Gå til innhold

Tørr vi å planlegge valpekull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dyrlegen har gitt «go» for hunden min med å få valpekull. Det er en blandingshund. Har ikke en potensiell hanhund som hun kan parres med og er usikker på hvordan man kommer i kontakt med en som kunne passe.

Anyway, hunden min er en malshi (blanding av malteser og shi tzu) Når jeg kommer over diskusjoner på nett og sider på Facebook ift avl, så får jeg helt angst for hele prosessen. Folk går så hardt ut at jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr. Det er jo klart at både tispen og han hunden må være friske osv, og skulle tro at man heller ikke burde avle på blandingshund. Er det noen side/sted der man punktvis har en sjekkliste ift avl? 

Anonymkode: df9d0...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor ønsker du valpekull etter henne?

Anonymkode: 40308...f0f

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ønsker du valpekull etter henne?

Hvor finner man sjekkliste? Er det jeg spørr om

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva slags "sjekkliste" du mener, men noe du bør tenke på er at tispen kan være bærer av arvelige tilstander selv om hun ikke har dem selv. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor finner man sjekkliste? Er det jeg spørr om

Har aldri sett direkte sjekklister, men hva man bør tenke på før man bestemmer seg for valper varierer mellom ulike raseklubber og foreninger. 

Men felles for alle er at avl bør være gjennomtenkt, og for å tilføre noe. Derav spørsmålet om hvorfor du ønsker valper. Hvilke kvaliteter man skal legge vekt på hos hannhunden kommer an på hva formålet med avl er. Så første bud er å tenke over hvorfor du vil parre henne, og hva du vil ha ut av det.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leo skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva slags "sjekkliste" du mener, men noe du bør tenke på er at tispen kan være bærer av arvelige tilstander selv om hun ikke har dem selv. 

Fordi det hadde vært fint med en slik sjekkliste hvor slike ting er beskrevet hvor langt tilbake man skal gå f.eks. med å sjekke «arvelige tilstander» etc. 

Min tispe er frisk og fin og har et godt lynne, som sagt, har fått «go» fra veterinær som har sjekket henne. Og selvfølgelig  må han hund også ha det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har aldri sett direkte sjekklister, men hva man bør tenke på før man bestemmer seg for valper varierer mellom ulike raseklubber og foreninger. 

Men felles for alle er at avl bør være gjennomtenkt, og for å tilføre noe. Derav spørsmålet om hvorfor du ønsker valper. Hvilke kvaliteter man skal legge vekt på hos hannhunden kommer an på hva formålet med avl er. Så første bud er å tenke over hvorfor du vil parre henne, og hva du vil ha ut av det.

Fordi hun er en eksepsjonelt bra hund vil jeg si. Hun er veldig trygg og har ingen «negative» sider (hun har aldri hatt seperasjonsangst, falt til ro og ikke stresset rundt når jeg trente henne på å være alene hjemme) hun er tålmodig og flink med barn, sosial fra dagen jeg hentet henne. Hun er glad og leken, lydig, har ingen tegn på negativt temperament. Hun har god helse og i følge veterinær har hun ingen bemerkninger. Ønsker de samme kvaliteter hos han hund. Og som sakt, hadde vært fint med check list hva angå avl.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes ingen slik sjekkliste. NKKs oppdretterskole anbefales, i tillegg til at man anbefales å samarbeide med erfarne oppdrettere på de første kullene.

Første steg er å lese deg opp på helseproblemer på begge raser du har, og så sjekke dette flere generasjoner tilbake. For eksempel er patellalukasjon og øye- og tannproblemer vanlig på små raser inkludert disse. Hvordan er dette hos foreldre, besteforeldre og oldeforeldre, og ikke minst eventuelle søsken? Og så bør både din hund og hannhund øyelyses og sjekkes for patella. Er dette gjort?

Hva er det ved din hund du ønsker å videreføre? Hva er svake sider? Du bør jo finne en hannhund med komplementerende egenskaper, både fysisk og på gemytt. Og hvis det skulle bli flere valper, har du tid og kapasitet til å beholde de om du ikke finner nye eiere? Markedet er ganske mettet akkurat nå, og selv erfarne og populære oppdrettere ender med å sitte igjen med valper.

Har du avlsforsikring? Hvis ikke vil du måtte betale for keisersnitt selv om det trengs, det er dyrt. 

Dette er det jeg kom på, og jeg er ikke oppdretter. Det er sikkert en hel haug mer å tenke på.

Anonymkode: 53493...0b0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lite om avl på blandingshunder på denne måten. 

Hva legger du i at dyrlegen har sagt "go". Har du sjekket for alle arvelige sykdommer som malteser og shi tzu kan ha? Har du en plan for at hannhunden skal sjekke for det samme? Har du en plan for hvorda du skal sosalisere valpene når de kommer? Hva om du ikke får solgt alle? Hva skal du gjøre om noen av valpekjøperne ender opp med allergi/syk hund og vil returnere den når den er syv måneder?

Har du sjekket hennes søsken, om de er like trygge og friske? Samme med hannhundens søsken? Hvis hannhunden har parret seg før, hvordan har helse og gemytt vært på valpene hans?

Det er mer til avl enn "min hund er søt og snill så det vil jeg avle videre på". 

• Liker 24
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen slik sjekkliste. NKKs oppdretterskole anbefales, i tillegg til at man anbefales å samarbeide med erfarne oppdrettere på de første kullene.

Første steg er å lese deg opp på helseproblemer på begge raser du har, og så sjekke dette flere generasjoner tilbake. For eksempel er patellalukasjon og øye- og tannproblemer vanlig på små raser inkludert disse. Hvordan er dette hos foreldre, besteforeldre og oldeforeldre, og ikke minst eventuelle søsken? Og så bør både din hund og hannhund øyelyses og sjekkes for patella. Er dette gjort?

Hva er det ved din hund du ønsker å videreføre? Hva er svake sider? Du bør jo finne en hannhund med komplementerende egenskaper, både fysisk og på gemytt. Og hvis det skulle bli flere valper, har du tid og kapasitet til å beholde de om du ikke finner nye eiere? Markedet er ganske mettet akkurat nå, og selv erfarne og populære oppdrettere ender med å sitte igjen med valper.

Har du avlsforsikring? Hvis ikke vil du måtte betale for keisersnitt selv om det trengs, det er dyrt. 

Dette er det jeg kom på, og jeg er ikke oppdretter. Det er sikkert en hel haug mer å tenke på.

Anonymkode: 53493...0b0

Tusen takk! ❤️ Jeg skal sjekke den oppdretterskolen til NKK. Har så klart mye klarert allerede, men ja jeg ønsker å gjøre ting riktig! Og har tenkt over veldig mye allerede så er ikke bare noe som jeg plutselig fant ut hadde vært kjekt å finne på å utsette hunden min for 😅 Som sakt, hadde vært genialt med en total sjekkliste ift planlegging av valpekull, for da kunne man UNDERVEIS finne ut -FØR- man setter valper på tispen -OM- man KAN eller IKKE KAN  avle på hunden sin f.eks! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til info så er NKK korrupt. Veldig lett å forfalske stamtavle der.. 

Anonymkode: 7fdeb...e71

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avl på blandingshunder er en uting . Kjøp deg heller en renraset du liker og avl på den om den er frisk, har friske gener osv 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Til info så er NKK korrupt. Veldig lett å forfalske stamtavle der.. 

Anonymkode: 7fdeb...e71

Akkurat! Jeg gir opp! 

(Ikke rettet mot deg) Folk er så sykt på hugget når det ikke engang er et ordentlig system hva gjelder avl. ingen sted der man faktisk kan finne en detaljert check list, men bare mistenke alt og alle for å prøve å utsette sin egen og andres hunder for dårlig avling av hunder! Trenger ingen heksejakt, trenger å bli opplyst! Et sted man finner fakta! I’m out! ❤️

- HI

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Fordi hun er en eksepsjonelt bra hund vil jeg si. Hun er veldig trygg og har ingen «negative» sider (hun har aldri hatt seperasjonsangst, falt til ro og ikke stresset rundt når jeg trente henne på å være alene hjemme) hun er tålmodig og flink med barn, sosial fra dagen jeg hentet henne. Hun er glad og leken, lydig, har ingen tegn på negativt temperament. Hun har god helse og i følge veterinær har hun ingen bemerkninger. Ønsker de samme kvaliteter hos han hund. Og som sakt, hadde vært fint med check list hva angå avl.

