Gå til innhold

Tørr vi å planlegge valpekull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor ikke?

så lenge man har to hunder som er friske, så har man større sjanse for en frisk fin hund. Selvfølgelig må rasene komplimentere hverandre. 

Anonymkode: cf9f5...552

Bare det at du skriver at rasene må komplementere hverandre er underlig all den tid du snakker ned renrasede hunder. La oss si at man slutter med raseavl, og alle gjør som deg. Hvordan skal man da vite noe som helst om helse? Og at hundene komplementerer hverandre? Det er mye usunn avl i rasemiljøet og enkelte raser burde forbys da hundene lever med dårlig helse, men det er også mange sunne hunderaser. Så jeg synes du forenkler avl noe voldsomt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Drit i det. Er nok unødvendige bikkjer. Driter på fortau og turstier, bjeffing og bråk. At folk gidder å ha det frivillig. 

Anonymkode: e5ce6...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange ganger må en si at et godt oppdrett ikke fokuserer på penger... Man avler på renrasede friske hunder for å opprettholde rasen og rasestandarden. Det som er forskjellen mellom en blandingshund og en renraset hund med god stamtavle er at med den renrasede hunden så vet du faktisk hva du får jo, og hva du kan forvente. Det gjør du ikke med en blandingshund, du vet ikke hva slags gemytt den vil ha, du vet ikke hva slags sykdommer den kan få. Har du hørt om jaktgolden? Det er ''2 linjer'' for golden retriever, bruks- og utstilling. Samme med for eksempel labrador retriever. Ting har MYE med hva hunden skal brukes til så at du ikke tror på det faktum at man avler på friske hunder for å ikke bruke de til noe som helst er merkelig. Du får ikke en god retriever fra en oppdretter som kun avler for kos/familiehunder, men du vet ihvertfall hva du kan forvente av adferd, helse, gemytt osv.

Anonymkode: 9c4b9...e5b

Har selvsagt hørt om jaktgolden, og vet selvfølgelig også at de fleste hunder blir brukt til noe. Poenget er at hvis du ikke er interessert i å føre genene videre, så avler du jo ikke på en hund, uavhengig om det er renraset eller blandingshund. Du vet heller ikke om en renraset vil få gener fra "den gale oldemora" som ingen oppdaget var gal før hun hadde blitt avla på og valpene for lengst gitt bort. Du vet heller ikke om sykdommen som viste seg å være mer alvorlig enn først antatt, dukker opp hos søskenbarnet til onkelen til hunden du skal kjøpe. Som hos ALLE individer i hele verden, så dukker ukjente gen opp, og du får et individ som ikke er til å stole på. Er det TRYGGERE å kjøpe renraset? Tja, jeg er usikker. Kommer selvfølgelig an på hva du skal bruke den til. Skal du gå på rypejakt, kjøper du jo ikke en blandingshund mellom engelsk setter og elghund, bare fordi det er jakthunder begge to. Men, skal du ha en familiehund, så kan du utmerket godt klare deg med en blanding mellom Golden Retriever og Collie feks. Ja, du kan få en apporterende, varslende hund, men du kan også få en nydelig, rolig familievennlig skapning. 

Jeg foreslår forøvrig herved at alle seriøse oppdrettere av renrasede hunder, kun tar betalt for utgifter (Herunder også betaling for tid man bruker på en valp) man har på en valp fram til den forlater mor, hvis penger ikke er av interesse, men kun ønsket om å ha rene linjer. Kjapt søk, engelsk setter ligger på mellom 20-30000, noe som jeg er gaaaanske sikkert på gir penger på konto. 

Da vil det ikke lenger være interesse for blandingshunder, ettersom det vil være billigere å kjøpe renraset.

Anonymkode: 92534...7cd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har selvsagt hørt om jaktgolden, og vet selvfølgelig også at de fleste hunder blir brukt til noe. Poenget er at hvis du ikke er interessert i å føre genene videre, så avler du jo ikke på en hund, uavhengig om det er renraset eller blandingshund. Du vet heller ikke om en renraset vil få gener fra "den gale oldemora" som ingen oppdaget var gal før hun hadde blitt avla på og valpene for lengst gitt bort. Du vet heller ikke om sykdommen som viste seg å være mer alvorlig enn først antatt, dukker opp hos søskenbarnet til onkelen til hunden du skal kjøpe. Som hos ALLE individer i hele verden, så dukker ukjente gen opp, og du får et individ som ikke er til å stole på. Er det TRYGGERE å kjøpe renraset? Tja, jeg er usikker. Kommer selvfølgelig an på hva du skal bruke den til. Skal du gå på rypejakt, kjøper du jo ikke en blandingshund mellom engelsk setter og elghund, bare fordi det er jakthunder begge to. Men, skal du ha en familiehund, så kan du utmerket godt klare deg med en blanding mellom Golden Retriever og Collie feks. Ja, du kan få en apporterende, varslende hund, men du kan også få en nydelig, rolig familievennlig skapning. 

Jeg foreslår forøvrig herved at alle seriøse oppdrettere av renrasede hunder, kun tar betalt for utgifter (Herunder også betaling for tid man bruker på en valp) man har på en valp fram til den forlater mor, hvis penger ikke er av interesse, men kun ønsket om å ha rene linjer. Kjapt søk, engelsk setter ligger på mellom 20-30000, noe som jeg er gaaaanske sikkert på gir penger på konto. 

Da vil det ikke lenger være interesse for blandingshunder, ettersom det vil være billigere å kjøpe renraset.

Artig du sier dette da det er mange »designerhunder», altså blandinger, som koster mye mer enn det. 

En seriøs oppdretter helsetester hundene sine, med øyelysing, HD/AD røntgen osv. Dette koster penger. Hvor mange kjøkkenoppdrettere gjør dette? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 21.58):

NEMLIG! Reinraset er ikke nødvendigvis godt avlet - men det spiller liten rolle for veldig mange mennesker. Har hunden papirer i NKK er det mer enn bra nok. Folk må forstå at veldig mye hundeavl er fullstendig uetisk!

Selv har jeg to hunder med gullkantet stamtavle og jeg skal love at det ble lagt ned en SOLID jobb når disse ble kjøpt inn. Jeg sjekket oppdrettere opp og ned, ringte rundt og forhørte meg masse. Nesten på grensen til stalking. Neida, bare for å sette det på spissen. Venner og bekjente har gjort det samme. Fellesnevneren er at ingen av oss har friske hunder, selv om disse hundene visstnok skal ha hatt verdens flinkeste oppdrettere og alle verdens helsetester tatt. Alle hundene har dessverre utfordringer som er knyttet til rasen og som med litt jobb nok kunne vært avlet vekk ved å få inn friskt blod og dermed ned innavlsprosenten.

En kamerat har en hund som har 0 i innavlsprosent i DogWeb, ved en privat DNA-prøve viser det seg at innavlsprosenten er på nesten 30 prosent! Det er jo fullstendig forkastelig! Mine er ikke sjekket ved privat  DNA, men tviler sterkt på at 0 i DogWeb stemmer etter alt som har kommet frem de siste årene.

Rensaset er ikke alltid best!

Anonymkode: d335b...ba0

Har samme erfaring. Føler at nkk er litt svindel, de fremstiller det som om de er en slags garantist for at oppdretter er seriøs men det stemmer jo ikke. For mange raser er det rein dyremishandling satt i system (noe høyesterett bekrefter). 
raseklubbene er også veldig flinke til å legge lokk på og bagatellisere problemer rasen har, «sjekk med Raseklubbene» er et dårlig råd, de er ikke ærlige.

Anonymkode: fd7fe...961

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sukkertøy skrev (1 time siden):

Artig du sier dette da det er mange »designerhunder», altså blandinger, som koster mye mer enn det. 

En seriøs oppdretter helsetester hundene sine, med øyelysing, HD/AD røntgen osv. Dette koster penger. Hvor mange kjøkkenoppdrettere gjør dette? 

Nettopp, ute etter penger, som jeg tidligere har skrevet. Poenget er at det gjelder de fleste som selger hunden til større beløp enn ren utgifter. Vet at veterinær koster penger, men igjen, ikke tilsvarende prisen en valp som oftest koster. Øyelysing av valp koster maks rundt 1500 kr, som oftest med rabatt for flere valper. Hd/ad-røngten (av mor, selvsagt siden dette ikke gjøres før minst 12 måneders alder)  er et engangsbeløp på rundt 5000 kr. Selvsagt kan man ta røntgen flere ganger hvis ønskelig, men ingen nødvendighet. Så kommer selvsagt helsekontroll, vaksine osv fra veterinær før valpene skal leveres, rundt 1500 kr. Så, en valp, hvis mor får et kull på fem stk, ligger i utgangspunktet på rundt 4-5000 i utgifter til veterinær. I tillegg kommer mat, stell, tidsbruk osv. Hvis vi runder opp til 10000 kr, da tar vi i, så vil man likevel tjene penger på en hund til mellom 20-30000. Uavhengig av om det er renraset eller ikke. Er det forsvarlig å avle på blandinger? Kanskje, hvis du faktisk ikke bryr deg om hvilken hund du parrer tispa di med, hvis det er en helt annen blanding som ikke allerede er i tispa, da blir det jo bare gatemix. (Forøvrig var min gamle blanding skikkelig gatemix, og som sagt ikke syk en eneste dag før hun plutselig falt om død som nesten 15 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nettopp, ute etter penger, som jeg tidligere har skrevet. Poenget er at det gjelder de fleste som selger hunden til større beløp enn ren utgifter. Vet at veterinær koster penger, men igjen, ikke tilsvarende prisen en valp som oftest koster. Øyelysing av valp koster maks rundt 1500 kr, som oftest med rabatt for flere valper. Hd/ad-røngten (av mor, selvsagt siden dette ikke gjøres før minst 12 måneders alder)  er et engangsbeløp på rundt 5000 kr. Selvsagt kan man ta røntgen flere ganger hvis ønskelig, men ingen nødvendighet. Så kommer selvsagt helsekontroll, vaksine osv fra veterinær før valpene skal leveres, rundt 1500 kr. Så, en valp, hvis mor får et kull på fem stk, ligger i utgangspunktet på rundt 4-5000 i utgifter til veterinær. I tillegg kommer mat, stell, tidsbruk osv. Hvis vi runder opp til 10000 kr, da tar vi i, så vil man likevel tjene penger på en hund til mellom 20-30000. Uavhengig av om det er renraset eller ikke. Er det forsvarlig å avle på blandinger? Kanskje, hvis du faktisk ikke bryr deg om hvilken hund du parrer tispa di med, hvis det er en helt annen blanding som ikke allerede er i tispa, da blir det jo bare gatemix. (Forøvrig var min gamle blanding skikkelig gatemix, og som sagt ikke syk en eneste dag før hun plutselig falt om død som nesten 15 år)

Mitt poeng er det motsatte av ditt. 

Det koster penger å helseteste en hund. Det gjør seriøse oppdrettere av rasehunder. Kjøkkenoppdrettere gjør sjelden det, og tar seg i mange tilfeller mer betalt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sukkertøy skrev (45 minutter siden):

Mitt poeng er det motsatte av ditt. 

Det koster penger å helseteste en hund. Det gjør seriøse oppdrettere av rasehunder. Kjøkkenoppdrettere gjør sjelden det, og tar seg i mange tilfeller mer betalt. 

Tror ikke det er vits i å argumentere med den personen du svarer, jeg klarer ikke tolke det annet enn som uvitenhet. Virker ikke som h*n tenker over at inntektene oppdretterne får fra valpene går tilbake til eventuelle forverter på tispene, forsikringer til alle hundene (gode oppdrettere bruker flere tisper + hannhunder), mat og utstyr, kurs, helsesjekker, mentaltester, og tilogmed valpepakker som kjøperne får med. Det er ikke billig å være oppdretter... Det meste av det oppdretterne tjener på valpene går rett tilbake til hundene de bruker.. 

Altså, helt ærlig, skal man klage på at folk kun avler for penger så prat heller ned på de som for eksempel avler på raser som puddelblandinger som går for mye mer enn renraset puddel med god stamtavle. 1 liten uforutsigbar cavapoo dritt går jo for over 40 tusen kroner og dette er fra useriøst oppdrett, finnes ikke seriøse eller pålitelige oppdrettere av blandingsavl fordi de gjør det FAKTISK bare for penger og fordi valpene er så ''søte''.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror ikke det er vits i å argumentere med den personen du svarer, jeg klarer ikke tolke det annet enn som uvitenhet. Virker ikke som h*n tenker over at inntektene oppdretterne får fra valpene går tilbake til eventuelle forverter på tispene, forsikringer til alle hundene (gode oppdrettere bruker flere tisper + hannhunder), mat og utstyr, kurs, helsesjekker, mentaltester, og tilogmed valpepakker som kjøperne får med. Det er ikke billig å være oppdretter... Det meste av det oppdretterne tjener på valpene går rett tilbake til hundene de bruker.. 

Altså, helt ærlig, skal man klage på at folk kun avler for penger så prat heller ned på de som for eksempel avler på raser som puddelblandinger som går for mye mer enn renraset puddel med god stamtavle. 1 liten uforutsigbar cavapoo dritt går jo for over 40 tusen kroner og dette er fra useriøst oppdrett, finnes ikke seriøse eller pålitelige oppdrettere av blandingsavl fordi de gjør det FAKTISK bare for penger og fordi valpene er så ''søte''.

Enig med deg 👏🏻 

og du har nok rett, ingen vits å diskutere mer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ang inntjening på valper. Ei venninne hadde to kull på sin renrasede. Første kull: 8 valper. Hun gikk i pluss, solgte valpene for 20.000 kr pr valp, utgifter ca 7000,- pr valp.

gang nr 2; progresjonstester, reising til hannhund, overnatting, parring, tapping av sæd av hannhund og inseminasjon hos veterinær: ble ingen valper. Ca 12.000 kr i minus. 

gang nr 3: progresjonstester, reising til hannhund, betale hannhund, overnatting, vellykket parring, 2 valper, kun den ene overlevde. Solgt for 22.000 kr. Gikk i minus. 

Total sum: null prosjekt. 

I tillegg til disse prisene beskrevet overfor er det utgifter til tispa når det kommer til utstillinger, registering av valper, pass, vaksiner, røntgen, øyelysing, generelle veterinærutgifter, ormkurer, ekstra mat under drektighet, utstyr til valpene, veterinær til valpene. 

når man kjøper blandingshunder er det utrolig mange av disse utgiftene ovenfor som ikke er nødvendig, fordi det ikke står en organisasjon som faktisk krever dette. I tillegg selges valpene mye dyrere og man kan ha kull på kull på tispas løpetid, fordi igjen- ingen organisasjon setter begrensninger på tispa. Bare å kjøre på. Klart man da tjener penger på blandingshunder, det er et faktum at de færreste som blander blandingshunder gjør disse tingene som folk med renrasede hunder gjør. 

Dette har forøvrig ingenting med ts sitt innlegg å gjøre, men håper ts virkelig tenker grundig gjennom og tar all informasjon, til og med kritikk hun har fått, til seg. Selvfølgelig er det sårt for de som driver med ordentlig avl, som bruker timesvis på oppdrettet sitt, flerfoldige tusen for å importere sæd, hunder, reiser land og strand rundt, studerer eventuell potensielle avlshunder fysiske egenskaper og psykiske egenskaper, det tas tester meg her og der, kull går ikke som planlagt, man følger opp valpene og finner kombinasjoner av hannhund og tisper som fungerer og ikke fungerer, det er mye jobb. 
Også plutselig dukker det opp noen som bare: hei, se så søt og fin blandingshunden min er, den føler jeg har lyst til å bli mamma ❤️ eller, jeg har lyst på valp etter hunden min, fordi den er så fin, snill og grei.

Det blir litt som å spytte på all jobben som legges ned for de som driver seriøs og målretta avl da. For mange vil det nok føles som juks. Hvis ts er oppriktig interessert i hundeavl, så hvorfor ikke kjøpe en renraset hund og starte med målrettet avlsoppdrett? Hvorfor skal man absolutt avle på kjøkkenet? 

Anonymkode: 3feb2...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 13.05):

Dyrlegen har gitt «go» for hunden min med å få valpekull. Det er en blandingshund. Har ikke en potensiell hanhund som hun kan parres med og er usikker på hvordan man kommer i kontakt med en som kunne passe.

Anyway, hunden min er en malshi (blanding av malteser og shi tzu) Når jeg kommer over diskusjoner på nett og sider på Facebook ift avl, så får jeg helt angst for hele prosessen. Folk går så hardt ut at jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr. Det er jo klart at både tispen og han hunden må være friske osv, og skulle tro at man heller ikke burde avle på blandingshund. Er det noen side/sted der man punktvis har en sjekkliste ift avl? 

Anonymkode: df9d0...676

Hvor gammel er tispa ?

Anonymkode: fba25...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 0.18):

De som driver med hundekjøring.

Anonymkode: e6174...894

Eee nei.

Kjenner flere som driver med det. Og de er utrolig opptatt av hva slags egenskaper mor og far har før de evnt parrer. De er og nøye i forhold til sykdom osv også. Ene naboen her sa rett ut at en tispe han har vil aldri få valper pga søster hadde det blitt oppdaget noe med øyer på. Er stamtavle på de så lenge de er renraset noe som og er hos en del av dem også

Anonymkode: a70c4...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...