Tabris Skrevet 2. mars #21 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Akkurat! Jeg gir opp! (Ikke rettet mot deg) Folk er så sykt på hugget når det ikke engang er et ordentlig system hva gjelder avl. ingen sted der man faktisk kan finne en detaljert check list, men bare mistenke alt og alle for å prøve å utsette sin egen og andres hunder for dårlig avling av hunder! Trenger ingen heksejakt, trenger å bli opplyst! Et sted man finner fakta! I’m out! ❤️ - HI Anonymkode: df9d0...676 Det finnes sjekklister - hver rase har en oversikt over hva som må sjekkes for å kunne sette hunden i avl. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #22 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du virkelig hun har sjekket denne hunden for arvelige sykdommer? Hun gjør jo som de fleste andre som driver blandingsavel, unngår elegant å svare når det spørres om helsetester. Og kommer med dette våset om at blandingshunder er så mye friskere enn de med stamtavle. Anonymkode: 68ec3...1e6 Blandingshunder er i teorien sunnere, så lenge de er avlet riktig av seriøse oppdrettere som vet hva de driver på med. Rasehunder er basert på innavl over flere hundre år. Hvor rasestandarden har i flere år vært basert på utsende, ikke helse for de aller fleste rasene. Det er også mange hunder som har en anatomi som tilsier at de burde være friske, men de er avlet i stykker av useriøse oppdrettere og kjøkkenoppdrettere. Som f.eks pomeranian. Innavl har ødelagt helsen til rasen. Så klart, blander du to forskjellige raser hvor begge to er syke, så får du syke valper. Blander du to hunder som består av to forskjellige friske raser hver, så får du et kull med valper som har høyere sannsynlighet for å være frisk. Men! Du får ikke bestemme at valpene skal kun få de positive genene, de får alle, også de negative. Så første generasjon har lavere sjanse for å få friske individer, gjort riktig så vil neste generasjon ha høyere sjanse for friske individer, tredje har enda større sjanse osv osv. Men da må det være systematisk avl gjort basert på helse, hvor hver forelder har blitt valgt uti fra helse. Blandingshunder starter med to renraset hunder hvor man vet helsehistorikken til hele slekten langt tilbake i tid. Ikke to tilfeldige eventyrblandinger som er friske også håper man på det beste. Jeg har hatt fire blandingshunder. To omplasseringshunder som var eventyrblandinger eid av vanlige useriøse folk. De var friske til den dagen de døde av alderdom. Ren flaks. Han ene hadde typiske leddproblemer som kommer med alderen for en hund på hans størrelse (stor hund på over 50 kg), ikke noe rase-problem men mer størrelse-problem. To blandingshunder av oppdretter som i mange år har drevet med renraset avl, som har i flere tiår nå avlet på denne blandingen bestående av to raser. Ikke designer raser bestående av x og puddel. De to er nå 13 og 14 år, ikke vært syke en dag i sitt liv. Har hatt 3 renraset hunder fra seriøse oppdrettere som har jobbet med rasen i flere tiår. Begge to er under 5 år og syke (ikke alvorlig men har sine plager) og en døde ung av rasetypisk sykdom og levde med patellaluksasjon til tross for at begge foreldrene var testet og var "fri" for det, det er en rasetypisk sykdom. Blandingshunder er generelt friskere enn renraset hunder. Men avlet feil så kan du få veldig syke blandingshunder også. Det er få friske hunderaser igjen, på grunn av innavl. I dag er det lettere å importere fra utlandet enn for 20-30 år siden, fordi verden har blitt mindre. Det gjør at man får større variasjon i genene og friskere valper. Men det er også lettere å drive med oppdrett i dag enn før. Så det er flere mindre useriøse oppdrettere som ikke driver med import, og da er vi like langt. Anonymkode: 1a8ff...ec7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #23 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så du ønsker at det skal være slike hunder som henne der ute? Tror du det er et behov for flere (blandings) hunder der ute? Anonymkode: 7d841...433 😂😂😂 At det går an Anonymkode: df9d0...676 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #24 Del Skrevet 2. mars Teit tråd, helt ærlig. Det eneste du vil ha er penger. Slutt å avle på blandingshunder. Du vet ikke om din blandingshund har foreldre eller forfedre med arvelige sykdommer. Backyard breeders på sitt beste det her.... Anonymkode: 9c4b9...e5b 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #25 Del Skrevet 2. mars Ts her. Jeg må bare takke de som faktisk har prøvd å hjelpe meg med info her, for jeg skjønte jo rask at noe sjekk liste er ikke opp oppdrive, noe jeg syns er veldig rart i grunn. I.o.m at det er mange ting som må tas hensyn til om det i det hele tatt kan være mulig å drive avl på hunden sin. Og derfor jeg har vært veldig usikker! For jeg ønsker jo at alt skal være 100% etter «boken» om hunden min skulle bli satt kull på. Det er jo derfor jeg skrev innlegget, og jeg blir sjokkert over hvor ivrige folk er på å stille spørsmål før de leser hva jeg allerede har svart og ikke minst; hva jeg spørr om i HI. At folk bare antar at man ønsker å drive rovdrift sier (unnskyld meg) kanskje litt om intelligens nivået på enkelte her. Pust med magen Jeg stiller spørsmål, prøver å innhente INFO om det i det hele tatt er GJENNOMFØRBART. Slutt å døm folk som ønsker å tilegne seg kunnskap FØR man gjør noe som helst! Er det rart det er krig i verden? Ikke i det hele tatt!! Anonymkode: df9d0...676 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #26 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Jeg må bare takke de som faktisk har prøvd å hjelpe meg med info her, for jeg skjønte jo rask at noe sjekk liste er ikke opp oppdrive, noe jeg syns er veldig rart i grunn. I.o.m at det er mange ting som må tas hensyn til om det i det hele tatt kan være mulig å drive avl på hunden sin. Og derfor jeg har vært veldig usikker! For jeg ønsker jo at alt skal være 100% etter «boken» om hunden min skulle bli satt kull på. Det er jo derfor jeg skrev innlegget, og jeg blir sjokkert over hvor ivrige folk er på å stille spørsmål før de leser hva jeg allerede har svart og ikke minst; hva jeg spørr om i HI. At folk bare antar at man ønsker å drive rovdrift sier (unnskyld meg) kanskje litt om intelligens nivået på enkelte her. Pust med magen Jeg stiller spørsmål, prøver å innhente INFO om det i det hele tatt er GJENNOMFØRBART. Slutt å døm folk som ønsker å tilegne seg kunnskap FØR man gjør noe som helst! Er det rart det er krig i verden? Ikke i det hele tatt!! Anonymkode: df9d0...676 Tingen er at det er uetisk å avle på blandingshunder fordi man vet aldri hva man får. Det er derfor det er mye kritikk her. Skjønner ikke hvor mange ganger man må si det, blir tråd på tråd om slike ting når det kommer til blandingshunder. Du snakker om intelligens nivået på folk mens du spør om hvordan du kan få satt valper på blandingshunden din... Istedenfor å spørre på kg, ta heller noen google søk, spør ordentlige oppdrettere (som faktisk avler på spesifikke raser) hvis det er så viktig å vite. Enhver etisk og pålitelig oppdretter som vet hva de driver med vil fortelle deg at blandingsavl ikke lønner seg. Anonymkode: 9c4b9...e5b 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #27 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tingen er at det er uetisk å avle på blandingshunder fordi man vet aldri hva man får. Det er derfor det er mye kritikk her. Skjønner ikke hvor mange ganger man må si det, blir tråd på tråd om slike ting når det kommer til blandingshunder. Du snakker om intelligens nivået på folk mens du spør om hvordan du kan få satt valper på blandingshunden din... Istedenfor å spørre på kg, ta heller noen google søk, spør ordentlige oppdrettere (som faktisk avler på spesifikke raser) hvis det er så viktig å vite. Enhver etisk og pålitelig oppdretter som vet hva de driver med vil fortelle deg at blandingsavl ikke lønner seg. Anonymkode: 9c4b9...e5b Ja, beklager da, men jeg er ny her! Og som jeg leser av hva enkelte svarer her, så kan jo det tydeligvis være risiko med renrasede også! Så syns du det er rart at jeg spørr? Jeg har som sakt fått go fra veterinær, mon tro om veterinær hadde gjort det om det ikke burde avles på min blandingshund 🧐 Og med alle svarene som er kommet i denne tråden, så hadde det kanskje vært på høy tid og hatt en check list ift avl? I rest my case. Anonymkode: df9d0...676 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #28 Del Skrevet 2. mars Nei, din hund er ikke en malshi. Du har en blandingshund, ikke en fancy «rase» som ble oppfunnet fordi to rasehunder ble parret. Nei, du bør ikke få valper på din hund. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i noe rundt avl, arv og sykdom på hund. Hvilke helsetester har du fått gjennomført på din tispe? Er foreldre helsetestet? Det er overflod av hunder til omplassering, hva tenker du om det? Anonymkode: 057f8...f5a 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #29 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, din hund er ikke en malshi. Du har en blandingshund, ikke en fancy «rase» som ble oppfunnet fordi to rasehunder ble parret. Nei, du bør ikke få valper på din hund. Du har tydeligvis ikke satt deg inn i noe rundt avl, arv og sykdom på hund. Hvilke helsetester har du fått gjennomført på din tispe? Er foreldre helsetestet? Det er overflod av hunder til omplassering, hva tenker du om det? Anonymkode: 057f8...f5a I alle dager 😂😂😂 Jo jeg har verdens vakreste malshi! Anonymkode: df9d0...676 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #30 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, beklager da, men jeg er ny her! Og som jeg leser av hva enkelte svarer her, så kan jo det tydeligvis være risiko med renrasede også! Så syns du det er rart at jeg spørr? Jeg har som sakt fått go fra veterinær, mon tro om veterinær hadde gjort det om det ikke burde avles på min blandingshund 🧐 Og med alle svarene som er kommet i denne tråden, så hadde det kanskje vært på høy tid og hatt en check list ift avl? I rest my case. Anonymkode: df9d0...676 Den eneste måten det er risiko på renrasede hunder er hvis de blir avlet på uten gode friske stamtavler, mentaltester osv osv. Veterinæren din har nok ikke oppfordret deg til å sette valper på hunden din, h*n har nok bare sagt at hunden din egner seg som god nok til å takle det fordi den som individ sikkert er en god hund uten atferdsproblemer + at den er frisk. Det betyr ikke at det er noe du burde gjøre.... Anonymkode: 9c4b9...e5b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #31 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Den eneste måten det er risiko på renrasede hunder er hvis de blir avlet på uten gode friske stamtavler, mentaltester osv osv. Veterinæren din har nok ikke oppfordret deg til å sette valper på hunden din, h*n har nok bare sagt at hunden din egner seg som god nok til å takle det fordi den som individ sikkert er en god hund uten atferdsproblemer + at den er frisk. Det betyr ikke at det er noe du burde gjøre.... Anonymkode: 9c4b9...e5b Ja stemmer det! Glemte jo helt at du var med oss til veterinæren! Anonymkode: df9d0...676 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #32 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den eneste måten det er risiko på renrasede hunder er hvis de blir avlet på uten gode friske stamtavler, mentaltester osv osv. Veterinæren din har nok ikke oppfordret deg til å sette valper på hunden din, h*n har nok bare sagt at hunden din egner seg som god nok til å takle det fordi den som individ sikkert er en god hund uten atferdsproblemer + at den er frisk. Det betyr ikke at det er noe du burde gjøre.... Anonymkode: 9c4b9...e5b Må bare legge til dette.. Nå vet ikke jeg når du skaffet deg denne hunden, men hvis du bevisst kjøpte denne hunden som valp så vet jeg akkurat hvor kunnskapsnivået ditt ligger her og det er ikke bra nok. Sett følelsene litt til side og bruk litt tid på å søke opp hvorfor man ikke burde avle på blandingshunder. Nesten alt har med forfedredyrene å gjøre og du vet ikke hvordan deres helse var eller hvordan forrige kull har endt opp. Selv om din hund er fantastisk og frisk betyr ikke det at det er lurt å sette valper på henne. Med all respekt, jeg mener ikke å være en av de som kaller deg dum for å ikke vite bedre, alle har vært der på et punkt når de finner interesse på akkurat dette. Dette er hvorfor vi har gode oppdrettere som faktisk opprettholder rasestandard og fysisk og mental helse på hundene. Det er dette som er hele poenget med å avle på hunder, det skal aldri være for ens egen skyld. Anonymkode: 9c4b9...e5b 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #33 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må bare legge til dette.. Nå vet ikke jeg når du skaffet deg denne hunden, men hvis du bevisst kjøpte denne hunden som valp så vet jeg akkurat hvor kunnskapsnivået ditt ligger her og det er ikke bra nok. Sett følelsene litt til side og bruk litt tid på å søke opp hvorfor man ikke burde avle på blandingshunder. Nesten alt har med forfedredyrene å gjøre og du vet ikke hvordan deres helse var eller hvordan forrige kull har endt opp. Selv om din hund er fantastisk og frisk betyr ikke det at det er lurt å sette valper på henne. Med all respekt, jeg mener ikke å være en av de som kaller deg dum for å ikke vite bedre, alle har vært der på et punkt når de finner interesse på akkurat dette. Dette er hvorfor vi har gode oppdrettere som faktisk opprettholder rasestandard og fysisk og mental helse på hundene. Det er dette som er hele poenget med å avle på hunder, det skal aldri være for ens egen skyld. Anonymkode: 9c4b9...e5b 🤣🤣🤣🤣🤣 altså dette må være noe av det sykeste! 😂😂😂 Dette må være kødd?? Anonymkode: df9d0...676 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #34 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 🤣🤣🤣🤣🤣 altså dette må være noe av det sykeste! 😂😂😂 Dette må være kødd?? Anonymkode: df9d0...676 Du må være trang i huet, helt seriøst. Det som er sykt er at du ikke klarer å forstå at blandingsavl er en dårlig ting selv med så mange gode forklaringer på det. Trangsynt er du som ønsker å sette din egen vilje og ditt eget behov ovenfor de potensielle valpene. Det er umulig å få folk som deg til å forstå, my point still stands! Anonymkode: 9c4b9...e5b 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 2. mars #35 Del Skrevet 2. mars Vil du virkelig sette livet til hunden din på spill for et kull med valper? Hvert år dør det tisper under og etter valpekull. Det er tisper som er normalt friske og raske. En oppdretter som driver med dette profesjonelt vet at dette kan skje, og det er en del av det å drive oppdrett. Men for oss andre som eier hund for kosens skyld, ville det være forferdelig å miste hunden for et valpekull som ikke engang tilfører rasen noe positivt. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #36 Del Skrevet 2. mars Ulven skrev (1 minutt siden): Vil du virkelig sette livet til hunden din på spill for et kull med valper? Hvert år dør det tisper under og etter valpekull. Det er tisper som er normalt friske og raske. En oppdretter som driver med dette profesjonelt vet at dette kan skje, og det er en del av det å drive oppdrett. Men for oss andre som eier hund for kosens skyld, ville det være forferdelig å miste hunden for et valpekull som ikke engang tilfører rasen noe positivt. AKKURAT!!!! Med risikoer som dette hvorfor ikke heller, som jeg sier gang på gang, fokusere på å sette en ordentlig rase i godt lys og fortsette å holde på helsa og rasestandarden, uansett hva som kan skje? Jeg forstår ikke folk som absolutt skal avle på blandingshunder, er ikke 1 positiv ting med det. Det er sjansespill!!! Anonymkode: 9c4b9...e5b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #37 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun ønsker penger, that’s it Anonymkode: 5d81c...93e Da vil hun få seg en overraskelse. Kostnadene ved valpehold overstiger inntektene. Du får ikke så mye for en blandingshund og disse får ikke 15 valper på kullet. Lønnsomt er det ikke. Anonymkode: 3a66e...3df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #38 Del Skrevet 2. mars Ulven skrev (2 minutter siden): Vil du virkelig sette livet til hunden din på spill for et kull med valper? Hvert år dør det tisper under og etter valpekull. Det er tisper som er normalt friske og raske. En oppdretter som driver med dette profesjonelt vet at dette kan skje, og det er en del av det å drive oppdrett. Men for oss andre som eier hund for kosens skyld, ville det være forferdelig å miste hunden for et valpekull som ikke engang tilfører rasen noe positivt. Jeg er sjokkert av at folk ikke gidder å lese hva jeg faktisk har sakt i denne tråden, men lager sine egne forestillinger oppi hodene sine og antar i det vide og det brede. Skremmende! Jeg har ingenting å «forsvare» Alt jeg vet er at jeg skal skaffe alle fakta og all de. Info jeg trenger fra alle andre kilder enn her inne hvertfall, for å vurdere omvalpee er kull blir aktuelt eller ei! TAKK for meg! Anonymkode: df9d0...676 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #39 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da vil hun få seg en overraskelse. Kostnadene ved valpehold overstiger inntektene. Du får ikke så mye for en blandingshund og disse får ikke 15 valper på kullet. Lønnsomt er det ikke. Anonymkode: 3a66e...3df Jeg ville vært enig med deg, men med mindre man planlegger å ta med valpene til veterinæren mer enn 1 gang og sende med valpepakke osv osv så er det faktisk ikke alt for dyrt. Man kan bruke disse doodle folka som eksempel, de tar jo over 40k for 1 utforutsigbar ''designer blandingsvalp''. Anonymkode: 9c4b9...e5b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #40 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da vil hun få seg en overraskelse. Kostnadene ved valpehold overstiger inntektene. Du får ikke så mye for en blandingshund og disse får ikke 15 valper på kullet. Lønnsomt er det ikke. Anonymkode: 3a66e...3df Det er ekstremt lønnsomt med blandingsraser. De har knapt utgifter ved kullene sine fordi de kutter hjørner. De slipper mental test, helsetester, utstillinger osv. de kan bare eie en søt og sjarmerende hund som de da automatisk tenker at valpene blir copy c copy v og er like søte og sjarmerende som mammaen sin. De finner en hannhund som får en slant og selger valpene for laaaangt mer enn en renraset hund koster. Det er ikke uten grunn at dette er favoritthobbyen for trygda folk som ønsker seg inntekt. De kan tjene helt hinsides med penger på dette her. Også er det selvsagt det at de kan sette kull på kull på kull på tispa fordi nkk ikke står der og passer på, så lett at et blandingskull av små hunderaser kan du tjene 150.000 kr på, avhengig av hvor mange valper du får. Det er sinnsykt, men sant. de selger jo søren meg blandingvalper for 30.000-50.000 kr og folk betaler. Fordi valpen er jo så søt. Anonymkode: 3feb2...7b7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå