Gå til innhold

Økende konspirasjonsmiljø i Norge

Rosa Dartle

Anbefalte innlegg

Jeg ser at jeg har enkelte venner i et noe spesielt miljø, men at dette miljøet blir større og større. Det begynte kanskje med at man ville ha ren mat.

Jeg er selv opptatt av å unngå prosessert mat, har vært skeptisk til vaksiner som ikke er utprøvd, vil ikke steke maten min i teflon osv. Vi kan sikkert alle ha våre greier, og jeg synes mine ting er ganske fornuftige (mens mannen min synes jeg overdriver), og det synes sikkert disse også om sine greier.

Men det blir jo etter hvert et stort ekkokammer der man skal unngå alt av medisiner og vaksiner, det er Donald Trump som vil gi fred, det er solkrem og solbriller som fører til kreft, det er chemtrails og «the system is rigged».

Jeg tror det er sunt å ha en dose skepsis innabords, og jeg tror veldig mange er enige i at verden ikke er helt optimal nå. Men det er et stort gap fra naturlig sunn skepsis til å hive seg på alt mulig av påstander og teorier som florerer i disse ekkokamrene. Hva kan være årsakene til at så mange påvirkes av dette verdensbildet og finner nyhetene sine hos Hemali osv.?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosa Dartle skrev (48 minutter siden):

Men det er et stort gap fra naturlig sunn skepsis til å hive seg på alt mulig av påstander og teorier som florerer i disse ekkokamrene.

enig. Problemet er at mange som kaller seg "skepsis" er kun skepsis når det passer dem. Skepsis mot "stor pharma" men kjøper tonnevis av såkalt naturlige medisiner uten bevisst effekt, feks...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi folk har mistet helt tilliten til både myndighetene og media, og da fører det til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (44 minutter siden):

Det er vel fordi folk har mistet helt tilliten til både myndighetene og media, og da fører det til dette. 

😁😁😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Dartle skrev (6 timer siden):

Jeg ser at jeg har enkelte venner i et noe spesielt miljø, men at dette miljøet blir større og større. Det begynte kanskje med at man ville ha ren mat.

Jeg er selv opptatt av å unngå prosessert mat, har vært skeptisk til vaksiner som ikke er utprøvd, vil ikke steke maten min i teflon osv. Vi kan sikkert alle ha våre greier, og jeg synes mine ting er ganske fornuftige (mens mannen min synes jeg overdriver), og det synes sikkert disse også om sine greier.

Men det blir jo etter hvert et stort ekkokammer der man skal unngå alt av medisiner og vaksiner, det er Donald Trump som vil gi fred, det er solkrem og solbriller som fører til kreft, det er chemtrails og «the system is rigged».

Jeg tror det er sunt å ha en dose skepsis innabords, og jeg tror veldig mange er enige i at verden ikke er helt optimal nå. Men det er et stort gap fra naturlig sunn skepsis til å hive seg på alt mulig av påstander og teorier som florerer i disse ekkokamrene. Hva kan være årsakene til at så mange påvirkes av dette verdensbildet og finner nyhetene sine hos Hemali osv.?

Ser det samme selv. Folk har begynt å hate det gode livet her i norge, en del folk virker hatisk mot demokratiet. Og tilber heller fascister som har blitt ledere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (4 timer siden):

Konspirasjonsmiljø = De som er uenig med meg 

/kappa logikk 

Nei, uenighet er f.eks. mellom meg og en som stemmer Rødt eller FrP. Konspirasjoner er noe annet.

Vi kan gjerne være uenige om hvordan problemer skal løses. Men når meninger om et problem er basert på myter, bias, hjernevask, ideologi eller religiøsitet blir det veldig krevende å diskutere. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media og politikere har fått mindre tillit i befolkningen. Internett har gjort det mye enklere å skape ekkokammere hos folk med samme interesser. Mysterier fanger interessen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt ja. Noe av årsaken er internett og den store mengden løgner/propaganda som serveres. Folk slites ut og blir mindre kritiske. Dette funker selv når løgnen er åpenbar, fordi folk begynner å stille spørsmålstegn ved sannheten.

Det som også er tragisk er at konspirasjonsteorier svekker demokratiet. Folk i et demokrati har det bedre enn befolkningen i land med andre styreformer. Bare se til andre land. Demoktratiet sin store fordel er at ledere/feil kan korrigeres. Hvis noe ikke har hatt ønskelig effekt så velges nye politikere inn ved neste valg. Dette må vi ta aktivt vare på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...