Gå til innhold

Kan noen vær så snill hjelpe meg litt med skole? (Vgs nivå)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 27 år og tar opp historie vg3 som privatist. Har aldri vært glad i skole, og syns det er vanskelig. Jeg er fortsatt på første kapitelet i boka, og forstår ikke hvordan jeg skal klare å lære meg alt innen vår. Det er tungt å gjøre skole når jeg ser hvor mye det er, og jeg er en person som lærer ganske tregt. Kan bruke 3-4 timer på å lære om et tema, feks, middelalderen. 

Jeg innser jo at jeg ikke kan drive å lære så sakte, da kommer jeg meg ikke videre og stryker eksamen. Jeg vil gjerne ha bedre karakter. Har dere noe overkommelige tips til å klare dette faget, samtidig få karakter 4-5? Hadde karakter 2 i dette faget på vgs. 

Ting virker så mørkt nå. Eneste jeg vil i livet er å klare noe. Jeg tar opp fag for å ha sjanse til å studere det jeg vil, og få til å bygge et stabilt liv med en greit betalt jobb. Veien dit ser så mørkt ut akkurat nå

Anonymkode: d0da6...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruk andre ressurser enn boka, det ser ikke ut som at du benytter den effektivt. Finnes det ressurser på nett? Videoer, løsninger på eksamensoppgaver, sammendrag? 

Anonymkode: 4fe17...457

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruk andre ressurser enn boka, det ser ikke ut som at du benytter den effektivt. Finnes det ressurser på nett? Videoer, løsninger på eksamensoppgaver, sammendrag? 

Jeg har meldt meg på nettundervisning, men det er ikke nok å bare se på de. Må fortsatt lese i boka har læreren sagt, om man ønsker god karakter. Han går gjennom det som er «viktig» men for å utdype seg må man lese selv og. Og jeg prøver med videoer, men jeg forstår ingenting av noe fordi jeg har ikke det grunnleggende forståelsen av noe, og da er det vanskelig å henge med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dere om jeg kun fokuserer på de temaene som kommer mest av på eksamen, at jeg vil lykkes? Skal forstå sammenhengen med alt selvfølgelig, for ellers forstår jeg ikke, men at jeg fokuserer mest på de, at det vil gjøre ting lettere for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les kompetansemålene i faget (ligger på Udir). De forklarer hva du skal kunne. Det er ikke noe poeng i å lese boka fra perm til perm. 
Du kan se på NDLA.no for ressurser, det kan lønne seg å jobbe litt praktisk med stoffet. Der er det oppgaver, quiz, læringsstiler, videoer etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få på plass gode studieteknikker - det tenker jeg er første prioritet. Hvordan lærer du best? Hva gjør du for å sikre at det du leser, lytter til eller ser på "fester seg"? Tankekart, markering i boka, ta notater underveis, muntlig gjenfortelling... Det finnes mange muligheter, og for å øke læringsutbyttet må du finne ut hva som fungerer best for akkurat deg.

Man kommer imidlertid aldri utenom å faktisk lese pensum - hvis du har ambisjoner om å ta høyere utdannelse så vil det være mye mer enn bare 1 bok på pensum i hvert enkelt fag, så det er viktig for din egen del at du finner teknikker som gjør at du kommer deg gjennom, og at du lærer det du skal. Da må du øve, og du må sette av tid til å prioritere det som er vanskelig.  3-4 timer er for øvrig ikke all verdens med tid hvis det innebærer at du har lest, forstått og kan bruke en del kunnskap om middelalderen.

Et mulig tips er å bryte lesingen ned i temaer, og lage deg en arbeidsplan der du sørger for å ha kommet deg gjennom aktuelle temaer innen en frist. Bruk læreplanen som utgangspunkt, for det er jo disse målene du vil testes i på eksamen. Husk å sette av tid til repetisjon. Når du har grov oversikt over temaene, så er det lurt å lese, lytte, se, skrive - kanskje er det noen forelesningsvideoer du kan se, eller noe relevant på youtube (husk kildekritikk), NDLA (har mye bra), eller andre kilder du kan bruke for å forsterke og utdype det du skal lære noe om? 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Strixvaria skrev (15 minutter siden):

Du må få på plass gode studieteknikker - det tenker jeg er første prioritet. Hvordan lærer du best? Hva gjør du for å sikre at det du leser, lytter til eller ser på "fester seg"? Tankekart, markering i boka, ta notater underveis, muntlig gjenfortelling... Det finnes mange muligheter, og for å øke læringsutbyttet må du finne ut hva som fungerer best for akkurat deg.

Man kommer imidlertid aldri utenom å faktisk lese pensum - hvis du har ambisjoner om å ta høyere utdannelse så vil det være mye mer enn bare 1 bok på pensum i hvert enkelt fag, så det er viktig for din egen del at du finner teknikker som gjør at du kommer deg gjennom, og at du lærer det du skal. Da må du øve, og du må sette av tid til å prioritere det som er vanskelig.  3-4 timer er for øvrig ikke all verdens med tid hvis det innebærer at du har lest, forstått og kan bruke en del kunnskap om middelalderen.

Et mulig tips er å bryte lesingen ned i temaer, og lage deg en arbeidsplan der du sørger for å ha kommet deg gjennom aktuelle temaer innen en frist. Bruk læreplanen som utgangspunkt, for det er jo disse målene du vil testes i på eksamen. Husk å sette av tid til repetisjon. Når du har grov oversikt over temaene, så er det lurt å lese, lytte, se, skrive - kanskje er det noen forelesningsvideoer du kan se, eller noe relevant på youtube (husk kildekritikk), NDLA (har mye bra), eller andre kilder du kan bruke for å forsterke og utdype det du skal lære noe om? 

Enig i dette.
Hvis du sliter med historie, MED undervisning, så vil høyere utdanning bli veldig problematisk. Har du lærevansker knyttet til lesing og/eller prosessering? 
Du må bruke tiden på en måte som faktisk gir læring. Hvis du bruker fem timer på å lese et kapittel i boka, men du ikke har lært noe av det, så har du kastet bort fem timer. Du tror du har lest, men utbyttet er null. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde brukt ChatGPT. Be om sammendrag av sidene, få hjelp til å lage tidslinjer med de viktigste hendelsene osv. 

Suppler med videoer, bruk ndla aktivt og gjør deg kjent med

kompetansemålene. 

Anonymkode: 801ea...655

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enig i dette.
Hvis du sliter med historie, MED undervisning, så vil høyere utdanning bli veldig problematisk. Har du lærevansker knyttet til lesing og/eller prosessering? 
Du må bruke tiden på en måte som faktisk gir læring. Hvis du bruker fem timer på å lese et kapittel i boka, men du ikke har lært noe av det, så har du kastet bort fem timer. Du tror du har lest, men utbyttet er null. 

Viktige poeng du løfter frem her!

TS, du skriver også at du "lærer ganske tregt" - dette er noe du må ta høyde for når du skal ta opp fag, og ved eventuelle videre studier. Det kan hende at du trenger å bruke mer tid på komme gjennom, særlig hvis du også mangler gode studieteknikker. Jeg vet om flere som f.eks. har tatt VG1 over 2 år, eller som har brukt flere semestre på å ta opp fagene de har strevd mest med - nettopp fordi det kan være ulike grunner til at de har trengt å bruke mer tid og/eller spre mengden litt utover. 

For å gå fra 2, som er en karakter som indikerer svært laber måloppnåelse sett opp mot målene i læreplanen, til en 4-5, hvor 5 tross alt er en karakter som brukes for å indikere ganske høy måloppnåelse, kreves det beinhard jobbing og at du finner måter å tilegne deg stoffet på som gjør deg i stand til å både forklare, begrunne og reflektere - og til å se sammenhenger på et dypere nivå, f.eks. ved å kunne trekke tråder mellom konflikter/hendelser og vise hvordan og hvorfor de henger sammen (og hvordan og hvorfor de skiller seg fra hverandre). 

Kan hende det hjelper å visualisere en langtidsplan? Hvis du vet at du har lyst til å studere et helt spesifikt studium, så kan det kanskje hjelpe på motivasjonen å se f.eks. det å ta opp dette faget + eventuelt andre ting du vet du må forbedre/endre som ett av mange steg på veien mot en type "ultimate goal". Det har hvertfall hjulpet for meg noen ganger når lysten til å jobbe med enkelte fag har vært litt liten, det å minne meg på hvorfor jeg gjør det :) Og selvfølgelig å ha en plan med realistiske mål der jeg greier å følge den planen jeg har laget. En plan som ikke følges i praksis er tross alt helt verdiløs og fører ingensteds, så du må finne noe som fungerer for deg. En gang jeg slet veldig med et ekstra vanskelig fag så lagde jeg små avtaler med meg selv, f.eks. i form av hyggelige aktiviteter (typ "når du har jobbet deg gjennom dette temaet, laget tankekartet og føler at du har kontroll ved å se på tankekartet, da kan du gjøre noe hyggelig/noe du gleder deg til" - det kunne være noe så enkelt som å pakke sakene, dra ned i parken og sitte der i en times tid og slappe av hvis det var fint vær - det må ikke koste penger)... Men du må finne ut hva som motiverer deg, og hvordan du får sørget for at du får gjort det du skal :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er 27 år og tar opp historie vg3 som privatist. Har aldri vært glad i skole, og syns det er vanskelig. Jeg er fortsatt på første kapitelet i boka, og forstår ikke hvordan jeg skal klare å lære meg alt innen vår. Det er tungt å gjøre skole når jeg ser hvor mye det er, og jeg er en person som lærer ganske tregt. Kan bruke 3-4 timer på å lære om et tema, feks, middelalderen. 

Jeg innser jo at jeg ikke kan drive å lære så sakte, da kommer jeg meg ikke videre og stryker eksamen. Jeg vil gjerne ha bedre karakter. Har dere noe overkommelige tips til å klare dette faget, samtidig få karakter 4-5? Hadde karakter 2 i dette faget på vgs. 

Ting virker så mørkt nå. Eneste jeg vil i livet er å klare noe. Jeg tar opp fag for å ha sjanse til å studere det jeg vil, og få til å bygge et stabilt liv med en greit betalt jobb. Veien dit ser så mørkt ut akkurat nå

I historie så finnes det mange gode programmer som du kan se på. Da kan du få litt kjøtt på beina og lettere forstå begreper og epoker.

Et tips er å selv skrive korte sammendrag. la meg si du leser en side eller et underavsnitt, så skriver du noen setninger med oppsummering av det viktigste der. Klarer du dette så kan du lese inn det du har skrevet og lytte til det, det er fin repetisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med lesehastigheten og evnen til å plukke ut info fra teksten? 

Det går an å trene opp dette. Men fred og ingen forstyrrelser kan være første trinn. 

Ser ofte dette er et hinder for elever 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok sikkert lurt å se dokumentarer og filmer fra middelalderen. Tenke, reflektere og se hvordan det var. Det er ikke matte. Du skal bare se og skjønne hva som har skjedd for mange hundre år siden. Hvor bodde din slekt da? Hvordan var livet for dem? 

Ha en slags nysgjerrighet med senkede skuldre. Hvor lenge levde de? Hvordan var livet? Lag popkorn og dypdykk ned i fortiden. Så er det nok lettere å forholde seg til boka etterpå. 

Anonymkode: 74b7f...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Historie er et gørrkjedelig fag. Går Vg3 nå, og ingen husker noe som helst fra Vg2-historie (antikken + middelalderen). Jeg kan kanskje så vidt få presset ut noe om Mesopotamia og vannsystemer og sånn, og kanskje til og med litt om noe øst og vest vei for vikinger. Men absolutt ikke noe bra. 

Vi har i år hatt mest om norsk historie og første/andre verdenskrig. Tipper også det kommer på eksamen hvis jeg blir trukket. Hadde virkelig ikke stressa med vg2-historie, slutter meg til de som sier at du bør se noen dokumentarer. Kanskje Vikingane på NRK eller noe, haha. Prøve å finne noe du er interessert i. På eksamen er problemstillingene så åpne uansett. Du får så og si ikke spørsmål "Hva skjedde i år 1265?", men heller "Har det vært noen konflikter i eldre historie som du kan reflektere over" eller noe annet vrøvl. Så hvis du bare lærer deg litt basics om hver epoke og finner noe med hver du synes er litt spennende (f.eks Farao i Egypt) så overlever du.

Anonymkode: d4ce6...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tips 1) du skal aldri kunne en bok perm til perm. Ikke kast bort tid på å lese alt.

Tips 2) les kompetansemålene og jobb målrettet med de. Det er dette du skal kunne og dette du vil bli målt på. 

Anonymkode: 55832...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...