Gå til innhold

Beste middelet mot arr?

Fremhevede innlegg

Gjest Arrjenten
Skrevet

Jeg har (dessverre) fått et ca. 7 cm langt arr (skjært med skalpell i forb. med brudd i ankelen, tolv sting). Naturlig nok er det en lang, rød og hoven strek der..

Hvordan kan man best mulig pleie et arr til å se penest mulig ut?

Vaselin? Spenol? Apotekkremer? Zinksalve? Vidundermiddel?

Jeg er opptatt av alt som gjøres kan for å redusere synbarheten til arret i størst mulig grad...er det mulig?

:tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest StoreSky
Skrevet

Tor det dessverre har med gro-evnen, og syingen.. Men vanlig fuktighetskrem er sikkert bra for å holde huden myk og smidig. Gjør i hvertfall ikke noe skade!

Skrevet
Jeg har (dessverre) fått et ca. 7 cm langt arr (skjært med skalpell i forb. med brudd i ankelen, tolv sting). Naturlig nok er det en lang, rød og hoven strek der..

Hvordan kan man best mulig pleie et arr til å se penest mulig ut?

Vaselin? Spenol? Apotekkremer? Zinksalve? Vidundermiddel?

Jeg er opptatt av alt som gjøres kan for å redusere synbarheten til arret i størst mulig grad...er det mulig?

:tristbla:

Jeg har følt meg veldig ukomfortabel etter et arr på høyre håndflate(legen brukte 2 cm lange tråklesting!!!). Jeg skaffet meg a-vitamin-syre-krem.. Det er verdt et forsøk.. Det aktiverer pigmentene i huden. Jevner ut ujevnheter i fargen, liksom.. Snakk med legen din. MAS. Mange leger synes slike kosmetiske ting er tull, men for alle som har vært plaget av arr vet at det stikker litt dypere. ;)

Dersom arret er nytt, kan du bruke silikonteip. Det er dyrt.

Lykke til. :klem:

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, et vidundermiddel hadde vært fint. Det er nok dessverre huden din som vil ha størst innvirkning på dette. God grohud er nøkkelen.

Min erfaring er at sår gror finere om man får i seg nok mat og drikke og hele den pakka der. I perioder hvor jeg spiste lite, grodde også sår veldig dårlig.

Det er smart å smøre på en feit fuktighetskrem. I enkelte tilfeller kan det også fungere med litt mild hydrokortisonkrem eller faktisk også hemorroidesalve.(Alcos-anal f.eks.) Det er det nærmeste jeg har kommet vidundermiddel... Legen min anbefalte meg dette.

Også må du huske på at huden i sånne arr er veldig tynn, så om du tar solarium eller skal sole deg til sommeren, er det lurt med sunblock eller høy solfaktor. Mine arr blir røde uten solkrem, og det er ikke stilig.

Arret ditt vil blekes med årene. Det tar nok litt tid, men det gjør det. Hvor lenge avhenger av hvor god hud du har.

Selv skal jeg med tiden få utført kosmetisk operasjon eller lignende pga. mye arr - så jeg skjønner godt at du synes det er skjemmende selv om det bare er ett arr det er snakk om.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tipsene..silikontape..hvor mye koster en slik da?

Tror jeg skal prøve a-vitaminsyrekremen, spise sunt og den silikontapen..Jeg har faktisk et par arr til på kroppen (var et viltert barn), så dette arret var ikke sårt etterlengtet for å si det slik.

Skrevet
Takk for tipsene..silikontape..hvor mye koster en slik da?

Tror jeg skal prøve a-vitaminsyrekremen, spise sunt og den silikontapen..Jeg har faktisk et par arr til på kroppen (var et viltert barn), så dette arret var ikke sårt etterlengtet for å si det slik.

Jeg har faktisk 2 operasjonsarr pluss "teite" arr.. Heh.. Så jeg skjønner hva du mener. Jeg vet bare at teipen er dyr. Du må spørre på apoteket.

Lykke til.

:klem:

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har faktisk 2 operasjonsarr pluss "teite" arr.. Heh.. Så jeg skjønner hva du mener. Jeg vet bare at teipen er dyr. Du må spørre på apoteket.

Lykke til.

:klem:

Men vi kan være pene og kjempeattraktive for det! :sjenert:

Skrevet
Men vi kan være pene og kjempeattraktive for det!  :sjenert:

Vist f***!!! :sjarmor:

Det viser bare at vi har vært litt røffe og tåler et tak! :ler:

Skrevet

Hvis arret ditt er veldig stygt kan du søke om at det blir sydd på nytt. En venninne av meg gjorde det med meget vellykket resultat.

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet
Hvis arret ditt er veldig stygt kan du søke om at det blir sydd på nytt. En venninne av meg gjorde det med meget vellykket resultat.

Spørsmål: mener du at et arr kan bli like pent/penere selv om legen skjærer opp nøyaktig på samme sted ca. 1 - 1,5 år etter førstegangsinngrep?

Er det ikke skadelig for ankelen/leggen (bløtvevet, arret og sånt) om man skjærer opp to ganger på samme sted?

Gjest gjest1
Skrevet
Spørsmål: mener du at et arr kan bli like pent/penere selv om legen skjærer opp nøyaktig på samme sted ca. 1 - 1,5 år etter førstegangsinngrep?

Er det ikke skadelig for ankelen/leggen (bløtvevet, arret og sånt) om man skjærer opp to ganger på samme sted?

Hmm.. Jeg har også hørt at dette er mulig. De skjærer jo "ut" arret på en måte (Som jeg har skjønt det, i en slags øyeform om du skjønner.), og syr igjen på nytt. Hvorvidt det blir styggere eller er farlig og slikt vet jeg ikke.

Har fått "tilbud" om det pga. arr på armen, og det skulle ikke være noe broblem.

Men om det er noe poeng er jo en annen sak... Det blir jo enda et arr...

Hmm. Lurer på dette jeg også. En ting er noen av arrene mine som ikke har blitt sydd og dermed har blitt stygge av seg selv. De kunne jo hende at ble mindre skjemmende om jeg fikk dem "skåret" ut og sydd sammen igjen.

Skrevet

Det er individuelt om arret blir penere eller ikke. Men hos min venninne blei det veldig mye penere. Vet ikke noe om evt skader i ankelen, men min venninne gjorde det i skuldra.

Tror ikke det blir skader for vevet rundt, for de snitter opp på nøyaktig samme sted hvor det er sydd før slik jeg har forstått det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...