Gå til innhold

Jeg er i overgangsalderen og blir aldri mett lenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært tynn hele livet og aldri tenkt på en kcal, spist som en hest og aldri nektet meg noe som helst i matveien, og har aldri lagt på meg av hverken godteri eller kaker daglig i tillegg til vanlig mat.

Har alltid trengt mye mat, og har tatt jevnlige tester hos min pt som har vist at jeg har hatt veldig høy forbrenning, men det tror jeg har forandret seg.

Har vært i overgangsalderen de siste årene (er nå 56) og nå i vinter har jeg begynt å legge på meg rundt magen, litt på lårene og overarmene, og dette er en helt ny opplevelse for meg.

Jeg spiser det samme som jeg alltid gjør, men blir mye mindre mett.

Trener styrke og trenger derfor mat for å bygge muskelmasse, men jeg legger på meg av maten som før ga meg lavere fettprosent og mer muskler.

Til frokost spiser jeg  havregrøt som består av 5 toppede spiseskjeer havregryn, en toppet ss chiafrø, en toppet ss linfrø og en ts eller to med gresskarkjerner.

Dette kokes på vann og toppes med en til to ss økologisk peanøttsmör, bær og kanel og holder meg mett et par timer, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli sulten og at blodsukkeret går ned allerede etter en 30-60 minuter.

Mitt andre frokost alternativ er to skiver surdeigsbrød av spelt med røkt laks på og egg med avokado, men det holder meg heller ikke mett så lenge nå.

Er sulten hele tiden😕

Anonymkode: c92c7...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror du bare må la være å spise, altså selv om du blir sulten, eller spise noe lite til mellommåltid?

Anonymkode: 8e4f2...83b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du bare må la være å spise, altså selv om du blir sulten, eller spise noe lite til mellommåltid?

Anonymkode: 8e4f2...83b

Ja men er det overgangsalderen som har skylden?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må nok ikke gå etter sulten din i denne fasen. 

Dropp mellommåltid, drikk vann, påregn att du blir sulten. Dessverre 

Ellers er det viktig att du spiser godt når du trener styrke, for beintetthetens del, i denne fasen av livet ditt skal du passe på den, og da må du ha nok mat til å opprettholde funksjoner. 

Anonymkode: cd422...55e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Metthetsfølelsen er knyttet til hormonsystemet så det må være noe med ubalansen i hormoner der kanskje? Går du på HRT?

Anonymkode: 31fac...56e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men er det overgangsalderen som har skylden?

ts

Ja! Det er en grunn til at «alle» damer blir tjukkere i denne alderen. Jeg legger plutselig på meg av ingenting, hater det.

Anonymkode: 40e2d...92e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Metthetsfølelsen er knyttet til hormonsystemet så det må være noe med ubalansen i hormoner der kanskje? Går du på HRT?

Anonymkode: 31fac...56e

Skulle gjerne gjort det, men fikk sterke bivirkninger av kun Vagifem mot tørr skjede og legen ba meg slutte.

ts

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner mellom 45 og 55 år legger på seg i gjennomsnitt et halvt kilo i året. Det skyldes både hormonendringene og generell aldring (begge deler fører til en forskyvning i forholdet muskler/fett). Det er derfor vi hører så mange kvinner si at "jeg lever akkurat som før, men legger på meg likevel." Dette er faktisk sant, for en gangs skyld.

Dette suger jo i en kultur hvor ungdom og tynnhet er viktigst av alt. Men jeg tror vi har mye å vinne på å akseptere at kroppen aldres og endrer seg. Nei, jeg sier IKKE at vi skal la oss forfalle! Men så lenge vi gjør så godt vi kan, spiser normalt sunt og bruker kroppen aktivt, hva mer kan vi da gjøre? Hva hjelper det å plage oss selv? Den som har tid og råd til det kan selvfølgelig gjøre som Hollywood-stjernene, skaffe seg personlig kokk og trene i timevis hver dag. Så finner vi vel ut om vi blir fornøyde og lykkelige da, når vi ser ut som Jennifer Lopez.

For å si det sånn, jeg strever med dette jeg også. Jeg er 55, postmenopausal i to og et halvt år, og føler at jeg er inne i en panikkalder-fase. Det er som å være i puberteten igjen, kroppen har endret seg samme hva jeg har gjort, og jeg utstår det ikke. Jeg jobber kontinuerlig med å akseptere det som skjer, og være glad for at jeg har en frisk kropp. Men lett er det ikke. 

Hjertesukk: Jeg skulle ønske vi kvinner i denne fasen av livet strever mot å bli glade i oss selv og vår godt voksne kropp, framfor å holde krampaktig på unge skjønnhetsidealer. Det tror jeg faktisk gjør oss mer lykkelige!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må du gjøre det mange av oss har måttet gjøre hele livet: gå sulten og akseptere at du vil føle på mye sult, eller droppe å sukte deg og akseptere at du blir større.

Du er tross alt heldig som har sluppet unna denne følelsen de siste 30årene.

Anonymkode: 41d90...450

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Carnivore i noen uker, kjenn hvordan det føles.

Må ikke spise biff hver dag. Sardiner, egg, svin, kylling osv. 

Anonymkode: 07848...cbd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
every woman skrev (2 timer siden):

Kvinner mellom 45 og 55 år legger på seg i gjennomsnitt et halvt kilo i året. Det skyldes både hormonendringene og generell aldring (begge deler fører til en forskyvning i forholdet muskler/fett). Det er derfor vi hører så mange kvinner si at "jeg lever akkurat som før, men legger på meg likevel." Dette er faktisk sant, for en gangs skyld.

Dette suger jo i en kultur hvor ungdom og tynnhet er viktigst av alt. Men jeg tror vi har mye å vinne på å akseptere at kroppen aldres og endrer seg. Nei, jeg sier IKKE at vi skal la oss forfalle! Men så lenge vi gjør så godt vi kan, spiser normalt sunt og bruker kroppen aktivt, hva mer kan vi da gjøre? Hva hjelper det å plage oss selv? Den som har tid og råd til det kan selvfølgelig gjøre som Hollywood-stjernene, skaffe seg personlig kokk og trene i timevis hver dag. Så finner vi vel ut om vi blir fornøyde og lykkelige da, når vi ser ut som Jennifer Lopez.

For å si det sånn, jeg strever med dette jeg også. Jeg er 55, postmenopausal i to og et halvt år, og føler at jeg er inne i en panikkalder-fase. Det er som å være i puberteten igjen, kroppen har endret seg samme hva jeg har gjort, og jeg utstår det ikke. Jeg jobber kontinuerlig med å akseptere det som skjer, og være glad for at jeg har en frisk kropp. Men lett er det ikke. 

Hjertesukk: Jeg skulle ønske vi kvinner i denne fasen av livet strever mot å bli glade i oss selv og vår godt voksne kropp, framfor å holde krampaktig på unge skjønnhetsidealer. Det tror jeg faktisk gjør oss mer lykkelige!

Dette er det beste svaret! 

Anonymkode: 7975b...a3b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
every woman skrev (2 timer siden):

Jeg går lett opp en halv kg om dagen om jeg ikke passer på 😅det er helt vilt hvor mye mindre jeg kan spise enn før for å holde vekten. Gå ned er nesten umulig. Men når du skriver mellom 45 og 55, vil det si at det blir bedre igjen? Jeg har jo i grunnen bare regnet med at det blir sånn for alltid, eller enda verre. Er jo ikke så ofte man ser veldig overvektige eldre, men har strengt tatt gått ut fra at det betyr de dør tidlig... 

Anonymkode: b0341...38b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må du gjøre det mange av oss har måttet gjøre hele livet: gå sulten og akseptere at du vil føle på mye sult, eller droppe å sukte deg og akseptere at du blir større.

Du er tross alt heldig som har sluppet unna denne følelsen de siste 30årene.

Anonymkode: 41d90...450

Jeg har sluppet unna det mer enn 40 år faktisk.

Jeg blir så slapp og får lavt blodsukker når jeg er sulten, får ikke sove, klarer ikke å konsentrere meg om noe og blir i dårlig humør.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Carnivore i noen uker, kjenn hvordan det føles.

Må ikke spise biff hver dag. Sardiner, egg, svin, kylling osv. 

Anonymkode: 07848...cbd

Har tenkt tanken ja, men er glad i karbohydrater og brød. Kommer nok til å prøve ut mer keto kosthold hvis jeg ser at vekten øker.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for det! :)  

Nå svarte jeg ikke på sultfølelsen som trådstarter plages av. Men som en annen skrev, det kan være verdt forsøket å spise mer protein.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg går lett opp en halv kg om dagen om jeg ikke passer på 😅det er helt vilt hvor mye mindre jeg kan spise enn før for å holde vekten. Gå ned er nesten umulig. Men når du skriver mellom 45 og 55, vil det si at det blir bedre igjen? Jeg har jo i grunnen bare regnet med at det blir sånn for alltid, eller enda verre. Er jo ikke så ofte man ser veldig overvektige eldre, men har strengt tatt gått ut fra at det betyr de dør tidlig... 

Sånn som jeg tolker det så stabiliserer det seg når hormonstormen har løyet. Det håper jeg, ihvertfall! Hvis det skal fortsette sånn så er det bare å kontakte my 600lb life med en gang. :ler: 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Enig.

Jeg bestemte meg tidlig (etter 40) å fokusere på eget velvære- mest fordi jeg raste i vekt og mistet matlysten etter skilsmissen. Det gikk heldigvis over😊

Nå er jeg over 50 og vekt er litt over det jeg tidligere anså som trivsel, men som jeg nå har lært meg å trives med. Dette fordi kiloene fordeler seg annerledes og huden på kroppen blir mer «løs» - og jeg har innsett at tynne gamle damer ser eldre ut enn de med litt underhudsfett.

Anonymkode: 4a3a2...086

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har sluppet unna det mer enn 40 år faktisk.

Jeg blir så slapp og får lavt blodsukker når jeg er sulten, får ikke sove, klarer ikke å konsentrere meg om noe og blir i dårlig humør.

Ts

Du kan ikke slutte å spise. Det er ikke verdt det😊

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan ikke slutte å spise. Det er ikke verdt det😊

Nei, akkurat. ☺️

Det er typisk å sette i gang et regime uten like i den alderen her, for å prøve å bekjempe det uunngåelige. Greit nok hvis en klarer å holde seg på den stien resten av livet, Jeg beundrer (og er litt sjalu...-.-) på de som greier det. Men det er så altfor lett å ramle av. Og så får vi et skippertaks-liv og jojo-vekt med renter. Ikke sunt i det hele tatt. Dessuten kan livet bli en kamp hvor gleden skvises sakte ut av en. 

Sånn vil ikke jeg ha det, det er sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
every woman skrev (5 timer siden):

Sånn som jeg tolker det så stabiliserer det seg når hormonstormen har løyet. Det håper jeg, ihvertfall! Hvis det skal fortsette sånn så er det bare å kontakte my 600lb life med en gang. :ler: 

Det håper jeg også, for når man går opp en kg eller halvannen ved den minste utskeielse, mens vekta aldri beveger seg nedover, så må man jo heises ut med kran til slutt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det håper jeg også, for når man går opp en kg eller halvannen ved den minste utskeielse, mens vekta aldri beveger seg nedover, så må man jo heises ut med kran til slutt. 

Uff, ja. Skjære opp veggen og heise oss ut. :hoho: Nei, jeg tror at det blir lettere både å holde vekten og å gå ned om en vil det. Jeg møter mange eldre i min daglige dont, og ser mange flere slanke damer enn overvektige. Og så gjelder det å huske at slank etter middagshøyden ikke nødvendigvis er det samme som slank i tjueårene. "Slank" blir et litt videre begrep enn tidligere i livet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...