han både lyver og mobber. Det siste nå er at de prøver å få gjennomført dødstraff(!!!) for abort. Og mange sier da, at de er enige, med at abort ikke er bra. Men saken er den, at, si da, om du aborterer barnet hjemme (deteer jo grusomt i deg selv) . Så kan folk si at de mener du drepte barnet. Kanskje de mener at du drepte barnet for at du røyker? Kanskje har du tatt en snus? Eller kanskje du sprang litt for fort? Eller spiste feil? Ei dame i USA fikk 18 år i fengsel for en abort, som noen mente hun hadde forårsaket selv. Dette skjedde nå. Altså i 2025! Nå skal det sies at hun satt (kanskje) 30 dager i fengsel før noen klarte å endre/slette dommen. Men dette er skummelt! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkenkoz Skrevet 27. mars #102 Del Skrevet 27. mars Det er det jeg tenker jeg også. Putin vil ikke gi seg uansett Han vil ikke tape ansikt Skummelt å se hva som skjer visst han blir stilt til veggs. Men, jeg mener fortsatt at vi kan ikke sitte å si ja og værsego til hverken Putin eller Trump. Gir du de lillefingeren vil de ha hele hånden. Putin kommer ikke til å gi seg, om han så hadde fått litt av Ukraina, da hadde det vært i krig igjen etter en liten stund. Men Europa kan ikke godta at putin får litt av Ukraina, hverken hele eller halve eller noe som helst. Om det skjer kommer han bare til å fortsette, da sitter vi her å er russiske om 5 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 27. mars #103 Del Skrevet 27. mars FruR skrev (På 16.3.2025 den 1.59): Hvis Trump er trekker USA ut av NATO så tror jeg vi er ganske fucked. Ekspander Det har han i praksis allerede gjort. Senest i dag truet han med å angripe Danmark. Hvilke flere bevis for at USA har forlatt NATO behøver du? En utfylt blankett men tre gjennomslagskopier? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkenkoz Skrevet 27. mars #104 Del Skrevet 27. mars Snok1 skrev (På 27.3.2025 den 14.50): Det har han i praksis allerede gjort. Senest i dag truet han med å angripe Danmark. Hvilke flere bevis for at USA har forlatt NATO behøver du? En utfylt blankett men tre gjennomslagskopier? Ekspander Han bestemte jo også at Ukraina ikke fikk lov å være med I Nato. Også vil han ta ut USA av Nato. Skal han bare bestemme alt han da? Helt idiotisk. Kast ut USA Og ta inn Canada og Ukraina 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 27. mars #105 Del Skrevet 27. mars frøkenkoz skrev (På 27.3.2025 den 15.04): Han bestemte jo også at Ukraina ikke fikk lov å være med I Nato. Også vil han ta ut USA av Nato. Skal han bare bestemme alt han da? Helt idiotisk. Kast ut USA Og ta inn Canada og Ukraina Ekspander Det kan jo skje at Canada og Ukraina blir med i EU, og at EU utvikler sitt eget sikkerhetskonsept. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkenkoz Skrevet 27. mars #106 Del Skrevet 27. mars Men, en ting til. Hvordan kan dette være mulig? At Trump og prodject 2025, for å ikke snakke om alle nissene som er rundt han. Hvorfor har ingen "smarte" mennesker i USA tenkt på dette tidligere. Eller i verden for den del. At det kan komme en galing som kan bli president. At han bare sparker fullt av mennesker, som han egentlig ikke har lov til, men bryr seg ikke. At han truer med å fengsle folk som protesterer. At han truer folk som mener noe annet enn han. Han vil ikke ha aviser og nyheter for han mener alt er korrupt. Han vil fjerne sosialpenger til alle. Han vil fjerne medisinhjelp. Altså, er det ingen som har tenkt at det var en mulighet for at en bleikfeit, rasistisk, grådig person med psykopat tendenser, kunne faktisk bli president. Rart de ikke ha ordnet noen regler liksom? Sånn som * Rent rulleblad * Ikke en fossil *IQ over 110 *Historikk med veldedighet Jeg bare skjønner ikke, at ingen har tenkt at dette kunne skje. Og uansett om du er rød eller blå, så er jo ikke dette bra uansett?? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amit Skrevet 27. mars #107 Del Skrevet 27. mars Tidligere har jeg trodd at faren for verdenskrig er liten, fordi verken Putin eller Trump er interessert i at krigen eskaleres. Nå er jeg i ferd med å skifte mening, fordi europeiske NATO-land hisser til krig. 30 land har signalisert at de er villige til å delta i en felles militær styrke for å sikre overholdelse av en eventuell fredsavtale mellom Ukraina og Russland. Russland har allerede advart på det sterkeste mot en slik styrkeoppbygging, og sagt rett ut at landet da vil være i direkte krig med nasjoner som sender styrker, inkludert Nato-land. – Det er fullstendig uakseptabelt fra vår side at styrker fra andre land utplasseres i Ukraina under hvilket som helst flagg. Det er det samme som at disse landene er involvert i en direkte væpnet konflikt med landet vårt, sier talsperson for det russiske utenriksdepartementet, Maria Zakharova, ifølge Reuters. https://english.alarabiya.net/amp/News/world/2025/03/13/russia-says-any-foreign-military-deployment-in-ukraine-would-be-unacceptable Dersom europeiske NATO-land, inkludert Norge, utplasserer styrker i Ukraina, vil en krig mellom NATO og Russland være så og si garantert. Da vil Norge være i åpen krig med Russland. Jeg tror ikke at nordmenn flest er klar over den vanvittige politikken som norske politikere fører. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 27. mars #108 Del Skrevet 27. mars (endret) frøkenkoz skrev (På 27.3.2025 den 14.42): Det er det jeg tenker jeg også. Putin vil ikke gi seg uansett Han vil ikke tape ansikt Skummelt å se hva som skjer visst han blir stilt til veggs. Men, jeg mener fortsatt at vi kan ikke sitte å si ja og værsego til hverken Putin eller Trump. Gir du de lillefingeren vil de ha hele hånden. Putin kommer ikke til å gi seg, om han så hadde fått litt av Ukraina, da hadde det vært i krig igjen etter en liten stund. Men Europa kan ikke godta at putin får litt av Ukraina, hverken hele eller halve eller noe som helst. Om det skjer kommer han bare til å fortsette, da sitter vi her å er russiske om 5 år. Ekspander Men hvorfor tror du ikke han kommer til å fortsette dersom han vinner krigen eller går mot et eventuelt tap? Fred ved diplomati må da være mye tryggere enn om et av landene vinner krigen? DA blir det hvertfall ikke trygt i Europa… Det kan få mye mindre konsekvenser at Russland får noe av Ukraina, eller at de ikke blir NATO-medlem, enn at krigen fortsetter til et av landene vinner! En seier uten diplomati, bekrefter bare at den med mest våpen kan erobre mer og mer. Slike holdninger vil ALDRI føre til fred. Endret 27. mars av Tartufo 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selis Skrevet 27. mars #109 Del Skrevet 27. mars Jeg tror det blir fysisk krig og synes det er utroligt dumt at så mangen folk ikke har løftet en finger for beredskap for familien sin og fokuserer på alt annet. Når man har beredskap ferdigt DA kan man slappe av og fokusere på alt annet etterpå tenker jeg. Å fy så bittert å ikke ha ting klart hvis noe skulle skje med strømmen for eksempel det hadde vært så bittert.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frøkenkoz Skrevet 27. mars #110 Del Skrevet 27. mars Men, for å si det slik Jeg tror at atomkrig er utelukket uansett, da utsletter de seg selv også i tilfelle. Og jeg kan ikke tenke meg at det er ønskelig for noen. Om det blir krig i Norge så tror jeg at det blir mer sånn at vi mister strømmen for.eks. Ingen internet. Lite mat. Slike ting. Vi "mistet" vannet her hjemme i cirka en uke. Altså, vi hadde vann, men ikke mye, også var det brunt og udrikkelig. Og jeg bor i en by, det er mange folk rundt her jeg bor. Så det er ikke langt inni "gokk" en plass😁. Poenget mitt er, vi er ganske avhengig av vann. Vi har også barn og hunder så vann må vi ha. Etter dette skjedde, bestemte jeg meg for å ha litt mer i "bakhånd". Vi mistet også strømmen i noen dager, denne er vi og ganske avhengig av. Så vi kjøpte oss ved, for første gang siden vi flyttet inn i dette huset, for rundt 15 år siden. Jeg føler jeg har et visst ansvar for mine barn, og mine dyr. Det er på ingen måte "bonkring" det jeg holder på med, men nå har jeg hvertfall vann i tilfelle noe skulle skje. Ikke mye, kanskje en uke bare. Også har jeg litt ved, om strømmen går 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 27. mars #111 Del Skrevet 27. mars Tartufo skrev (På 27.3.2025 den 17.14): Fred ved diplomati må da være mye tryggere enn om et av landene vinner krigen? Ekspander Det blir ikke fred ved diplomati slik situasjonen på bakken er slik den er i dag. Dette har vært forsøkt, og Vestens naivitet la grunnlaget for en eskalering opp mot full invasjon ev et demokratisk land i Europa. Vi var med på å legge grunnlaget for invasjonen, vi må være faste og få Ukraina ut av situasjonen vi har vært med på å skape. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 27. mars #112 Del Skrevet 27. mars (endret) frøkenkoz skrev (På 27.3.2025 den 18.40): Men, for å si det slik Jeg tror at atomkrig er utelukket uansett, da utsletter de seg selv også i tilfelle. Ekspander Så du stoler på at Putin vil leve med et tap, og at Europa hjalp Ukraina til en evnt. seier? Lykke til! Fred ved diplomati er det tryggeste alternativet. Desverre blir mange påvirket av politikere de stoler på til å tro at det kun finnes en løsning; mer våpen og penger til Ukraina. Endret 28. mars av Tartufo 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 27. mars #113 Del Skrevet 27. mars (endret) Snok1 skrev (På 27.3.2025 den 19.02): Det blir ikke fred ved diplomati slik situasjonen på bakken er slik den er i dag. Dette har vært forsøkt, og Vestens naivitet la grunnlaget for en eskalering opp mot full invasjon ev et demokratisk land i Europa. Vi var med på å legge grunnlaget for invasjonen, vi må være faste og få Ukraina ut av situasjonen vi har vært med på å skape. Ekspander Det skulle vært mer diplomati tidligere, men å si at diplomati ikke vil fungere nå, er å kapitulere. Om en avtale er mulig, kommer an på hva avtalen innebærer. Vi får ikke Ukraina ut av noe som helst ved å hjelpe dem med mer våpen! Utrolig naivt å tro det! Ikke engang en seier til Ukraina (som er usannsynlig), vil føre til fred. Du kan IKKE stole på at Putin vil godta et tap. Og han har det han trenger for å avslutte med et smell. En seier til et av landene, vil ikke føre til fred. En fredsavtale må på plass før det er for sent. Endret 27. mars av Tartufo 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 27. mars #114 Del Skrevet 27. mars Selis skrev (På 27.3.2025 den 18.23): Jeg tror det blir fysisk krig og synes det er utroligt dumt at så mangen folk ikke har løftet en finger for beredskap for familien sin og fokuserer på alt annet. Når man har beredskap ferdigt DA kan man slappe av og fokusere på alt annet etterpå tenker jeg. Å fy så bittert å ikke ha ting klart hvis noe skulle skje med strømmen for eksempel det hadde vært så bittert.... Ekspander Fordi folk er i full jobb og har ikke tid til å tro at bomber og granater skal ødelegge hverdagen. Skjer dette vil alt kollapse, og vi klarer ikke å forestille oss hvor grusomt det blir. Barn skal bli kjørt til bhg og skole, mor skal på jobb på sykehuset, far er på jobb offshore. Ja hvor skal man begynne om det kommer bomberegn over landet? Hvem redder man først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 27. mars #115 Del Skrevet 27. mars Tartufo skrev (På 27.3.2025 den 19.13): Det skulle vært mer diplomati tidligere, men å si at diplomati ikke vil fungere nå, er å kapitulere. Om en avtale er mulig, kommer an på hva avtalen innebærer. Ekspander Tidligere enn når? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 27. mars #116 Del Skrevet 27. mars (endret) Snok1 skrev (På 27.3.2025 den 19.20): Tidligere enn når? Ekspander Det skulle vært prøvd hardere tidligere. Mange liv kunne vært spart. Antageligvis ender det ikke noe bedre nå, enn det man kunne fått til ved en fredsavtale tidligere. Ukraina ble ikke akkurat påvirket til å gå med på å gi Russland noe, og Zelensky har nok for høye mål til hva det er mulig å få til. Når alternativene er mye verre, må «dårlige» avtaler vurderes seriøst. Endret 27. mars av Tartufo 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 27. mars #117 Del Skrevet 27. mars Tartufo skrev (På 27.3.2025 den 20.06): Det skulle vært prøvd hardere tidligere. Mange liv kunne vært spart. Antageligvis ender det ikke noe bedre nå, enn det man kunne fått til ved en fredsavtale tidligere. Ekspander Tidligere enn når? Du må være spesifikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 27. mars #118 Del Skrevet 27. mars Tartufo skrev (På 27.3.2025 den 14.30): Så enig i dette. Rart folk ikke ser risikoen ved å fortsette krigen. Noen ganger må man velge en løsning som ikke virker rettferdig, for å unngå å risikere noe som kan få katastrofale følger. Og nei, det å møte Putin på noe, for å få i gang en samtale, og en mulig fredsavtale, er IKKE det samme som å si at det han gjør er greit. Det går an å prøve å stoppe denne krigen, SAMTIDIG som man fordømmer mye av det som har blitt gjort fra hans side. Mange argumenterer med at det eneste Putin forstår er makt og mer våpen. Mener man det har man gitt opp, og man gir da på en måte Putin rett, at mer våpen er det eneste som gjelder. Nettopp nå er det viktig å vise at det finnes andre løsninger enn våpen. Putin har nok våpen til å utslette det meste av kloden om han ønsker det. Å hjelpe Ukraina til å vinne, vil IKKE løse noe, bare utløse noe mye verre. Og å la Russland vinne, og å la Putin se at våpen og krig fører fram, vil gi han blod på tann til mer. Så å fortsette krigen kan uansett ikke ende godt. For å redde dette, trengs mer diplomati nå, og Zelensky må overtales til å forstå at de må våre åpne for en løsning de egentlig ikke ønsker. Ellers vil ukrainere fortsette å dø, og alles sikkerhet, også Norges, vil ofres for en seier som kanskje aldri vil komme. Og om Ukraina mot alle odds vil gå mot en seier, er sannsynligheten stor for at Putin velger å utslette det han kan av verden. Det hadde som du skriver kanskje Hitler gjort også, om han hadde hatt slike våpen tilgjengelige. Forstår ikke de som er redde for hva Putin vil gjøre om han vinner krigen, men IKKE hva han vil gjøre om Europa fortsetter å hjelpe Ukraina, og han taper… Å løse krigen med en fredsavtale kan hindre en katastrofe. Mer og mer våpen kan ikke det. Når vil folk innse dette? Norske politikere tenker først og fremst på egen popularitet. De har ingen fasit på dette. Forstår ikke hvorfor så mange stoler blindt på dem. Ekspander Helt enig. Kunne ikke sagt det bedre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Equinox Skrevet 28. mars #119 Del Skrevet 28. mars Jeg er definitivt for at man øker forsvarsutgiftene i Europa for å ruste opp, men ideen om å sende styrker fra Nato-land inn i Ukraina for å overvåke en fredsavtale fremstår for meg som idioti. Dersom det kommer en fredsavtale så er det mest rettferdige og nøytrale at det skal være styrker plassert i Ukraina som ikke har direkte eller indirekte deltatt på noen av sidene i konflikten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 28. mars #120 Del Skrevet 28. mars Her er en blueprint på hvordan Russland kan tvinges til å tillate fred i Ukraina. Dessverre er USA for tiden overtatt av rømlinger fra Gjøkeredet, så Europa må inntil videre ta ansvaret: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Daytonavtalen 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå