AnonymBruker Skrevet i går, 11:31 #1 Del Skrevet i går, 11:31 har kjøpt min første utleie bolig å lurer på hvordan det er med fradrag på renter utgifter til fradrag sånn ca: strøm 36k kommunale avgifter 22k internett 8k forsikring 30k kostnader på lån = 84k 18,5 igjen på skatt leie inntekt 192k lån 15 år 12 869 kr x 12 = 154 428kr renter = 84 889 avdrag = 69 539 kostnad for renter = 65k så etter 22% fradrag av ca 85k renter første åre så vill jeg få en rente kostnad på 65k på lånet på ca 1,6m. dette e en utleie bolig som jeg ikke bor i selv, kan jeg få de 65k i renter trukket ifra med fradrag? Anonymkode: 8e7fe...62d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet i går, 11:40 #2 Del Skrevet i går, 11:40 Nei, man kan ikke trekke fra renteutgifter hverken på boliglån eller fellesgjeld. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #3 Del Skrevet i går, 11:47 30 000 i forsikring?? Anonymkode: 9f49b...487 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:53 #4 Del Skrevet i går, 11:53 lurker skrev (13 minutter siden): Nei, man kan ikke trekke fra renteutgifter hverken på boliglån eller fellesgjeld. Øh jo. Anonymkode: 5c216...374 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:55 #5 Del Skrevet i går, 11:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Øh jo. Anonymkode: 5c216...374 Ikke når det gjelder fradrag på leieinntekt for å redusere skatt på leieinntekt Anonymkode: 51c16...f95 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:55 #6 Del Skrevet i går, 11:55 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Øh jo. Anonymkode: 5c216...374 På sin egen skatt ja, men ikke slik TS spør om. At hele renteutgiften kan gå som fradrag på utleieinntekten. Anonymkode: 833b0...b98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurker Skrevet i går, 11:57 #7 Del Skrevet i går, 11:57 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Øh jo. Anonymkode: 5c216...374 Du må lese igjen, så du forstår hva TS spør om 🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pottis Skrevet 21 timer siden #8 Del Skrevet 21 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): 30 000 i forsikring?? Anonymkode: 9f49b...487 stemmer, gjensidige ville ha 58k dnb ville ha 56k... men fikk tilbud om 30k oss sparebanken. tidigere eier betalte bare 14k i åre. så vet ikke hvorfor jeg må betale så mye. er en gammel tomannsbolig bygd i 1940, men mye er pussea opp. betalte 1,9m for boligen. Endret 21 timer siden av pottis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #9 Del Skrevet 17 timer siden Nei! Anonymkode: a143f...eb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden De fleste kostnader i forbindelse med utleiebolig kan trekkes fra i inntekten, dersom leieinntekten er skattepliktig. Dette gjelder også renteutgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Del Skrevet 9 timer siden pottis skrev (12 timer siden): stemmer, gjensidige ville ha 58k dnb ville ha 56k... men fikk tilbud om 30k oss sparebanken. tidigere eier betalte bare 14k i åre. så vet ikke hvorfor jeg må betale så mye. er en gammel tomannsbolig bygd i 1940, men mye er pussea opp. betalte 1,9m for boligen. Leide forrige eier ut? Anonymkode: 32ba2...f90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (18 timer siden): har kjøpt min første utleie bolig å lurer på hvordan det er med fradrag på renter utgifter til fradrag sånn ca: strøm 36k kommunale avgifter 22k internett 8k forsikring 30k kostnader på lån = 84k 18,5 igjen på skatt leie inntekt 192k lån 15 år 12 869 kr x 12 = 154 428kr renter = 84 889 avdrag = 69 539 kostnad for renter = 65k så etter 22% fradrag av ca 85k renter første åre så vill jeg få en rente kostnad på 65k på lånet på ca 1,6m. dette e en utleie bolig som jeg ikke bor i selv, kan jeg få de 65k i renter trukket ifra med fradrag? Anonymkode: 8e7fe...62d Slik jeg ser det, så er leieinntekter 192.000 kr per år, mens løpende kostnader tilknyttet bolig (utenom lån) er på 96.000 kr. Dvs. Du skal betale skatt av 96.000 kr. I tillegg har du kostnader til lån, dvs. renter som du kan trekke fra inntekten på boligutleie. Som er 84.889 kr. Da har du 96.000-84.889 = 11.111 kr i inntekt for boligutleie per år. Du ska betale 22% skatt på leieinntekten og sitter da igjen med 8.666 kr i ren inntekt fra utleie per år. Som du ser, så er det en elendig investering. Du må minske løpende kostnader og øke månedsleien for at arbeidet ditt gjennom året skal gi mening. Etter hvert kommer også vedlikeholdsutgifter... Anonymkode: 80355...596 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Slik jeg ser det, så er leieinntekter 192.000 kr per år, mens løpende kostnader tilknyttet bolig (utenom lån) er på 96.000 kr. Dvs. Du skal betale skatt av 96.000 kr. I tillegg har du kostnader til lån, dvs. renter som du kan trekke fra inntekten på boligutleie. Som er 84.889 kr. Da har du 96.000-84.889 = 11.111 kr i inntekt for boligutleie per år. Du ska betale 22% skatt på leieinntekten og sitter da igjen med 8.666 kr i ren inntekt fra utleie per år. Som du ser, så er det en elendig investering. Du må minske løpende kostnader og øke månedsleien for at arbeidet ditt gjennom året skal gi mening. Etter hvert kommer også vedlikeholdsutgifter... Anonymkode: 80355...596 Man kan ikke trekke renter fra leieinntekter, bare fra personinntekt (dvs lønn). Finansiering av boligen er ikke en kostnad som har med boligen å gjøre, det er en kostnad som skyldes at man ikke har nok penger til å kjøpe den og må få hjelp av banken til det. Så inntekt som skal beskattes er 96000. TS går i minus på dette - det er en grunn til at selv folk som eier hele boligen selv (uten lån) slutter å leie ut. 1,9 mill i fond det siste året hadde økt til 2,5 millioner, så det er svært dårlig business. Både med og uten lånefinansiering. Anonymkode: 1c257...b7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pottis Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leide forrige eier ut? Anonymkode: 32ba2...f90 Jepp, men vent ikke om hun har nevnt det til forsikringsselskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pottis Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man kan ikke trekke renter fra leieinntekter, bare fra personinntekt (dvs lønn). Finansiering av boligen er ikke en kostnad som har med boligen å gjøre, det er en kostnad som skyldes at man ikke har nok penger til å kjøpe den og må få hjelp av banken til det. Så inntekt som skal beskattes er 96000. TS går i minus på dette - det er en grunn til at selv folk som eier hele boligen selv (uten lån) slutter å leie ut. 1,9 mill i fond det siste året hadde økt til 2,5 millioner, så det er svært dårlig business. Både med og uten lånefinansiering. Anonymkode: 1c257...b7b Når jeg tar over boligen så må Leieboerne betale strømmen selv eller flytte, ser at dette e svært lite lønnsomt akkurat nu. Hadde ikke regna med 30k i forsikring heller. Har selv rundt 3mill i aksjer, men valgte å ta lån på boligen da aksjene gjør det svært bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pottis Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden Tar jeg med 22% rentefradrag så sitter jeg med 182k med kostnsder🙈 altså 10k i fortjeneste. Får jeg leieboeren til å betale strøm, så blir det ca rundt 40k fortjeneste. Kan vell lønne seg å ha en del vedlikehold på boligen, trenger å bytte dører å vinduer. Da går vell boligen litt opp + mere fradrag å mindre skatt. Noen som vet om dokument avgift kan skrives opp i fradrag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden pottis skrev (1 time siden): Noen som vet om dokument avgift kan skrives opp i fradrag? Det kan jeg aldri tenke meg at er aktuelt. Anonymkode: 833b0...b98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden Sjekk heller med de proffe. På skatteetaten.no finner man alt om dette: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 42 minutter siden #19 Del Skrevet 42 minutter siden Jeg forstår at du er "desperat" etter å finne fradrag, men du kan bare trekke fra ting som er direkte knyttet til utleieforholdet og løpende drift av leiligheten. Dokumentavgift og renter på lånet er dine personlige utgifter, de er ikke knyttet til utleieforholdet. Anonymkode: 833b0...b98 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå