Gå til innhold

Hvor bo ved konflikt som rammer norge?

Sotajenta

Anbefalte innlegg

Lite trolig, men mye usikkert nå. Tenker ikke nødvendigvis på vanlig krig, men angrep på infrastruktur osv. Jeg bor på småbruk ved elv. Vedfyring og støl på fjellet. Ikke dyr nå, men tilrettelagt for høner og sau fra tidligere samt jakt og fiske. Har ofte kunnet tenke meg å bo i en by men akkuratt nå glad jeg bor her. Tvilsomt med bomber  her. Leilighet midt i byen ikke så fristende nå. Blir det mer tilflytting til bygda nå.  Hva tenker dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart at mulighet for å dyrke eller fange noe mat, for ikke å snakke om mulighet for vedfyring, vil gjøre det lettere å overleve både kortere og lengre kriser. Men det krever mye, tøft å klare alt det alene. Da skal du være en skikkelig «mountain man» (eller dame)
Men hvis en krise blir langvarig, vil vi oppleve folk som vil ta ressursene dine med vold. Særlig våpen, kjøretøy og drivstoff vil være utsatt. 
Da er du vel tryggest på stølen, hvertfall en stund. 
Vi har tilgang på et småbruk, men det ligger ved en trafikkert vei. Ser ikke for meg at vi får være i fred. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 timer siden):

Klart at mulighet for å dyrke eller fange noe mat, for ikke å snakke om mulighet for vedfyring, vil gjøre det lettere å overleve både kortere og lengre kriser. Men det krever mye, tøft å klare alt det alene. Da skal du være en skikkelig «mountain man» (eller dame)
Men hvis en krise blir langvarig, vil vi oppleve folk som vil ta ressursene dine med vold. Særlig våpen, kjøretøy og drivstoff vil være utsatt. 
Vi har tilgang på et småbruk, men det ligger ved en trafikkert vei. Ser ikke for meg at vi får være i fred. 

Enig med deg her. 

Mest mulig avsides og vanskelig tilgjengelig for allmennheten er nok det beste i virkelig krise. Etterhvert vil desperasjon og plyndring oppstå, har du hus, mat og varme lett tilgjengelig da vil folk ta det.

Vi har nær familie på et småbruk med egen skog, nærhet til vann, båt, våpen og grønnsakshage. Dette småbruket ligger knotete til og er ikke synlig fra allment trafikkert vei. De planlegger å starte med høner i tillegg, egg er veldig god næring så høner er lurt å prioritere.

Problemet vårt, avhengig av eventuell krise, blir å komme oss dit. Vi har fossilbil som vi holder tanket, men om trafikken ut av Oslo jammer seg fullstendig er vi jo like langt. Det beste ville definitivt være å bo grisgrendt til i utganspunktet. Tenker derfor du egentlig sitter veldig godt i det ts, spesielt dersom du har sørget for et godt beredskapslager og en slags rømningssekk du enkelt kan ta med det og reise til stølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 timer siden):

Derfor tror jeg det er lurt å danne grupper av familien og venner, både for å spre ressursene og hjelpe hverandre, vi har alle forskjellige kunnskaper og forutsetninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (49 minutter siden):

Derfor tror jeg det er lurt å danne grupper av familien og venner, både for å spre ressursene og hjelpe hverandre, vi har alle forskjellige kunnskaper og forutsetninger.

Veldig sant. Når det virkelig kniper, da er det innsikten kommer at vi er avhengige av hverandre. 
Var interessant serie som begynte på NRK i kveld, om forskjellige katastrofescenarioer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...