Så du ønsker at det skal være slike hunder som henne der ute? Tror du det er et behov for flere (blandings) hunder der ute?

Anonymkode: 7d841...433

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du ønsker at det skal være slike hunder som henne der ute? Tror du det er et behov for flere (blandings) hunder der ute?

Anonymkode: 7d841...433

Heller friske blandingshunder enn syke reinrasede hunder. Om dyrlegen til TS har gikk henne grønt lys og hun har sjekket hunden for alle arvelige sykdommer og har en god plan når hun skal velge hannhund så heier jeg mer på henne enn på alle de hjernevaskede oppdretterne der uke som avler syke hunder. Mange av de reinrasa hundene med gullkantet stamtavle er rein skjær dyreplageri satt i system. 

Anonymkode: d335b...ba0

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heller friske blandingshunder enn syke reinrasede hunder. Om dyrlegen til TS har gikk henne grønt lys og hun har sjekket hunden for alle arvelige sykdommer og har en god plan når hun skal velge hannhund så heier jeg mer på henne enn på alle de hjernevaskede oppdretterne der uke som avler syke hunder. Mange av de reinrasa hundene med gullkantet stamtavle er rein skjær dyreplageri satt i system. 

Tror du virkelig hun har sjekket denne hunden for arvelige sykdommer? Hun gjør jo som de fleste andre som driver blandingsavel, unngår elegant å svare når det spørres om helsetester. Og kommer med dette våset om at blandingshunder er så mye friskere enn de med stamtavle. 

Anonymkode: 68ec3...1e6

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dyrlegen har gitt «go» for hunden min med å få valpekull. Det er en blandingshund. Har ikke en potensiell hanhund som hun kan parres med og er usikker på hvordan man kommer i kontakt med en som kunne passe.

Anyway, hunden min er en malshi (blanding av malteser og shi tzu) Når jeg kommer over diskusjoner på nett og sider på Facebook ift avl, så får jeg helt angst for hele prosessen. Folk går så hardt ut at jeg vet rett og slett ikke om jeg tørr. Det er jo klart at både tispen og han hunden må være friske osv, og skulle tro at man heller ikke burde avle på blandingshund. Er det noen side/sted der man punktvis har en sjekkliste ift avl? 

Antar at denne "go"-en fra dyrlegen inkluderer øyelysning, PL-sjekk og HD røntgen??

Ellers er jeg generelt imot å avle blandingshunder bare fordi det er en fin hund. En ting er spesielle krysninger til sport eks greyster, ellers nei takk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Fordi det hadde vært fint med en slik sjekkliste hvor slike ting er beskrevet hvor langt tilbake man skal gå f.eks. med å sjekke «arvelige tilstander» etc. 

Min tispe er frisk og fin og har et godt lynne, som sagt, har fått «go» fra veterinær som har sjekket henne. Og selvfølgelig  må han hund også ha det. 

Og hvordan mener du at du skal kunne gå tilbake i tid og sjekke? Du har da ikke stamtavle på hunden din, fordi det er en uregistrert blandingshund. 

Du burde ikke ha et valpekull, la seriøse oppdrettere ta seg av den jobben. 

Anonymkode: 1a8ff...ec7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du virkelig hun har sjekket denne hunden for arvelige sykdommer? Hun gjør jo som de fleste andre som driver blandingsavel, unngår elegant å svare når det spørres om helsetester. Og kommer med dette våset om at blandingshunder er så mye friskere enn de med stamtavle. 

Anonymkode: 68ec3...1e6

Jeg skriver DERSOM TS har fått grønt lys og har gjort alle nødvendige tester, jeg skriver ingen plass om at hun har gjort det.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordan mener du at du skal kunne gå tilbake i tid og sjekke? Du har da ikke stamtavle på hunden din, fordi det er en uregistrert blandingshund. 

Du burde ikke ha et valpekull, la seriøse oppdrettere ta seg av den jobben. 

Anonymkode: 1a8ff...ec7

Seriøse oppdrettere som avler systematisk på syke dyr? Papirer i NKK er ikke verdt papiret de er skrevet på lenger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...