Gå til innhold

HELT ÆRLIG! Tror du det blir verdenskrig snart?

Nafiaa

Anbefalte innlegg

Tror du det blir storkrig snart? Burde folk forberede seg på det verste? 

Selv har jeg lenge tenkt at det nok går fint, og at man ikke må krisemaksimere dette. Igjen skal man jo heller ikke være naiv, og jeg begynner å føle på litt frykt nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mindre redd for krig direkte mellom Russland og USA nå som Trump er president. Uansett hva man måtte mene om Trump så hater han Russland mindre enn det Biden gjør. 

Mot Kina så vingler Trump for mye, og Kina oppfatter USA med han i spissen som en stadig mindre trussel. 

Det eneste USA kan true med er atomvåpen, men Kina har nok våpen til å besvare et slikt angrep. I tillegg vil vel både Russland og Nord Korea støtte Kina i en atomkrig. 

Med konvensjonelle våpen har USA lite å stille opp med, både i forhold til Russland og Kina. I tillegg har Kina en produksjonskapasitet som overgår det meste av resten av verden. 

Det er nok krefter i USA som ønsker å tvinge frem en invitasjon av Taiwan og en proxy krig. 

Men lærdommen fra Ukraina og de siste dagers hendelser, reiser store tvil om Taiwan faktisk vil få støtte fra USA. 

Det jeg heller frykter er det kaoset som handelskrigen USA driver med fører med seg. Økonomien i de fleste deler av verden vil rammes, særlig i Europa. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nafiaa skrev (8 timer siden):

Tror du det blir storkrig snart? Burde folk forberede seg på det verste? 

Selv har jeg lenge tenkt at det nok går fint, og at man ikke må krisemaksimere dette. Igjen skal man jo heller ikke være naiv, og jeg begynner å føle på litt frykt nå. 

Nei, jeg tror ikke det blir verdenskrig. Jeg tror at Trump vil ha fred. Og jeg tror at Russland har hatt så store tap i Ukraina at de ikke har mulighet for å starte noen krig på lang tid. Jeg ser at europeiske land, inkludert Norge, rasler med sablene, men jeg tror ikke at de har mulighet for å starte noen kriger. I hvert fall ikke noen verdenskrig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (5 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det blir verdenskrig. Jeg tror at Trump vil ha fred. Og jeg tror at Russland har hatt så store tap i Ukraina at de ikke har mulighet for å starte noen krig på lang tid. Jeg ser at europeiske land, inkludert Norge, rasler med sablene, men jeg tror ikke at de har mulighet for å starte noen kriger. I hvert fall ikke noen verdenskrig. 

Jeg tror ikke Russland behøver så veldig store ressurser for å forsøke å lage sirkus og kaos i europeiske land lenge nok til at vi så ligger der med brukket rygg når de er klar til å invadere. Så jeg tror vi må ruste oss for kritisk tenkning og motstand mot konspirasjoner og desinformasjon. Samtidig må vi være klar til å takle det som måtte komme av sabotasjer mot det ene og det andre. Også vil det nok bli et rabalder om Svalbard etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (19 timer siden):

Det eneste USA kan true med er atomvåpen, men Kina har nok våpen til å besvare et slikt angrep. I tillegg vil vel både Russland og Nord Korea støtte Kina i en atomkrig. 

Med konvensjonelle våpen har USA lite å stille opp med, både i forhold til Russland og Kina. I tillegg har Kina en produksjonskapasitet som overgår det meste av resten av verden. 

Det er jo stikk motsatt. Mot atomvåpen er det INGEN som kan forsvare seg. Det finnes ikke noe forsvar mot ICBM's

Og når det gjelder konversjonelle våpen er ikke Kina eller Russland i nærheten en gang av hva USA har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er best å sørge for matproduksjon og å starte opp produksjon av de viktigste medisinene typ paracetamol og et utvalg antibiotika her i Norge. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krig som i 1. og 2. verdenskrig med fotsoldater i skyttergraver? Det tror jeg ikke kommer hit. Men sabotasje, cyberangrep og slikt? Det er jo allerede i gang i Østersjøen. Jeg tror ikke Putin kommer til å prøve å invadere Vesteuropa med tanks for å si det sånn,  da hadde Kreml vært bombet i stykker ila noen dager. Jeg tror ikke at USA i et slikt tilfelle ville nektet å bidra heller.

Det blir spennende å se om Trump faktisk har en strategi som går i bakgrunnen av alt som skjer nå - sliter med å tro at han er så dum som han fremstår nå og lurer på hvor mye som er regisert. Det skal ikke være mulig å være så usympatisk og kommer med såpass mye dritt som det har kommet nå i den posisjonen han har. Kanskje var det avtalt spill med Zelenskyj for å få Europa enda mer på banen? En mineralavtale vil styrke båndet med Ukraina - et angrep på Ukraina vil da være et angrep på amerikanske borgere, så kanskje er det ikke så dumt mtp sikkerheten.

Hvis målet er å få Europa til å bidra mer når det gjelder forsvar og å være en mer samlet alliert må man vel si at Trump har lyktes særdeles bra den siste halvannen måned. Jeg tror ikke det er så dumt for Europa sin del at vi kan stå på egne ben skulle det skje noe her. Og ja, så må vi styrke matproduksjonen vår så vi klarer oss selv, det er jo uansett ikke dumt i en usikker verden og mtp klimaet å ha kortreist mat og andre ressurser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...