Gå til innhold

Tørr vi å planlegge valpekull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er sjokkert av at folk ikke gidder å lese hva jeg faktisk har sakt i denne tråden,  men lager sine egne forestillinger oppi hodene sine og antar i det vide og det brede. Skremmende! Jeg har ingenting å «forsvare» 

Alt jeg vet er at jeg skal skaffe alle fakta og all de. Info jeg trenger fra alle andre kilder enn her inne hvertfall, for å vurdere omvalpee er kull blir aktuelt eller ei! 

TAKK for meg! 

Anonymkode: df9d0...676

Ikke avle på blandingshunder, diskusjon ferdig. Det er virkelig ikke så vanskelig å la være. ALLE her inne sier at en valp som er GODT avlet har 10/10 stamtavle. Det er det ingen blandingshund som har. Ha det bra du!

Anonymkode: 9c4b9...e5b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke avle på blandingshunder, diskusjon ferdig. Det er virkelig ikke så vanskelig å la være. ALLE her inne sier at en valp som er GODT avlet har 10/10 stamtavle. Det er det ingen blandingshund som har. Ha det bra du!

Vet du. Jeg stoler mer på veterinær enn ALLE inne på forumet 😱 Er ikke det rart?? MÅTTE bare si det!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men jeg kjøper bare ikke argumentet om at du har verdens snilleste, friskeste hund som bør avles på. Dette hører jeg så alt for ofte. "Vi valgte å ha kull på henne fordi hun er så fantastisk snill og hun har aldri vært syk èn eneste dag!". 

Det er mange snille hunder her i verden. Gemytt og helse er selvfølgelig første prio når man skal avle hunder, men hvorfor skal amatører med designerblandinger absolutt fortsette denne trenden. 

Har du sett på finn.no? Det KRYR av blandinger som du planlegger å avle på. Og alle har "verdens snilleste mor som aldri har vært syk".  Tror du at du bidrar med noe positivt til hundenorge gjennom dette kullet?

Anonymkode: 8ba11...13a

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du. Jeg stoler mer på veterinær enn ALLE inne på forumet 😱 Er ikke det rart?? MÅTTE bare si det!!

G bare FØR du sier: «jammen hvorfor stiller du spm her inne da»? 🤓 JO for det er mange flere ting å ta hensyn til en bare min hund sin helse og helsen til foreldrene og den siden! Phuuu! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dyrlegen har gitt «go» for hunden min med å få valpekull. Det er en blandingshund. Har ikke en potensiell hanhund som hun kan parres med og er usikker på hvordan man kommer i kontakt med en som kunne passe.

Anyway, hunden min er en malshi (blanding av malteser og shi tzu) Når jeg kommer over diskusjoner på nett og sider på Facebook ift avl, så får jeg helt angst for hele prosessen. Folk går så hardt ut at jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr. Det er jo klart at både tispen og han hunden må være friske osv, og skulle tro at man heller ikke burde avle på blandingshund. Er det noen side/sted der man punktvis har en sjekkliste ift avl? 

Lite tips: Sjekk de 2 ulike raseklubbene og se hva som er deres krav for hver av de.  Og så tar du det derfra.  Men jeg regner med at det er patella, øyelysning som er krav hos de, noe som er vanlig på små raser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åhh herregud det gjør fysisk vondt at du ikke klarer å tenke lengre.. Du er trangsynt som f, bare fordi vetrinæren din har sagt det er ok å sette valper på blandingstispa di der du ikke aaaaner helsehistorie på forfedrene BETYR IKKE AT DET ER OKEI! Veterinærer er ikke guder som må tilbes fordi de vet hvordan de sjekker en hund sin helse, det er ikke sikkert denne veterinæren vet en puck om etisk avl engang!!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men har dyrlegen sjekket hunden for patella, katarakt og andre arvelige sykdommer, eller er det bare årskontroll og vaksine de gjennomfører? En veterinær som anbefaler å avle på en hund som ikke engang er helsesjekket burde levere tilbake lisensen sin, spør du meg.

Mange veterinærer har dessuten svært lite erfaring med atferd, avl og lignende. De kan sykdom, og mange kan bare helt generell sykdom og rutineoperasjoner. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, men jeg kjøper bare ikke argumentet om at du har verdens snilleste, friskeste hund som bør avles på. Dette hører jeg så alt for ofte. "Vi valgte å ha kull på henne fordi hun er så fantastisk snill og hun har aldri vært syk èn eneste dag!". 

Det er mange snille hunder her i verden. Gemytt og helse er selvfølgelig første prio når man skal avle hunder, men hvorfor skal amatører med designerblandinger absolutt fortsette denne trenden. 

Har du sett på finn.no? Det KRYR av blandinger som du planlegger å avle på. Og alle har "verdens snilleste mor som aldri har vært syk".  Tror du at du bidrar med noe positivt til hundenorge gjennom dette kullet?

Ja, nei det var jo jævlig synd! For jeg trengte virkelig at du «kjøpte» det «argumentet» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne ikke sagt det bedre! Blir helt oppgitt av TS som tror hun at hun gjør noe riktig. Sånn jeg oppfatter det har hun allerede bestemt seg for å sette valper på tispa si

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her. Jeg må bare takke de som faktisk har prøvd å hjelpe meg med info her, for jeg skjønte jo rask at noe sjekk liste er ikke opp oppdrive, noe jeg syns er veldig rart i grunn. I.o.m at det er mange ting som må tas hensyn til om det i det hele tatt kan være mulig å drive avl på hunden sin. Og derfor jeg har vært veldig usikker! For jeg ønsker jo at alt skal være 100% etter «boken» om hunden min skulle bli satt kull på. Det er jo derfor jeg skrev innlegget, og jeg blir sjokkert over hvor ivrige folk er på å stille spørsmål før de leser hva jeg allerede har svart og ikke minst; hva jeg spørr om i HI. At folk bare antar at man ønsker å drive rovdrift sier (unnskyld meg) kanskje litt om intelligens nivået på enkelte her. Pust med magen Jeg stiller spørsmål, prøver å innhente INFO om det i det hele tatt er GJENNOMFØRBART. Slutt å døm folk som ønsker å tilegne seg kunnskap FØR man gjør noe som helst! Er det rart det er krig i verden? Ikke i det hele tatt!!

@Tabris sier jo at det finnes lister. Hver raseklubb har krav for sin rase. Ofte er det hvilke kjente arvelige sykdommer rasen har.  Så først må du teste for de arvelige sykdommene som følger de to rasene din er en blanding av. Så må du passe på at hannhunden har gjort det samme. Ville også sjekket HD / AD status på begge.  

Ville sjekket om rasene din er blanding av er utsatt for keisersnitt eller ikke.

Ville også sjekket markedet.  Vet mange oppdrettere som sliter nå fordi markedet er mettet etter korona samt at få velger hund om dagen pga økonomi.  Så får du mange valper må du vurdere om du har økonomi til å beholde 1-2 i flere mnd etter de er leveringsklare.

Anonymkode: 24225...6f8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har dyrlegen sjekket hunden for patella, katarakt og andre arvelige sykdommer, eller er det bare årskontroll og vaksine de gjennomfører? En veterinær som anbefaler å avle på en hund som ikke engang er helsesjekket burde levere tilbake lisensen sin, spør du meg.

Mange veterinærer har dessuten svært lite erfaring med atferd, avl og lignende. De kan sykdom, og mange kan bare helt generell sykdom og rutineoperasjoner. 

Nei’ hun har ikke sjekket noe ting! Hun bare ANTOK slik som dere alle andre gjør her, at helsen hennes var sånn noenlunde ok! Tok ikke en eneste test, bare gjettet seg frem! 🤠

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En veterinær som anbefaler å avle på en hund som ikke engang er helsesjekket burde levere tilbake lisensen sin, spør du meg.

Det er akkurat dette jeg prøver å si, bare fordi veterinæren til TS har gitt henne tommel opp betyr det ikke at hun burde gjøre det!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, nei det var jo jævlig synd! For jeg trengte virkelig at du «kjøpte» det «argumentet» 

Bare måten du ordlegger deg på forteller meg at du er et lite seriøst menneske, som vil ha kull bare for kos og pengers skyld. 

Hadde du vært ordentlig interessert i hundeavl, så hadde du søkt andre steder enn på kvinneguiden. Du hadde funnet deg en mentor i hundemiljøet som hadde rikelig med erfaring og som hadde veiledet deg i riktig retning, du hadde satt deg godt inn i hundeavl gjennom litteratur og kurs, og du hadde vært mer kritisk til din egen hund og hvorfor den skulle ha kull utover at den er "snill og frisk". 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er sjokkert av at folk ikke gidder å lese hva jeg faktisk har sakt i denne tråden,  men lager sine egne forestillinger oppi hodene sine og antar i det vide og det brede. Skremmende! Jeg har ingenting å «forsvare» 

Alt jeg vet er at jeg skal skaffe alle fakta og all de. Info jeg trenger fra alle andre kilder enn her inne hvertfall, for å vurdere omvalpee er kull blir aktuelt eller ei! 

TAKK for meg! 

Men du har fått mange gode tips i tråden. Som helsesjekk, HD sjekk, patellasjekk og evnt mentaltest av begge foreldredyr. Så er det å lete fram disse testene fra foreldre og besteforeldre av foreldredyrene. Så bør du ha en forsikring som gjelder for keisersnitt og andre avlsutfordringer for hunden din. Et keisersnitt på kveld/helg kommer lett på 50K. Livmoroperasjonen på begge tispene mine kom på 30K og det var på en hverdag i arbeidstid. 

Så må du tenke over om du har mulighet til å sitte med usolgte valper, og også om du er i stand til å vurdere valpekjøperne. Man vil jo ikke selge en valp til en uegnet valpekjøper. Pga av covidtiden er det for mange hunder i markedet som det er, så man må kunne bli sittende med valper man ikke får solgt. Har du mulighet til å være hjemme i en måned for å mate opp valpene hvis tispa blir syk eller dør? Dette er selvfølgelig verstefallsituasjoner, men de skjer og man vet aldri hvilken tispe som rammes. 

Jeg har hatt mange rasehunder, men bare to tisper. Jeg kunne ha satt valper på disse uten større problemer siden de er etter friske linjer og er testet fri for alt som testet skal. Men jeg risikerer ikke mine hunder for et valpekull uten at jeg hadde hatt en plan om å bli oppdretter. Hundene mine er som mine barn, og de risikerer jeg ikke for et valpekull. Jeg forstår jo at du tenker annerledes, men ha det i bakhodet at ting kan skje, og om du vil takle en slik situasjon.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare måten du ordlegger deg på forteller meg at du er et lite seriøst menneske, som vil ha kull bare for kos og pengers skyld. 

Hadde du vært ordentlig interessert i hundeavl, så hadde du søkt andre steder enn på kvinneguiden. Du hadde funnet deg en mentor i hundemiljøet som hadde rikelig med erfaring og som hadde veiledet deg i riktig retning, du hadde satt deg godt inn i hundeavl gjennom litteratur og kurs, og du hadde vært mer kritisk til din egen hund og hvorfor den skulle ha kull utover at den er "snill og frisk". 

Helt enig med deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke en malshi….det er ingen raser som heter det. Du har en blandingshund. Hvis du møter noen på tur som spør hvilken rase den er, sier du seriøst « hun er en malshi»?? For det finnes ikke.

Hvorfor vil du avle på hunden? For at du tror tispen ønsker å gå drektig, føde og bli mamma? Hva hvis du ikke får solgt valpene? Skal du reklamere med at du selger mashi-valper? Hva gjør du når potensielle kunder ber om stamtavle? 

Anonymkode: 82b1d...651

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Helt enig med deg!!

Ordbruken min blir utifra alle ANTAGELSENE folk kommer med her. Og du har HELT rett. Veldig få fornuftige svar å hente her på forumet. Dette var bare ETT av FlERE steg å ta for å oppdrive fakta om et EVENTUELT kull om det i det hele tatt blir aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordbruken min blir utifra alle ANTAGELSENE folk kommer med her. Og du har HELT rett. Veldig få fornuftige svar å hente her på forumet. Dette var bare ETT av FlERE steg å ta for å oppdrive fakta om et EVENTUELT kull om det i det hele tatt blir aktuelt. 

Greia er at du FORTSATT diskuterer om at du faktisk skal gjennomføre denne ideen selv etter så mange som sier at dette ikke er ideelt! Når det kommer til oppdrett og SPESIELT blandingsavl blir det ALLTID en hetet diskusjon fordi 95% av tiden vil de folka som ønsker blandingshunder ikke klare å skjønne hvorfor dette ikke er noe man vil gjøre uansett hvor mange som prøver å forklare hvorfor.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mange surmaga mennesker som tydeligvis ikke kan noe som helst om avl. Veldig mange renrasede hunder har en så høy innavlsprosent at det er skadelig for hundene å bli avlet videre på. Det er derimot fullstendig uaktuelt for raseklubbene og i det hele tatt tenke på om det kunne vært smart å fått inn nytt blod fra en annen rase noen få generasjoner for å få ned innavlsprosenten og få opp helsen til hundene. Sier litt om hvor lite NKK/raseklubbene bryr seg om å avle friske dyr, bare reinraset betyr noe. Kort og greit kvalmt! Sett dere litt inn i hva dere snakker om og ikke minst råder TS til å gjøre. 

Anonymkode: d335b...ba0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mange surmaga mennesker som tydeligvis ikke kan noe som helst om avl. Veldig mange renrasede hunder har en så høy innavlsprosent at det er skadelig for hundene å bli avlet videre på. Det er derimot fullstendig uaktuelt for raseklubbene og i det hele tatt tenke på om det kunne vært smart å fått inn nytt blod fra en annen rase noen få generasjoner for å få ned innavlsprosenten og få opp helsen til hundene. Sier litt om hvor lite NKK/raseklubbene bryr seg om å avle friske dyr, bare reinraset betyr noe. Kort og greit kvalmt! Sett dere litt inn i hva dere snakker om og ikke minst råder TS til å gjøre. 

Anonymkode: d335b...ba0

Takk ❤️ Jeg syns det er skremmende å se hvilke holdninger og antagelser folk har her inn (bortsett fra du og noen få andre) Jeg spurte om det finnes noen check list ift hva man må ta hensyn til om man vurderer å avle. Så kommer det en hel haug med anklagelser. Jeg vil ikke forsvare meg engang, for det bli for dumt. Helse og sikkerhet kommer selvfølgelig først, og det er jo derfor jeg ønskegå vite alt hva man må ta hensyn til. Men jeg mister all fokus her pga blir så provosert av alle antagelsene til folk. Vanligvis bryr jeg meg ikke, men dette tar jo helt fullstendig av. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...