AnonymBruker Skrevet i går, 10:36 #1 Del Skrevet i går, 10:36 Vår jente har daglige gråte, sinne, frustrasjons skriking på daglig basis, gjerne på ettermiddag/kveld når hun er sliten..alt pga av småting som feil pålegg på maten, fikk ikke plassen sin, finner ikke favorittskjeen til det meste annet småplukk. hun har det fint på skole (går litt under snitt prestasjonsmessig sett) og sosialt ellers. Så det er regulering av følelser som er vanskelig her..men hvor vanlig er dette for andre jenter i samme alder?? dette har pågått i mange år så er ikke utelukket med pubertet… Anonymkode: 51b37...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:44 #2 Del Skrevet i går, 10:44 Vet ikke hvor vanlig det er, jeg har bare min ene jente å sammenligne med. Hun var aldri sånn. Høres ut som din jente rett og slett er overstimulert etter dagen. Kan det være at hun kompenserer for noe gjennom dagen, og på kvelden er hun bare dødssliten? Hvordan er det med syn og hørsel? Jeg personlig hører dårlig og det ble ikke oppdaget før jeg begynte på skole. Jeg var også klin umulig å ha med å gjøre på slutten av dagene, jeg var sliten og sur og lei. Jeg ville sjekket dette bl.a. Anonymkode: 5e574...624 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:41 #3 Del Skrevet i går, 11:41 Takk for innspill! Har sjekket syn og hørsel og det er «perfekt» .. hun har alltid slitt med regulering av følelser men kun her på hjemmebane (aldri på skole eller i bhg) vi har håpet om at det kun var en forsinket modningsfase men ser ikke sånn ut dessverre .. Anonymkode: 51b37...4c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:45 #4 Del Skrevet i går, 11:45 Det høres veldig unormalt ut… Anonymkode: 4ae9c...54f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #5 Del Skrevet i går, 12:02 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for innspill! Har sjekket syn og hørsel og det er «perfekt» .. hun har alltid slitt med regulering av følelser men kun her på hjemmebane (aldri på skole eller i bhg) vi har håpet om at det kun var en forsinket modningsfase men ser ikke sånn ut dessverre .. Anonymkode: 51b37...4c4 Huff, det må være slitsomt for henne. Hvis hun kun er sånn hjemme, tyder det kanskje på at hun i det minste føler seg trygg nok til å slippe noe innestengt ut. Har dere sjekket for andre diagnoser som kan ha med regulering av følelser å gjøre? Hva sier skolen? Anonymkode: 5e574...624 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:05 #6 Del Skrevet i går, 12:05 Veldig uvanlig! Anonymkode: 03eed...8a8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:24 #7 Del Skrevet i går, 12:24 Det er ikke vanlig i den alderen. Har to jenter selv og de har ikke oppført seg sånn. Har hun alltid vært sånn? Anonymkode: 4641e...51e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:31 #8 Del Skrevet i går, 12:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår jente har daglige gråte, sinne, frustrasjons skriking på daglig basis, gjerne på ettermiddag/kveld når hun er sliten..alt pga av småting som feil pålegg på maten, fikk ikke plassen sin, finner ikke favorittskjeen til det meste annet småplukk. Anonymkode: 51b37...4c4 Fem år kanskje normalt, men ikke ved ti. Har hun lært at det lønner seg? Anonymkode: 03549...bbe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:50 #9 Del Skrevet i går, 12:50 Det er ikke i situasjoner der hun får viljen sin så det er kun følelsene som «flyter over», det ender med en «hyl skrik gråting 10-20 min tid» det eneste som funker er klem/trøst.. (ikke «plassen» eller «skjeen» eller hva den siste dråpen var for noe) Var aldri sånn selv men vet det har vært ymse angst / depresjon i nær familie på svigerfamilien .. er redd for hva det kan ha å si 😓 Skolen ser en helt vanlig sosial jente med venner.. Mulig hun bør snakke med en barnepsykolog Anonymkode: 51b37...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:04 #10 Del Skrevet i går, 13:04 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vår jente har daglige gråte, sinne, frustrasjons skriking på daglig basis, gjerne på ettermiddag/kveld når hun er sliten..alt pga av småting som feil pålegg på maten, fikk ikke plassen sin, finner ikke favorittskjeen til det meste annet småplukk. hun har det fint på skole (går litt under snitt prestasjonsmessig sett) og sosialt ellers. Så det er regulering av følelser som er vanskelig her..men hvor vanlig er dette for andre jenter i samme alder?? dette har pågått i mange år så er ikke utelukket med pubertet… Anonymkode: 51b37...4c4 Ikke fornå dra adhd kortet eller autisme.. men ja... snakk med legen eller bup! Anonymkode: 4ea8c...1ed 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:19 #11 Del Skrevet i går, 13:19 Kanskje hun rett og slett er sliten og overstimulert. Jeg har en sønn på snart 10 år, han er stort sett en ganske blid og samarbeidsvillig gutt. Men når han er veldig sliten og det har skjedd mye over flere dager kan han få helt meltdown. Selv de minste ting kan ende med gråt og sinne på disse dagene. Så derfor må vi begrense aktiviteter, passe på nok søvn og at han spiser regelmessig og riktig mat. Da får vi det bedre alle sammen. Anonymkode: dd2aa...5d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:03 #12 Del Skrevet i går, 14:03 Jeg tenker også sliten og overstimulert. Går hun på mye fritidsaktiviteter? Her var sønnen sånn en periode i høst fordi han gikk gjennom overgangen bhg/første klasse, så vi skjønte hva som sto på. Vår løsning var å legge til rette for at det skjedde minst mulig "prestasjonsrettet" aktivitet på fritid og fikk til å hente tidlig på skole/SFO flere dager i uken. Nå som sjokket har lagt seg tåler han det mye bedre, men vi har det fortsatt i bakhodet og porsjonerer ut lekser og gjøremål så godt vi kan. Nok søvn. Han var umoden og født sent på året, må lære alt faglig på skolen da han ikke kunne stort før han startet. Det koster mye for barna. Anonymkode: 455be...d30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:23 #13 Del Skrevet i går, 14:23 Min 10-åring var slik (gutt). Fant ut at han hadde fått med seg all krangling og dårlig stemning mellom meg og mannen min selvom vi trodde han ikke gjorde. Anonymkode: ad543...5af 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:24 #14 Del Skrevet i går, 14:24 Har selv en jente som har hatt mye følelser og vi har jobbet mye med følelsesregulering, og hun kunne reagere sånn du beskriver nærmest daglig da hun var 3-5, men etter skolealder ble det mye bedre og sjeldnere. Nå ved 8 år er det kanskje en gang i kvartalet i forbindelse med at hun er sliten. Jeg synes det hører litt rart ut mtp alder, men jeg vet ikke. Som andre sier, kan hun være sliten og overstimulert? Anonymkode: 1e262...16c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #15 Del Skrevet i går, 14:41 Noen jenter er jo mer dramatiske enn andre, men helt etter normen er det nok ikke når hun er så stor. Anonymkode: 50764...03c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:41 #16 Del Skrevet i går, 14:41 Hva gjør hun etter skolen og før disse episodene skjer? Er det nok tid til å hvile? Ikke tid med skjerm, men hvile hjernen. Anonymkode: 0f91c...8d3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Del Skrevet 22 timer siden Hun er hjemme ca 15:30, får mellommåltid og ser skjerm frem til middag ca 16:30/17:00..Tidsmessig får hun «utbrudd» fra 16.30 til leggetid ved 8 tiden.. går kun på en idrett en gang hver uke..sover ca 10 timer hver natt.. utbruddene kommer også i helger så kan ikke bare «skylde på» skolen.. Men takk for alle innspill; skal ta det videre. Slitsomt for oss alle og ikke minst for henne! Anonymkode: 51b37...4c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hun er hjemme ca 15:30, får mellommåltid og ser skjerm frem til middag ca 16:30/17:00..Tidsmessig får hun «utbrudd» fra 16.30 til leggetid ved 8 tiden.. går kun på en idrett en gang hver uke..sover ca 10 timer hver natt.. utbruddene kommer også i helger så kan ikke bare «skylde på» skolen.. Men takk for alle innspill; skal ta det videre. Slitsomt for oss alle og ikke minst for henne! Anonymkode: 51b37...4c4 Masse lykke til! Anonymkode: 5e574...624 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #19 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun er hjemme ca 15:30, får mellommåltid og ser skjerm frem til middag ca 16:30/17:00..Tidsmessig får hun «utbrudd» fra 16.30 til leggetid ved 8 tiden.. går kun på en idrett en gang hver uke..sover ca 10 timer hver natt.. utbruddene kommer også i helger så kan ikke bare «skylde på» skolen.. Men takk for alle innspill; skal ta det videre. Slitsomt for oss alle og ikke minst for henne! Anonymkode: 51b37...4c4 Skjerm rett etter skolen synes jeg ikke høres ideelt ut, og såpass mye som hver dag. Hjernen bør få tid til å lande, uten skjerm. Før middag er jo gjerne det vanskeligste punktet, så om hun går rett på skjerm, og så må skru av denne før middag tenker jeg det kansje kan bli litt vanskelig for henne å komme tilbake til virkeligheten? Her har vi alltid praktisert skjerm etter middag, gjerne også etter pysjen er på og dusjen tatt, og bare som en bonus, og hvis stemningen er god, ikke daglig. Utagering betyr stort sett ingen skjerm, litt avhengig av situasjonen. Det gir også et insentiv. Anonymkode: 1e262...16c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #20 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Skjerm rett etter skolen synes jeg ikke høres ideelt ut, og såpass mye som hver dag. Hjernen bør få tid til å lande, uten skjerm. Før middag er jo gjerne det vanskeligste punktet, så om hun går rett på skjerm, og så må skru av denne før middag tenker jeg det kansje kan bli litt vanskelig for henne å komme tilbake til virkeligheten? Her har vi alltid praktisert skjerm etter middag, gjerne også etter pysjen er på og dusjen tatt, og bare som en bonus, og hvis stemningen er god, ikke daglig. Utagering betyr stort sett ingen skjerm, litt avhengig av situasjonen. Det gir også et insentiv. Anonymkode: 1e262...16c Bedre med litt skjerm etter en lang tung dag på skolen og komme nedpå, enn rett før leggetid.. Anonymkode: 4ea8c...1ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå