Gå til innhold

Kommer jeg til å klare meg økonomisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er sykepleier, og av helsemessige årsaker klarer jeg ikke å jobbe mer enn 80% stilling. 
har utbetalt 28 000,- i mnd. Husleie blir på 8000,- i mnd + strøm. Har bil som vil koste meg 3000,- i mnd. Har en liten gutt på 4 år son jeg konmer til å ha mest, får derfor overgangsstønad. 
Noen i liknende situasjon som kan berolige meg med at dette går bra?

Anonymkode: 530a4...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan ikke se hvorfor det ikke skulle gå bra.

Anonymkode: 51514...6f7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer til å gå. Jeg ble alene med to små på en helsefagarbeiderlønn på rundt 370000, den gang da. Lånet var høyere enn din leie i mnd. Du får også barnebidrag.

Anonymkode: 32078...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det kommer til å gå. Jeg ble alene med to små på en helsefagarbeiderlønn på rundt 370000, den gang da. Lånet var høyere enn din leie i mnd. Du får også barnebidrag.

Anonymkode: 32078...68f

Helsefagarbeider som får utbetalt 37.000 pr måned??? Wow, det er bra!

Anonymkode: a0ed5...4a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helsefagarbeider som får utbetalt 37.000 pr måned??? Wow, det er bra!

Anonymkode: a0ed5...4a1

370 000 står det, det er vel årslønn

Anonymkode: 51514...6f7

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er sykepleier, og av helsemessige årsaker klarer jeg ikke å jobbe mer enn 80% stilling. 
har utbetalt 28 000,- i mnd. Husleie blir på 8000,- i mnd + strøm. Har bil som vil koste meg 3000,- i mnd. Har en liten gutt på 4 år son jeg konmer til å ha mest, får derfor overgangsstønad. 

Det kommer til å gå bra.

Om du ender opp med å synes det gir økonomisk og praktisk mening å dele husvære med noen, feks en aldrende slektning eller en annen forelder med barn? Godt mulig. Om du ender opp med å synes det er rasjonelt å dele bilen med noen? Også godt mulig. Om det vil gi mening å legge en plan for å omskolere deg til et yrke med mer frihet mtp arbeidstid og/eller sted og dermed på sikt kunne jobbe feks 100% i et bedre betalt og mindre slitasjepreget yrke? Det ville absolutt være å foretrekke. Du må uansett ut av yrket innen du er 40-50 år, så du kan like godt gjøre det nå. 

Men bra går det jo. Norge har solide støtteordninger. De eneste det ikke «går bra» er dem som er så resurssvake at de ikke evner nyttiggjøre seg dem, og/eller de som forventer at man kan fortsette leve i luksus uten en del egeninnsats.

Anonymkode: 33f5e...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har et par tusen mer enn deg i mnd og 14000 i husleie , to barn , så ja jeg tror du kommer til å klare deg fint . 

Anonymkode: 11486...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du alene får du jo også dobbel barnetrygd, du vil få barnebidrag. Og du kan søke husbanken om bostøtte! 

Anonymkode: b931b...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du av helsemessige årsaker ikke kan jobbe mer enn 80% bør du også starte prosessen med å bli 20% ufør, ikke bare jobbe 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SynneD skrev (9 timer siden):

Hvis du av helsemessige årsaker ikke kan jobbe mer enn 80% bør du også starte prosessen med å bli 20% ufør, ikke bare jobbe 80%.

Kan man være 20% ufør? 
Trodde man måtte ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%.

Anonymkode: f949c...aac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Legg sammen tallene, så ser du. Du vil få lønn, overgangsstønad, barnebidrag, barnetrygd. 

Anonymkode: 5e583...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får finne deg en mann, som alle andre kvinner har gjort de siste hundre tusen årene. Da er du tryggere. 

Anonymkode: 60fa2...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er folk som har utbetalt mindre som er alene med barn. så det kan du klare så langt du er økonomisk av deg 🙂

Anonymkode: aad00...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er du alene får du jo også dobbel barnetrygd, du vil få barnebidrag. Og du kan søke husbanken om bostøtte! 

Anonymkode: b931b...338

Ingenting som heter "dobbel barnetrygd". Man får en ekstra barnetrygd. Har man 1 barn, får man for 2. Har man 3 barn, får man for 4 - ikke for 6... 

Anonymkode: f3ee5...e32

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingenting som heter "dobbel barnetrygd". Man får en ekstra barnetrygd. Har man 1 barn, får man for 2. Har man 3 barn, får man for 4 - ikke for 6... 

Anonymkode: f3ee5...e32

Hun får jo dobbel barnetrygd for hun har ett barn.

Anonymkode: 6522e...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg ble alene med to barn og hadde da utbetalt 23 000 i mnd. Riktignok er det 10 år siden, men likevel..

Det gikk bra, men jeg var veldig fattig i starten og måtte bytte jobb til høyere lønn for å komme meg ovenpå.

Jeg ville vurdert å bytte jobb til noe som betaler bedre om du har mulighet til det, man må ikke jobbe på sykehus selv om man er sykepleier ... 

Anonymkode: a2926...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun får jo dobbel barnetrygd for hun har ett barn.

Anonymkode: 6522e...cd7

1+1=2 og 2*1=2. Så svaret er det samme men poenget for postere var kanskje at grunnen til at barnetrygden blir større er en generell påplussing, ikke multiplikasjon.

Anonymkode: c60ef...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan man være 20% ufør? 
Trodde man måtte ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%.

Anonymkode: f949c...aac

Ja, utgangspunktet er at man må være minst 50% arbeidsufør. Så finnes det noen som har større stillingsprosent, men de tilhører unntakene og har (såvidt jeg har erfart) jobbet seg oppover fra større uføregrad. Da tror jeg NAV kan gjøre unntak, når noen har vært feks 40% arbeidsdyktig og ønsker å prøve 60%.

Men å gå rett på 20% uføretrygd tror jeg er så godt som umulig. Kanskje bedre å se etter en jobb der hun tåler å jobbe 100%.

Anonymkode: 214b0...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde en sykepleier i 80% tjente litt mer.

Anonymkode: 582e4...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...