Gå til innhold

UI/UX design, grafisk design m.m, helt umulig å få jobb som nyutdannet? Lite vits å studere dette? er 31 år.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er sykepleier men ønsker meg vekk.
Jeg gikk medier og kom. på videregående og skjønner ikke helt hvorfor jeg valgte spl, men har nå jobbet 7 år som dette.
Mine interesser er liksom noe helt annet og ser jo at der jeg har fått ting til, trivdes, fått gode karakterer, det er jo når det er noe innen medier og kommunikasjon, noe visuelt, grafisk osv. Hadde 5 i alle mediefag fra vgs og følte jeg mestret det godt. Men det er jo mange år siden jeg gikk på vg nå. Blir 32 i år, har barn, utgifter m.m. så er ikke bare bare å skulle skifte beite og være helt ny i et yrke/marked. 

Min store drøm er jo å jobbe innenfor noe som dette. Men får inntrykk av at det er vanskelig å få jobb, man må være senior ditt og datt, ha lang portefølje. Men, noen må jo begynne en plass? Må da være noen muligheter? Og stiller man ikke bitte litt sterkere når man er eldre og har lengre livserfaring og tidligere jobber (selv om jeg åpenbart skjønner at det ikke teller i den grad, de tar jo de som er mest kvalifisert og leverer best arbeid).

Men ja, er det helt teit å nå skulle ta en ny bachelor eller lignende? Noen gjør jo dette vel? Hadde ikke trengt å jobbet for store fancy selskap, kunne fint jobbet innenfor noe lite, designet noe innenfor helse/sykehus feks. Vet ikke.

Helt håpløst med kortere utdanning som årsstudier? Argh. Er bare så vanskelig å skulle ta steget å ta en helt ny bachelor om det viser seg at man ikke får jobb uansett liksom. 

Det jeg likte aller best og som var en stor hobby var fotografering, og vil si jeg var ganske flink. Men har jo inntrykk av at dette og er et vanskelig yrke? Virker jo fantastisk å jobbe med noe man FAKTISK liker, hehe. Men jeg er veldig opptatt av detaljer og legger ofte merke til ting andre ikke har tenkt på en gang, er nøye, kreativ. 

Håper jeg kun får seriøse svar på dette :)

Anonymkode: f8568...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her overtar utviklere og produkteiere ux-biten. Vi skal si opp de siste ux'ene til sommer. UX koster penger og en ux-prosess kan også gjennomføres av oss andre. Lønn til en god og erfaren designer (ikke ux) kan presses til 420k per år.

Folk med lang portefølje var ofte dyrt og vanskelig å ha med. Vi satset mest på nyutdannete da de ofte var litt mer kreativ og betraktelig mer løsningsorientert i produktteamene våre. Designere med UX bakgrunn ble ansatt til 350k i snitt. De fleste jobbet mye hos oss og det var lite gjennomtrekk.

Jeg vil anbefale å bygge videre innen helse. Bortsett fra offentlige etater, så er UX død.

Anonymkode: ab06d...390

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva gjør du på fritiden som er relatert til design/foto og lignende? Det er ikke sånn i disse disiplene at studier i seg selv alene avgjør jobbmuligheter, heller ikke talent. Det er såå mange som liker, og er dyktige, til å fotografere, designe, tegne osv. Altså mange om beinet. Da må man bruke alle døgnets tider på å lage innhold/ produkter (fotografere, illustrasjoner osv) i tillegg til å markedsføre seg selv, for eksempel ha egen nettside, Instagram og lignende. Bygge nettverk. I tillegg til sykepleierjobben, har du jobbet på fritiden med noe visuelt/kreativt - eller har det stått stille siden du gikk på videregående? Jeg spør for å eventuelt realitetsorientere noe - da kunstneriske/kreative disipliner ofte krever noe mer enn 8-4 jobb.

Anonymkode: 07fdb...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...