AnonymBruker Skrevet i går, 11:17 #21 Del Skrevet i går, 11:17 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei ikke det samme. Et hån mot de som har opplevd spontanabort, enten det er i uke 10 eller senabort i uke 18. Anonymkode: f1e12...0f5 Jeg har opplevd spontanabort i uke 12, og tenker ikke at det er et hån mot oss. Selvfølgelig er det noe helt annet å gå gjennom en kjemisk spontanabort enn en senabort, men definisjonen på begge kan likevel være spontanabort. Anonymkode: dc167...8ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet i går, 11:20 #22 Del Skrevet i går, 11:20 (endret) Ja det regnes som to SAer. En biokjemisk graviditet er per definisjon en tidlig SA Endret i går, 11:21 av t0nje 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:26 #23 Del Skrevet i går, 11:26 Men TS spør jo ikke om hvordan det oppleves, hun spør om betydningen av at svangerskapet har gått til grunne to ganger på rad. Det er ikke noe i hennes innlegg som fremstår som at hun prøver å få sympati ved å bruke ordet abort. Mange av oss har nok hatt "kjemiske", altså veldig tidlige spontanaborter, uten at vi vet om det. Det er såpass vanlig at jeg tenker sjansene er gode for at det er tilfeldig hos deg foreløpig, TS. Jeg har opplevd positiv test, og så begynt å blø og fått det som fremstod som en vanlig menstruasjon en gang mellom uke og uke 5 fire ganger som jeg vet om. Dette vet jeg bare fordi vi prøvde så jeg var veldig oppmerksom på at mensen var forsinket, og tok tester. Vi fikk barn vha. IVF, og legen la ikke vekt på disse tidlige spontanabortene jeg hadde hatt. Og for ordens skyld, jeg tenker heller ikke det som noe som kan sammenlignes med å oppdage en MA i uke 11 eller spontanabortere senere i svangerskapet, hverken fysisk eller psykisk. Men det kan ha en betydning dersom man opplever det uvanlig ofte. Og det er verdt å snakke med legen om, TS. Samtidig som jeg tenker sannsynligheten er stor for at det er tilfeldigheter pr. nå. Lykke til ❤️ Anonymkode: f8e5b...150 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:33 #24 Del Skrevet i går, 11:33 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men TS spør jo ikke om hvordan det oppleves, hun spør om betydningen av at svangerskapet har gått til grunne to ganger på rad. Det er ikke noe i hennes innlegg som fremstår som at hun prøver å få sympati ved å bruke ordet abort. Mange av oss har nok hatt "kjemiske", altså veldig tidlige spontanaborter, uten at vi vet om det. Det er såpass vanlig at jeg tenker sjansene er gode for at det er tilfeldig hos deg foreløpig, TS. Jeg har opplevd positiv test, og så begynt å blø og fått det som fremstod som en vanlig menstruasjon en gang mellom uke og uke 5 fire ganger som jeg vet om. Dette vet jeg bare fordi vi prøvde så jeg var veldig oppmerksom på at mensen var forsinket, og tok tester. Vi fikk barn vha. IVF, og legen la ikke vekt på disse tidlige spontanabortene jeg hadde hatt. Og for ordens skyld, jeg tenker heller ikke det som noe som kan sammenlignes med å oppdage en MA i uke 11 eller spontanabortere senere i svangerskapet, hverken fysisk eller psykisk. Men det kan ha en betydning dersom man opplever det uvanlig ofte. Og det er verdt å snakke med legen om, TS. Samtidig som jeg tenker sannsynligheten er stor for at det er tilfeldigheter pr. nå. Lykke til ❤️ Anonymkode: f8e5b...150 Tusen hjertelig takk for denne fine og forståelsesfulle meldingen fra deg❤️ Det varmet virkelig og var fint å lese. Anonymkode: fea41...20c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:46 #25 Del Skrevet i går, 11:46 Jeg skal ikke begi meg inn på definisjonene om hva som er hva og ikke, men bare si at det er veldig vanlig at slike tidlige graviditeter går til grunne. Den gangen jeg fikk barn måtte vi levere urinprøve hos legen for å få testet da jeg fikk de første to. Så kom graviditetstestene og man kunne teste hjemme. Dermed testet vi ikke før vi var mer enn en menstruasjon sen. Det jeg vil fram til er at mange ble gravide og så kom det en litt sen menstruasjon som egentlig var en påstartet graviditet. Men siden man ikke kunne teste på samme måte som man gjør nå, var det ikke noe man la noe brett på. Man tenkte ikke at det var en graviditet og ble stresset for at man serieaborterte. Det tror jeg var positivt for nye graviditeter siden stress jo ikke er bra for kroppen. Hvis jeg kan få anbefale noe så er det å la teststrimlene ligge. Jeg så hvor mye stress dette utløste hos mine barn, og hvor stort fokus disse testene fikk. Det er ikke bra for psyken som igjen ikke er bra for kroppen. Lykke til med videre prøving. ❤️ Anonymkode: 166f7...04b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:55 #26 Del Skrevet i går, 11:55 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skal ikke begi meg inn på definisjonene om hva som er hva og ikke, men bare si at det er veldig vanlig at slike tidlige graviditeter går til grunne. Den gangen jeg fikk barn måtte vi levere urinprøve hos legen for å få testet da jeg fikk de første to. Så kom graviditetstestene og man kunne teste hjemme. Dermed testet vi ikke før vi var mer enn en menstruasjon sen. Det jeg vil fram til er at mange ble gravide og så kom det en litt sen menstruasjon som egentlig var en påstartet graviditet. Men siden man ikke kunne teste på samme måte som man gjør nå, var det ikke noe man la noe brett på. Man tenkte ikke at det var en graviditet og ble stresset for at man serieaborterte. Det tror jeg var positivt for nye graviditeter siden stress jo ikke er bra for kroppen. Hvis jeg kan få anbefale noe så er det å la teststrimlene ligge. Jeg så hvor mye stress dette utløste hos mine barn, og hvor stort fokus disse testene fikk. Det er ikke bra for psyken som igjen ikke er bra for kroppen. Lykke til med videre prøving. ❤️ Anonymkode: 166f7...04b Tusen takk❤️ Skal ta til meg rådene dine! Anonymkode: fea41...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 12:02 #27 Del Skrevet i går, 12:02 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nei ikke det samme. Et hån mot de som har opplevd spontanabort, enten det er i uke 10 eller senabort i uke 18. Anonymkode: f1e12...0f5 Tull, det er spontanabort enten det er i uke 4, 5 eller 15. Les deg opp om temaet før du kommenterer. Anonymkode: 57e8e...029 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #28 Del Skrevet 17 timer siden Jeg gikk gjennom en SA i uke 12. To måneder senere hadde jeg en kjemisk. To måneder etter det ble jeg gravid igjen, da gikk det hele veien❤️ Anonymkode: ded80...cb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 17 timer siden #29 Del Skrevet 17 timer siden Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #30 Del Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg gikk gjennom en SA i uke 12. To måneder senere hadde jeg en kjemisk. To måneder etter det ble jeg gravid igjen, da gikk det hele veien❤️ Anonymkode: ded80...cb2 Åå, så bra!!❤️ Håper på det samme🥰 Anonymkode: fea41...20c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #31 Del Skrevet 17 timer siden Nei det synes jeg ikke, opplevd begge. SA er noe helt annet enn kjemisk. Anonymkode: f16a7...b98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #32 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei ikke det samme. Et hån mot de som har opplevd spontanabort, enten det er i uke 10 eller senabort i uke 18. Anonymkode: f1e12...0f5 Vel, mine kjemiske ble registrert som graviditet av helsepersonell iallfall. Anonymkode: c1fe6...38d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #33 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei det synes jeg ikke, opplevd begge. SA er noe helt annet enn kjemisk. Anonymkode: f16a7...b98 Hva folk synes og hva som er fasit er to forskjellige ting, gitt Anonymkode: e1303...4d8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #34 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 10.13): Hei, Jeg har dessverre opplevd en spontanabort og en kjemisk etter hverandre. Oppleves dette da som to spontanaborter etter hverandre? Anonymkode: fea41...20c I praksis så har du hatt 2 spontanaborter ja, men det blir ikke regner slik i forhold til potensiell utredning for habituell abort som da "krever" 3 spontanaborter på rad. Det har noe med hvor langt man er på vei. I all teori er alle graviditeter kjemiske frem til de kan SES på UL - altså kun kan ses kjemisk i blod/urin. Missfall før fullført uke 5 (tror jeg) regnes ikke som spontanabort av helsevesen på samme måte. Det kalles da en kjemisk graviditet. Men samtidig så er en påvist graviditet som stopper opp en spontanabort. Men det er et skille på lengde etc. Anonymkode: 89ad4...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #35 Del Skrevet 1 time siden En kjemisk graviditet er definert som en spontanabort, uansett hva folk måtte synes om det. Det kan være medisinske årsaker bak gjentatte kjemiske, som gir grunnlag for utredning. Derfor likestilles tidlige spontanaborter ofte med senere aborter når det gjelder å starte utredning for habituell abort. Så det handler ikke om å være ufølsom eller hånlig. Det handler bare om å bruke de riktige definisjonene slik at man får den utredningen man burde ha, når man sliter med å få barn. Jeg har hatt 5 kjemiske, og da startet legene utredning for habituell abort. Og jeg må bare si at det er ordentlig belastende å gå igjennom fertilitestbehandling og oppleve å bli gravid og miste, om og om igjen. Det ble faktisk så ille at jeg nå er sykemeldt pga depresjon. Anonymkode: e87be...6fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå