AnonymBruker Skrevet 2. mars #1 Skrevet 2. mars Hei! Samboeren og jeg har snakket og tenker å prøve å bli gravid. Så jeg har noen spørsmål til dere som gjerne har litt mer peiling. 1. Jeg går nå på p-piller, mirabella. Er det lurest å slutte når brettet er tomt eller har det ingenting å si? Sto mye forskjellig på nettet. 2. Det står mye om kosttilskudd på nett. Har vært lav på folat og d vitamin før, og vet at dette ofte er noe tilskudd som tas når man prøver å bli gravid. Er dette noe som jeg bør begynne å ta igjen, evt noe annet? 3. Når snakker man med lege angående graviditet? Snakker man etter man har blitt gravid, eller i prøveperioden også? 4. Går på allergipille, har dette noe å si? Har dere andre tips så tar jeg gladelig i mot! Hilsen spent par på 28. Anonymkode: 4231f...a46 1
mommyaka Skrevet 2. mars #2 Skrevet 2. mars Slutt på p piller med engang og bare prøv..noen blir gravid med engang..andre tar det flere år Folat nå og tror ddr er 3 mnd inn i graviditeten. Du trenger ikke lege nå ....når dere har prøvd 1 år og ikke blitt gravid kan der snakk med legen
Ny Bruker Skrevet 2. mars #3 Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Samboeren og jeg har snakket og tenker å prøve å bli gravid. Så jeg har noen spørsmål til dere som gjerne har litt mer peiling. 1. Jeg går nå på p-piller, mirabella. Er det lurest å slutte når brettet er tomt eller har det ingenting å si? Sto mye forskjellig på nettet. 2. Det står mye om kosttilskudd på nett. Har vært lav på folat og d vitamin før, og vet at dette ofte er noe tilskudd som tas når man prøver å bli gravid. Er dette noe som jeg bør begynne å ta igjen, evt noe annet? Du skal ta folat 3 mnd. FØR og 3 mnd INN i graviditeten. Så du kan gjerne starte allerede i dag. 3. Når snakker man med lege angående graviditet? Snakker man etter man har blitt gravid, eller i prøveperioden også? Du tar kontakt med legen når du har blitt gravid og ønsker å bestille time til første ordinærultralyd. Folk pleier å bestille time hos fastlege mellom uke 6 og 10 (fylle ut skjemaet), men selve OUL er i uke 10-13. 4. Går på allergipille, har dette noe å si? Har dere andre tips så tar jeg gladelig i mot! Hilsen spent par på 28. Anonymkode: 4231f...a46
AnonymBruker Skrevet 2. mars #4 Skrevet 2. mars Ta folat og jodtilskudd for gravide. Bare begynn nå, fint om du rekker å ta det en stund før du blir gravid. Anonymkode: 23455...53e
AnonymBruker Skrevet 2. mars #5 Skrevet 2. mars Lurt å begynne på folat med en gang ja, det skal du helst ta før du blir gravid også. Du kan løse det med å ta multivitamin hvis du vil, så får du helgardert deg. Bare sjekk at det er nok folat i den. Regner med at du kan stoppe på p-pillen når du vil, du har jo uansett ikke noen syklus nå. Allergimedisin kan jeg ikke noe om. Du trenger ikke å ta kontakt med lege før graviditet, med mindre du har spørsmål om medisiner du tar. Det er i utgangspunktet ikke nødvendig med legetime de første ukene av graviditeten heller, det viktigste på første legetime er henvisning til tidlig ultralyd (uke 11-13). Men er du dårlig eller usikker på noe må du jo ta kontakt. Husk at det kan ta litt tid å få en stabil syklus etter hormonell prevensjon. Det kan være lurt å loggføre menstruasjon, så du får litt oversikt. Noen bruker eggløsningstester, andre stresser ikke så mye med det i starten. Hvis du ønsker å teste etter eggløsning, anbefaler jeg strimmeltester fra babyplan. De er billige og fungerer fint. Lykke til med prøvingen Anonymkode: 9f5ec...94f
AnonymBruker Skrevet 2. mars #6 Skrevet 2. mars Takk for mye gode svar! Blir nok en tur for å få tak i folat 😊 Anonymkode: 4231f...a46 1
Anononyma Skrevet 2. mars #7 Skrevet 2. mars (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Samboeren og jeg har snakket og tenker å prøve å bli gravid. Så jeg har noen spørsmål til dere som gjerne har litt mer peiling. 1. Jeg går nå på p-piller, mirabella. Er det lurest å slutte når brettet er tomt eller har det ingenting å si? Sto mye forskjellig på nettet. 2. Det står mye om kosttilskudd på nett. Har vært lav på folat og d vitamin før, og vet at dette ofte er noe tilskudd som tas når man prøver å bli gravid. Er dette noe som jeg bør begynne å ta igjen, evt noe annet? 3. Når snakker man med lege angående graviditet? Snakker man etter man har blitt gravid, eller i prøveperioden også? 4. Går på allergipille, har dette noe å si? Har dere andre tips så tar jeg gladelig i mot! Hilsen spent par på 28. Anonymkode: 4231f...a46 Så spennende tid dere går i møte! 😍 1. Sikkert lurt å gjøre ferdig brettet, best mulig sjans for å komme inn i en fin syklus. 2. Man skal begynne å ta folat når man begynner å prøve. Ta gjerne en multivitamin som inneholder folat, så får du bygget opp lagrene med andre vitaminer kroppen trenger også 3. Dersom dere ikke har blitt gravide etter 12 mnd med prøving kan du ta kontakt med lege for videre hjelp. Ved positiv graviditetstest kan du gjerne ta kontakt med legekontoret så raskt som mulig så dere kan legge en plan. 4. Tviler. Har tatt Aerius foreskrevet av lege i begge mine svangerskap. Ellers, skikkelig kjipt duste tips jeg hatet som prøver selv, men prøv å slapp av og nyt den spennende tiden sammen med han du er glad i. Ikke gå i kjelleren om det går 2,3,4,5 sykluser uten hell. Naturen går sin gang. For oss satt førstemann etter 8 måneder prøving, andremann kom som en stor overraskelse da vi prøvde å unngå å lage barn 😅 Endret 2. mars av Anononyma 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars #8 Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for mye gode svar! Blir nok en tur for å få tak i folat 😊 Anonymkode: 4231f...a46 Og jod! For gravide, ikke sånn atomulykke-doser. Med mindre du drikker masse melk og spiser hvit fisk mange ganger i uken😊 Anonymkode: 23455...53e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå