Gå til innhold

Tørr vi å planlegge valpekull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her var det mange surmaga mennesker som tydeligvis ikke kan noe som helst om avl. Veldig mange renrasede hunder har en så høy innavlsprosent at det er skadelig for hundene å bli avlet videre på. Det er derimot fullstendig uaktuelt for raseklubbene og i det hele tatt tenke på om det kunne vært smart å fått inn nytt blod fra en annen rase noen få generasjoner for å få ned innavlsprosenten og få opp helsen til hundene. Sier litt om hvor lite NKK/raseklubbene bryr seg om å avle friske dyr, bare reinraset betyr noe. Kort og greit kvalmt! Sett dere litt inn i hva dere snakker om og ikke minst råder TS til å gjøre. 

Anonymkode: d335b...ba0

Men folk må skjønne at renraset ikke alltid betyr godt avlet på. Derfor det finnes seriøst og useriøst oppdrett. Jeg har sett mange hunder som er renraset, men som er langt ifra standarden til rasen, det er bare negativt.

Anonymkode: 9c4b9...e5b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk ❤️ Jeg syns det er skremmende å se hvilke holdninger og antagelser folk har her inn (bortsett fra du og noen få andre) Jeg spurte om det finnes noen check list ift hva man må ta hensyn til om man vurderer å avle. Så kommer det en hel haug med anklagelser. Jeg vil ikke forsvare meg engang, for det bli for dumt. Helse og sikkerhet kommer selvfølgelig først, og det er jo derfor jeg ønskegå vite alt hva man må ta hensyn til. Men jeg mister all fokus her pga blir så provosert av alle antagelsene til folk. Vanligvis bryr jeg meg ikke, men dette tar jo helt fullstendig av. 

Anonymkode: df9d0...676

Det er trist at du ignorerer alle kritiske kommentarer, selv om jeg forstår at de er vanskelige å lese.

Som jeg skrev, så finnes slike sjekklister - når man avler på renrasede individer.

Jeg håper du klarer å se utover deg selv og din egen hund og hva som er best for hunder generelt når du tar ditt valg.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk ❤️ Jeg syns det er skremmende å se hvilke holdninger og antagelser folk har her inn (bortsett fra du og noen få andre) Jeg spurte om det finnes noen check list ift hva man må ta hensyn til om man vurderer å avle. Så kommer det en hel haug med anklagelser. Jeg vil ikke forsvare meg engang, for det bli for dumt. Helse og sikkerhet kommer selvfølgelig først, og det er jo derfor jeg ønskegå vite alt hva man må ta hensyn til. Men jeg mister all fokus her pga blir så provosert av alle antagelsene til folk. Vanligvis bryr jeg meg ikke, men dette tar jo helt fullstendig av. 

Ja helt merkelig. Bare fordi det er en blandingshund betyr ikke at det er en dårlig hund eller at man bare er ute etter å tjene penger. Jeg er fullstendig i mot «bakgårdsavl» hvor man krysser to random hunder bare fordi de er søte, bare så det er sagt. Men om begge foreldredyrene er nøye sjekket (og helst foreldrene deres igjen også så klart) og man har en fornuftig tanke bak avlen så kan dette være like bra om ikke bedre enn raseavl. Hvorfor i alle dager folk ønsker å avle på og forsvare avl på f.eks fransk bulldog eller mops er et stort mysterium for meg. Det er jo reinspikka dyreplageri! Heller blandingsavl enn avl på individer som garantert gir helseproblemer, men dette er tydeligvis ikke så farlig siden det er reinraset 🤷‍♀️

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes ikke TS sin motivasjon for å sette valper på tispa si kommer tydelig fram her ? :klo: Dette blir jo kjøkkenoppdrett på en blandingshund, noe de færreste som kan noe om hund stiller seg positive til. Den eneste motivasjonen jeg kan se her er å tjener penger på tispa.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her var det mange surmaga mennesker som tydeligvis ikke kan noe som helst om avl. Veldig mange renrasede hunder har en så høy innavlsprosent at det er skadelig for hundene å bli avlet videre på. Det er derimot fullstendig uaktuelt for raseklubbene og i det hele tatt tenke på om det kunne vært smart å fått inn nytt blod fra en annen rase noen få generasjoner for å få ned innavlsprosenten og få opp helsen til hundene. Sier litt om hvor lite NKK/raseklubbene bryr seg om å avle friske dyr, bare reinraset betyr noe. Kort og greit kvalmt! Sett dere litt inn i hva dere snakker om og ikke minst råder TS til å gjøre. 

Tviler på at du kan stort om hund heller, dersom du tror man blander raser for å bringe nye linjer inn. Seriøse oppdrettere importerer rasehunder med gode stamtavler fra hele verden for å tilføre nye gener til oppdrettet. 

Anonymkode: 3aa8b...a56

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men folk må skjønne at renraset ikke alltid betyr godt avlet på. Derfor det finnes seriøst og useriøst oppdrett. Jeg har sett mange hunder som er renraset, men som er langt ifra standarden til rasen, det er bare negativt.

NEMLIG! Reinraset er ikke nødvendigvis godt avlet - men det spiller liten rolle for veldig mange mennesker. Har hunden papirer i NKK er det mer enn bra nok. Folk må forstå at veldig mye hundeavl er fullstendig uetisk!

Selv har jeg to hunder med gullkantet stamtavle og jeg skal love at det ble lagt ned en SOLID jobb når disse ble kjøpt inn. Jeg sjekket oppdrettere opp og ned, ringte rundt og forhørte meg masse. Nesten på grensen til stalking. Neida, bare for å sette det på spissen. Venner og bekjente har gjort det samme. Fellesnevneren er at ingen av oss har friske hunder, selv om disse hundene visstnok skal ha hatt verdens flinkeste oppdrettere og alle verdens helsetester tatt. Alle hundene har dessverre utfordringer som er knyttet til rasen og som med litt jobb nok kunne vært avlet vekk ved å få inn friskt blod og dermed ned innavlsprosenten.

En kamerat har en hund som har 0 i innavlsprosent i DogWeb, ved en privat DNA-prøve viser det seg at innavlsprosenten er på nesten 30 prosent! Det er jo fullstendig forkastelig! Mine er ikke sjekket ved privat  DNA, men tviler sterkt på at 0 i DogWeb stemmer etter alt som har kommet frem de siste årene.

Rensaset er ikke alltid best!

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syntes ikke TS sin motivasjon for å sette valper på tispa si kommer tydelig fram her ? :klo: Dette blir jo kjøkkenoppdrett på en blandingshund, noe de færreste som kan noe om hund stiller seg positive til. Den eneste motivasjonen jeg kan se her er å tjener penger på tispa.

Tviler på at du kan stort om hund heller, dersom du tror man blander raser for å bringe nye linjer inn. Seriøse oppdrettere importerer rasehunder med gode stamtavler fra hele verden for å tilføre nye gener til oppdrettet. 

Fortell gjerne var den «riktige motivasjonen skal være, som ikke ts har:

- værsegod kjør! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har utdannelse innenfor genetikk om du lurer.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har utdannelse innenfor genetikk om du lurer.

Ja, nå ble det stille her ja 🙊❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Jeg må bare takke de som faktisk har prøvd å hjelpe meg med info her, for jeg skjønte jo rask at noe sjekk liste er ikke opp oppdrive, noe jeg syns er veldig rart i grunn. I.o.m at det er mange ting som må tas hensyn til om det i det hele tatt kan være mulig å drive avl på hunden sin. Og derfor jeg har vært veldig usikker! For jeg ønsker jo at alt skal være 100% etter «boken» om hunden min skulle bli satt kull på. Det er jo derfor jeg skrev innlegget, og jeg blir sjokkert over hvor ivrige folk er på å stille spørsmål før de leser hva jeg allerede har svart og ikke minst; hva jeg spørr om i HI. At folk bare antar at man ønsker å drive rovdrift sier (unnskyld meg) kanskje litt om intelligens nivået på enkelte her. Pust med magen Jeg stiller spørsmål, prøver å innhente INFO om det i det hele tatt er GJENNOMFØRBART. Slutt å døm folk som ønsker å tilegne seg kunnskap FØR man gjør noe som helst! Er det rart det er krig i verden? Ikke i det hele tatt!!

Det finnes sjekklister. Ligger på diverse sider for raseklubbene for hver enkelt rase. NKK har flere artikler med informasjon. Det at du ikke en gang er i stand til å finne informasjon på din egenhånd er skremmende. For alt er lett tilgjengelig på nett. 

Men svaret er nei, det er ikke gjennomførbart. For du har ikke fullstendig helsehistorikk til foreldrene, besteforeldre, kullsøsken etc til hunden din og heller ikke noe stamtavle som beviser helsehistorikken til hunden din. Du avler i blinde, som en uerfaren og umoden person i tillegg. 

Anonymkode: 1a8ff...ec7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det finnes sjekklister. Ligger på diverse sider for raseklubbene for hver enkelt rase. NKK har flere artikler med informasjon. Det at du ikke en gang er i stand til å finne informasjon på din egenhånd er skremmende. For alt er lett tilgjengelig på nett. 

Men svaret er nei, det er ikke gjennomførbart. For du har ikke fullstendig helsehistorikk til foreldrene, besteforeldre, kullsøsken etc til hunden din og heller ikke noe stamtavle som beviser helsehistorikken til hunden din. Du avler i blinde, som en uerfaren og umoden person i tillegg. 

Anonymkode: 1a8ff...ec7

Jeg spurte ikke deg om det var gjennomførbart, for det er ikke opp til deg å avgjøre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, kan du svare på hva "go" fra veterinæren din innebar? Ble hunden øyelyst? Sjekket PL, HD røntget?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg spurte ikke deg om det var gjennomførbart, for det er ikke opp til deg å avgjøre 😊

Er du psykisk syk eller har du noe annet som gjør at det er vanskelig å forstå og ta til deg info om hva som er moralsk og faktabasert rett og galt? Jeg forstår ikke hvorfor du fortsatt diskuterer.. 🤦‍♀️
Velger du å gjennomføre dette så tar du et sinnsykt dårlig valg og du legger bare til på skalaen av hvor mye drittoppdrett som finnes

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arx skrev (1 minutt siden):

TS, kan du svare på hva "go" fra veterinæren din innebar? Ble hunden øyelyst? Sjekket PL, HD røntget?

Dessverre, kommer ikke til å dele NOEN flere opplysninger om min hund.  Slik diskusjonen utartet seg her med alle de anklagelsene og antagelsene som folk har klart å lire fra seg , så har jeg skjønt at dette var helt feil sted å henvende seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du psykisk syk eller har du noe annet som gjør at det er vanskelig å forstå og ta til deg info om hva som er moralsk og faktabasert rett og galt? Jeg forstår ikke hvorfor du fortsatt diskuterer.. 🤦‍♀️
Velger du å gjennomføre dette så tar du et sinnsykt dårlig valg og du legger bare til på skalaen av hvor mye drittoppdrett som finnes

Herregud, er du seriøs nå? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Herregud, er du seriøs nå? 

Ja, absolutt. Kan ikke skjønne at det går an å være så trangsynt og sta med mindre man har lidelser som kan forklare hvorfor

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, absolutt. Kan ikke skjønne at det går an å være så trangsynt og sta med mindre man har lidelser som kan forklare hvorfor

Fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dessverre, kommer ikke til å dele NOEN flere opplysninger om min hund.  Slik diskusjonen utartet seg her med alle de anklagelsene og antagelsene som folk har klart å lire fra seg , så har jeg skjønt at dette var helt feil sted å henvende seg. 

Hvorfor gadd du å lage en tråd da? 🤔

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arx skrev (2 minutter siden):

Hvorfor gadd du å lage en tråd da? 🤔

Nei hvorfor gadd jeg det! Det skal jeg love deg jeg og lurer på nå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange sterke meninger her, men jeg vil føye til et punkt:

Når man kjøper eller avler uregistrerte hunder/blandingshunder er man indirekte med på å støtte oppunder valpesmugling og rovdrift på tisper.

Normalisering av avl og kjøp av blandingshunder gjør smugling mulig og lukrativt. Hadde alle kjøpere bestemt seg i dag for å kun kjøpe registrerte hunder fra nå av, ville smugling og valpefabrikker opphørt med det samme!! 

Anonymkode: c9d95...66f

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange sterke meninger her, men jeg vil føye til et punkt:

Når man kjøper eller avler uregistrerte hunder/blandingshunder er man indirekte med på å støtte oppunder valpesmugling og rovdrift på tisper.

Normalisering av avl og kjøp av blandingshunder gjør smugling mulig og lukrativt. Hadde alle kjøpere bestemt seg i dag for å kun kjøpe registrerte hunder fra nå av, ville smugling og valpefabrikker opphørt med det samme!! 

Anonymkode: c9d95...66f

Takk for info! Den ser jeg. Ønsker ikke komme ut med mer detaljer om min hund, utenom at foreldrene er renraset fra sin rase, og ikke blanding og oppdretter er noen. Jeg er oppvokst med og har selv hatt renraset hund tidligere. De er større raser enn den jeg har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...