AnonymBruker Skrevet 2. mars #1 Skrevet 2. mars Har et hus fra 90-tallet med septiktank og prøver å finne ut av hvor jeg kan anlegge kjøkkenhage... Har alle septiktanker (fra 90-tallet) infiltrasjonsanlegg? Er det dumt å plante poteter i nærheten av de? Vil helst ikke spise grønnsaker som har vokst i dovann.... Anonymkode: 9ce24...403
AnonymBruker Skrevet 2. mars #2 Skrevet 2. mars Da må du også slutte å spise alt du kjøper på butikken. Fordi, det kjøres kumøkk på jordene, samt kloakkslam fra renseanlegg. Bare å lese artikkelen fra Vikersund, hvor det nå lagres kloakkslam som skal spres på jordene når det er bart og telen er borte. Anonymkode: acf7f...c33
AnonymBruker Skrevet 2. mars #3 Skrevet 2. mars Aner ikke hvilken artikkel du sikter til, men jeg vil tro kloakkslam fra renseanlegg er bedre kontrollert enn det som kommer ut av vår private septiktank fra 90-tallet.. Et annet moment er jo at det vi planter, spesielt trær og busker, kan skade septiktanken og eventuell infiltrasjon. Anonymkode: 9ce24...403
AnonymBruker Skrevet 2. mars #4 Skrevet 2. mars Her vi bor er det ikke vanlig med noe infiltrasjonsanlegg for septiken. Vannet som renner ut går videre i rør, enten til sjø eller til kommunal ledning til renseanlegg. Anonymkode: 9dbe0...bb9
AnonymBruker Skrevet 2. mars #5 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Her vi bor er det ikke vanlig med noe infiltrasjonsanlegg for septiken. Vannet som renner ut går videre i rør, enten til sjø eller til kommunal ledning til renseanlegg. Anonymkode: 9dbe0...bb9 Hæ? Septiktank renner ikke ut til sjø eller kommunal ledning, den tømmes av tømmerbiler i faste intervaller. Ville ikke plassert septiktank nær drikkevann, det er ikke lov heller. Derfor ville jeg ikke dyrket poteter nær septiktank. Lekkasje kan oppstå uten at man fanger opp det, og under tømming kan det muligens bli noe søl? Ser for meg det i hvert fall. Anonymkode: 2993a...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #6 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har et hus fra 90-tallet med septiktank og prøver å finne ut av hvor jeg kan anlegge kjøkkenhage... Har alle septiktanker (fra 90-tallet) infiltrasjonsanlegg? Er det dumt å plante poteter i nærheten av de? Vil helst ikke spise grønnsaker som har vokst i dovann.... Anonymkode: 9ce24...403 Septiktank og infiltrasjonsanlegg er to forskjellige ting forresten. Felles benevnelse er «slamavskiller», men de fungerer på helt forskjellig måte. En septiktank har ikke infiltrasjonsanlegg, og IA har ikke septiktank, men begge har slamavskiller. Anonymkode: 2993a...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars #7 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hæ? Septiktank renner ikke ut til sjø eller kommunal ledning, den tømmes av tømmerbiler i faste intervaller. Ville ikke plassert septiktank nær drikkevann, det er ikke lov heller. Derfor ville jeg ikke dyrket poteter nær septiktank. Lekkasje kan oppstå uten at man fanger opp det, og under tømming kan det muligens bli noe søl? Ser for meg det i hvert fall. Anonymkode: 2993a...7e0 Det er vel som regel bare slammet som blir igjen i septiktanken, ikke alt av vann og andre væsker? Slik jeg har forstått det filtreres gråvannet fra kloakken ut gjennom perforerte rør, enten før eller etter septiken, mens slammet blir værende igjen i tanken. Hvis alt vannet man spylte ned i do ble værende i septiktanken måtte den vel møttes veldig ofte? AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Septiktank og infiltrasjonsanlegg er to forskjellige ting forresten. Felles benevnelse er «slamavskiller», men de fungerer på helt forskjellig måte. En septiktank har ikke infiltrasjonsanlegg, og IA har ikke septiktank, men begge har slamavskiller. Anonymkode: 2993a...7e0 Ok, basert på de få tegningene jeg klarte å finne på nettet så det ut som septiktanker har en eller annen type filtrering/utløp for "overvann". Spesielt på de amerikanske, hvor "leach field" ser ut til å være standard på septiksystem. Forhåpentligvis er dette ikke tilfellet i Norge, for det tar mye plass. Anonymkode: 9ce24...403
AnonymBruker Skrevet 2. mars #8 Skrevet 2. mars Gråvann kommer fra vask/vannrør. Der er ikke tanken tett. Svart vann kommer fra kloakk, den har tett septik, nettopp fordi det er ulovlig med kloakk i naturen. Fint å få ecoli av naboen fordi svart vann trenger ut i marka og inn i drikkevann 😅 Anonymkode: 2993a...7e0
AnonymBruker Skrevet 2. mars #9 Skrevet 2. mars Hvor går vannet fra vask, dusj, oppvaskmaskin osv. da? Ikke rett ut i bakken for håpentligvis, man bruker jo såper og ting som sikkert ikke er helt bra for miljøet... Mener å huske at tidligere eier av huset sa noe om perforerte rør og sand som siler ting, mellom tanken og huset. Gjelder dette både gråvann og svart vann? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen jeg.. 🫣 Forsøkte å finne en tegning som viser slikt, men det finnes visst ikke. Anonymkode: 9ce24...403
AnonymBruker Skrevet 2. mars #10 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor går vannet fra vask, dusj, oppvaskmaskin osv. da? Ikke rett ut i bakken for håpentligvis, man bruker jo såper og ting som sikkert ikke er helt bra for miljøet... Mener å huske at tidligere eier av huset sa noe om perforerte rør og sand som siler ting, mellom tanken og huset. Gjelder dette både gråvann og svart vann? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen jeg.. 🫣 Forsøkte å finne en tegning som viser slikt, men det finnes visst ikke. Anonymkode: 9ce24...403 Det er to tanker, en for vann fra rør, og en for kloakken, sltså når du skyller ned. Det går i forskjellige tanker nedi der man har liksom forskjellige rom i skeptiker. Kloakk rommet er tett, det andre er gjennomtrengelig for vann. Slik at noe av vannet kan trekke ut, men ikke trekker vann inn. Vann vil trekke ut, men ikke annet slums. Dette vil jeg tro er ved osmotiske krefter og reguleres slik pga membranen i tanken/rørene. Uten at jeg helt vet mekanismen bak det Anonymkode: 2993a...7e0
AnonymBruker Skrevet 2. mars #11 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hæ? Septiktank renner ikke ut til sjø eller kommunal ledning, den tømmes av tømmerbiler i faste intervaller. Ville ikke plassert septiktank nær drikkevann, det er ikke lov heller. Derfor ville jeg ikke dyrket poteter nær septiktank. Lekkasje kan oppstå uten at man fanger opp det, og under tømming kan det muligens bli noe søl? Ser for meg det i hvert fall. Anonymkode: 2993a...7e0 Vi har slamavskiller (som jeg kaller septiktank) med stikkledning til sjø hvor vannet renner ut. Andre har stikkledning til kommunalt avløp der hvor det finnes. Fint illustrert her av Ringerike kommune: https://www.ringerike.kommune.no/innhold/miljo-og-areal/skal-du-bygge/avlop/offentlig-slamavskiller/ Anonymkode: 9dbe0...bb9
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars Her blander en del sammen gammelt og nytt. Tradisjonelt sett var septiktank en murtank der væsken siger ut i grunnen og slammet (les: bæsj&papir) tømmes når det blir fullt. Må ikke forveksles med "tett tank" som er det som brukes i dag, evt i kombinasjon med infiltrasjon som et godkjent renseanlegg. (tett tank da som slamavskiller). Anonymkode: 264a4...b14
AnonymBruker Skrevet 4. mars #13 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her blander en del sammen gammelt og nytt. Tradisjonelt sett var septiktank en murtank der væsken siger ut i grunnen og slammet (les: bæsj&papir) tømmes når det blir fullt. Må ikke forveksles med "tett tank" som er det som brukes i dag, evt i kombinasjon med infiltrasjon som et godkjent renseanlegg. (tett tank da som slamavskiller). Anonymkode: 264a4...b14 TS her. Tanken det er snakk om er fra midten av 90-tallet og laget i glassfiber, 4 m3. Det er alt jeg vet. Huseier nevnte noe om infiltrasjon mellom huset og tanken, men jeg skjønte ikke helt hva han mente. Er også usikker på om det går infiltrasjon videre fra tanken og ut i hagen. Anonymkode: 9ce24...403
AnonymBruker Skrevet 4. mars #14 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): TS her. Tanken det er snakk om er fra midten av 90-tallet og laget i glassfiber, 4 m3. Det er alt jeg vet. Huseier nevnte noe om infiltrasjon mellom huset og tanken, men jeg skjønte ikke helt hva han mente. Er også usikker på om det går infiltrasjon videre fra tanken og ut i hagen. Anonymkode: 9ce24...403 Jeg kan ikke tro at overvannet renner ut i hagen deres. Vår septiktank er også 4 m3 og blir tømt annet hvert år. Overvannet går i rør ut i sjøen. Naboene rundt her bygget hus på -80 tallet og har samme løsningen (vårt hus er 10 år gammelt). Du kan nok helt trygt anlegge kjøkkenhage akkurat der du vil. Anonymkode: d7eee...b75
AnonymBruker Skrevet 5. mars #15 Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg kan ikke tro at overvannet renner ut i hagen deres. Vår septiktank er også 4 m3 og blir tømt annet hvert år. Overvannet går i rør ut i sjøen. Naboene rundt her bygget hus på -80 tallet og har samme løsningen (vårt hus er 10 år gammelt). Du kan nok helt trygt anlegge kjøkkenhage akkurat der du vil. Anonymkode: d7eee...b75 Kanskje ts kan kontakte kommunen? Greit å få oversikt over hvor rørene går. Regner med de også vet om det finnes regelverk for hvor langt unna man eventuelt må være septiktank og kloakksrør for matproduksjon. Tipper ts ikke skal produsere for andre enn seg selv, men man ønsker likevel å unngå å bli syk og ville derfor fulgt dette regelverket Anonymkode: 2993a...7e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå