AnonymBruker Skrevet 2. mars #21 Del Skrevet 2. mars Måten det skrives om psykologer og annet helsepersonell her inne er jo helt hinsides. Forventningene til hvilken behandling man vil få i det offentlige henger forøvrig overhodet ikke sammen med rammene som gis til dem som jobber der. Psykologen er ikke bedre enn rammene og utvklingsmulighetene som gis. Hvis du ønsker offentlige behandlere med en helt spesifikk kunnskap og videreutdanning må det jo gis rammer til det, altså i arbeidstiden, eller så må du selv oppsøke denne behandlingen privat, slik som ellers i helsevesenet. DPS er generalist-behandling, som det skal være. Ingen psykologer kan ta enhver viderutdanning som finnes, innen alle diagnoser. Det er fullt lov for psykologer å ikke ønske å jobbe med alle typer problematikk, det er fullt lov for psykologer å bytte jobb, og det er fullt lov for psykologer å kjenne at det ikke er mulig å jobbe med de forventningene offentlige pasienter har til behandlingen under de rammevilkårene som gis. Det er fullt lov for psykologer å kjenne belastning over tid og så avgrense seg for visse pasientgrupper. Det er å være profesjonell. Du syter, men skriver ingenting om hva behandlingen gikk ut på, hva du forventet og hva som gikk så galt. Bare at de er helt elendige fagpersoner. Anonymkode: ba2a8...709 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #22 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du syter, men skriver ingenting om hva behandlingen gikk ut på, hva du forventet og hva som gikk så galt. Bare at de er helt elendige fagpersoner. Anbefaler å lese hi igjen. Tråden handler ikke om meg, men om psykologer. Den ligger derfor under karriere, arbeidsliv og utdanning. Anonymkode: 07e27...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #23 Del Skrevet 2. mars Skriv en dårlig anmeldelse. Anonymkode: 3c703...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #24 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Måten det skrives om psykologer og annet helsepersonell her inne er jo helt hinsides. Forventningene til hvilken behandling man vil få i det offentlige henger forøvrig overhodet ikke sammen med rammene som gis til dem som jobber der. Psykologen er ikke bedre enn rammene og utvklingsmulighetene som gis. Hvis du ønsker offentlige behandlere med en helt spesifikk kunnskap og videreutdanning må det jo gis rammer til det, altså i arbeidstiden, eller så må du selv oppsøke denne behandlingen privat, slik som ellers i helsevesenet. DPS er generalist-behandling, som det skal være. Ingen psykologer kan ta enhver viderutdanning som finnes, innen alle diagnoser. Det er fullt lov for psykologer å ikke ønske å jobbe med alle typer problematikk, det er fullt lov for psykologer å bytte jobb, og det er fullt lov for psykologer å kjenne at det ikke er mulig å jobbe med de forventningene offentlige pasienter har til behandlingen under de rammevilkårene som gis. Det er fullt lov for psykologer å kjenne belastning over tid og så avgrense seg for visse pasientgrupper. Det er å være profesjonell. Du syter, men skriver ingenting om hva behandlingen gikk ut på, hva du forventet og hva som gikk så galt. Bare at de er helt elendige fagpersoner. Anonymkode: ba2a8...709 Akkurat dette med behandling av komplekst og ofte kronisk traumatiserte er argumentert og forklart av mange som er bedre til å forklare seg enn meg, og dersom du som virker truffet av tråden her er en av dem burde du skjerpe deg og oppdatere deg ASAP. Om rammene er for dårlig til å gi god nok hjelp burde man si det til pasienten sine, istedenfor å klandre dem, eller t.o.m. kalle de behandlingsresistente. Anonymkode: 4cd99...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #25 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Akkurat dette med behandling av komplekst og ofte kronisk traumatiserte er argumentert og forklart av mange som er bedre til å forklare seg enn meg, og dersom du som virker truffet av tråden her er en av dem burde du skjerpe deg og oppdatere deg ASAP. Om rammene er for dårlig til å gi god nok hjelp burde man si det til pasienten sine, istedenfor å klandre dem, eller t.o.m. kalle de behandlingsresistente. Anonymkode: 4cd99...854 Ja, men hvis dette altså gjelder så mange av de psykologene dere har vært i kontakt med, hjelper det kanskje ikke å gå til angrep på dem..? Da er det kanskje utenforliggende grunner til at behandlingen ikke har vært god? Eller er psykologbehandling kanskje ikke tingen for akkurat dere? Komplekse tilstander tar lang tid å komme til en god posisjon å begynne å snakke om i terapi, særlig hvis det også er tillitsproblematikk i utgangspunktet. Det er veldig leit at dere ikke har fått god behandling, men dere oppnår ikke noe med dette hylekoret, annet enn at folk ikke ønsker å jobbe i denne sektoren. Det er fortsatt ikke sikkert det er samsvar mellom forventninger til behandling, og det som er mulig. Terapi handler mest om å leve med det som har skjedd, godta og leve godt med den man er, det er bare unntaksvis en behandling som kan sammenliknes med en behandlingskur, slik som i medisinen. Er man ikke fornøyd med samtalene man har, eller man ikke føler seg forstått, er det bra å gå videre slik at andre får plassen. Anonymkode: ba2a8...709 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #26 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, men hvis dette altså gjelder så mange av de psykologene dere har vært i kontakt med, hjelper det kanskje ikke å gå til angrep på dem..? Da er det kanskje utenforliggende grunner til at behandlingen ikke har vært god? Eller er psykologbehandling kanskje ikke tingen for akkurat dere? Komplekse tilstander tar lang tid å komme til en god posisjon å begynne å snakke om i terapi, særlig hvis det også er tillitsproblematikk i utgangspunktet. Det er veldig leit at dere ikke har fått god behandling, men dere oppnår ikke noe med dette hylekoret, annet enn at folk ikke ønsker å jobbe i denne sektoren. Det er fortsatt ikke sikkert det er samsvar mellom forventninger til behandling, og det som er mulig. Terapi handler mest om å leve med det som har skjedd, godta og leve godt med den man er, det er bare unntaksvis en behandling som kan sammenliknes med en behandlingskur, slik som i medisinen. Er man ikke fornøyd med samtalene man har, eller man ikke føler seg forstått, er det bra å gå videre slik at andre får plassen. Anonymkode: ba2a8...709 Jeg er ikke ts. Du svarer på noe annet enn det jeg kritiserer. Jeg er riktignok gammel, men ikke sååå gammel. I min tid innom DPS-systemet var det ingen som trodde meg engang at det var noe som het kptsd. Jeg ble møtt med floskler og irrelevant pjatt som ikke anbefales i møte med traumatiserte. Ingen snakk om mestringsstrategier, eller engang bli trodd på at jeg var traumatisert eller noe annet enn å desperat prøve å bli trodd på at jeg var enormt trauamtisert. Etter noen år ble jeg tilfeldigvis utredet av en som tidligere jobbet på Modum. Og det viste seg at jeg er svært traumatisert. I mellomtiden har det mest sannsynlig blitt kronisk fordi jeg har gått til psykolog som ikke gadd holde seg oppdatert og dermed kunne f.eks. henvist videre i systemet på et langt tidligere tidspunkt. Anonymkode: 4cd99...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #27 Del Skrevet 2. mars Jeg var en av flere pasienter som ble veldig dårlig behandlet av en psykiater på en dps. Jeg hadde en stor klagesak, og vant frem med alt. Jeg vet at min sak var med å gjøre at han mistet jobben. Han fikk selvsagt jobb annet sted, inkludert som online psykiater. Står masse fine ord om han også på nett, som virkelig ikke stemmer. Jeg har visst det til flere som har truffet ham, og litt variasjon hvor mye de klarte å ikke kommentere på løgnene som stod om ham. Likevel er ikke de fleste så ekstreme da. Det som kan være en dårlig match for deg, kan være en god en for annen og visa versa. En annen ting er vel at ingen av oss hadde vel skrevet masse negativt om oss selv når vi vil selge tjenester. Om de faktisk lyver eller mangler selvinnsikt, er også et spørsmål. Jeg forstår deg da, for jeg reagerte selv når jeg fant ut det jeg fant ut om den aktuelle psykiateren jeg traff. Anonymkode: 6c197...8d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #28 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Disse er det. Anonymkode: 07e27...e80 Hvilke kvalifikasjoner har du for å gjøre en vurdering av deres kompetanse (eller mangel derpå)? Absolutt alle har rett til å ha en mening om noe, selv om de er (sagt med dine ord) fullstendig inkompetente på temaet. Derfor mener folk noe om klima, sitkulærøkonomi etc i hytt og pine. Men en mening formuleres slik: «jeg synes at…» eller alternativt «jeg føler at…» Har relativt lav verdi for andre enn deg, og presis null faglig tyngde. Kan gjøres av alle og enhver. Men dersom du skal påstå at noe er fakta (og ikke bli tatt for en tulling)? Da må du dokumentere først egen kompetanse på temaet og deretter bevise dette «noe» hinsides enhver tvil. Så host opp. Vi venter. Anonymkode: 7c306...fae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #29 Del Skrevet 2. mars Finnes plenty av leger og psykologer der ute som får dårlig rykte på seg, fordi 1% av pasientene deres er folk som har forehåndsbestemt seg for at de har en spesifikt sykdom, og blir forbanna når de ikke får denne diagnosen. Eller fordi de ikke får den medisinen de synes de burde få. Anonymkode: a05bf...7c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #30 Del Skrevet 2. mars Synes litt synd på psykologer og leger med disse anmeldelsene. Ser jo noen her også anbefaler å skrive elendig anmeldelse selv om TS ikke har vært pasient i deres privatpraksis. Jeg hører at fastleger som ikke gir sykemelding og medisiner som pasienten vil ha gir dårlig anmeldelse som hevn. Tenker de listene er helt ubrukelige, men fulle av sinte og hevnaktige anmeldelser Anonymkode: 17aa8...3b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #31 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke kvalifikasjoner har du for å gjøre en vurdering av deres kompetanse (eller mangel derpå)? Absolutt alle har rett til å ha en mening om noe, selv om de er (sagt med dine ord) fullstendig inkompetente på temaet. Derfor mener folk noe om klima, sitkulærøkonomi etc i hytt og pine. Men en mening formuleres slik: «jeg synes at…» eller alternativt «jeg føler at…» Har relativt lav verdi for andre enn deg, og presis null faglig tyngde. Kan gjøres av alle og enhver. Men dersom du skal påstå at noe er fakta (og ikke bli tatt for en tulling)? Da må du dokumentere først egen kompetanse på temaet og deretter bevise dette «noe» hinsides enhver tvil. Så host opp. Vi venter. Anonymkode: 7c306...fae Jeg opplever at det er så mange enkle sjeler her inne, som ikke klarer å argumentere eller som kommer med utsagn som ikke støttes av reelle kilder. Kommer man med en påstand, der man hevder at «slik er det», må man kunne dokumentere det. Å komme med en påstand uten å dokumentere svekker troverdigheten. Er det deres egne opplevelser, må de si at «slik opplever jeg det». Da er det jo subjektet sin virkelighet, som er farget av deres erfaringer. Det sier likevel ingenting om hvordan virkeligheten egentlig er, kun deres sannhet. Tror mange av disse har hatt godt av å lese litt vitenskapsfilosofi. Anonymkode: 0869b...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #32 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer man med en påstand, der man hevder at «slik er det», må man kunne dokumentere det. I enhver tråd her inne må man enten akseptere premissene for tråden eller la være. Man kan ikke forlange dokumentasjon, det skjønner de fleste oppegående mennesker. Hvordan skulle det gå til, laste opp dokumenter, utskrift av journal, referanse fra dps som kan bekrefte? Spørsmålet i tråden handler om hvorfor offentlige psykologer går over til privat sektor, med utgangspunkt i to tilfeller jeg vet om. At mange da enten ønsker å diskutere meg, pasienter generelt eller sine egne følelser knyttet til hva de tror tråden handler om, er strengt tatt ikke mitt problem. Anonymkode: 07e27...e80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #33 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg trodde også private var de beste, men nå virker det som at de udugelige slutter og går privat. Anonymkode: 07e27...e80 Jeg har opplevd både gode og dårlige behandlere i det offentlige og det private. Så er spørsmålet om hva som gjør at man tenker at noen er best. Handler dette om faglige kvalifikasjoner? personlige egenskaper? Å være flink med mennesker er ikke alltid det samme som å være flink faglig. At noen er veldig populære borti det private markedet kan også skyldes at de ser folk og er oppmuntrende. De kan ha god selvtillitt. For mange som betaler selv, og ikke har store psykiske problemer kan det være tiltrekkelig. For andre som har en mer omfattende problematikk kanske også fobier, så kan en hyggelig psykolog uten nødvendig faglig kunnskap kunne gjøre ting verre faktisk. Så her skal man passe seg. Man må også huske på at private psykologer ikke er så presset som de offentlige. De har bedre tid og sikkert bedre mentalt overskudd også. På en DPS er man på et samlebånd virker det sånn. Det kan være vanskelig for dem å holde motivasjonen oppe når de har så veldig mange de skal være behandlere for i løpet av en dag, og journaler og rapporter som skal skrives. Jeg tror noen føler at de blir roboter av jobben. Jeg kontaktet et privat firma for å finne en psykolog som var god på et spesielt område. Jeg fikk tildelt en som jeg ikke synes var noe særlig flink. Hun utstrålte heller ikke tillitt. Jeg fikk heller ikke følelsen at hun ønsket å ha meg som pasient. Hun sa hele tiden " kan jeg rådføre meg med andre?", noe som gjorde at jeg fikk en følelse av at hun ikke var så kompetent. Hun var psykolog ansatt i firmaet. Hun fikk vel lønn uansett om jeg valgte å fortsette eller ikke. Hadde hun eid bedriften selv, så ser jeg ikke bort i fra at hun kunne ha slitt med å holde på pasientene. En psykolog på DPS kalt meg behandlingsresistent og var veldig negativt innstilt til meg " Hvorfor skal du ut i arbeidslivet? de har ikke fungert før, hvorfor skal det fungere nå? Du må se frem mot et liv som trygdet. Det var veldig deprimerende. Jeg lurer jo litt på om han kanskje var deprimert selv, og at det handlet om dette. Jeg så at han også hadde et firma. Sikkert noe han holdt på med på si. Da er han jo nødt til å skjerpe seg og gi positiv motivasjon. Hadde jeg betalt 1700 for å høre at det ikke var håp for meg, hadde jeg følt meg ranet. Anonymkode: db6d6...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #34 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Finnes plenty av leger og psykologer der ute som får dårlig rykte på seg, fordi 1% av pasientene deres er folk som har forehåndsbestemt seg for at de har en spesifikt sykdom, og blir forbanna når de ikke får denne diagnosen. Eller fordi de ikke får den medisinen de synes de burde få. Anonymkode: a05bf...7c9 Når det gjelder slike anmeldelser, så vurderer jeg det etter hvor grundige de er. At hun eller han er teit, " har ødelagt livet mitt " etc, er ikke god nok grunn til å trekke meg unna. Da må jeg ha litt mer kjøtt på beina. At noen får slike anmeldelser kan også være fordi de har kontakt med barnevernet og må ta avgjørelser som har vonde konsekvenser. Noen kan også ha slitt med psykose og skal derfor ta behandleren. Så det er jo trist at det går ut over en behandler. Er anmeldelsen mer spesifikk rettet mot et bestemt fagområde, så blir jeg mer betenkt. La oss si at du vil finne en behandler som bedriver istdp-behandling, og du leser at behandler virker belærende, konfronterende og generelt usympatisk, da kan man jo lure på om det er rett behandler for en selv. Man betaler veldig mye for dette ved å gå privat, så greit å være forberedt på hvordan behandleren kan fremstå. Hvis jeg skulle gått til henne, hadde jeg nok snakket med henne på telefon først, for å få et inntrykk av om hun var sympatisk eller om det usympatiske egentlig handlet mest om hennes terapeutiske intervensjoner. Anonymkode: db6d6...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #35 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor gjør de det? Jeg har nettopp oppdaget at to av de mest inkompetente psykologene jeg har vært borti har sluttet på DPS og startet opp privat for seg selv. De ligger ute på ledigpsykolog.no og presenterer seg selv med fine ord. Finnes det ingen varslings ordning mot skadelige psykologer? Stakkars de som betaler 1500 kroner timen for noen av dem. Anonymkode: 07e27...e80 Legelisten.no? Anonymkode: 24b11...c43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #36 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor gjør de det? Jeg har nettopp oppdaget at to av de mest inkompetente psykologene jeg har vært borti har sluttet på DPS og startet opp privat for seg selv. De ligger ute på ledigpsykolog.no og presenterer seg selv med fine ord. Finnes det ingen varslings ordning mot skadelige psykologer? Stakkars de som betaler 1500 kroner timen for noen av dem. Anonymkode: 07e27...e80 Fordi de har fått orden på økonomien, prøvd seg i jobben, opparbeidet seg et klientforhold, og tørr å satse privat. At du ikke er fornøyd, betyr ikke at alle andre opplever det samme som deg. Anonymkode: 69352...42c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå