AnonymBruker Skrevet 2. mars #1 Del Skrevet 2. mars Hei ,jeg er kvinne på snart 42 med pcos ,1 62 høy og 74 kg , vekta rekker seg ikke uansett hva jeg spiser og det er veldig frustrerende noen som har noen tips ?:) Anonymkode: 86632...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Del Skrevet 4. mars Jeg har pcos, jeg bare tracker hva jeg spiser.. pcos gjør ikke at kroppen på magisk vis ikke forbrenner fett. Går du ikke ned i vekt så spiser du for mye, enkelt og greit. Jeg vet hun «whitney» på TLC klandret pcos for at hun var obese, men det er IKKE grunnen. Hun spiser bare for mye. Jeg trodde på henne da jeg var yngre og når jeg fikk diagnosen så spurte jeg legen om dette hadde en effekt på vekten min, nei, ikke en stor effekt sa hun. Kalorier inn, kalorier ut er alltid løsningen. Finn ut basalforbrenningen din, og aktivitetsnivået ditt, spis 500kcal mindre enn det i MINST 2uker før du veier deg igjen. Ikke skei ut en dag fordi du har vært «flink» hele uka. foreksempel: Hvis du går 500 i underskudd i 5 dager ( -2500kcal) men så skeier ut med alkohol, store måltider og godis i helgen, så kan du lett spise 1000-2000 for mye og da ble underskuddet ditt bare -500kcal. Derfor teller jeg kalorier og ser på gjennomsnittet for de siste 7 dagene. Og om du går opp i vekt mens du er i underskudd så er det vann/mat i magesekken. Det burde gå bort av seg selv etter noen dager. Derfor anbefaler jeg deg å veie deg annenhver uke slik at du ikke mister motivasjonen av slikt. Anonymkode: 19182...8b9 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har pcos, jeg bare tracker hva jeg spiser.. pcos gjør ikke at kroppen på magisk vis ikke forbrenner fett. Går du ikke ned i vekt så spiser du for mye, enkelt og greit. Jeg vet hun «whitney» på TLC klandret pcos for at hun var obese, men det er IKKE grunnen. Hun spiser bare for mye. Jeg trodde på henne da jeg var yngre og når jeg fikk diagnosen så spurte jeg legen om dette hadde en effekt på vekten min, nei, ikke en stor effekt sa hun. Kalorier inn, kalorier ut er alltid løsningen. Finn ut basalforbrenningen din, og aktivitetsnivået ditt, spis 500kcal mindre enn det i MINST 2uker før du veier deg igjen. Ikke skei ut en dag fordi du har vært «flink» hele uka. foreksempel: Hvis du går 500 i underskudd i 5 dager ( -2500kcal) men så skeier ut med alkohol, store måltider og godis i helgen, så kan du lett spise 1000-2000 for mye og da ble underskuddet ditt bare -500kcal. Derfor teller jeg kalorier og ser på gjennomsnittet for de siste 7 dagene. Og om du går opp i vekt mens du er i underskudd så er det vann/mat i magesekken. Det burde gå bort av seg selv etter noen dager. Derfor anbefaler jeg deg å veie deg annenhver uke slik at du ikke mister motivasjonen av slikt. Anonymkode: 19182...8b9 Tusen takk for svar jeg har tracket kalorier tidligere men måtte kutte det ut for ble mye stress , fikk hjelp av pt og og lå så lavt som 1300 kalorier men gikk ikke ned i vekt . Anonymkode: 86632...e1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #4 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tusen takk for svar jeg har tracket kalorier tidligere men måtte kutte det ut for ble mye stress , fikk hjelp av pt og og lå så lavt som 1300 kalorier men gikk ikke ned i vekt . Anonymkode: 86632...e1c Hvis du syntes det blir for mye stress så kan du lage en ukes meny der du allerede har regnet ut hvor mye kalorier det er, så følger du den menyen hver uke. Hvis du ikke gikk ned i vekt på 1300kalorier over lang tid, vel, da har du telt feil, evt. hvis du trente ekstremt mye og bra, gått opp i muskler. Det er det eneste svaret, hadde du kun spist 1300kcal i en hel måned foreks. så hadde du garantert gått ned flere kilo i fett. Anonymkode: 19182...8b9 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du syntes det blir for mye stress så kan du lage en ukes meny der du allerede har regnet ut hvor mye kalorier det er, så følger du den menyen hver uke. Hvis du ikke gikk ned i vekt på 1300kalorier over lang tid, vel, da har du telt feil, evt. hvis du trente ekstremt mye og bra, gått opp i muskler. Det er det eneste svaret, hadde du kun spist 1300kcal i en hel måned foreks. så hadde du garantert gått ned flere kilo i fett. Anonymkode: 19182...8b9 Jeg skrev opp og veide og telte alt men gikk ikke ned .har til og med gått på.allevo shake kur og gikk ikke ned Anonymkode: 86632...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Del Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skrev opp og veide og telte alt men gikk ikke ned .har til og med gått på.allevo shake kur og gikk ikke ned Anonymkode: 86632...e1c Som sagt, da er det enten muskler eller så har du gjort noe feil, kroppen lyver ikke, og det er ingen måte kroppen ikke kan gå ned i vekt av underskudd. Kroppen krever ett visst antall kalorier bare for å kunne fungere. Hvis du ikke hadde gått ned i fett av 1300kcal over lang tid så hadde kroppen din vært magisk og forskere kunne studert deg for å hjelpe sultkrisen i u-land. Så du har enten målt/registrert feil, droppet å måle enkelte ting osv. det er kun rom til mennskelige feil i slikt. En på din alder og strl med bare litt aktivitet (mye stillesittende) har en estimert totalforbrenning på 1650kcal. Hvis du trener lett 3 ganger i uken så er det 1900kcal. Trend dietter som shakes osv. er det bare å holde seg unna. Målet ditt må være en livsstil du kan opprettholde for alltid, ikke noe raskt og enkelt. Start å tren 3 ganger i uken, lag en ukes plan, være ærlig med absolutt alt som går inn i munnen. Start på 1400kcal, gå ned til 1300 hvis det ikke funker. Bruk målebånd i tillegg til vekten. Prøv i flere uker før du sjekker om det fungerer eller ikke. Anonymkode: 19182...8b9 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #7 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 16.39): Jeg skrev opp og veide og telte alt men gikk ikke ned .har til og med gått på.allevo shake kur og gikk ikke ned Anonymkode: 86632...e1c En sånn shake inneholder ikke nødvendigvis veldig lite kalorier og metter ikke. 3 knekkebrød med magert pålegg og frukt til eller 2 polarbrød med lett pålegg kunne jeg spise når jeg sammenlignet kaloriene i en kollegas shake via lifesum. Hver minste ting du spiser må også registreres, inkludert olje til steking f.eks. Anonymkode: c46a0...4ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #8 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En sånn shake inneholder ikke nødvendigvis veldig lite kalorier og metter ikke. 3 knekkebrød med magert pålegg og frukt til eller 2 polarbrød med lett pålegg kunne jeg spise når jeg sammenlignet kaloriene i en kollegas shake via lifesum. Hver minste ting du spiser må også registreres, inkludert olje til steking f.eks. Anonymkode: c46a0...4ea Dette er viktig ja, de shakene er «måltidserstattere», dvs de er relativt kaloririke. Hvem ønsker å erstatte måltidene liksom?? Oppdaget det samme på min jobb: kollegaens Shake inneholdt flere kalorier enn hele mitt måltid (jeg telte kalorier på den tiden, så jeg visste nøyaktig). Anonymkode: 1a9ad...d31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #9 Del Skrevet 6. mars Prøvd periodisk faste? Intermittent Fasting and PCOS: A Comprehensive Guide – MyOva Eight-hour time-restricted feeding improves endocrine and metabolic profiles in women with anovulatory polycystic ovary syndrome | Journal of Translational Medicine | Full Text Finner forsåvidt forskning som sier både det ene og det andre. Men ta en prat med legen din om det er skadelig å prøve periodisk faste en periode. Hvis ikke, kanskje det passer for nettopp deg. For har en følelse av at dette kan være ganske individuelt. Anonymkode: e3e1d...dc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #10 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 9.46): Jeg har pcos, jeg bare tracker hva jeg spiser.. pcos gjør ikke at kroppen på magisk vis ikke forbrenner fett. Går du ikke ned i vekt så spiser du for mye, enkelt og greit. Jeg vet hun «whitney» på TLC klandret pcos for at hun var obese, men det er IKKE grunnen. Hun spiser bare for mye. Jeg trodde på henne da jeg var yngre og når jeg fikk diagnosen så spurte jeg legen om dette hadde en effekt på vekten min, nei, ikke en stor effekt sa hun. Kalorier inn, kalorier ut er alltid løsningen. Finn ut basalforbrenningen din, og aktivitetsnivået ditt, spis 500kcal mindre enn det i MINST 2uker før du veier deg igjen. Ikke skei ut en dag fordi du har vært «flink» hele uka. foreksempel: Hvis du går 500 i underskudd i 5 dager ( -2500kcal) men så skeier ut med alkohol, store måltider og godis i helgen, så kan du lett spise 1000-2000 for mye og da ble underskuddet ditt bare -500kcal. Derfor teller jeg kalorier og ser på gjennomsnittet for de siste 7 dagene. Og om du går opp i vekt mens du er i underskudd så er det vann/mat i magesekken. Det burde gå bort av seg selv etter noen dager. Derfor anbefaler jeg deg å veie deg annenhver uke slik at du ikke mister motivasjonen av slikt. Anonymkode: 19182...8b9 Lurt å skeie ut i blandt for å tulle med forbrenningen. Eller så går du fort opp igken og lengre tid på å gå ned.. Anonymkode: 39763...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #11 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 9.46): Jeg har pcos, jeg bare tracker hva jeg spiser.. pcos gjør ikke at kroppen på magisk vis ikke forbrenner fett. Går du ikke ned i vekt så spiser du for mye, enkelt og greit. Jeg vet hun «whitney» på TLC klandret pcos for at hun var obese, men det er IKKE grunnen. Hun spiser bare for mye. Jeg trodde på henne da jeg var yngre og når jeg fikk diagnosen så spurte jeg legen om dette hadde en effekt på vekten min, nei, ikke en stor effekt sa hun. Kalorier inn, kalorier ut er alltid løsningen. Finn ut basalforbrenningen din, og aktivitetsnivået ditt, spis 500kcal mindre enn det i MINST 2uker før du veier deg igjen. Ikke skei ut en dag fordi du har vært «flink» hele uka. foreksempel: Hvis du går 500 i underskudd i 5 dager ( -2500kcal) men så skeier ut med alkohol, store måltider og godis i helgen, så kan du lett spise 1000-2000 for mye og da ble underskuddet ditt bare -500kcal. Derfor teller jeg kalorier og ser på gjennomsnittet for de siste 7 dagene. Og om du går opp i vekt mens du er i underskudd så er det vann/mat i magesekken. Det burde gå bort av seg selv etter noen dager. Derfor anbefaler jeg deg å veie deg annenhver uke slik at du ikke mister motivasjonen av slikt. Anonymkode: 19182...8b9 Tull.. Hormoner kan og gjøre gandke mye med vektframgang. Kan faktisk stoppe hele vektnedgangen! Noen medisiner gjør og at du går opp i vekt , det samme med hormoner(p piller ,p sprøyte osv). Anonymkode: 39763...bfb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #12 Del Skrevet 6. mars Jeg har også pcos. Jeg har gått ned en gang med telling av kalorier, da lå jeg på 1500 per dag (og var konstant sulten), gikk ned ca 1,5 kg i uka, men jeg var veldig overvektig da jeg begynte da. Med din vekt vil det jo gå saktere uansett hva du gjør tror jeg, men rart du ikke går ned noe på 1300 kcal. Vel etter en stund gikk jeg opp alt igjen, så prøvde jeg ketodiett. Da trengte jeg ikke å telle kalorier, for jeg ble ikke så sulten, oppdaget etter noen få dager med telling at jeg lå i underskudd uten å anstrenge meg, så da sluttet jeg å telle. Gikk ned i omtrent samme tempo som sist, men uten å være sulten og uten søtsug. Har også lest at det å kutte ned på karbohydrater skal være ekstra gunstig for oss med pcos. Det satt langt inne for meg, for jeg er så glad i brød, men fant ut at proteinbrød er ganske godt det også. 😊 Anonymkode: 2d25c...e49 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #13 Del Skrevet 6. mars Periodisk fast og Mounjaro Anonymkode: 69878...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 6. mars #14 Del Skrevet 6. mars (endret) Jeg har kuttet ned på søtsaker. Det var ikke lett, da spesielt sjokolade er min store svakhet. Men med en god porsjon viljestyrke, så har jeg kuttet ned til 1 dag i uken (lørdag). Mat generelt har jeg kuttet ned til 1 porsjon middag. Og ellers faste måltider. Frokost og lunsj. Noen dager hopper jeg over lunsjen og spiser kun frokost og middag. Jeg er også ute å går tur hver dag. Elsker å være ute 😊 Spesielt i skogen, da kan jeg gå i flere timer. På ca 2 år har jeg nå gått ned ca. 20 kg. Uten bruk av hjelpemidler, som slankemedisiner. Blodtrykket er bra og det samme er kolesterolet. Føler ikke at jeg har gjort så mange endringer egentlig. Men det har tydeligvis hatt en virkning på meg. Jeg er faktisk ganske stolt av det jeg har fått til. Spesielt med tanke på at jeg har nettopp PCOS. Jeg teller ikke kalorier (gidder rett og slett ikke) og spiser igrunn det jeg vil. Men i mindre mengder. Så det er ikke umulig å gå ned i vekt med PCOS, det er bare litt vanskeligere. Endret 6. mars av Mardina 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #15 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Prøvd periodisk faste? Intermittent Fasting and PCOS: A Comprehensive Guide – MyOva Eight-hour time-restricted feeding improves endocrine and metabolic profiles in women with anovulatory polycystic ovary syndrome | Journal of Translational Medicine | Full Text Finner forsåvidt forskning som sier både det ene og det andre. Men ta en prat med legen din om det er skadelig å prøve periodisk faste en periode. Hvis ikke, kanskje det passer for nettopp deg. For har en følelse av at dette kan være ganske individuelt. Anonymkode: e3e1d...dc4 Har prøvd det ja , og det funket ,spiste mellom 12 og 18 da , men ble veldig matlei for spiste og da keto. Anonymkode: 86632...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #16 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Periodisk fast og Mounjaro Anonymkode: 69878...48e Jeg får dessverre ikke mounjaro. Anonymkode: 86632...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #17 Del Skrevet 6. mars Må rett og slett spise veldig lite for å holde vekta og spise enda mindre for å gå ned i vekt. Da jeg fikk ned sakte, men sikkert fra 66 til 62 kg på over 6 mnd spiste jeg dette: Frokost: 1 kopp te eller kaffe (uten sukker eller melk) Lunsj: 1 brødskive med pålegg og 1 yoghurt eller 1 glass melk samt 1 frukt Middag: normal middags porsjon, ca 700 kcal Mellommåltid: 1 frukt Kveldsmat: 1 brødskive med pålegg Anonymkode: b10f0...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #18 Del Skrevet 6. mars Næringstett og hormonvennlig. Det vil si animalsk og ingen karbohydrater. Da kan de aller fleste spise seg mette uten og telle kalorier og bli normalvektige og holde seg normalvektige. Anonymkode: 21e4b...d4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #19 Del Skrevet 6. mars Jeg har ikke pcos, men problemer med stoffskifte (som blant annet gjør det farlig for meg å gå i ketose), samt at tarmbakteriefloraen min er fullstendig ødelagt av antibiotika, som jeg dessverre må ta innimellom fordi jeg lett får betennelser i kroppen. Kombinasjonen av de to utfordringene medfører at jeg (som før disse problemene kunne spise hva som helst uten å legge på meg) går fort opp i vekt, men har problemer med å gå ned i vekt. Jeg klarer likevel å gå ned i vekt om jeg er standhaftig, og har da funnet ut at en diett på mye nøtter og frø hjelper. (Selv om mye kalorier i dette. ) Det er svært kjedelig å leve utelukkende på, så istedenfor å leve kun på det og gå relativt fort ned lever jeg nå litt ner variert, og går heller saktere ned. Frokost: naturell yoghurt med litt ekte honning til søtning og en håndfull naturlige nøtter og frø av ønske. Mellommåltider: en håndfull nøtter Middag: Vanlig middag som familien spiser, men begrense porsjon litt, og mer grønnsaker. Godterier jeg kan unne meg: popcorn og salte solsikkefrø. Jeg velger solsikkefrø med skall på, så det begrenser hvor mye man spiser, siden det tar tid å bite av skallet. Kesam med nøtter og bær av og til. Minst en time aktivitet med høy puls hver dag. Jeg pleier å gå og jogge (noen ganger bare går jeg fort, noem ganger kombinasjon, og noen ganger jogger jeg hele økten). Tidligere trente jeg styrke, men tok litt av og gikk lei. Nå bruker jeg heller stier og fjell. Det gir meg mer mentalt enn et treningssenter også. Jeg veier meg kun en gang i måneden, og har gått ned 3- 5 kg mnd på dette. Anonymkode: 5a77e...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #20 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull.. Hormoner kan og gjøre gandke mye med vektframgang. Kan faktisk stoppe hele vektnedgangen! Noen medisiner gjør og at du går opp i vekt , det samme med hormoner(p piller ,p sprøyte osv). Anonymkode: 39763...bfb Nei det kan det ikke. Hormoner kan øke sultfølelsen/ hindre metthetsfølelse, aka du spiser mer hvis du ikke følger med, eller gjør at du holder på mer vann, det kan ikke på magisk vis produsere mer fett av ingenting. Spiser man i kaloriunderskudd så er det ingenting å lage fett av. Anonymkode: 19182...8b9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå