AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:51 #81 Del Skrevet søndag kl 22:51 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for info! Den ser jeg. Ønsker ikke komme ut med mer detaljer om min hund, utenom at foreldrene er renraset fra sin rase, og ikke blanding og oppdretter er noen. Jeg er oppvokst med og har selv hatt renraset hund tidligere. De er større raser enn den jeg har nå. Anonymkode: df9d0...676 *oppdretter er norsk skulle det stå Anonymkode: df9d0...676 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lajlaj Skrevet søndag kl 22:53 #82 Del Skrevet søndag kl 22:53 Jeg bryr meg ikke et kvekk om hunder, men henger i tråden bare for å lese TS sine unnvikende, og stadig mer klikkende, svar... 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:56 #83 Del Skrevet søndag kl 22:56 Hadde de hysteriske damene her vært like nøye med sine egne partnere. Anonymkode: 173b2...2a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:00 #84 Del Skrevet søndag kl 23:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde de hysteriske damene her vært like nøye med sine egne partnere. Anonymkode: 173b2...2a8 I LOVEIT!!! 🤣🤣❤️Beste svaret til nå!! Anonymkode: df9d0...676 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:09 #85 Del Skrevet søndag kl 23:09 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hadde de hysteriske damene her vært like nøye med sine egne partnere. Anonymkode: 173b2...2a8 Enig! 👏🏻👏🏻👏🏻 😂😂 Anonymkode: e3562...40a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #86 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja helt merkelig. Bare fordi det er en blandingshund betyr ikke at det er en dårlig hund eller at man bare er ute etter å tjene penger. Jeg er fullstendig i mot «bakgårdsavl» hvor man krysser to random hunder bare fordi de er søte, bare så det er sagt. Men om begge foreldredyrene er nøye sjekket (og helst foreldrene deres igjen også så klart) og man har en fornuftig tanke bak avlen så kan dette være like bra om ikke bedre enn raseavl. Hvorfor i alle dager folk ønsker å avle på og forsvare avl på f.eks fransk bulldog eller mops er et stort mysterium for meg. Det er jo reinspikka dyreplageri! Heller blandingsavl enn avl på individer som garantert gir helseproblemer, men dette er tydeligvis ikke så farlig siden det er reinraset 🤷♀️ Anonymkode: d335b...ba0 Du tror at de som ikke støtter blandingsavl, syns avl på usunne raser er tipp topp? Det fins vel en håndfull raser jeg personlig ville hatt, det betyr ikke at jeg støtter blandingsavl uten mål og mening utover at min hund er søt. Anonymkode: 53493...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #87 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du tror at de som ikke støtter blandingsavl, syns avl på usunne raser er tipp topp? Det fins vel en håndfull raser jeg personlig ville hatt, det betyr ikke at jeg støtter blandingsavl uten mål og mening utover at min hund er søt. Anonymkode: 53493...0b0 Hvem har planer om blsndingsavl uten mål og melding utover at hunden er søt? Anonymkode: df9d0...676 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #88 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem har planer om blsndingsavl uten mål og melding utover at hunden er søt? Anonymkode: df9d0...676 *beklager skrivefeil Anonymkode: df9d0...676 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 4 timer siden #89 Del Skrevet 4 timer siden (endret) TS, hvis begge foreldrene til hunden din var renraset, så kan du vel søke dem opp på dogweb og finne ut mye om helsen deres der. Det samme gjør du med hunden den skal parres med. malteser og shi tzu Rasestandard for Malteser: https://www.nkk.no/getfile.php/132417-1731570890/Filer/Rasestandarder - nedlastingssenter/Gruppe 09 - Selskapshunder/Malteser FCI 065.pdf Info om Shis tzu (Jeg klarte ikke å få opp rasestandard når jeg klikket på det) https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/rasevelger/raser/shih-tzu Edit: Jeg glemte dogweb: https://www.dogweb.no/hundedatabase/ Endret 4 timer siden av Hulderen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #90 Del Skrevet 3 timer siden Hulderen skrev (25 minutter siden): TS, hvis begge foreldrene til hunden din var renraset, så kan du vel søke dem opp på dogweb og finne ut mye om helsen deres der. Det samme gjør du med hunden den skal parres med. malteser og shi tzu Rasestandard for Malteser: https://www.nkk.no/getfile.php/132417-1731570890/Filer/Rasestandarder - nedlastingssenter/Gruppe 09 - Selskapshunder/Malteser FCI 065.pdf Info om Shis tzu (Jeg klarte ikke å få opp rasestandard når jeg klikket på det) https://www.nkk.no/hunderaser-og-kjop-av-hund/rasevelger/raser/shih-tzu Edit: Jeg glemte dogweb: https://www.dogweb.no/hundedatabase/ TUSEN TAKK ❤️ Ja moren er Shi tzu og faren er malteser. Ang det med «sjekkliste» som jeg mente i HI så var det egentlig alt man må ta hensyn til ift ev. avl. Både ift helse hos de forskjellige rasene, familie osv, men også andre ting som er viktig å tenke på. Nå ble det mye anklagelser og antagelser i denne tråden og masse forskjellige meninger og det tok helt av, men er glad for de av dere som kom med saklige og gode tilbakemeldinger 🥰 Hunden min er langt ifra satt noen kull på enda, og det er ikke sikkert det blir noe av engang. Jeg ønsker bare å vite alt man må tenke på å ta hensyn til, og det har jeg vært fall lm ikke annet, fått en pekepinn på. Anonymkode: df9d0...676 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #91 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem har planer om blsndingsavl uten mål og melding utover at hunden er søt? Anonymkode: df9d0...676 De som driver med hundekjøring. Anonymkode: e6174...894 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #92 Del Skrevet 2 timer siden For å gi deg et helt nøytalt svar TS, så eksisterer det ingen generell sjekkliste. Men det kan du jo orde deg selv, og legge til underveis som du undersøker. Viktige ting er selvsagt helse. Er tispen undersøkt for arvelige sykdommer rasene hennes disponerer for? Sjekk kravene til begge rasene for sykdommer. Så bør du sjekke opp foreldrene, søsken osv. Siden dette er en blanding kan du kontakte de du kjøpte henne av og spørre om kontaktinfo til andre valpekjøpere og ta en ringerunde. Så må du selvsagt tenke på hva du vil ha, skal valpene være rene kosehunder? Sannsynligvis i ditt tilfelle. Da ville jeg ikke blandet inn flere raser eller raser med annerledes pelstype enn tispen. Så må hannhunden også testes for arvelige sykdommer og du må møte han og vurdere gemytt og adferd. Så må du selvsagt planlegge det økonomiske. Skaffe avlsforsikring (et MUST), regne ut på utgifter til ekstra og næringsrik mat til tispe, ekstra veterinærutgifter osv. Valpene skal også ha mat, og de skal chippes og vaksineres og ha ormekur. Det koster endel, så sett av raust med penger til dette. Så må du tenke på salg, er det lett å selge denne typen valper nå? Hva slags pris er fornuftig? Klarer du å vurdere valpekjøpere og se at det er seriøse mennesker? Har du råd til å beholde en valp dersom du ikke får solgt den? Evnt hva hvis en valp får en sykdom, har du økonomi til det? Også er det selvfølgelig det viktigste, er du villig til å risikere skader/død på din tispe? Oppdrettere har jo gjerne flere tisper og dersom en av dem dør så ja er det trist, men det er en del av pakka. Det blir anerledes for en som bare har en hund. Jeg personlig ville ikke risikert det kun for å ha et koselig kull. En stor bakside med dette er også at man ved å lage blandingsvalper støtter valpefabrikker og smugling i andre land ved å normalisere det. Mange mennesker vet ikke hvordan de skal sjekke om valpene de kjøper ikke kommer fra mishandla hunder i polen og kjøper valper på nett. Ved å tilføre markedet flere blandingsvalper uten papirer bidrar man til å normalisere dette, og mannen på gata kan ikke vite om hunden de hilser på kommer fra en fornuftig og snill oppdretter eller kyniske utlandske mishandlere. Feks smugling av valper fra valpefabrikker har økt ENORMT etter at det ble populært med små blandingsvalper. Det er også noe å tenke på i prosessen. Anonymkode: 2fdff...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå