Gå til innhold

Regnes kjemisk som spontanabort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg har dessverre opplevd en spontanabort og en kjemisk etter hverandre. 
Oppleves dette da som to spontanaborter etter hverandre? 

Anonymkode: fea41...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, kjemisk og spontanabort er to ulike ting 

Anonymkode: f6e83...929

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, kjemisk og spontanabort er to ulike ting 

Anonymkode: f6e83...929

Nei. En kjemisk graviditet er en veldig tidlig spontanabort 

Anonymkode: e1303...4d8

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. En kjemisk graviditet er en veldig tidlig spontanabort 

Så det vil si at jeg har hatt to spontanaborter etter hverandre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så det vil si at jeg har hatt to spontanaborter etter hverandre? 

Man kan jo si det, men de fleste vil skille de to tingene fra hverandre siden kjemisk er så veldig tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo si det, men de fleste vil skille de to tingene fra hverandre siden kjemisk er så veldig tidlig

Okei, skjønner. Takk for svar🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei. Spontanabort er jo når babyen i magen dør, av som oftest ukjent årsak. Som oftest når hjertet ikke begynner å sjå..

En kjemisk er jo at egget ikke fester seg og ikkje får satt i gang celledelingen. Altså bare befruktet uten videre utvikling.

I grenseland ugreit og følsomt å si det er det samme for de som har opplevd spontanabort...

Anonymkode: 1ec2e...9a3

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Spontanabort er jo når babyen i magen dør, av som oftest ukjent årsak. Som oftest når hjertet ikke begynner å sjå..

En kjemisk er jo at egget ikke fester seg og ikkje får satt i gang celledelingen. Altså bare befruktet uten videre utvikling.

I grenseland ugreit og følsomt å si det er det samme for de som har opplevd spontanabort...

Ja, jeg merket jo veldig stor forskjell fra sist gang til nå. Så det du sier er at ved en spontanabort er det ofte fosteret det er noe feil med, men ved kjemisk så er det nesten som et mislykket forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså, nei. En kjemisk betyr at embryo fester seg, men av en eller annen grunn stopper opp og støtes ut i løpet av de første 5 ukene. Hadde det ikke festet seg, så hadde man heller ikke fått positiv test

Merkelig med påståelig folk som ikke vet hva de snakker om

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, nei. En kjemisk betyr at embryo fester seg, men av en eller annen grunn stopper opp og støtes ut i løpet av de første 5 ukene. Hadde det ikke festet seg, så hadde man heller ikke fått positiv test

Merkelig med påståelig folk som ikke vet hva de snakker om

Okei, takk for svar😊 Ikke så lett å skjønne seg på forskjellen. Det jeg egentlig lurer på er om det jeg har opplevd er under kategorien habituelle aborter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okei, takk for svar😊 Ikke så lett å skjønne seg på forskjellen. Det jeg egentlig lurer på er om det jeg har opplevd er under kategorien habituelle aborter? 

Ja, det kan du absolutt 

Helsevesenet kaller det gjerne "gjentatte tap av graviditeter" og det er i grunn det det er 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det kan du absolutt 

Helsevesenet kaller det gjerne "gjentatte tap av graviditeter" og det er i grunn det det er 

Det har du*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne fikk iallfall "godkjent" en kjemisk som en spontanabort. Det var den 3. spontanaborten så etter det fikk hun utredning og behandling. Neste graviditet gikk fint 😊

Anonymkode: 3e820...f11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjemisk graviditet, er en variant av spontan abort. Denne formen for graviditet finner sted i løpet av de fem første ukene av svangerskapet. En ultralyd kan ikke oppdage noe foster, men kroppen produserer hCG-hormonet, så resultatet av en graviditetstest vil være positivt.

Dersom kroppen støter ut fosteret før det er gammelt nok til å overleve utenfor livmoren, blir det kalt en spontanabort. Grensen for å kalle den en spontanabort går ved svangerskapsuke 22. I de fleste tilfeller skjer en spontanabort i løpet av de første 12 ukene av svangerskapet.

Hvis graviditeten blir avbrutt, uten at kroppen støter ut fosteret, kalles dette Missed Abortion (MA).

Anonymkode: 7526c...4e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ikke det samme. Et hån mot de som har opplevd spontanabort, enten det er i uke 10 eller senabort i uke 18.

Anonymkode: f1e12...0f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ikke det samme. Et hån mot de som har opplevd spontanabort, enten det er i uke 10 eller senabort i uke 18.

Hva med å lese litt om dette før du kommenterer. Det er seriøst bare å Google "er kjemisk spontanabort" så får du svaret

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spørsmålet mitt er jo ikke hva man kaller det, sprøsmålet mitt er om jeg bør være urolig for om jeg trenger noe hjelp og om det er stor sjanse for at jeg ikke kan bli gravid uten å spontanabortere hvis jeg ikke får hjelp. Men det er det vel bare en lege som kan svare på…

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørsmålet mitt er jo ikke hva man kaller det, sprøsmålet mitt er om jeg bør være urolig for om jeg trenger noe hjelp og om det er stor sjanse for at jeg ikke kan bli gravid uten å spontanabortere hvis jeg ikke får hjelp. Men det er det vel bare en lege som kan svare på…

Jeg har googlet og en tidligere AB la inn faktisk riktig informasjon. Ikke hør på de andre følsomme folka her. En kjemisk graviditet er en spontanabort og flere kjemiske og/eller senere spontanaborter på rad gir grunnlag til behandling for habituell abort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har googlet og en tidligere AB la inn faktisk riktig informasjon. Ikke hør på de andre følsomme folka her. En kjemisk graviditet er en spontanabort og flere kjemiske og/eller senere spontanaborter på rad gir grunnlag til behandling for habituell abort

Ja, var det jeg var redd for. 
Håpet det bare var tilfeldig.. 

Men får vel ta en prat med legen om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mening er nei, i alle fall oppleves det ikke slik i det hele tatt. Jeg har hatt mange titals kjemiske (var notorisk tidlig-tester), og ufrivillig barnløs gjennom mange år. 

Lærte da at 50% av alle befruktninger i praksis er kjemiske, da utviklingen stopper ganske umiddelbart. Det er en helt naturlig del av dette. Og at nesten alle faktisk har hatt slike. 

Stor forskjell på å såvidt teste positivt før ikm, og så få blødning 1-3 dager etter ventet mens. Og å få positiv og få opp håpet over mange dager. 

Anonymkode: 8afda...8ac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...