Gå til innhold

HELT ÆRLIG! Tror du det blir verdenskrig snart?

Nafiaa

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (På 5.3.2025 den 10.16):

ikke om Russland og Ukraina spesielt men :

1) mange nordmenn svelger propaganda, og ikke bare fra sosiale media men også fra egen regjeringen.
2) Det er fristende å tro at alle som ikke er enige med oss er automatisk offre for propaganda.

(er på Ukraina sin sida forresten)

Ekspander  

Alt du ikke er enig i er ikke propaganda.

Ordet "propaganda" blir veldig misbrukt for tiden.

Endret av Bigote
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bigote skrev (På 5.3.2025 den 16.13):

Alt du ikke er enig i er ikke propaganda.

Ordet "propaganda" blir veldig misbrukt for tiden.

Ekspander  

ja, sant.

Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (På 5.3.2025 den 16.08):

1) Påvirkning og spill på følelser ja, men vil ikke kalle det propaganda fra regjeringen. Det som står på sosiale media bør man være veldig skeptisk til, da hvem som helst kan påstå hva som helst der.

2) Hvorfor følte du for å påpeke det? Tror du at jeg tenker at alle som ikke er enig med meg er offer for propaganda?

Ekspander  

Nei, snakket ikke om deg, men om en del folk som har lett for å bruke ordet propaganda hvergang de er uenige med noen. Jeg følte at det var viktig å påpeke det fordi enkelte folk, grupper som er ikke enige med flesteparten blir fort fremstillet som "offre" for propaganda. Det er veldig nedlatende egentlig.

Omgående ditt 1st poeng, ok.. kan vi ikke kalle det "lett propaganda" ? :)

Endret av NatNat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 5.3.2025 den 17.47):

Nei, snakket ikke om deg, men om en del folk som har lett for å bruke ordet propaganda hvergang de er uenige med noen. Jeg følte at det var viktig å påpeke det fordi enkelte folk, grupper som er ikke enige med flesteparten blir fort fremstillet som "offre" for propaganda. Det er veldig nedlatende egentlig.

Omgående ditt 1st poeng, ok.. kan vi ikke kalle det "lett propaganda" ? :)

Ekspander  

Du kan kalle det propaganda om du vil. Jeg mener det ikke er verken propaganda eller lett propaganda. Vi trenger ikke være enige om å kalle det noe som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 2.3.2025 den 13.28):

Mindre redd for krig direkte mellom Russland og USA nå som Trump er president. Uansett hva man måtte mene om Trump så hater han Russland mindre enn det Biden gjør. 

Mot Kina så vingler Trump for mye, og Kina oppfatter USA med han i spissen som en stadig mindre trussel. 

Det eneste USA kan true med er atomvåpen, men Kina har nok våpen til å besvare et slikt angrep. I tillegg vil vel både Russland og Nord Korea støtte Kina i en atomkrig. 

Med konvensjonelle våpen har USA lite å stille opp med, både i forhold til Russland og Kina. I tillegg har Kina en produksjonskapasitet som overgår det meste av resten av verden. 

Det er nok krefter i USA som ønsker å tvinge frem en invitasjon av Taiwan og en proxy krig. 

Men lærdommen fra Ukraina og de siste dagers hendelser, reiser store tvil om Taiwan faktisk vil få støtte fra USA. 

Det jeg heller frykter er det kaoset som handelskrigen USA driver med fører med seg. Økonomien i de fleste deler av verden vil rammes, særlig i Europa. 

Ekspander  

Usa og Russland har ca 7000 atomvåpen hver. Kina har drøyt 200, så selv det er lite i sammenligning er der selvfølgelig nok til å ødelegge usa.

Usa er vel ganske overlegne alle andre land når det kommer til konvensjonelle våpen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Snart" vet jeg ikke, men jeg tror det blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En må være bra hjernevasket for å påstå at det ikke finnes vestlig propaganda. Det er faktisk helt utrolig at det går an å påstå noe slikt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok storskala krig innen få år, men det blir neppe Russland og Kina som starter den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (På 5.3.2025 den 23.55):

Blir nok storskala krig innen få år, men det blir neppe Russland og Kina som starter den.

Ekspander  

Hvem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lur Venn skrev (På 5.3.2025 den 21.43):

Usa og Russland har ca 7000 atomvåpen hver. Kina har drøyt 200, så selv det er lite i sammenligning er der selvfølgelig nok til å ødelegge usa.

Usa er vel ganske overlegne alle andre land når det kommer til konvensjonelle våpen? 

Ekspander  

Minner om at MAD gjelder for atomvåpen. Kina kan kanskje ikke utslette USA, men det spiller ingen rolle om USA ødelegger verden? 

USA bruker mest, men om det er nok til å vinne enhver krig og konflikt ser vi jo at det ikke er. Men poenget er ikke å vinne, men å kjøpe mest mulig våpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (På 5.3.2025 den 14.22):

megakapitalismen og kynikeren T kan finne på å lage en avtale med P om at de får Ukraina og han tar Grønland.

Ekspander  

Det svirrer rykter om at Trump har foreslått at USA, Russland og Kina deler verden i hver sin del. 

USA får Amerika. Kina får Asia og Russland får Europa. 

Om det stemmer vet jeg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sånn som historien gjentar seg nå så skal man ikke se bort i fra at vi er på vei dit

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser jo ille ut per nå.

Man blir ikke klok på USA. Mye av det USA forfekter kan tyde på at de ønsker allianse med Putin.

Det er i så fall så drøyt og svikefullt, og kan på sikt føre til storkrig.

Men verden må forholde seg til flere  scenarioer akkurat nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi fortsetter å blande oss inn i Ukraina krigen så ja. Skulle ønske vi kunne følge USA og stemme på en ny regjering som ikke støtter hva EU holder på med, som er å yppe til bråk med Russland, verdens største atommakt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (På 13.3.2025 den 17.45):

Hvis vi fortsetter å blande oss inn i Ukraina krigen så ja. Skulle ønske vi kunne følge USA og stemme på en ny regjering som ikke støtter hva EU holder på med, som er å yppe til bråk med Russland, verdens største atommakt. 

Ekspander  

Så det er bråk å forsvare seg? Mener du Ukraina bare skal underkaste seg Russland for å unngå bråk? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (På 13.3.2025 den 18.15):

Så det er bråk å forsvare seg? Mener du Ukraina bare skal underkaste seg Russland for å unngå bråk? 

Ekspander  

Vi har ikke blitt angrepet. Nå må folk slutte å blande det sammen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Tutte skrev (På 13.3.2025 den 18.18):

Vi har ikke blitt angrepet. Nå må folk slutte å blande det sammen.

Ekspander  

Hva mener du? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (På 13.3.2025 den 18.34):

Hva mener du? 

Ekspander  

At det er Ukraina som har blitt angrepet, ikke Norge og EU. Det er Ukraina som forsvarer seg, og Norge og EU bidrar med hjelp. Ergo, det er å blande seg inn i krigen og yppe til 3 verdenskrig fra Norge og EU sin side. Og det mot verdens største atommakt. Kjempe smart.

Det er heller ikke snakk om at Ukraina fullstendig skal underkaste seg Russland, men det handler om å inngå kompromisser. Det er ikke enten/eller.

Skal dette en ende ta er det på tide å tenke annerledes.

Endret av Tutte
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lese tråden, men nei …jeg tror ikke det blir verdenskrig snart. Atomkrig er selvmord så det er umulig og vanlig krig er svindyrt og gjør partene utslitte og blakke, så før eller senere blir det fredsforhandlinger og fred. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søddvestkuling skrev (På 13.3.2025 den 23.05):

Gidder ikke lese tråden, men nei …jeg tror ikke det blir verdenskrig snart. Atomkrig er selvmord så det er umulig og vanlig krig er svindyrt og gjør partene utslitte og blakke, så før eller senere blir det fredsforhandlinger og fred. 

Ekspander  

Hvorfor er atombomber mer umulig nå enn da USA slapp atombombene over Hiroshima og Nagasaki i 1945.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...